Sabtu, 30 September 2017

6:21-26 Tafsir Surah Al An’am, ayat 21-26.

وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بِآيَاتِهِ إِنَّهُ لا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ (٢١) وَيَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعًا ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُوا أَيْنَ شُرَكَاؤُكُمُ الَّذِينَ كُنْتُمْ تَزْعُمُونَ (٢٢) ثُمَّ لَمْ تَكُنْ فِتْنَتُهُمْ إِلا أَنْ قَالُوا وَاللَّهِ رَبِّنَا مَا كُنَّا مُشْرِكِينَ (٢٣) انْظُرْ كَيْفَ كَذَبُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ وَضَلَّ عَنْهُمْ مَا كَانُوا يَفْتَرُونَ (٢٤)وَمِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُ إِلَيْكَ وَجَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ وَفِي آذَانِهِمْ وَقْرًا وَإِنْ يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لا يُؤْمِنُوا بِهَا حَتَّى إِذَا جَاءُوكَ يُجَادِلُونَكَ يَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هَذَا إِلا أَسَاطِيرُ الأوَّلِينَ (٢٥) وَهُمْ يَنْهَوْنَ عَنْهُ وَيَنْأَوْنَ عَنْهُ وَإِنْ يُهْلِكُونَ إِلا أَنْفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ (٢٦)

Allah s.w.t. berfirman,

"21. Dan siapakah lebih zalim dari orang yang mengadakan terhadap Allah kebohongan," 

Tidak ada yang lebih zalim daripada orang yang membuat-buat kebohongan terhadap Allah, iaitu yang mengakui bahawa dirinya diutus oleh Allah, padahal Allah tidak mengutusnya, yang menisbatkan sekutu kepadaNya, yang menyangka bahawa selainNya ada juga yang berhak disembah, yang menyangka bahawa Dia beristeri dan beranak. Mahasuci Allah dari semua ini.

"atau mendustakan ayat-ayatNya?" 

Kemudian tidak ada orang yang lebih zalim daripada orang yang menolak ayat-ayat Allah, hujah-hujahNya, bukti-buktiNya dan dalil-dalilNya, iaitu Al Qur'an dan kebenaran yang dibawa rasulNya.

"Sungguh tidak beruntung orang-orang yang zalim." 

Orang-orang yang membuat-buat kedustaan dan orang yang mendustakan itu semuanya tidak beruntung.

"22. Dan pada hari Kami kumpulkan mereka semuanya kemudian Kami berfirman kepada orang-orang musyrik," 

Ingatlah, pada hari Kiamat Allah s.w.t. akan mengumpulkan mereka semua. Kemudian Dia akan menguji, mencoba dan mencela orang-orang yang menyekutukanNya.

"Di mana sekutu-sekutu kalian yang dahulu kalian sangka?" 

Iaitu berhala-berhala, tandingan-tandingan dan sembahan-sembahan yang dahulu mereka sembah-sembah, yang mereka anggap, sangka atau sifatkan sebagai sekutu-sekutu Allah.

"23. Kemudian tidak menjadi fitnah kecuali mereka berkata, "Demi Allah, Tuhan kami, bukanlah kami orang-orang musyrik.""

Akidah kufur, jawaban bohong, hujjah atau alasan mereka hanyalah bersumpah bahawa mereka tidak mempersekutukan Allah.

"24. Perhatikanlah bagaimana mereka berbohong atas diri mereka dan telah hilang dari mereka apa yang telah mereka ada-adakan." 

Anehnya mereka itu. Lihatlah bagaimana mereka membohongi diri mereka sendiri dengan bersumpah bahawa mereka tidak berbuat syirik. Berhala-berhala, tandingan-tandingan dan sembahan-sembahan yang mereka ada-adakan dahulu telah hilang lenyap dari mereka.

"25. Dan di antara mereka ada orang yang mendengarkan kepada kamu, dan Kami jadikan atas hati-hati mereka penyumbat mereka memahaminya, dan dalam telinga mereka penyumbat." 

Mereka berdatangan untuk mendengarkan bacaan Al Qur'an dari Nabi Muhammad s.a.w., tetapi hal itu tidak ada manfaatnya barang sedikit pun bagi mereka. Mereka tidak ada niat untuk mencari yang benar dan mengikutinya. Mereka juga tidak ada keinginan kepada kebaikan.

Allah s.w.t. telah meletakkan tutupan di atas hati mereka hingga mereka tidak dapat memahami Al Qur'an. Allah s.w.t. juga telah meletakkan sumbatan pada telinga mereka sehingga mereka tidak dapat mendengarkan hal yang bermanfaat bagi diri mereka, iaitu hal yang menjadikan mereka tunduk menerima.

"Dan jika mereka melihat segala ayat, mereka tidak beriman kepadanya." 

Kalaupun mereka nampak segala tanda kebenaran, ayat-ayat, dalil-dalil, hujjah-hujjah yang jelas, dan bukti-bukti yang nyata, mereka tetap tidak mahu beriman kepadanya. Mereka sama sekali tidak mempunyai pemahaman dan tidak mempunyai kesedaran. Malah mereka mendebatnya.

"Hingga apabila mereka datang kepadamu mereka membantah kamu," 

Apabila mereka datang kepadamu untuk menentangmu dan membantah kebenaranmu dengan kebatilan.

"berkata orang-orang yang kafir, "Tidaklah ini kecuali dongeng-dongeng orang-orang terdahulu.""

Mereka berkata bahawa ayat-ayat Al Qur’an yang dibacakan kepada mereka itu hanyalah dongengan atau kisah-kisah yang diambil dari kitab-kitab orang-orang yang terdahulu dan dinukil dari mereka.

"26. Dan mereka melarang darinya," 

Mereka menyesatkan orang lain dengan melarang mereka dari mengikuti kebenaran, mendengar dan taat kepada Al Qur'an. Mereka menjauhkan manusia dari Nabi Muhammad s.a.w. agar mereka tidak membenarkan, mengikuti dan beriman kepadanya. Mereka tidak menyeru seorang pun untuk mengambil manfaat.

"dan menjauhkan diri darinya." 

Mereka sendiri keadaannya sesat dan menjauhkan diri dari Al Qur'an dan Nabi Muhammad s.a.w. Mereka sendiri pun tidak mahu mengambil manfaat.

"Dan tidaklah mereka membinasakan kecuali diri mereka sendiri, dan tidaklah mereka menyedari." 

Perbuatan mereka itu hanyalah akan membinasakan diri mereka sendiri. Akibatnya hanya akan menimpa diri mereka sendiri. Tetapi mereka tetap tidak menyedarinya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...