Rabu, 20 Disember 2017

7:1-10 Tafsir Surah Al A’raf, ayat 1-10.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Dengan menyebut nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

المص (١) كِتَابٌ أُنْزِلَ إِلَيْكَ فَلا يَكُنْ فِي صَدْرِكَ حَرَجٌ مِنْهُ لِتُنْذِرَ بِهِ وَذِكْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ (٢) اتَّبِعُوا مَا أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ وَلا تَتَّبِعُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ قَلِيلا مَا تَذَكَّرُونَ (٣) وَكَمْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْنَاهَا فَجَاءَهَا بَأْسُنَا بَيَاتًا أَوْ هُمْ قَائِلُونَ (٤)فَمَا كَانَ دَعْوَاهُمْ إِذْ جَاءَهُمْ بَأْسُنَا إِلا أَنْ قَالُوا إِنَّا كُنَّا ظَالِمِينَ (٥) فَلَنَسْأَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَلَنَسْأَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ (٦) فَلَنَقُصَّنَّ عَلَيْهِمْ بِعِلْمٍ وَمَا كُنَّا غَائِبِينَ (٧) وَالْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (٨) وَمَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ بِمَا كَانُوا بِآيَاتِنَا يَظْلِمُونَ (٩) وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الأرْضِ وَجَعَلْنَا لَكُمْ فِيهَا مَعَايِشَ قَلِيلا مَا تَشْكُرُونَ (١٠)

Allah s.w.t. berfirman kepada Nabi Muhammad s.a.w.,

"1. Alif Lam Mim Sad."

"2. Kitab diturunkan kepadamu,"

Al Qur'an ini adalah sebuah kitab yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu.

"maka janganlah menjadi di dadamu kesempitan darinya," 

Haraj bermaksud syak, keraguan dan kesempitan. Janganlah kamu merasa ragu, bimbang dan sesak dada kerana khuatir didustakan ketika menyampaikannya.

"supaya kamu peringatkan dengannya" 

Kami turunkan kitab Al Qur'an ini kepadamu agar dengannya kamu memberikan amaran kepada orang-orang yang kafir dan ingkar.

"dan sebagai pelajaran bagi orang-orang yang beriman." 

Kami turunkan kitab Al Qur'an ini kepadamu agar dengannya kamu memberikan pelajaran kepada orang-orang yang beriman. Maka bersabarlah dan teguhkanlah hatimu.

Kemudian Allah s.w.t. berfirman, ditujukan kepada semua manusia. Katakanlah kepada mereka wahai Muhammad,

"3. Ikutilah kalian apa yang diturunkan kepada kalian dari Tuhan kalian" 

Turutilah jejak-jejak Nabi yang ummi, yang datang kepada kalian, yang ingin mentarbiyah (mendidik) kamu secara sempurna, dengan membawa Kitab yang diturunkan kepada kalian dari Tuhan segala sesuatu dan Yang memilikinya.

"dan janganlah kalian mengikuti dari selainNya pemimpin-pemimpin." 

Janganlah kalian menurut pemimpin-pemimpin yang membawa kalian kepada kesesatan dan menyimpang dari apa yang telah disampaikan oleh Rasul kepada kalian. Akibatnya kalian akan menempuh jalan yang lain dan menyimpang dari hukum Allah kepada hukum selainNya.

"Sedikit sekali kalian mengambil pelajaran." 

Sayangnya, kebanyakan orang di muka bumi ini tidak mengambil pelajaran darinya, lebih mengutamakan kerugian daripada keuntungan dan lebih mengutamakan bahaya daripada manfaat. Mereka tidak beriman kepada Allah dan mempersekutukanNya dengan sembahan-sembahan lain.

"4. Dan berapa banyak negeri Kami binasakan dia," 

Allah s.w.t. telah membinasakan banyak negeri kerana para penduduknya zalim. Mereka mendustakan dan menentang apa yang dibawa para rasulNya. Mereka mengejek dan mencemuh para rasulNya. Maka hal tersebut mengakibatkan mereka ditimpa kehinaan di dunia yang terus berlangsung sampai kepada kehinaan di akhirat.

"maka datang kepadanya siksaan Kami pada waktu malam hari, atau mereka beristirehat pada siang hari." 

Perintah, azab, siksa dan pembalasan Allah itu datang menimpa penduduknya semasa mereka sedang tidur nyenyak pada malam hari, atau semasa mereka sedang berehat, lalai dan leka di siang hari. Tidak terfikir dalam benak mereka siksaan itu akan datang.

"5. Maka tidak ada keluhan mereka ketika datang kepada mereka siksaan Kami, kecuali mereka berkata, "Sungguh kami, kami dahulu adalah orang-orang yang zalim.""

Ketika azab Allah itu datang menimpa, mereka hanya mengakui dosa-dosa mereka dan bahawa mereka layak menerimanya.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Tidaklah suatu kaum dibinasakan sebelum mereka mengakui kesalahan diri mereka sendiri."

"6. Maka sungguh Kami akan menanyai orang-orang yang diutus kepada mereka" 

Kelak di hari kiamat Allah s.w.t. pasti akan menyoal mereka tentang jawaban mereka terhadap para rasul yang membawa risalahNya kepada mereka dan amal yang mereka lakukan setelah mendengar dakwah, dan Dia lebih mengetahui.

"dan sungguh Kami akan menanyai para rasul," 

Allah s.w.t. pasti akan menyoal pula para rasulNya itu, adakah mereka telah menyampaikan risalahNya dan apa jawaban umat mereka terhadap dakwahnya, dan Dia lebih mengetahui.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Kalian semua adalah penggembala, dan kalian semua akan dimintai pertanggungjawaban tentang gembalaannya. Imam akan ditanya mengenai orang-orang yang dipimpinnya, seorang lelaki akan ditanya mengenai keluarganya, seorang wanita akan ditanya mengenai rumah suaminya dan seorang hamba akan ditanya mengenai harta tuannya."

"7. Maka sungguh Kami akan menceritakan atas mereka dengan ilmu," 

Kelak di hari kiamat Allah s.w.t. pasti akan memberitahukan kepada para rasul dan umat-umatnya dengan berdasarkan pengetahuanNya yang meliputi semua perkataan, perbuatan dan keadaan mereka selama di dunia. Diletakkan semua kitab catatan amal perbuatan, lalu kitab-kitab itu berbicara tentangnya.

"dan tidaklah Kami ghaib." 

Allah s.w.t. sememangnya tidak sekali-kali lengah dan jauh dari mereka. Tiada sesuatu pun yang tersembunyi dari pengetahuanNya dan tiada sesuatu pun yang terlupakan olehNya. Bahkan Dia sentiasa Mendengar, Melihat, Mengetahui dan Menyaksikan segala sesuatu. Dia mengetahui apa yang tersembunyi di sebalik lirikan mata yang khianat dan apa yang tersimpan di dalam kalbu.

"8. Dan timbangan pada hari itu adalah benar." 

Timbangan amal hari kiamat hari itu memiliki dua daun timbangan. Ia menjadi ukuran kebenaran dan keadilan. Ia dilakukan dengan tepat dan adil. Allah s.w.t. tidak menganiaya seorang pun. Tiadalah dirugikan seseorang barang sedikit pun.

"Maka barang siapa yang berat timbangannya, maka mereka itulah orang-orang yang beruntung." 

Sesiapa yang berat timbangan amal kebaikannya, mereka itulah orang-orang yang berjaya dan selamat dari perkara yang tidak diingini. Mereka mendapat apa yang diingini, keuntungan yang besar, kehidupan yang memuaskan dan kebahagiaan yang kekal.

"9. Dan barang siapa yang ringan timbangannya, maka mereka itu orang-orang yang merugikan diri mereka sendiri, sebab apa yang mereka terhadap ayat-ayat Kami berbuat aniaya." 

Dan sesiapa yang ringan timbangan amal kebaikannya kerana banyaknya keburukan, mereka itulah orang-orang yang telah merugikan dirinya sendiri. Demikian itu kerana mereka selalu mengingkari ayat-ayat Allah dan meletakkannya bukan pada tempatnya.

"10. Dan sungguh Kami telah menempatkan kalian di bumi" 

Allah s.w.t. telah menempatkan, menetapkan dan memberi kuasa kepada manusia di muka bumi. Kalian dapat membangun bangunan di atasnya, menggarap tanahnya dan memanfaatkannya dengan berbagai macam pemanfaatan.

"dan Kami telah menciptakan kalian bagi kalian di dalamnya penghidupan." 

Dia telah sediakan di muka bumi berbagai jalan dan sumber penghidupan, iaitu sebab-sebab yang menjadikan manusia dapat hidup di dunia, seperti air, udara, tumbuhan, haiwan dan berbagai sumber daya alam. Dia jadikan demikian supaya manusia bersyukur.

"Sedikit sekali kalian bersyukur." 

Tetapi kebanyakan manusia tidak mensyukurinya, padahal Allah s.w.t. telah mengurniakan berbagai nikmat yang tidak dapat kalian hitung atau hinggakan.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...