Selasa, 30 Januari 2018

3:161-164 Tafsir Surah Ali Imran, ayat 161-164.

وَمَا كَانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَغُلَّ وَمَنْ يَغْلُلْ يَأْتِ بِمَا غَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لا يُظْلَمُونَ (١٦١) أَفَمَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَ اللَّهِ كَمَنْ بَاءَ بِسَخَطٍ مِنَ اللَّهِ وَمَأْوَاهُ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ (١٦٢) هُمْ دَرَجَاتٌ عِنْدَ اللَّهِ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ (١٦٣) لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ (١٦٤)

Menurut suatu riwayat, sebuah qatifah (permadani) merah telah hilang dalam Perang Badar. Lalu sebahagian orang berkata, "Barangkali Rasulullah s.a.w. telah mengambilnya." Maka ramailah orang membicarakan hal tersebut.

Menurut riwayat yang lain, orang-orang munafik menuduh Rasulullah s.a.w. mengambil sesuatu yang hilang.

Maka Allah s.w.t. menurunkan firmanNya membersihkan diri Nabi s.a.w.,

"161. Dan tidak mungkin bagi Nabi bahawa berkhianat"

Ghulul bermaksud semua segi perbuatan khianat, penggelapan, korupsi atau mencuri dalam menunaikan amanat, pembahagian ganimah dan urusan-urusan lainnya. Contohnya memberikan bahagian ganimah hanya kepada sebahagian pasukan, menyembunyikan sebahagian dari wahyu yang diturunkan kepadanya dan tidak menyampaikannya kepada umat.

Tidak patut dan tidak layak Beliau s.a.w. dituduh berbuat ghulul. Tidak mungkin seorang Nabi berkhianat dalam urusan ghanimah (harta rampasan perang) kerana khianat dalam urusan harta rampasan perang adalah haram, bahkan termasuk dosa besar.

Allah s.w.t. telah menjaga para nabiNya dari segala cacat yang menodai keperibadiannya, menjadikan mereka manusia yang paling utama akhlaknya, paling bersih jiwanya. Kerana itu Allah s.w.t. mengangkat Beliau s.a.w. sebagai rasulNya.

Dalam Perang Badar, sebahagian dari para sahabat berbuat korupsi dalam pembahagian ganimah. Allah s.w.t. berfirman memberikan ancaman keras, peringatan yang kuat dan melarang melakukan hal tersebut.

"dan siapa yang berkhianat, dia akan datang dengan apa yang dikhianatkannya pada hari kiamat,"

Antara perbuatan khianat yang dimaksudkan di sini adalah seseorang yang mencuri sesuatu dari milik jirannya, seseorang yang menangani suatu pekerjaan mengambil atau menyembunyikan sesuatu yang tidak berhak diterimanya, petugas yang menerima suap (risywah), hadiah (hibah), komisi (‘amulah) dan korupsi, pemungut zakat yang menggelapkan sesuatu dari harta zakat, seseorang yang mengambil sesuatu dari ganimah sebelum dikumpulkan dan dibahagikan, dan sebagainya.

Ghulul adalah suatu kesalahan besar dan suatu perkara yang berat. Ia merupakan keaiban, kehinaan dan neraka bagi pelakunya kelak di hari kiamat. Pelakunya akan datang dengan membawa, memakai, dikalungkan, menggendong atau memikul harta yang dikhianatinya. Maka Rasulullah s.a.w. tidak akan dapat menolongnya.

"kemudian diberi balasan tiap-tiap jiwa apa yang dia kerjakan,"

Kemudian setiap orang akan diberi balasan yang sempurna setimpal dengan perbuatannya, baik orang yang berkhianat maupun lainnya akan diberi pahala atau dosa sesuai amal yang dikerjakannya.

"dan mereka tidak dianiaya."

Dia tidak akan menzalimi mereka dengan mengurangkan suatu kebaikan pun atau menambahkan suatu keburukan pun.

"162. Maka apakah orang yang mengikuti keridhaan Allah seperti orang yang kembali dengan kemurkaan dari Allah"

Orang yang mengikuti keridhaan Allah ialah orang yang niatnya mencari keridhaan Allah dan mengerjakan syariat yang diperintahkanNya. Mereka berhak mendapat ridha Allah, pahalaNya yang berlimpah dan dilindungi dari siksaanNya.

Orang yang kembali membawa kemurkaan yang besar dari Allah ialah orang yang berhak mendapat murka Allah kerana melakukan maksiat dan berkhianat. Murka Allah sentiasa menyertainya hingga dia tidak dapat menghindar lagi dari murkaNya.

"dan tempat kembalinya neraka Jahanam? Dan seburuk-buruk tempat kembali."

Tempat kembali baginya kelak di hari kiamat adalah neraka Jahanam. Sedangkan neraka Jahanam itu adalah tempat kembali yang paling buruk.

Tentulah kedua golongan itu tidak sama, baik menurut hukum Allah, hikmah (kebijaksanaan) Allah maupun fitrah yang ada dalam diri manusia.

"163. Mereka bertingkat-tingkat di sisi Allah,"

Tempat-tempat tinggal dan kedudukan ahli kebaikan dan ahli keburukan di dalam syurga dan di dalam neraka berbeda-beda. Masing-masing orang mendapat darjat seimbang dengan apa yang dikerjakannya.

Orang-orang yang mencari keridhaan Allah berusaha menggapai darjat dan kedudukan yang paling tinggi. Allah memberikannya kepada mereka kerana kurnia dan kepemurahanNya sesuai amalnya.

Orang-orang yang mengerjakan amalan yang mendatangkan kemurkaan Allah berlumba-lumba untuk turun ke bawah sampai ke bahagian yang paling bawah sesuai amalnya.

"dan Allah Maha Melihat dengan apa yang mereka kerjakan."

Allah Maha Melihat semua perbuatan mereka. Dia pasti akan memenuhi balasannya. Dia tidak akan berbuat aniaya terhadap mereka barang suatu kebaikan pun dan tidak akan menambahkan kepada mereka suatu keburukan pun. Dia membalas masing-masing diri sesuai dengan amal perbuatan yang telah dikerjakannya.

"164. Sungguh Allah memberikan kurnia atas orang-orang yang beriman"

Sesungguhnya Allah s.w.t. telah mengurniakan rahmatNya kepada orang-orang yang beriman, iaitu kurnia yang paling asas dan paling besar. Kurnia yang menyelamatkan mereka dari kesesatan dan dari jurang kebinasaan (neraka).

"ketika Dia mengutus di antara mereka seorang rasul dari diri mereka sendiri,"

Dia mengutuskan Nabi Muhammad s.a.w., seorang rasul dari kalangan manusia juga dan golongan bangsa Arab seperti mereka, bukan dari kalangan malaikat dan bukan juga orang asing (selain Arab).

Demikian itu agar mereka dapat berkomunikasi dengannya, bertanya kepadanya, memahami perkataannya, duduk semajlis dengannya, merujuk kepadanya dan menimba ilmu darinya. Mereka mengenali nasab Beliau, keadaannya, bahasanya dan sifatnya yang tulus dan sayang kepada mereka.

"membacakan kepada mereka ayat-ayatNya dan menyucikan mereka,"

Beliau s.a.w. membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah, iaitu kandungan Al Quran yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya.

Beliau s.a.w. memerintahkan mereka kepada kebajikan dan melarang mereka berbuat kemungkaran, agar jiwa mereka menjadi bersih dan suci dari iktiqad yang sesat, dosa-dosa syirik, maksiat, perbuatan-perbuatan rendah, akhlak buruk, kotoran dan najis yang biasa mereka lakukan semasa mereka musyrik dan Jahiliah dahulu.

"dan mengajarkan mereka Kitab dan Hikmah."

Beliau s.a.w. mengajarkan kepada mereka Kitab Allah (Al Quran), lafaz dan maknanya. Beliau juga mengajarkan Hikmah (As Sunnah, menempatkan sesuatu pada tempatnya, rahsia dan pengetahuan yang mendalam mengenai hukum-hukum Syariat).

"Dan sesungguhnya mereka sebelumnya sungguh berada dalam kesesatan yang nyata."

Sebelum kedatangan atau kerasulan Nabi Muhammad s.a.w. mereka benar-benar berada dalam kebodohan yang nyata. Mereka tidak mengetahui jalan yang dapat membawa mereka kepada Tuhan mereka dan tidak mengetahui sesuatu yang dapat membersihkan dan menyucikan jiwa mereka. Hal ini jelas kelihatan bagi setiap orang.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...