Jumaat, 30 Mac 2018

71:1-4 Tafsir Surah Nuh, ayat 1-4.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

إِنَّا أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَى قَوْمِهِ أَنْ أَنْذِرْ قَوْمَكَ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (١) قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي لَكُمْ نَذِيرٌ مُبِينٌ (٢) أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاتَّقُوهُ وَأَطِيعُونِ (٣) يَغْفِرْ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَيُؤَخِّرْكُمْ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ أَجَلَ اللَّهِ إِذَا جَاءَ لا يُؤَخَّرُ لَوْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (٤)

Allah s.w.t. berfirman menceritakan kisah Nuh a.s.,

"1. Sungguh Kami telah mengutus Nuh kepada kaumnya, "Bahawa berilah peringatan kaummu sebelum bahawa akan datang kepada mereka azab yang pedih." 

Allah s.w.t. telah mengutus Nuh a.s. kepada kaumnya kerana rahmatNya kepada mereka dan memerintahkan Beliau memberi peringatan kepada mereka supaya mentauhidkan Allah dan menghentikan perbuatan syirik mereka.

Jika mereka tetap terus di atas kekafiran, Allah membinasakan mereka dengan kebinasaan yang kekal dan mengazab mereka dengan azab yang pedih di dunia dan di akhirat selama-lamanya.

Maka Nuh a.s. melaksanakan perintah itu. Beliau sentiasa berdakwah kepada kaumnya dalam waktu yang cukup lama, iaitu selama 950 tahun.

"2. Dia berkata, "Wahai kaumku, sungguh aku bagi kalian pemberi peringatan yang nyata,""

Sesungguhnya aku adalah pemberi peringatan yang menjelaskan kepada kalian, yang jelas lagi nyata perkara sebenarnya, sehingga tegak hujah.

"3. Bahawa sembahlah Allah, dan bertakwalah kepadaNya, dan taatilah aku,"

Sembahlah Allah dengan beribadah hanya kepadaNya. Jauhilah perbuatan syirik dan segala perbuatan yang mengarah kepadanya.

Bertakwalah kepadaNya dengan meninggalkan hal-hal yang diharamkan olehNya dan menjauhi perbuatan-perbuatan dosa.

Taatlah kepadaku dengan mengerjakan apa yang kuperintahkan, tinggalkanlah apa yang kularang kalian mengerjakannya dan membenarkan risalah yang kusampaikan kepada kalian. Jika kalian mahu bertaubat dan kembali ke jalan Allah,

"4. Dia akan mengampuni bagi kalian dari dosa-dosa kalian"

Nescaya Dia akan mengampuni dosa-dosa kalian. Ada yang mengatakan nescaya Dia akan mengampuni sebahagian dari dosa-dosa kalian, iaitu dosa-dosa besar yang Allah telah mengancam kalian kerana melakukannya, bahawa kalian akan ditimpa azabNya.

"dan Dia menangguhkan kalian sampai waktu tertentu."

Nescaya Allah s.w.t. akan memanjangkan umur kalian, memberikan nikmat dan pahala kepada kalian, dan menolak, mengangkat atau melenyapkan azab dari kalian sampai tiba ajal kematian kalian.

Ayat ini merupakan dalil bahawa sesungguhnya amal ketaatan, kebajikan dan silaturrahim dapat menambah usia pelakunya secara hakiki. Disebutkan di dalam sebuah hadis, "Silaturrahim dapat menambah usia."

"Sesungguhnya ketentuan Allah apabila datang tidak ditangguhkan, jika kalian mengetahui."

Bersegeralah kalian beriman, mengerjakan amal ketaatan dan menjauhi apa yang dilarangNya, jika kalian tidak mahu ditimpa azabNya.

Sesungguhnya apabila Allah s.w.t. menetapkan, menentukan atau memerintahkan turunnya azab, ia tidak dapat ditolak, dicegah dan ditunda.

Allah Mahabesar Yang Mengalahkan segala sesuatu lagi Mahaperkasa. Semua makhluk tunduk kepada keperkasaanNya.

Seandainya kalian mengetahui, tentu kalian tidak akan kafir kepada Allah dan menentang kebenaran.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...