Ahad, 1 April 2018

84:1-15 Tafsir Surah Al Insyiqaq, ayat 1-15.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

إِذَا السَّمَاءُ انْشَقَّتْ (١) وَأَذِنَتْ لِرَبِّهَا وَحُقَّتْ (٢) وَإِذَا الأرْضُ مُدَّتْ (٣) وَأَلْقَتْ مَا فِيهَا وَتَخَلَّتْ (٤) وَأَذِنَتْ لِرَبِّهَا وَحُقَّتْ (٥) يَا أَيُّهَا الإنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلاقِيهِ (٦) فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ (٧) فَسَوْفَ يُحَاسَبُ حِسَابًا يَسِيرًا (٨) وَيَنْقَلِبُ إِلَى أَهْلِهِ مَسْرُورًا (٩) وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ وَرَاءَ ظَهْرِهِ (١٠) فَسَوْفَ يَدْعُو ثُبُورًا (١١) وَيَصْلَى سَعِيرًا (١٢) إِنَّهُ كَانَ فِي أَهْلِهِ مَسْرُورًا (١٣) إِنَّهُ ظَنَّ أَنْ لَنْ يَحُورَ (١٤) بَلَى إِنَّ رَبَّهُ كَانَ بِهِ بَصِيرًا (١٥)

Allah s.w.t. berfirman menerangkan peristiwa yang akan terjadi pada hari Kiamat, terjadinya perubahan pada makhluk-makhluk yang besar.

"1. Apabila langit terbelah,"

Dengan perintah Allah s.w.t. langit akan terbelah, bintang-bintang berjatuhan, matahari digulung dan bulan diredupkan cahayanya.

"2. Dan ia patuh kepada Tuhannya, dan sudah sepatutnya ia patuh,"

Langit tunduk, patuh dan tidak menderhakai perintah allah s.w.t. Ia tidak akan menyelisihi ketetapanNya. Sudah semestinya langit patuh kepada perintahNya, kerana ia diatur dan ditundukkan oleh Allah Tuhannya.

Dia Mahabesar, tidak dapat dicegah dan tidak dapat dihalangi apa yang dikehendakiNya, bahkan Dia mengalahkan segala sesuatu, dan segala sesuatu tunduk patuh kepadaNya.

"3. Dan apabila bumi dipanjangkan,"

Apabila bumi dihamparkan, diratakan dan diluaskan, tidak ada lagi bangunan maupun pergunungan. Bumi menjadi semakin luas sehingga dapat menampung orang-orang yang berada di mauqif (tempat pemberhentian atau padang mahsyar) walaupun ramai jumlah mereka.

Nabi s.a.w. bersabda, "Apabila hari kiamat terjadi, Allah menghamparkan bumi menjadi rata seperti selembar kulit dihamparkan, sehingga tiada tempat lagi bagi seorang manusia kecuali hanya tempat bagi kedua telapak kakinya (kerana semua makhluk pada hari itu telah dibangkitkan). Maka aku adalah orang yang mula-mula dipanggil, sedangkan Jibril berada di sebelah kanan Tuhan Yang Maha Pemurah. Demi Allah, aku belum pernah melihatNya sebelum itu, dan aku berkata, "Ya Tuhanku, sesungguhnya malaikat ini (Jibril) telah memberitakan kepadaku bahawa Engkau telah mengutusnya kepadaku.” Allah s.w.t. berfirman, "Dia benar.” Kemudian aku memohon syafaat dan aku katakan, "Ya Tuhanku, tolonglah hamba-hambaMu yang menyembahMu di berbagai penjuru bumi.”

Itulah yang dimaksudkan dengan Al Maqamul Mahmud (kedudukan yang terpuji).

"4. Dan ia melemparkan apa yang di dalamnya dan ia menjadi kosong,"

Apabila sangkakala ditiup, bumi memuntahkan atau mengeluarkan semua mayat dan segala perbendaharaan yang ada di dalam perutnya ke permukaan bumi sehingga bumi menjadi kosong, bumi menjadi seperti piring yang besar.

"5. Dan ia patuh kepada Tuhannya, dan sudah sepatutnya ia patuh."

Bumi patuh kepada Allah s.w.t. Sudah semestinya bumi itu patuh. Pada waktu itu manusia akan mengetahui akibat perbuatannya.

"6. Wahai manusia, sungguh kamu bekerja keras kepada Tuhan kerja keras, maka menemuiNya."

Kamu di dunia ini disedari atau tidak, adalah dalam perjalanan kepada Tuhanmu. Kamu telah berusaha dan beramal menuju Tuhanmu dengan sebenar-benarnya dan bersungguh-sungguh. Kamu pasti akan menemui Tuhanmu dan menemui amalmu.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Jibril berkata, "Hai Muhammad, hiduplah kamu sesukamu, maka sesungguhnya kamu bakal mati. Dan sukailah apa yang engkau inginkan, maka sesungguhnya engkau akan meninggalkannya. Dan beramallah sesukamu, maka sesungguhnya kamu akan menjumpai (balasan)nya.”"

Allah s.w.t. akan membalas semua amal perbuatanmu dan memberimu imbalan atas usahamu, sesuai dengan amal perbuatanmu yang baik maupun yang buruk. Tiada kekuatan untuk mengerjakan ketaatan kecuali dengan pertolongan Allah.

"7. Maka adapun orang yang diberi kitabnya dari tangan kanannya,"

Iaitu orang mukmin, diberikan kitab catatannya dari sebelah kanannya.

"8. Maka kelak akan dia diperiksa dengan pemeriksaan yang mudah,"

Dia akan dihisab dengan perhitungan yang mudah, ringan, tiada kesulitan dan tidak dilakukan secara terperinci semua amal perbuatannya. Dia hanya dihadapkan kepada Allah dan Allah berhadap-hadapan dengan mereka. Dia melihat kepada kitab catatan amal perbuatannya, lalu Allah memaafkan kesalahan yang tercatat di dalamnya.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Sesungguhnya Allah akan mendekatkan orang mukmin, lalu Dia meletakkan tiraiNya dan menutupinya (dari keramaian), Dia berfirman, "Kamu kenal dosa ini? Kamu kenal dosa ini?” Ia menjawab, "Ya, wahai Tuhanku." Sehingga apabila ia telah mengakui dosa-dosanya dan merasakan bahawa dirinya akan binasa, Allah berfirman, "Aku telah menutupi dosamu di dunia dan Aku akan mengampuninya pada hari ini." Maka ia diberikan catatan amal kebaikannya. Sedangkan orang-orang kafir dan munafik, maka para saksi berkata (di hadapan seluruh manusia), "Merekalah orang-orang yang mendustakan Tuhan mereka. Ingatlah! Sesungguhnya laknat Allah ditimpakan kepada orang-orang yang zalim."

Nabi s.a.w. bersabda, “Barang siapa yang dihisab, maka ia akan diazab.” Aisyah r.a. bertanya, “Bukankah Allah s.w.t. berfirman, “Maka dia akan diperiksa dengan pemeriksaan yang mudah?” Maka Beliau menjawab, “Itu (pemeriksaan yang mudah) adalah disodorkan amal (lalu dimaafkan), akan tetapi barang siapa yang diperiksa secara mendalam hisabnya, maka ia akan binasa (disiksa).”

"9. Dan dia akan dikembalikan kepada keluarga dengan gembira."

Masruran bermaksud gembira dan senang kerana pahala yang diberikan oleh Allah s.w.t. Dia akan kembali kepada kaumnya atau keluarganya yang sama-sama beriman di syurga dengan gembira kerana dia telah selamat dari azab dan mendapat pahala.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Sesungguhnya kalian mengerjakan banyak amal perbuatan yang tidak kamu kenali, dan tidak berapa lama kemudian orang berkenaan kembali kepada keluarganya, adakalanya dalam keadaan gembira atau dalam keadaan bermuram durja."

"10. Dan adapun orang yang diberi kitabnya dari belakang punggung."

Orang yang kafir akan dibelenggu tangan kanannya ke lehernya dan tangan kirinya ke belakang punggungnya. Lalu dia menerima kitab catatan amal dengan tangan kirinya dari belakang punggungnya.

"11. Maka kelak akan mereka berteriak, "Celakalah aku.”"

Apabila kitab catatan amalnya diterimanya, maka dia akan memekik. Merugi dan binasalah dia.

"12. Dan dia akan masuk api yang menyala-nyala."

Dia akan masuk ke dalam neraka. Api itu mengelilinginya dari segala penjuru.

"13. Sungguh dia dalam keluarganya bergembira."

Dia dahulu di dunia bergembira ria bersama kaumnya atau keluarganya yang sama-sama kafir, tidak memikirkan akibat dari amal perbuatannya, dan tidak takut kepada hari kemudian. Maka Allah menghukum kegembiraan yang sebentar itu dengan kesedihan yang panjang.

"14. Sungguh dia menyangka bahawa tidak akan dia kembali."

Al hur bermaksud kembali. Tidak terfikirkan dalam hatinya, bahawa dirinya akan dibangkitkan atau dihidupkan semula sesudah matinya, akan kembali kepada Tuhannya dan berdiri di hadapanNya.

"15. Ya, sungguh Tuhannya Dia padanya Maha Melihat."

Bukan demikian. Sebenarnya Tuhannya sentiasa melihatnya. Allah akan menghidupkannya semula dan akan membalas semua amal perbuatannya yang baik dan yang buruknya.

Tidak layak bagiNya jika Dia membiarkan makhluk ciptaanNya (manusia) begitu saja, tidak diperintah dan tidak dilarang serta tidak diberi balasan. Dia Maha Melihat, Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...