Isnin, 18 Jun 2018

3:23-25 Tafsir Surah Ali Imran, ayat 23-25.

أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيبًا مِنَ الْكِتَابِ يُدْعَوْنَ إِلَى كِتَابِ اللَّهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ يَتَوَلَّى فَرِيقٌ مِنْهُمْ وَهُمْ مُعْرِضُونَ (٢٣) ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلا أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ وَغَرَّهُمْ فِي دِينِهِمْ مَا كَانُوا يَفْتَرُونَ (٢٤) فَكَيْفَ إِذَا جَمَعْنَاهُمْ لِيَوْمٍ لا رَيْبَ فِيهِ وَوُفِّيَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لا يُظْلَمُونَ (٢٥)

Allah s.w.t. berfirman kepada Nabi Muhammad s.a.w.,

"23. Tidakkah kamu perhatikan kepada orang-orang yang diberi bahagian dari Kitab,"

Kamu perhatikanlah keadaan ahlul kitab, iaitu orang-orang Yahudi dan Nasrani. Mereka telah mendapat nikmat Allah, iaitu kitab Taurat dan Injil. Sepatutnya mereka menjadi manusia yang paling lurus dan lebih mudah tunduk kepada hukum-hukum Allah.

"mereka diseru kepada kitab Allah supaya ia menetapkan hukum di antara mereka;"

Mereka telah diajak untuk mengambil ketetapan, memutuskan perkara di antara mereka dan mengikuti hukum yang ada di dalam kedua kitab mereka, iaitu taat kepada Allah dalam semua perintahNya, yang intinya berisikan agar mereka mengikuti Nabi Muhammad s.a.w.

"kemudian berpaling segolongan dari mereka, dan mereka orang-orang yang berpaling."

Tetapi sebahagian dari mereka berpaling badan dan hatinya. Mereka menolak dan mereka selalu membelakangi kebenaran yang terkandung di dalam kedua kitabnya. Mereka menentangnya dan sangat ingkar.

Maka janganlah kalian berbuat seperti yang mereka lakukan agar kalian tidak mendapat celaan dan siksaan seperti mereka. Apabila dipanggil kepada Allah dan rasulNya, setiap orang wajib mendengar, taat dan tunduk.

"24. Demikian itu kerana mereka berkata, "Tidak akan menyentuh kami api neraka kecuali beberapa hari yang dapat dihitung.""

Sesungguhnya yang mendorong mereka berani berpaling dari kebenaran, menentang Allah dan meremehkan agamaNya adalah kerana ulah rekaan mereka sendiri, iaitu kebohongan mereka terhadap Allah yang mereka dakwakan untuk diri mereka sendiri, iaitu bahawa mereka hanya disiksa di dalam neraka selama tujuh hari; setiap seribu tahun dunia hanya satu hari.

"Dan memperdayakan mereka dalam agama mereka apa yang mereka ada-adakan."

Mereka terperdaya dalam agama mereka oleh apa yang selalu mereka ada-adakan, iaitu mengukuhkan mereka untuk berpegang kepada agama mereka yang batil, hal-hal yang memperdayakan diri mereka sendiri, iaitu sangkaan mereka bahawa api neraka hanya akan menyentuh mereka kerana dosa-dosa mereka beberapa hari yang dapat dihitung.

Padahal mereka sendirilah yang membuat-buat kedustaan ini terhadap diri mereka, sedangkan Allah s.w.t. tidak pernah menurunkan suatu bukti pun yang mengukuhkan dugaan mereka itu. Dia berfirman mengancam dan memperingatkan mereka,

"25. Maka bagaimana apabila Kami kumpulkan mereka pada hari tidak ada keraguan di dalamnya?"

Bagaimanakah keadaan mereka nanti, semasa Allah s.w.t. mengumpulkan mereka di hari kiamat nanti, hari yang tidak diragukan lagi kejadiannya dan pasti akan terjadi, sedangkan mereka telah berbuat kedustaan terhadap Allah, mendustakan rasul-rasulNya, membunuh nabi-nabiNya, membunuh para ulama kaumnya yang beramar ma'ruf dan nahi munkar?

"Dan disempurnakan tiap-tiap diri apa yang ia usahakan dari mereka,"

Allah s.w.t. akan meminta pertanggungjawaban dari mereka atas semuanya itu, dan Dia pasti akan menghukum dan memberikan balasannya kepada mereka. Setiap jiwa diberi balasan yang sempurna sesuai dengan apa yang telah dilakukannya.

"dan mereka tidak dizalimi."

Mereka tidak akan dianiaya atau dirugikan, iaitu tidak dikurangi kebaikannya dan tidak ditambah keburukannya. Ketika itu mereka akan menyedari salahnya sangkaan mereka selama ini, bahawa mereka hanya masuk ke dalam neraka beberapa hari saja.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...