Rabu, 23 Januari 2019

17:105-111 Tafsir Surah Al Isra, ayat 105-111.

وَبِالْحَقِّ أَنْزَلْنَاهُ وَبِالْحَقِّ نَزَلَ وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلا مُبَشِّرًا وَنَذِيرًا (١٠٥) وَقُرْآنًا فَرَقْنَاهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلَى مُكْثٍ وَنَزَّلْنَاهُ تَنْزِيلا (١٠٦) قُلْ آمِنُوا بِهِ أَوْ لا تُؤْمِنُوا إِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ مِنْ قَبْلِهِ إِذَا يُتْلَى عَلَيْهِمْ يَخِرُّونَ لِلأذْقَانِ سُجَّدًا (١٠٧) وَيَقُولُونَ سُبْحَانَ رَبِّنَا إِنْ كَانَ وَعْدُ رَبِّنَا لَمَفْعُولا (١٠٨ ) وَيَخِرُّونَ لِلأذْقَانِ يَبْكُونَ وَيَزِيدُهُمْ خُشُوعًا (١٠٩) قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَنَ أَيًّا مَا تَدْعُوا فَلَهُ الأسْمَاءُ الْحُسْنَى وَلا تَجْهَرْ بِصَلاتِكَ وَلا تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَيْنَ ذَلِكَ سَبِيلا (١١٠) وَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ وَكَبِّرْهُ تَكْبِيرًا (١١١)

Allah s.w.t. berfirman menceritakan tentang kitabNya, iaitu Al Qur'an kepada Nabi Muhammad s.a.w.

"105. Dan dengan kebenaran Kami turunkannya dan dengan kebenaran ia turun."

Kami turunkan Al Qur'an itu dengan sebenar-benarnya. Di dalamnya terkandung perkara yang hak, ilmu Allah yang Dia kehendaki untuk diperlihatkan kepada kalian, iaitu mengenai hukum-hukumNya, perintah dan laranganNya.

Al Qur’an itu telah diturunkan kepadamu dengan membawa kebenaran. Ia dijaga dan dipelihara, tiada ada sesuatu pun dari selainnya yang mencampurinya; dan tiada tambahan serta kekurangan padanya, melainkan disampaikan kepadamu dengan sebenar-benarnya.

Sesungguhnya Al Qur'an itu diturunkan melalui malaikat yang sangat kuat, dipercaya, berkedudukan tetap di sisi Tuhannya lagi ditaati di kalangan malaikat yang ada di langit tertinggi.

"Dan tidaklah Kami mengutus kamu kecuali pembawa khabar gembira dan pemberi peringatan."

Kami mengutus kamu hanyalah sebagai pembawa berita gembira bagi orang-orang yang taat kepada Allah dan kepadamu dari kalangan kaum mukmin dengan syurga, dan sebagai pemberi peringatan bagi orang-orang yang bermaksiat dan derhaka kepadamu dari kalangan orang-orang kafir dengan neraka.

"106. Dan Al Qur'an Kami pisahkannya agar kamu bacakan ia atas manusia atas perlahan-lahan"

Kami turunkan Al Qur'an secara sekaligus dari Lauh Mahfuz ke Baitul Izzah di langit yang terdekat. Kemudian Al Quran itu Kami turunkan kepadamu beransur-ansur, ayat demi ayat, sambil dijelaskan dan ditafsirkan, agar kamu sampaikan dan bacakan kepada manusia secara lambat dan tenang, agar mereka mentadabburinya, memikirkan kandungannya dan memahaminya.

"dan Kami turunkannya dengan bertahap."

Kami menurunkannya bahagian demi bahagian, sedikit demi sedikit dan tidak sekaligus sesuai dengan kejadian-kejadian yang kamu alami dalam masa dua puluh tiga tahun.

Namun, sebahagian manusia kafir kepadanya, mendustakannya dan berpaling darinya. Allah s.w.t. berfirman kepada NabiNya,

"107. Katakanlah, "Berimanlah dengannya atau kalian tidak beriman.""

Kalian beriman kepada Al Qur'an atau tidak beriman kepadanya, sama saja bagi Allah. Sesungguhnya Dia tidak perlu kepada kalian dan kalian pun tidak dapat merugikanNya, bahkan akibat dari sikap kalian itu akan kembali menimpa kalian.

Allah s.w.t. memiliki hamba-hamba selain kalian. Mereka diberi olehNya ilmu yang bermanfaat. Al Qur'an itu tetap merupakan suatu perkara yang hak yang diturunkan oleh Allah yang telah diisyaratkan di masa-masa dahulu melalui kitab-kitabNya yang Dia turunkan kepada para rasul terdahulu.

"Sesungguhnya orang-orang yang diberi ilmu sebelumnya, apabila dibacakan atas mereka, mereka menyungkurkan atas wajah bersujud,""

Sesungguhnya orang-orang soleh Ahli Kitab, iaitu ahli Kitab yang beriman, berpegang kepada kitab sucinya, menegakkannya, tidak mengubah dan tidak menggantinya dengan yang lain, apabila Al Qur'an dibacakan kepada mereka, mereka menyungkur atas muka mereka sambil bersujud.

Azqan bermaksud bahagian bawah wajah, iaitu muka. Mereka bersujud kepada Allah s.w.t. sebagai rasa syukur mereka atas nikmat yang telah diberikan oleh Allah kepada mereka, kerana Allah telah menjadikan mereka orang yang paling berhak untuk mengikuti Rasul s.a.w. yang telah diturunkan kepadanya kitab Al Qur'an, jika mereka menjumpai masanya.

"108. Dan mereka berkata, "Mahasuci Tuhan kami;""

Mahasuci Dia dari mengingkari janji, atau Mahasuci Dia dari segala yang dinisbatkan orang-orang musyrik kepadaNya. Mereka mengungkapkan pengagungan dan penghormatan mereka kepada kekuasaan Allah Yang Mahasempurna.

"sungguh adalah janji Tuhan kami pasti dipenuhi.”

Dia tidak akan mengingkari janji yang telah diikrarkanNya melalui para nabi terdahulu bahawa Dia akan menurunkan Al Qur’an dan akan mengutus Nabi Muhammad s.a.w. pasti dipenuhi, atau janjiNya akan membangkitkan manusia dan memberikan balasan pasti dipenuhi.

"109. Dan mereka menyungkurkan atas wajah mereka menangis dan menambah mereka khusyuk.”

Mereka menyungkur atas muka mereka sambil menangis sebagai ungkapan rasa rendah diri mereka kepada Allah s.w.t. dan iman serta percaya mereka kepada Kitab dan RasulNya. Mereka bertambah iman dan berserah diri kepadaNya.

Mereka ini seperti halnya Abdullah bin Salam dan ahli KItab lainnya yang beriman semasa Nabi Muhammad s.a.w. hidup atau setelahnya.

Orang-orang musyrik mengingkari sifat rahmah (penyayang) bagi Allah ‘Azza wa Jalla dan mereka menolak menyebut Allah dengan sebutan Ar Rahman, atau kepada hamba-hambaNya.

Ada seorang lelaki dari kalangan kaum musyrik mendengar Nabi s.a.w. mengatakan dalam sujudnya, "Wahai Tuhan Yang Maha Pemurah, wahai Tuhan Yang Maha Pengasih."

Lalu lelaki musyrik itu berkata, "Sesungguhnya dia menyangka dirinya menyeru Tuhan yang satu, padahal dia menyeru dua Tuhan." Maka Allah s.w.t. menurunkan firmanNya kepada Nabi Muhammad s.a.w.,

"110. Katakanlah, "Serulah Allah atau serulah Ar Rahman. Mana saja kalian seru, maka bagiNya Asma ul Husna;""

Tidak ada bedanya bila kalian menyeruNya dengan sebutan Allah atau sebutan Ar Rahman, kerana sesungguhnya Dia telah menetapkan bahawa diriNya mempunyai asma-asma yang terbaik.

Namun ketika kalian berdoa, gunakanlah namaNya yang sesuai. Contohnya, ketika meminta rezeki, gunakanlah namaNya Ar Razzaq (Maha Pemberi rezeki), dan sebagainya.

Pada mulanya Rasulullah s.a.w. selalu membaca Al Qur'an dalam solatnya dengan bacaan yang keras, dan orang ramai meninggalkannya serta tidak mahu mendengarkan bacaannya.

Apabila seseorang hendak mendengarkan bacaan Rasulullah s.a.w. dalam solatnya, dia terpaksa mencuri-curi dengar kerana takut kepada orang-orang musyrik.

Apabila orang-orang musyrik mengetahui bahawa dia mendengar bacaan Rasulullah s.a.w., maka dia pergi kerana takut disakiti oleh mereka dan tidak mahu mendengarkannya lagi.

Apabila Rasulullah s.a.w. merendahkan bacaannya, maka orang-orang yang mendengarkan bacaannya tidak dapat mengambil suatu manfaat pun dari bacaannya.

Ketika Rasulullah s.a.w. sedang bersembunyi di Mekah, apabila solat bersama para sahabatnya, Beliau mengeraskan suara bacaan Al Qur’annya.

Ketika orang-orang musyrik mendengarnya, mereka mencaci Al Qur’an, Tuhan yang menurunkannya dan malaikat yang menyampaikannya. Maka Allah s.w.t. berfirman kepada Beliau s.a.w.,

"dan janganlah kamu mengeraskan dalam solat kamu,"

Janganlah kamu terlalu meninggikan atau menyaringkan suara bacaan Al Qur'an dalam solatmu.

Apabila orang-orang musyrik mendengarnya, mereka akan mencaci Al Qur’an. Orang-orang kafir yang simpati kepadamu akan bubar meninggalkanmu.

"dan jangan kamu merendahkan,"

Jangan pula kamu terlalu merendahkan suara bacaanmu. Para sahabat atau makmummu tidak dapat mendengar bacaan Al Qur'anmu, padahal mereka menerimanya dari bacaanmu.

Orang-orang yang mencuri dengar dari bacaanmu tidak dapat mendengarnya, barangkali mereka memperhatikan apa yang didengarnya darimu dan mendapat manfaat darinya.

Orang-orang Ahli Kitab selalu merendahkan bacaan kitab mereka apabila ada seseorang dari mereka meninggikan bacaan suatu kalimat dari kitabnya dengan suara yang tinggi, maka orang-orang yang mengikutinya membacanya dengan tinggi juga di belakangnya.

Maka janganlah kamu meninggikan dan merendahkan suara dalam bacaanmu seperti yang dilakukan mereka.

"dan carilah oleh kamu antara demikian jalan.”"

Usahakan jalan tengah di antara keduanya. Bacalah dengan suara yang cukuplah sekadar dapat didengar oleh makmum. Hal ini dicontohkan kepada Nabi s.a.w. oleh Malaikat Jibril a.s. dalam solatnya. Begitu juga ketika kamu berdoa.

Di dalam suatu riwayat disebutkan bahawa pernah ada seorang Badui dari kalangan Bani Tamim apabila mengucapkan salam kepada Nabi s.a.w. lalu dia mengiringinya dengan doa, "Ya Allah, berilah saya rezeki berupa ternak unta dan anak." Maka turunlah ayat ini.

Ada yang berpendapat bahawa ayat ini diturunkan berkenaan dengan bacaan tasyahhud, iaitu firmanNya, "dan janganlah kamu mengeraskan dalam solatmu dan jangan kamu merendahkan."

Ada yang berpendapat bahawa janganlah kamu solat kerana ingin dilihat oleh orang ramai, janganlah pula kamu meninggalkannya kerana takut terhadap orang-orang kafir.

Ada juga yang berpendapat bahawa janganlah kamu melakukannya dengan baik secara terang-terangan, tetapi melakukannya dengan buruk di kala sendirian.

Di sebutkan di dalam suatu riwayat bahawa setelah Nabi s.a.w. hijrah ke Madinah, maka gugurlah perintah tersebut. Beliau s.a.w. boleh melakukannya menurut kehendaknya.

Orang-orang Yahudi dan Nasrani mengatakan, "Allah mengambil anak." Orang-orang Arab Jahiliah selalu mengatakan dalam tawafnya, "Labbaika, tiada sekutu bagi Engkau kecuali sekutu yang menjadi milikMu, sedangkan dia tidak memiliki."

Orang-orang sabi-in dan Majusi mengatakan bahawa seandainya tidak ada penolong, tentulah Allah hina. Maka Allah s.w.t. menurunkan firmanNya,

"111. Dan katakanlah, "Segala puji bagi Allah yang tidak menjadikan anak dan tidak ada sekutu bagiNya sekutu dalam kerajaan""

Segala puji bagi Allah yang memiliki kesempurnaan, pujian, kemuliaan dari segala sisi, dan bersih dari semua cela dan kekurangan. Dia tidak mempunyai anak.

Bahkan Dialah Allah, Tuhan Yang Maha Esa, bergantung kepadaNya segala sesuatu, tidak beranak dan tidak diperanakkan, serta tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia.

Dia tidak mempunyai sekutu dalam kerajaanNya. Alam semesta ini seluruhnya milikNya, tidak ada sesiapa pun yang ikut serta dalam kerajaanNya.

"dan tidak ada bagiNya penolong dari kehinaan,"

Dia tidaklah hina sehingga memerlukan penolong, pembantu atau penasihat untuk menjagaNya dari kehinaan. Dia tidak memerlukan berteman dengan sesiapa pun dan tidak memerlukan pertolongan sesiapa pun.

Bahkan Dia Mahatinggi, Pencipta segala sesuatu dengan sendiriNya, tiada sekutu bagiNya, Dialah yang mengatur dan yang memutuskan menurut apa yang dikehendakiNya semata, tiada sekutu bagiNya.

Dia Maha Kaya lagi Maha Terpuji, akan tetapi Dia mengambil wali-waliNya hanyalah kerana ihsanNya kepada mereka dan rahmatNya. Mahasuci Dia dari semua bentuk kekurangan.

"dan agungkanlah Dia sebesar-besarnya."

Agungkanlah Dia dengan pengagungan yang sebesar-besarnya dari mempunyai anak, sekutu, dan dari kehinaan serta dari segala yang tidak layak bagiNya. Besarkanlah dan agungkanlah Dia terhadap apa yang dikatakan oleh orang-orang zalim lagi melampaui batas itu dengan pengagungan yang setinggi-tingginya.

Agungkanlah Dia dengan memberitahukan sifat-sifatNya yang agung, dengan memujiNya, dengan nama-namaNya yang indah, memuliakanNya kerana perbuatan-perbuatanNya yang suci, mengagungkan dan membesarkanNya dengan beribadah kepadaNya saja serta mengikhlaskan ibadah kepadaNya.

Nabi s.a.w. mengajarkan kepada keluarganya (baik yang masih kecil ataupun yang sudah dewasa) ayat ini. Beliau s.a.w. menamakan ayat ini dengan sebutan 'Ayat Kemuliaan (Keperkasaan)'. Tidak sekali-kali ayat ini dibacakan di dalam suatu rumah dalam suatu malam, lalu rumah itu dapat tertimpa kecurian atau penyakit.

Selesai tafsir surah Subhanallah (surah Al Isra) dengan pertolongan Allah dan taufiqNya, wal hamdulillahi Rabbil ‘aalamiin.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...