Ahad, 23 Jun 2019

5:44-47 Tafsir Surah Al Maidah, ayat 44-47.

إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِيهَا هُدًى وَنُورٌ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِينَ أَسْلَمُوا لِلَّذِينَ هَادُوا وَالرَّبَّانِيُّونَ وَالأحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ كِتَابِ اللَّهِ وَكَانُوا عَلَيْهِ شُهَدَاءَ فَلا تَخْشَوُا النَّاسَ وَاخْشَوْنِ وَلا تَشْتَرُوا بِآيَاتِي ثَمَنًا قَلِيلا وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ (٤٤) وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَالأنْفَ بِالأنْفِ وَالأذُنَ بِالأذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَهُ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (٤٥) وَقَفَّيْنَا عَلَى آثَارِهِمْ بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَآتَيْنَاهُ الإنْجِيلَ فِيهِ هُدًى وَنُورٌ وَمُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ (٤٦) وَلْيَحْكُمْ أَهْلُ الإنْجِيلِ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فِيهِ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ (٤٧)

Allah s.w.t. berfirman memuji kitab Taurat yang Dia turunkan kepada hambaNya yang juga rasulNya, iaitu Musa ibnu Imran a.s.,

"44. Sungguh Kami telah menurunkan Taurat di dalamnya petunjuk dan cahaya,"

Sesungguhnya Kami telah menurunkan kitab Taurat, di dalamnya terdapat petunjuk yang menunjuki manusia dari kesesatan dan cahaya yang menerangkan hukum-hukum. Dengan cahaya itu menjadi teranglah gelapnya kebodohan, keraguan, kebimbangan, syubhat (kesamaran) dan syahwat (hawa nafsu).

"memutuskan perkara dengannya nabi-nabi orang-orang yang menyerahkan diri terhadap orang-orang Yahudi"

Dengan kitab Taurat itu diputuskan perkara orang-orang Yahudi (Bani Israil) oleh para nabi yang menyerah diri kepada Allah. Para nabi adalah makhluk pilihan Allah dan menjadi imam (pemimpin) umat.

Mereka mengikuti kitab, tidak keluar dari jalur hukumnya, tidak menggantinya dan tidak mengubah-ubahnya. Maka tiada alasan yang menghalangi orang-orang yang rendah itu untuk mengikuti imam mereka.

Namun orang-orang Yahudi telah memilih pemimpin lain yang memiliki kebiasaan suka merubah firman Allah, hubburiyasah (cinta kepada kepemimpinan dan jawatan), menyembunyikan kebenaran dan menampakkan yang batil. Mereka inilah pemimpin-pemimpin dalam kesesatan dan yang mengajak kepada neraka.

"dan ulama-ulama mereka dan para pendita,"

Orang-orang alim dari kalangan ahli ibadah mereka dan para pendeta mereka juga memutuskan perkara dengan kitab Taurat itu.

"dengan sebab mereka diperintah memelihara dari kitab Allah"

Disebabkan mereka diperintahkan memelihara kitab-kitab Allah, iaitu melalui apa yang diamanatkan kepada mereka dari Kitabullah yang diperintahkan agar mereka mengajarkannya dan mengamalkannya.

"dan mereka atasnya saksi-saksi."

Mereka menjadi saksi terhadapnya. Mereka dijadikan rujukan tentang kitab itu dan dijadikan rujukan dalam hal yang masih samar bagi manusia.

"Maka janganlah kamu takut manusia, dan takutlah kepadaKu."

Kerana itu janganlah kalian wahai orang-orang Yahudi takut kepada manusia untuk menampakkan pengetahuan yang ada pada diri kalian tentang sifat Nabi Muhammad s.a.w. Akan tetapi, takutlah kepadaKu saja. Oleh kerana itu, janganlah kalian menyembunyikannya.

"Dan janganlah kalian menukar dengan ayat-ayatKu harga yang sedikit."

Janganlah kalian menjual ayat-ayatKu dengan harga yang murah, iaitu kesenangan dunia. Janganlah kalian menjual agama dengan dunia, mengambil risywah (sogok) terhadap hukum-hukum agama, menyembunyikan yang hak, mengambil harta terhadap fatwa-fatwa dan tidak mahu mengajarkan ilmu kepada hamba-hamba Allah kecuali dengan upah.

"Dan barang siapa yang tidak memutuskan perkara dengan apa yang Allah turunkan, maka mereka itu orang-orang yang kafir."

Barang siapa yang tidak memutuskan perkara menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang kafir.

Kafir di sini bermaksud kekufuran di bawah kekufuran, di mana boleh menjadi kufur akbar (mengeluarkan dari Islam) jika sampai menganggap halal berhukum dengan hukum selain Allah, atau menganggap ada hukum yang lebih baik dari hukum Allah, atau menghina hukum Allah, dan boleh menjadi dosa besar jika tidak seperti itu (seperti mengakui bahawa hukum Allah yang hak, yang terbaik dan keputusannya yang salah).

"45. Dan Kami telah tetapkan atas mereka di dalamnya bahawasanya jiwa dengan jiwa, dan mata dengan mata, dan hidung dengan hidung, dan telinga dengan telinga, dan gigi dengan gigi,"

Kami telah menetapkan bagi mereka di dalam Taurat syari'at qisas yang juga berlaku dalam syari'at Nabi Muhammad s.a.w. bahawa nyawa jika dibunuh dibalas dengan nyawa, mata jika dijolok dibalas dengan mata, hidung jika dipotong dibalas dengan hidung, telinga dengan telinga, gigi jika dicabut dibalas dengan gigi. Begitu juga anggota badan lainnya yang boleh dilakukan qisas tanpa melebihi batas.

"dan luka-luka ada qisasnya."

Luka-luka pun ada qisasnya (balasan yang sama). Oleh kerana itu, barang siapa yang melukai orang lain secara sengaja, maka dilakukan qisas terhadap yang melukai tersebut sesuai perbuatannya melukai, baik batasnya, tempatnya, panjangnya, dan kedalamannya.

Syari'at sebelum kita merupakan syari'at bagi kita juga selama tidak ada dalam syari'at kita yang menyelisihinya.

"Maka barang siapa yang bersedekah dengannya, maka yang demikian itu tebusan baginya."

Barang siapa melepaskan hak qisasnya, baik dalam hal jiwa, anggota badan maupun luka, maka melepaskan hak qisasnya itu menjadi penebus dosa baginya.

"Dan barang siapa yang tidak memutuskan dengan apa yang Allah turunkan, maka mereka itu adalah orang-orang yang zalim."

Barang siapa yang tidak memutuskan perkara menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itulah orang-orang yang zalim. Zalim di sini bermaksud kezaliman yang masih di bawah zalim.

"46. Dan Kami telah meneruskan jejak-jejak mereka dengan Isa putera Maryam, yang membenarkan terhadap apa yang sebelumnya dari Taurat."

Kami iringkan atau ikutkan pada jejak nabi-nabi Bani Israil dengan Isa putera Maryam, yang membenarkan kitab yang sebelumnya, iaitu Taurat. Beliau beriman kepada kitab Taurat dan menjadi hakim tentang apa yang terkandung di dalamnya.

Beliau menjadi saksi terhadap kebenaran Musa a.s. dan Taurat yang dibawanya, menguatkan dakwahnya, menggunakan syari'atnya dan sesuai dengan syari'at Nabi Musa a.s. dalam banyak hal. Syari'at Isa a.s. lebih ringan dalam sebahagian hukum. Beliau menghalalkan untuk Bani Israil sebahagian yang diharamkan.

"Dan kami telah memberikannya Injil, di dalamnya petunjuk dan cahaya,"

Dan Kami menurunkan Injil kepadanya sebagai kitab yang menyempurnakan Taurat. Di dalamnya terdapat petunjuk kepada perkara yang hak dan cahaya yang menerangkan mana yang benar dan mana yang salah, cahaya yang dapat menerangi untuk melenyapkan kesyubhatan dan memecahkan berbagai macam masalah.

"dan yang membenarkan terhadap apa yang dihadapannya dari Taurat."

Kitab Injil membenarkan kitab yang sebelumnya, iaitu kitab Taurat. Ia mengikuti kitab Taurat dan tidak menentang apa yang terkandung di dalamnya kecuali dalam sedikit masalah yang ia jelaskan kepada kaum Bani Israil sebahagian perkara yang mereka perselisihkan pada masa silam.

"Dan petunjuk dan pelajaran bagi orang-orang yang bertakwa."

Kami jadikan kitab Injil sebagai petunjuk yang dijadikan pegangan dan sebagai pengajaran, iaitu peringatan untuk menjauhi perbuatan-perbuatan yang diharamkan dan yang berdosa bagi orang-orang yang bertakwa kepada Allah, dan takut kepada ancaman dan siksaNya.

"47. Dan hendaklah memutuskan pengikut Injil terhadap apa yang Allah turunkan di dalamnya."

Hendaklah para pengikut Injil memutuskan perkara menurut apa yang diturunkan Allah di dalamnya. Ayat ini diturunkan berkenaan dengan orang-orang Nasrani. Mereka diwajibkan memutuskan perkara menurut apa yang diturunkan Allah di dalam Injil itu, sehingga Al Quran diturunkan.

Mereka juga diwajibkan beriman kepada semua yang terkandung di dalam Injil itu dan menegakkan semua apa yang diperintahkan di dalamnya, yang antara lain ialah berita gembira tentang kedatangan Nabi Muhammad s.a.w. dan perintah mengikutinya serta membenarkannya bila telah ada.

"Dan barang siapa yang tidak memutuskan dengan apa yang Allah turunkan, maka mereka itu orang-orang yang fasik."

Barang siapa tidak memutuskan perkara menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itulah orang-orang yang fasik, iaitu orang-orang yang keluar dari ketaatan kepada Tuhannya, cenderung kepada kebatilan dan meninggalkan perkara yang hak.

Fasik di sini bermaksud kefasikan yang masih di bawah fasik. Orang yang tidak berhukum dengan hukum Allah boleh menjadi kafir apabila dia menghina hukum Allah, menganggap halal berhukum dengan hukum selain Allah, menganggap bahawa hukum selain Allah lebih baik atau lebih sesuai dipakai.

Seperti orang-orang yang membuat undang-undang yang menyalahi syari’at Islam, di mana mereka tidaklah membuat undang-undang tersebut kecuali kerana adanya anggapan bahawa hukum Allah tidak sesuai lagi atau kurang tepat dan sebagainya.

Orang yang tidak berhukum dengan hukum Allah boleh juga menjadi zalim (tidak kafir) apabila dia melakukan hal itu, namun dia yakin bahawa hukum Allahlah yang benar, yang baik, yang sesuai, hukum yang dipakainya yang salah, dia juga tidak meremehkannya.

Dia juga boleh menjadi fasik (tidak kafir), apabila dia tidak menggunakan hukum Allah kerana ada rasa sayang kepada orang yang terkena hukuman itu atau kerana diberi sogokan (risywah) namun dia tetap yakin bahawa hukum Allahlah yang benar dan hukumnya yang salah, seperti kerana si pencuri itu adalah kerabatnya dan sebagainya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...