Jumaat, 19 Julai 2019

22:8-13 Tafsir Surah Al Hajj, ayat 8-13.

وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلا هُدًى وَلا كِتَابٍ مُنِيرٍ (٨) ثَانِيَ عِطْفِهِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ لَهُ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَنُذِيقُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَذَابَ الْحَرِيقِ (٩) ذَلِكَ بِمَا قَدَّمَتْ يَدَاكَ وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلامٍ لِلْعَبِيدِ (١٠) وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالآخِرَةَ ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ (١١) يَدْعُو مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لا يَضُرُّهُ وَمَا لا يَنْفَعُهُ ذَلِكَ هُوَ الضَّلالُ الْبَعِيدُ (١٢) يَدْعُو لَمَنْ ضَرُّهُ أَقْرَبُ مِنْ نَفْعِهِ لَبِئْسَ الْمَوْلَى وَلَبِئْسَ الْعَشِيرُ (١٣)

Allah s.w.t. berfirman menyebutkan perihal keadaan para penyeru kesesatan, pemimpin kekafiran dan ahli bid'ah,

"8. Dan di antara manusia ada yang membantah tentang Allah tanpa ilmu, dan tanpa petunjuk, dan tanpa kitab yang jelas."

Di antara manusia ada orang yang membantah tentang Allah tanpa pengetahuan, iaitu dia membantah rasul-rasul Allah dan para pengikut mereka dengan kebatilan untuk mengalahkan yang hak.

Dia membantah tanpa petunjuk, iaitu tanpa ada orang yang menunjukinya, tidak disokong oleh akal yang sihat dan bukan orang yang mendapat petunjuk yang diikutinya. Dia juga membantah tanpa kitab (wahyu) yang bercahaya yang memberi penerangan, iaitu yang menjelaskan antara yang hak dan yang batil.

Dia tidak memiliki alasan yang benar dan dalil baik naqli maupun ‘aqli. Alasannya hanyalah sebatas syubhat yang dianjurkan oleh syaitan, berdasarkan ra'yu (menurut pendapat sendiri) dan keinginan hawa nafsu belaka.

"9. Dengan memalingkan lambungnya"

Sambil memalingkan rusuknya dengan bongkak, begitu juga lehernya sebagai reaksi yang menunjukkan kesombongannya, menolak yang hak dan meremehkan manusia. Apabila dia diajak kepada perkara yang hak, maka mereka berpaling menyombongkan dirinya.

Dia memalingkan mukanya terhadap seruan kebenaran yang ditujukan kepadanya. Dia merasa bangga dengan pengetahuan yang dia miliki padahal tidak bermanfaat dan dia merendahkan orang yang benar lagi membawa kebenaran.

"untuk menyesatkan dari jalan Allah."

Untuk menyesatkan manusia dari agama Allah. Ada yang mengatakan akibatnya dia akan menyesatkan manusia dari jalan Allah. Dia termasuk pemimpin kesesatan. Maksudnya, pelakunya ialah orang-orang yang ingkar.

Atau boleh juga diertikan bahawa pelaku yang berwatak demikian tiada lain Kami jadikan dia berakhlak rendah agar Kami jadikan dia termasuk orang yang menyesatkan (manusia) dari jalan Allah.

"Baginya di dunia kehinaan"

Al khizyu ertinya kehinaan dan kerendahan. Dia mendapat kehinaan di dunia. Hal itu disebabkan dia bersikap angkuh dan sombong terhadap ayat-ayat Allah. Maka Allah membalasnya dengan kehinaan di dunia dan menghukumnya di dunia sebelum akhirat, kerana dunia adalah tujuan hidupnya dan batas pengetahuannya.

Hal ini termasuk ayat-ayat Allah yang menakjubkan, di mana engkau tidak akan menemukan salah seorang di antara penyeru kekafiran dan kesesatan, kecuali dia akan mendapatkan kemurkaan di alam semesta, mendapatkan laknat, kemarahan, celaan serta sesuatu yang layak baginya, dan masing-masing sesuai keadaannya.

"dan Kami akan timpakan padanya hari kiamat azab yang membakar."

Pada hari Kiamat Kami akan merasakan kepadanya azab neraka yang membakar. Dia akan dikecam dan dicela,

"10. Demikian itu kerana apa yang diperbuat kedua tanganmu"

Yang demikian itu adalah disebabkan perbuatan yang dilakukan oleh kedua tanganmu dahulu. Disebutkan kedua tangan, kerana kebanyakan perbuatan manusia dilakukan dengan tangannya.

"dan bahawasanya Allah bukan penganiaya bagi hamba-hambaNya.”

Allah sekali-kali tidak menzalimi hamba-hambaNya, seperti menyiksa mereka tanpa dosa. Diberitakan bahawa seseorang dari mereka dibakar sebanyak tujuh puluh ribu kali setiap harinya.

Ada segolongan orang Badui datang kepada Nabi s.a.w. lalu masuk Islam. Bila mereka telah kembali ke kampung halaman mereka, lalu mereka menjumpai musim hujan dan musim subur serta musim melahirkan anak yang banyak, maka mereka berkata, "Sesungguhnya agama kita adalah agama yang baik," maka mereka berpegangan kepadanya.

Tetapi bila mereka menjumpai tahun kekeringan dan kebuluran serta jarang adanya kelahiran, maka mereka berkata, "Tiada suatu kebaikan pun pada agama kita ini." Maka Allah s.w.t. menurunkan firmanNya,

"11. Dan di antara manusia orang yang dia menyembah Allah atas tepi."

Di antara manusia ada yang menyembah Allah hanya di tepi, iaitu berada dalam keraguan. Mereka itu lemah imannya. Iman tidak masuk dan menyatu ke dalam hatinya, bahkan masuk hanya kerana takut atau hanya kerana kebiasaan yang jika tersentuh cobaan langsung goyang.

Mereka menyembah Allah tidak dengan penuh keyakinan. Orang yang berada di atas keraguan diumpamakan seperti berada di tepi gunung kerana tidak kukuhnya. Dia masuk Islam dengan tidak sepenuh hati. Jika dia menjumpai hal yang disukainya, dia tetap berada dalam Islam; dan jika tidak, maka dia kembali kafir.

"Maka jika menimpanya kebaikan, tenteramlah dia dengannya;"

Maka jika dia mendapat kemaslahatan atau kebaikan di dunianya, seperti kesihatan, keselamatan, banyak harta dan tidak mendapat bahaya, maka tetaplah dia dalam keadaan itu, melakukan ibadahnya dan merasa puas kerana kebaikan itu, bukan kerana imannya.

Dahulu seorang lelaki datang ke Madinah. Jika isterinya melahirkan bayi lelaki serta kudanya beranak juga, maka dia mengatakan bahawa Islam adalah agama yang baik (membawa keuntungan). Tetapi jika isterinya tidak melahirkan serta kudanya tidak melahirkan juga, maka dia mengatakan bahawa Islam adalah agama yang buruk (pembawa kesialan).

Seseorang dari mereka apabila tiba di Madinah yang terletak tidak jauh dari tempat tinggal mereka, maka jika tubuhnya sihat selama di Madinah dan kudanya melahirkan anak serta isterinya beranak lelaki, dia puas dan tenang terhadap agama Islam yang baru dipeluknya; lalu dia mengatakan bahawa sejak dia masuk Islam tiada yang dia peroleh kecuali kebajikan belaka.

"dan jika menimpanya fitnah, berbaliklah dia atas mukanya."

Fitnah di sni bermaksud cobaan, bencana atau musibah seperti dijangkiti penyakit, isterinya melahirkan anak perempuan, hartanya binasa, mendapat hal yang tidak disukainya, hilang sesuatu yang dicintainya, zakat terlambat datang kepadanya, kesempitan duniawi, rosak dunianya, tidak mendapat keuntungan dan sebagainya.

Maka syaitan datang membisikkan kepadanya, "Demi Tuhan, sejak kamu masuk agama Islam, tiada yang kamu peroleh selain keburukan." Yang demikian itu adalah fitnahnya. Maka dia berbalik ke belakang, iaitu dia tinggalkan ibadahnya, tinggalkan Islam, murtad dan kembali kepada kekafirannya. Orang yang berwatak demikian adalah orang munafik.

"Rugilah dia di dunia dan akhirat."

Di dunia dia dia rugi kerana tidak mendapat sesuatu pun yang diharapkannya selain bahagian yang telah ditetapkan untuknya. Adapun di akhirat dia rugi kerana dia telah kafir kepada Allah Yang Mahabesar, dia diharamkan masuk syurga dan tempatnya di neraka. Maka nasibnya sangat celaka dan sangat terhina.

"Demikianlah dia kerugian yang nyata."

Yang demikian itu adalah kerugian yang nyata, iaitu hal seperti itu merupakan kerugian yang besar dan transaksi yang rugi.

"12. Mereka menyeru dari selain Allah apa yang tidak memudaratkannya dan apa yang tidak memberinya manfaat. Demikian itu dia kesesatan yang jauh."

Mereka menyembah, meminta pertolongan, hujan dan rezeki kepada selain Allah seperti patung-patung, berhala-berhala dan tandingan-tandingan Allah, padahal semuanya itu tidak dapat mendatangkan bencana kepadanya jika tidak disembah, dan tidak juga dapat memberi manfaat kepadanya jika disembah. Demikian itu adalah kesesatan yang jauh dari kebenaran.

"13. Mereka menyeru pada sesuatu yang mudaratnya lebih dekat dari manfaatnya."

Mereka menyeru sesuatu yang sebenarnya kemudaratannya di dunia akibat dari menyembahnya lebih dekat daripada manfaatnya yang terbayang seakan-akan bermanfaat, padahal tidak. Bahkan lebih dekat mendapatkan yang bukan harapannya, seperti bahaya dan kerugian. Di akhirat nanti mudaratnya sudah jelas dan pasti.

"Sungguh sejahat-jahat penolong dan sejahat-jahat kawan."

Al 'asyir bermaksud kawan sepergaulan. Sesungguhnya yang diserunya itu adalah sejahat-jahat penolong dan sejahat-jahat kawan. Hal itu kerana yang diinginkan dari penolong dan kawan adalah manfaatnya dan terhindar dari bahaya, namun apa yang dia dapat darinya hanyalah bahaya dan bukan manfaat.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...