Khamis, 19 September 2019

2:63-64 Tafsir Surah Al Baqarah, ayat 63-64.

وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ وَاذْكُرُوا مَا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (٦٣) ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ مِنْ بَعْدِ ذَلِكَ فَلَوْلا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخَاسِرِينَ (٦٤)

Allah s.w.t. berfirman mengingatkan orang-orang Yahudi atau Bani Israil,

"63. Dan ketika Kami mengambil janji kalian"

Ingatlah ketika Kami mengambil janji dan ikrar (nenek moyang) kalian. Allah s.w.t. memerintahkan mereka berjanji dan berikrar untuk beriman hanya kepada Allah semata, beribadah hanya kepadaNya, tidak mempersekutukanNya, dan mahu mengikuti rasul-rasulNya. Tetapi mereka menolak.

"dan Kami angkat di atas kalian Thur,"

Ath thur bermaksud gunung. Ada yang mengatakan bukit yang mempunyai tetumbuhan. Ada yang mengatakan gunung Thur.

Ketika mereka menolak, maka diangkat di atas mereka gunung Thur, Sinai atau Tursina dengan maksud agar mereka mahu menurut dan mengakui apa yang disumpahkan kepada mereka. Allah s.w.t. mengangkat gunung itu sambil berfirman,

"Ambillah oleh kalian apa yang Kami berikan pada kalian dengan kuat"

Ambillah kitab Taurat yang telah Kami berikan kepada kalian itu dengan sekuat tenaga, dan bertekadlah untuk melaksanakannya. Berpeganglah teguhlah, iaitu bersungguh-sungguh dan bersabar menjalankan perintah Allah Azza wa Jalla.

Biquwwah bermaksud dengan taat. Ada yang mengatakan mengamalkan apa yang terkandung di dalamnya. Ada yang mengatakan, quwwah bermaksud kesungguhan; jika tidak, nescaya Aku akan melemparkan gunung ini menimpa kalian.

Akhirnya setelah diancam demikian mereka mahu memegang apa yang diberikan kepada mereka.

"dan ingatlah apa yang di dalam, agar kalian bertakwa."

Ingatlah selalu apa yang ada di dalamnya. Bacalah dan amalkanlah apa yang terkandung di dalam kitab Taurat itu agar kalian bertakwa. Mereka melihat gunung tersebut telah menutupi mereka, seakan-akan naungan awan dan mereka yakin bahawa gunung itu akan jatuh menimpa mereka.

Akhirnya mereka jatuh tersungkur bersujud. Tetapi mereka hanya sujud dengan separuh tubuh mereka, sedangkan separuh yang lainnya melihat ke arah gunung tersebut. Akhirnya Allah kasihan kepada keadaan mereka, lalu mengembalikan gunung tersebut ke tempatnya, menjauhi mereka.

Para ulama mengatakan, "Demi Allah, tiada suatu sujud yang lebih disukai oleh Allah selain sujud yang menyebabkan azab diangkat dari mereka (orang-orang Bani Israil), padahal mereka melakukan sujud seperti itu." Yang demikian itu disebutkan di dalam firmanNya, "dan Kami angkat di atas kalian Thur." (Al Baqarah 2:63).

"64. Kemudian kalian berpaling setelah itu,"

Kemudian setelah adanya perjanjian yang telah dikukuhkan dan diagungkan itu, lalu kalian berpaling darinya, kalian menyimpang dan melanggarnya.

"maka sekiranya bukan kerana kurnia Allah atas kalian dan rahmatNya, pasti kalian termasuk orang-orang yang rugi."

Maka sekiranya bukan kerana kurnia Allah dan rahmatNya bagi kalian, iaitu memberikan taufiq untuk kalian bertaubat, menerima taubat kalian, mengampuni kesalahan-kesalahan kalian, mengutus nabi-nabi dan rasul-rasul kepada kalian, tentu kalian termasuk orang-orang yang rugi di dunia dan di akhirat disebabkan kalian merosak perjanjian tersebut.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...