Jumaat, 13 September 2019

64:5-6 Tafsir Surah At Taghabun, ayat 5-6

أَلَمْ يَأْتِكُمْ نَبَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَبْلُ فَذَاقُوا وَبَالَ أَمْرِهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (٥) ذَلِكَ بِأَنَّهُ كَانَتْ تَأْتِيهِمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ فَقَالُوا أَبَشَرٌ يَهْدُونَنَا فَكَفَرُوا وَتَوَلَّوْا وَاسْتَغْنَى اللَّهُ وَاللَّهُ غَنِيٌّ حَمِيدٌ (٦)

Allah s.w.t. berfirman memberitahukan apa yang dilakukanNya terhadap umat-umat terdahulu,

"5. Apakah belum datang kepada kalian berita orang-orang yang kafir sebelumnya?"

Apakah belum sampai kepada kalian (hai orang-orang kafir) kisah orang-orang kafir dahulu dan apa yang telah mereka alami? Berita-berita mereka selalu dibicarakan oleh orang-orang yang datang kemudian.

"Maka mereka merasakan akibat buruk perbuatan mereka"

Maka mereka merasakan hukuman dan kehinaan dalam kehidupan dunia ini akibat kedustaan mereka dan amal perbuatan mereka yang jahat.

"dan bagi mereka azab yang pedih."

Mereka mendapat azab yang pedih di negeri akhirat nanti di samping azab dunia yang telah menimpa mereka.

"6. Demikian itu kerana sesungguhnya ada datang kepada mereka rasul-rasul mereka dengan keterangan-keterangan,"

Azab di dunia dan akhirat itu adalah kerana sesungguhnya ketika rasul-rasul datang kepada mereka membawa alasan-alasan, dalil-dalil dan ayat-ayat yang jelas yang menunjukkan mana yang benar dan mana yang batil, mereka mendustakannya, membencinya, menentangnya, dan menyombongkan diri.

"lalu mereka berkata, "Apakah manusia memberi petunjuk kepada kami?”" 

Apakah patut manusia yang akan memberi petunjuk kepada kami? Mereka menganggap mustahil bila rasul itu dari kalangan manusia, dan petunjuk mereka berada di tangan manusia yang sama seperti mereka.

Maksud mereka, jika rasul itu manusia, maka tidak ada kelebihannya di atas kami dan kerana sebab apa Allah s.w.t. melebihkan para rasul itu di atas kami?

Pertanyaan ini telah dijawab Allah s.w.t. dalam ayat yang lain, “Rasul-rasul mereka berkata kepada mereka, "Kami tidak lain hanyalah manusia seperti kamu, akan tetapi Allah memberi kurnia kepada siapa yang Dia kehendaki di antara hamba-hambaNya. Dan tidak patut bagi Kami mendatangkan suatu bukti kepada kamu melainkan dengan izin Allah. dan hanya kepada Allah sajalah hendaknya orang-orang mukmin bertawakkal.” (Ibrahim 14:11)

Mereka yang menolak seruan rasul kerana alasan demikian sesungguhnya sama saja hendak mencegah kurnia Allah dan nikmatNya kepada para nabiNya berupa nikmat menjadi para rasul(utusan)Nya kepada manusia, mereka telah sombong untuk tunduk kepada para rasul sehingga mereka ditimpa musibah dengan menyembah batu, pohon dan sebagainya.

"Lalu mereka ingkar dan berpaling;"

Lalu mereka ingkar dan berpaling dari taat kepada Allah. Mereka mendustakan perkara yang hak dan membangkang, tidak mahu mengamalkannya.

"dan Allah tidak memerlukan."

Padahal Allah tidak memerlukan mereka, keimanan mereka dan pengamalan mereka.

"Dan Allah Mahakaya Maha Terpuji."

Allah Mahakaya. Dia tidak perlu kepada semua makhlukNya. Dia Maha Terpuji dalam perkataanNya, perbuatanNya dan sifat-sifatNya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...