Rabu, 11 September 2019

56:27-40 Tafsir Surah Al Waqiah, ayat 27-40.

وَأَصْحَابُ الْيَمِينِ مَا أَصْحَابُ الْيَمِينِ (٢٧) فِي سِدْرٍ مَخْضُودٍ (٢٨) وَطَلْحٍ مَنْضُودٍ (٢٩) وَظِلٍّ مَمْدُودٍ (٣٠) وَمَاءٍ مَسْكُوبٍ (٣١) وَفَاكِهَةٍ كَثِيرَةٍ (٣٢) لا مَقْطُوعَةٍ وَلا مَمْنُوعَةٍ (٣٣) وَفُرُشٍ مَرْفُوعَةٍ (٣٤) إِنَّا أَنْشَأْنَاهُنَّ إِنْشَاءً (٣٥) فَجَعَلْنَاهُنَّ أَبْكَارًا (٣٦) عُرُبًا أَتْرَابًا (٣٧) لأصْحَابِ الْيَمِينِ (٣٨) ثُلَّةٌ مِنَ الأوَّلِينَ (٣٩) وَثُلَّةٌ مِنَ الآخِرِينَ (٤٠)

Allah s.w.t. berfirman menyebutkan apa yang Dia sediakan untuk Ashabul yamin, iaitu golongan kanan, yang berbakti (takwa) dan yang berada di bawah kedudukan orang-orang yang didekatkan kepadaNya.

"27. Dan golongan kanan, alangkah mulia golongan kanan."

Dan golongan kanan, alangkah mulianya atau bahagianya golongan kanan itu. Iaitu siapakah golongan kanan itu dan keadaan mereka, serta bagaimanakah tempat kembali mereka?

"28. Di pohon bidara tidak berduri."

Mereka berada di antara pohon bidara yang tidak berduri, iaitu terpotong duri dan dahan yang buruk yang membahayakan, lalu diganti dan dipenuhi dengan buah yang enak. Pohon bidara memiliki kelebihan, naungannya dapat menaungi dan seseorang dapat beristirehat di bawahnya.

Pohon bidara di dunia penuh dengan duri dan sedikit buahnya, tetapi di akhirat pohon bidara tidak berduri dan banyak buahnya yang membuat pohonnya berat dengan buah-buah yang dikeluarkannya.

"29. Dan pohon pisang bersusun-susun."

Dan pohon pisang yang bersusun-susun buahnya.

"30. Dan naungan yang terbentang luas."

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Di dalam syurga terdapat sebuah pohon yang seorang pengendara berjalan di bawah naungannya selama seratus tahun masih belum dapat menempuhnya."

"31. Dan air mengalir."

Dan air yang tercurah terus-menerus baik dari mata air, sungai yang mengalir maupun air-air yang memancar. Ada yang mengatakan bahawa makna yang dimaksud ialah air yang mengalir bukan dari parit, iaitu luapannya.

"32. Dan buah-buahan yang banyak."

Pada mereka terdapat buah-buahan yang banyak lagi beraneka ragam warnanya yang termasuk di antara apa yang belum pernah dilihat oleh mata, belum pernah terdengar oleh telinga, dan belum pernah terdetik dalam hati seorang manusia pun.

"33. Tidak terputus dan tidak terlarang." 

Buah-buahan itu tidak terputus, tidak berhenti berbuah dan tidak bermusim. Buahnya sentiasa ada selamanya dan tidak terlarang mengambilnya. Apabila mereka menginginkannya, buah-buahan syurga sentiasa ada dan mereka dapat menjumpainya, tiada suatu buah pun yang menolak terhadap mereka berkat kekuasaan Allah.

Tiada yang mencegah mereka dari memetiknya, baik itu ranting, duri, ataupun jarak yang jauh. Apabila seseorang memetik buah, maka saat itu juga dari tempat yang dipetiknya itu muncul buah lain yang baru.

"34. Dan kasur-kasur yang ditinggikan."

Iaitu kasur-kasur (tilam-tilam) yang tebal, empuk, lagi lembut. Boleh juga diertikan, dan kasur-kasur yang ditinggikan di atas ranjang (tempat tidur). Kasur-kasur tersebut dari sutera, emas, mutiara dan lainnya yang tidak diketahui kecuali oleh Allah s.w.t.

"35. Sungguh Kami jadikan mereka dengan kejadian,"

Sesungguhnya Kami menciptakan bidadari-bidadari dengan langsung. Iaitu mereka diciptakan secara langsung atau tanpa melalui kelahiran. Mereka langsung dijadikan gadis-gadis perawan, atau maksudnya Allah menciptakan mereka (wanita-wanita penghuni syurga) dalam keadaan sempurna dan tidak menerima kebinasaan.

"36. Maka Kami jadikan mereka gadis-gadis perawan,"

Lalu Kami jadikan mereka perawan-perawan, baik wanita yang masih kecil maupun yang sudah tua di dunia, Allah menjadikan mereka di akhirat dalam keadaan muda. Hal ini mencakup bidadari-bidadari dan wanita-wanita penghuni syurga, dan bahawa keperawanan ini sentiasa ada pada mereka walaupun mereka telah digauli oleh suami mereka.

"37. Penuh cinta," 

Al 'urb bermaksud yang penuh cinta, mereka mencintai suami-suami mereka dan suami-suami mereka mencintai mereka. Ada yang mengatakan bahawa maksudnya ialah manja. Ada yang mengatakan wanita yang bersikap baik kepada suaminya.

Ada yang mengatakan baik dan indah tutur katanya. Apabila mereka berbicara, maka mereka berbicara dengan lafaz yang indah dan menarik sikapnya, cantik dan penuh rasa cinta sehingga memikat akal suami mereka dan ingin terus mendengar kata-katanya, terlebih ketika mereka bernyanyi dengan suaranya yang merdu.

Apabila suami mereka melihat adab dan sifatnya, tentu hati mereka akan dipenuhi rasa gembira dan senang. Ketika bidadari-bidadari tersebut pindah dari tempat yang satu ke tempat yang lain, maka tempat yang mereka tinggalkan penuh dengan wangi dan cahaya.

"sebaya."

Al atrab bermaksud rata sebaya atau berusia sama, iaitu tiga puluh tiga tahun, dan akhlak mereka di antara sesamanya rukun dan damai, tidak saling bermusuhan, tidak saling bersaing dan tidak ada rasa dengki atau iri hati di antara sesama mereka seperti yang terjadi di antara para madu di dunia ini.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Sesungguhnya bidadari-bidadari yang bermata jeli itu bernyanyi di dalam syurga, "Kami adalah bidadari bermata jeli yang cantik-cantik diciptakan untuk suami-suami yang mulia.”"

"38. Untuk golongan kanan,"

Kami ciptakan, simpankan atau kahwinkan bidadari-bidadari itu untuk golongan kanan.

"39. Segolongan besar dari orang-orang terdahulu,"

Golongan kanan itu terdiri daripada sejumlah besar dari orang-orang yang terdahulu.

"40. Dan segolongan besar dari orang-orang kemudian."

Golongan kanan itu juga terdiri daripada sejumlah besar dari orang-orang yang datang kemudian.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...