خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ (١٩٩) وَإِمَّا يَنْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (٢٠٠) إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ (٢٠١) وَإِخْوَانُهُمْ يَمُدُّونَهُمْ فِي الْغَيِّ ثُمَّ لا يُقْصِرُونَ (٢٠٢) وَإِذَا لَمْ تَأْتِهِمْ بِآيَةٍ قَالُوا لَوْلا اجْتَبَيْتَهَا قُلْ إِنَّمَا أَتَّبِعُ مَا يُوحَى إِلَيَّ مِنْ رَبِّي هَذَا بَصَائِرُ مِنْ رَبِّكُمْ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (٢٠٣)
Allah s.w.t. berfirman memerintahkan Nabi Muhammad s.a.w.,
"199. Berilah maaf,"
Jadilah engkau pemaaf. ‘Afwa bermaksud bersikap samahah (toleransi) atau memaafkan sikap, akhlak dan perbuatan orang lain tanpa mengeluh, tidak membesar-besarkannya dan berlapang dada.
Maafkanlah kekurangan mereka dan menundukkan pandangannya dari melihat kekurangannya, janganlah bersikap sombong terhadap anak kecil kerana usianya, janganlah bersikap sombong kepada orang yang kurang akal kerana kelemahannya.
Janganlah bersikap sombong kepada orang miskin kerana kefakirannya, bahkan bergaullah dengan mereka menggunakan kelembutan dan dengan sikap yang sesuai keadaan dan sesuai hal yang menyenangkan hati mereka. Berterima kasihlah terhadap perkataan dan perbuatan baik orang lain.
Allah s.w.t. memerintahkan Nabi s.a.w. agar bersifat pemaaf dan berlapang dada dalam menghadapi orang-orang musyrik selama sepuluh tahun. Kemudian Nabi s.a.w. diperintahkan untuk bersikap kasar terhadap mereka.
"dan suruhlah kepada kebaikan,"
Al 'urfu bermaksud hal yang makruf (bajik). Suruhlah manusia berbuat kebajikan dengan mengerjakan ketaatan, menyampaikan ilmu, mendorong mengerjakan kebaikan, seperti mendirikan solat, silaturrahim, berbakti kepada orang tua, mendamaikan manusia, memberi nasihat yang bermanfaat, tolong-menolong di atas kebaikan dan ketakwaan, melarang perbuatan buruk, memberikan pengarahan terhadap hal yang dapat menghasilkan maslahat agama maupun dunia dan berpaling dari orang-orang yang bodoh.
Oleh kerana mengarahkan kepada kebaikan terkadang mendatangkan gangguan dari orang-orang yang jahil (bodoh), maka Allah s.w.t. memerintahkan,
"dan berpalinglah dari orang-orang yang jahil."
Jangan pedulikan orang-orang yang bodoh (degil dengan kebodohannya), iaitu menghadapi orang yang jahil dengan berpaling darinya dan tidak menghadapinya dengan kebodohannya.
Siapa saja yang menyakitimu dengan perkataan atau perbuatannya, maka jangan balas menyakitinya, siapa saja yang tidak memberimu, maka berilah dia, siapa saja yang memutuskan hubungan denganmu, maka sambunglah, dan siapa saja yang menzalimimu, maka berbuat adillah padanya.
Ketika Allah s.w.t. menurunkan ayat berikut kepada NabiNya, iaitu firmanNya, "Berilah maaf, dan suruhlah kepada kebaikan, dan berpalinglah dari orang-orang yang jahil." Maka Rasulullah s.a.w. bertanya, "Hai Jibril, apakah ertinya ini?" Jibril a.s. menjawab, "'Sesungguhnya Allah telah memerintahkan kepadamu agar memaafkan terhadap perbuatan orang yang berbuat aniaya kepadamu, dan kamu memberi orang yang mencegahnya darimu, serta bersilaturahim kepada orang yang memutuskannya darimu."
Walaupun hal ini merupakan perintah kepada NabiNya, sesungguhnya hal ini juga merupakan pelajaran bagi makhlukNya untuk bersikap sabar dalam menghadapi gangguan orang-orang yang berbuat aniaya kepada mereka dan memusuhi mereka.
Tetapi pengertiannya bukan bererti berpaling dari orang-orang yang tidak mengerti perkara yang hak lagi wajib yang termasuk hak Allah, tidak pula bersikap toleransi terhadap orang-orang yang ingkar kepada Allah, tidak mengetahui keesaanNya, maka hal tersebut harus diperangi oleh kaum muslim.
Demikianlah akhlak mulia yang patut dilakukan terhadap orang lain dan bagaimana bergaul dengan mereka. Hal ini merupakan akhlak yang diperintahkan oleh Allah s.w.t untuk disandang oleh NabiNya, dan Allah s.w.t. memberinya petunjuk ke akhlak ini.
Sebahagian ulama mengatakan bahawa manusia itu ada dua jenis. Pertama, orang yang baik; terimalah kebajikan yang diberikannya kepadamu, janganlah kamu membebaninya dengan sesuatu yang di luar kemampuannya, jangan pula sesuatu yang menyempitkan dirinya.
Adapun terhadap orang yang kedua, iaitu orang yang buruk, maka perintahkanlah dia untuk berbuat yang makruf. Jika dia tetap tenggelam di dalam kesesatannya serta membangkang (tidak mahu menuruti nasihatmu) serta terus-menerus di dalam kebodohannya, maka berpalinglah kamu darinya. Mudah-mudahan berpalingmu darinya dapat menolak tipu muslihatnya terhadap dirimu.
Inilah tiga sikap yang perlu dilakukan dalam bermu’amalah dengan manusia. Hadapilah orang-orang yang berbuat maksiat dengan cara yang baik, kerana dengan cara ini perbuatan maksiat mereka dapat dihentikan dengan izin Allah s.w.t.
Adapun sikap yang perlu dilakukan dalam bermu’amalah dengan syaitan dari kalangan jin dan manusia, maka dijelaskan dalam ayat selanjutnya.
Sesunguhnya syaitan tidak suka bila kita berbuat kebaikan. Sesungguhnya syaitan itu hanya bertujuan untuk menghancurkan dan membinasakan kita cara keseluruhan. Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi kita sejak Nabi Adam a.s.
Ketika ayat ini diturunkan, iaitu firmanNya, "Berilah maaf, dan suruhlah kepada kebaikan, dan berpalinglah dari orang-orang yang jahil." Maka Nabi s.a.w. bertanya, "Wahai Tuhanku, bagaimanakah dengan amarah?" Maka Allah menurunkan firmanNya,
"200. Dan jika menggodamu dari syaitan, maka berlindunglah kepada Allah."
Iaitu jika kamu ditimpa suatu godaan syaitan yang tidak kelihatan, yang ingin memalingkan kamu dari ketaatan kepada Allah, melemahkan kamu mengerjakan kebaikan, yang menggodamu dengan perasaan marah yang kerana itu kamu tidak mampu berpaling dari orang yang bodoh, atau mendorong kamu mengerjakan keburukan.
Maka mintalah perlindungan kepada Allah dari godaannya dengan menyebut "A'udzubillahi minasy syaithanir rajim (Aku berlindung kepada Allah dari godaan syaitan yang terkutuk)", nescaya Allah akan menyingkirkan godaan itu.
"Sesungguhnya Dia Maha Mendengar Maha Mengetahui."
Sesungguhnya Allah Maha Mendengar semua perkataan manusia, kebodohan orang yang berbuat kebodohan terhadap dirimu dan permintaan perlindunganmu dari godaan syaitan. Tiada sesuatu pun yang samar bagiNya.
Dia Maha Mengetahui niat dan perbuatanmu, semua urusan makhlukNya, termasuk godaan syaitan yang telah merasuki hatimu.
Dua orang lelaki saling mencaci di hadapan Nabi s.a.w. Kemudian salah seorangnya marah, sehingga hidungnya mekar kerana emosinya. Maka Rasulullah s.a.w. bersabda, "Sesungguhnya aku benar-benar mengetahui suatu kalimat, seandainya dia mengucapkannya, nescaya akan lenyaplah dari dirinya emosi yang membakarnya iaitu, "Aku berlindung kepada Allah dari godaan syaitan yang terkutuk." Ketika disampaikan kepada lelaki itu apa yang telah disabdakan oleh Rasulullah s.a.w., maka si lelaki yang emosi itu menjawab, "Saya tidak gila."
Oleh kerana seorang hamba terkadang lalai dan terkena godaan syaitan, yang memang senantiasa mencari kesempatan untuk menggelincirkannya, maka Allah s.w.t. menerangkan ciri orang yang bertakwa dan ciri orang yang tersesat.
"201. Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa, apabila menimpa mereka fikiran jahat dari syaitan,"
Orang-orang yang bertakwa adalah orang-orang yang taat dalam menjalankan semua perintah Allah dan meninggalkan semua hal yang dilarangNya.
Mereka itu apabila mereka ditimpa tha-ifun, iaitu bayangan fikiran jahat, was-was, godaan, merasakan dosa atau tergoda oleh syaitan sehingga mengerjakan perkara yang haram atau meninggalkan kewajiban,
"mereka ingat,"
Mereka pun segera ingat kepada Allah. Iaitu mereka teringat akan azab Allah, pahalaNya yang berlimpah, janji dan ancamanNya.
"maka tiba-tiba mereka melihat."
Ketika itu juga mereka segera ingat, nampak atau sedar akan kesalahan-kesalahannya sendiri. Lalu mereka segera meminta ampunan kepada Allah, memohon perlindungan kepadaNya, kembali kepadaNya, mengejar kelalaiannya dengan taubat nasuha dan mengiringinya dengan amal soleh, sehinga membuat syaitan rugi dan kecewa.
"202. Dan teman-teman mereka membantu mereka dalam menyesatkan,"
Teman-teman syaitan dari kalangan umat manusia, iaitu orang-orang kafir, sesat dan fasik, mereka membantu syaitan-syaitan dalam menyesatkan. Teman-teman syaitan bermaksud orang-orang yang mengikuti syaitan, mendengar perkataan syaitan, dan menaati semua perintahnya.
Syaitan-syaitan juga sentiasa membantu teman-temannya dari kalangan manusia untuk berbuat maksiat, memudahkan perbuatan-perbuatan maksiat bagi mereka, menghiasinya bagi mereka hingga mereka tertarik untuk mengerjakannya dan tiada bosan-bosannya membantu mereka dalam kejahatan. Hal tersebut sudah merupakan watak dan pembawaan syaitan.
Al maddu bermaksud menambah, iaitu syaitan-syaitan itu menambahkan kebodohan dan kedunguan kepada mereka. Apabila orang-orang sesat terjatuh ke dalam perbuatan dosa, maka syaitan-syaitan menambah lagi mereka berdosa.
"kemudian mereka tidak henti-hentinya menyesatkan."
Layuasirun bermaksud tidak bosan-bosannya menyesatkan mereka. Manusia itu tidak henti-hentinya menyesatkan dan tidak hentinya melakukan apa yang mereka kerjakan. Mereka tidak menyedari kesalahannya sebagaimana orang-orang yang bertakwa menyedarinya.
Syaitan-syaitan juga tidak pernah berhenti dari menggoda manusia untuk berbuat kemaksiatan dengan godaan yang sebenar-benarnya dan tidak pernah bosan melancarkan rayuannya.
Mereka adalah jin yang memberikan ilham kepada teman-temannya dari kalangan manusia, kemudian tidak henti-hentinya menambahkan dosa dan menyesatkan mereka.
"203. Dan apabila tidak kamu datangi mereka dengan suatu ayat, mereka berkata, "Mengapa tidak engkau membuatnya sendiri?”"
Apabila kamu (Muhammad) tidak membawa suatu ayat kepada mereka yang mereka usulkan, mereka berkata, "Mengapa tidak engkau membuatnya sendiri?" Iaitu, "Mengapa engkau tidak menerimanya?"
Pendapat lain mengatakan, "mengapa tidak kamu buat sendiri, lalu kamu mengatakannya?" Pendapat lain mengatakan, "Mengapa tidak engkau karang sendiri?"
Pendapat lain mengatakan, "Mengapa tidak engkau keluarkan dari dirimu sendiri?" Pendapat lain mengatakan, "Mengapa tidak engkau terima sendiri dari Allah s.w.t.?"
Pendapat lain mengatakan, "Mengapa tidak kamu ambil sendiri dari langit, lalu kamu sampaikan?" Ada yang mengatakan bahawa ayat di sini bermaksud mukjizat yang berbeda dengan hukum alam.
Mereka berkata kepada Rasulullah s.a.w., "Mengapa kamu tidak bersusah payah dalam mencari ayat-ayat dari Allah hingga kami dapat melihatnya secara langsung, lalu kami beriman kepadanya?" Allah s.w.t. berfirman kepada Rasul s.a.w.,
"Katakanlah, "Sungguh hanyalah aku mengikut apa yang diwahyukan kepadaku dari Tuhanku.""
Sesungguhnya aku hanyalah mengikut apa yang diperintahkan oleh Tuhanku kepadaku, lalu aku mengerjakan apa yang diperintahkanNya kepadaku. Aku tidak mendatangkannya dari diriku sendiri. Aku tidak berani berbuat suatu kelancangan terhadapNya.
Jika aku diperintahkan untuk menyampaikan suatu ayat, maka akan aku terima; dan jika Dia mencegahnya, maka aku tidak akan memintanya dari keinginan diriku sendiri, kecuali jika Allah memberikan izinNya kepadaku untuk hal tersebut. Sesungguhnya Dia Mahabijaksana lagi Maha Mengetahui.
"Ini bukti nyata dari Tuhan kalian,"
Al Qur'an ini adalah bukti-bukti yang nyata dari Tuhanmu. Ia adalah mukjizat yang paling besar, bukti yang paling jelas, hujah yang paling benar dan keterangan yang paling nyata.
Jika kalian menginginkan ayat yang tidak akan habis walaupun waktu berlalu dan hujah yang tidak batal walaupun hari terus berganti, maka Al Qur’an inilah ayat tersebut yang menjelaskan tuntutan ilahi dan keperluan manusia.
Barang siapa yang memikirkan dan merenunginya, maka dia akan mengetahui bahawa Al Qur’an turun dari Tuhan Yang Mahabijaksana lagi Maha Terpuji, yang tidak dimasuki kebatilan dari depan maupun dari belakang dan sebagai penegak hujah bagi orang yang telah sampai kepadanya.
"dan petunjuk dan rahmat bagi kaum beriman."
Al Qur’an adalah petunjuk dan rahmat agar tidak celaka dan sengsara bagi orang-orang yang beriman.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan