Khamis, 10 Oktober 2019

7:44-45 Tafsir Surah Al A’raf, ayat 44-45.

وَنَادَى أَصْحَابُ الْجَنَّةِ أَصْحَابَ النَّارِ أَنْ قَدْ وَجَدْنَا مَا وَعَدَنَا رَبُّنَا حَقًّا فَهَلْ وَجَدْتُمْ مَا وَعَدَ رَبُّكُمْ حَقًّا قَالُوا نَعَمْ فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ أَنْ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ (٤٤) الَّذِينَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَيَبْغُونَهَا عِوَجًا وَهُمْ بِالآخِرَةِ كَافِرُونَ(٤٥)

Allah s.w.t. berfirman menceritakan pembicaraan antara para penghuni syurga dengan para penghuni neraka apabila mereka telah menempati tempatnya masing-masing.

"44. Dan berseru para penghuni syurga para penghuni neraka bahawa,"

Para penghuni syurga berseru kepada para penghuni neraka untuk membuat mereka mengakui atau mencela mereka dengan mengatakan,

"Sungguh kami telah peroleh yang berjanji kepada kami Tuhan kami sebenarnya."

Sesungguhnya kami dengan sebenarnya telah mendapat apa yang Tuhan kami menjanjikannya kepada kami, iaitu pahala dan syurga bagi orang yang beriman dan beramal soleh.

"Maka apakah kalian peroleh yang berjanji Tuhan kalian sebenarnya?"

Maka apakah kalian telah mendapat dengan sebenarnya apa yang Tuhan kalian menjanjikannya kepada kalian, iaitu siksa dan neraka bagi orang yang kafir dan berbuat maksiat?

"Mereka berkata, "Ya.”"

Para penghuni neraka mengakui kebenarannya. Ketika itu orang-orang kafir sudah putus asa dari semua kebaikan dan mereka mengakui bahawa mereka berhak mendapat azab.

Hal yang sama pernah dikecamkan oleh Rasulullah s.a.w. terhadap orang-orang kafir yang terbunuh dalam Perang Badar, lalu dimasukkan ke dalam sumur Qulaib.

Maka Rasulullah s.a.w. berseru, "Hai Abu Jahal ibnu Hisyam, hai Utbah ibnu Rabi'ah hai Syaibah ibnu Rabi'ah (sambil menyebutkan pemimpin-pemimpin mereka (orang-orang kafir) lainnya), apakah kalian telah memperoleh dengan sebenarnya apa (azab) yang telah dijanjikan oleh Tuhan kalian kepada kalian? Kerana sesungguhnya aku telah memperoleh apa yang telah dijanjikan oleh Tuhanku kepadaku dengan sebenarnya."

Umar r.a. bertanya, "Wahai Rasulullah, apakah engkau berbicara kepada kaum yang telah menjadi bangkai?"

Rasulullah s.a.w. menjawab melalui sabdanya, "Demi Zat yang jiwaku berada di dalam genggaman kekuasaanNya, kalian sekali-kali bukanlah orang-orang yang lebih mendengar ucapanku dari mereka, tetapi mereka tidak mampu menjawab."

"Maka menyeru seorang penyeru di antara mereka bahawa, "Laknat Allah atas orang-orang yang zalim.""

Kemudian seorang malaikat mengumumkan di antara kedua golongan itu, "Kutukan Allah ditimpakan kepada orang-orang yang zalim." Iaitu ditetapkan atas mereka kutukan Allah.

Kutukan atau laknat bermaksud dijauhkan dari semua kebaikan, kerana ketika Allah membukakan untuk mereka pintu-pintu rahmatNya, mereka berpaling darinya.

"45. Orang-orang yang menghalang-halangi dari jalan Allah dan mereka menginginkannya bengkok, dan mereka dengan akhirat ingkar."

Orang-orang zalim di sini adalah orang-orang yang menghalang-halangi diri sendiri dan orang lain dari mengikuti jalan (agama) Allah, syariatNya dan apa yang disampaikan oleh nabi-nabi, sehingga mereka sesat dan menyesatkan.

Mereka mengharapkan dan mencari helah agar jalan Allah itu menjadi bengkok (tidak lurus) sehingga tidak ada seorang pun yang mahu mengikutinya.

Mereka kafir kepada kehidupan akhirat, ingkar dengan hari pertemuan dengan Allah s.w.t dan tidak beriman kepada kebangkitan, iaitu hari akhirat. Mereka mendustakannya, mengingkarinya, tidak mempercayainya dan tidak beriman kepada keberadaannya. Inilah yang membuat mereka menyimpang dari jalan yang lurus dan mengikuti hawa nafsu.

Kerana itulah mereka tidak mempedulikan perkataan mungkar yang mereka ucapkan dan perbuatan keji yang mereka kerjakan, sebab mereka sama sekali tidak merasa takut dengan adanya hari perhitungan, tidak takut kepada siksa atau pembalasan hukuman di hari kemudian dan tidak berharap pahala di hari itu. Merekalah manusia yang paling jahat ucapan dan amal perbuatannya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...