Sabtu, 14 Disember 2019

22:17-18 Tafsir Surah Al Hajj, ayat 17-18.

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالصَّابِئِينَ وَالنَّصَارَى وَالْمَجُوسَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا إِنَّ اللَّهَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ (١٧) أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَمَنْ فِي الأرْضِ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ وَالنُّجُومُ وَالْجِبَالُ وَالشَّجَرُ وَالدَّوَابُّ وَكَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ وَكَثِيرٌ حَقَّ عَلَيْهِ الْعَذَابُ وَمَنْ يُهِنِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ مُكْرِمٍ إِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ (١٨) 

Allah s.w.t. berfirman,

"17. Sesungguhnya orang-orang yang beriman, dan orang-orang yang Yahudi, dan Sabi-in, dan Nasrani, dan Majusi, dan orang-orang yang musyrik," 

Allah menyebutkan para pemeluk agama-agama tersebut yang berbeda-beda, terdiri daripada orang-orang mukmin dan orang-orang selain mereka dari kalangan orang-orang Yahudi dan orang-orang Sabi-in, orang-orang Nasrani, orang-orang Majusi dan orang-orang musyrik. Menurut sebahagian mufassir orang-orang Sabi-in adalah golongan dari Yahudi.

"sesungguhnya Allah memisahkan di antara mereka pada hari kiamat."

Allah pasti akan memberi keputusan di antara mereka pada hari kiamat dengan adil dan akan membalas amal mereka yang telah dijagaNya, dicatatNya dan diksaksikanNya. Dia akan memutuskan bahawa orang-orang mukmin akan masuk ke dalam syurga dan memutuskan bahawa selain mereka akan masuk ke dalam neraka.

"Sesungguhnya Allah atas segala sesuatu Maha Menyaksikan."

Sesungguhnya Allah menjadi saksi atas segala sesuatu. Dia Maha Menyaksikan semua perbuatan mereka, Maha Mencatat ucapan mereka, Maha Mengetahui semua rahsia dan apa yang tersimpan di dalam hati mereka.

Dialah semata yang berhak disembah, tiada sekutu bagiNya. Sesungguhnya bersujud kepadaNya segala sesuatu kerana kebesaranNya dengan sukarela dan terpaksa. Dan sujud segala sesuatu itu sesuai dengan caranya sendiri-sendiri.

"18. Tidakkah kamu ketahui, bahawasanya Allah bersujud kepadaNya siapa yang di langit, dan siapa yang di bumi," 

Tidakkah engkau tahu bahawa siapa yang ada di langit dan siapa yang ada di bumi bersujud kepada Allah, baik dari kalangan malaikat yang ada di segala penjuru langit; juga semua makhluk hidup yang ada di bumi seluruhnya terdiri atas manusia, jin, haiwan dan burung-burung.

"dan matahari, dan bulan, dan bintang, dan gunung-gunung, dan pohon, dan binatang-binatang" 

Matahari, bulan, bintang-bintang, gunung-gunung, pohon-pohon, dan binatang-binatang yang melata semuanya tunduk kepadaNya.

Sesungguhnya hal ini disebutkan sebagai pengukuhan akan kehambaan semuanya, kerana sesungguhnya matahari bulan, dan bintang-bintang ada yang menyembahnya selain Allah. Maka Allah menjelaskan melalui ayat ini bahawa kesemuanya itu bersujud kepada Penciptanya, dan semuanya itu mempunyai Tuhan yang mereka semua tunduk kepadaNya.

"dan kebanyakan dari manusia?"

Sebahagian besar dari manusia sujud kepada Allah dengan taat dan ikhlas sambil menyembahNya. Mereka adalah kaum mukmin dengan ditambah ketundukan mereka dalam sujud ketika solat.

"Dan kebanyakan telah ditetapkan atasnya azab."

Tetapi ramai di antara manusia yang patut mendapat azab, iaitu mereka yang menolak dan enggan bersujud kepada Allah kerana kesombongannya. Mereka adalah kaum kafir, kerana mereka enggan sujud disebabkan tidak ada iman dalam diri mereka.

"Dan barang siapa yang dihinakan oleh Allah, maka tidak ada baginya orang yang memuliakan."

Barang siapa dihinakan oleh Allah, maka tidak seorang pun yang akan memuliakannya.

"Sesungguhnya Allah berbuat apa yang Dia kehendaki."

Sesungguhnya Allah berbuat apa yang Dia kehendaki seperti memuliakan dan menghinakan.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...