Khamis, 23 Januari 2020

24:61-64 Tafsir Surah An Nur, ayat 61-64.

لَيْسَ عَلَى الأعْمَى حَرَجٌ وَلا عَلَى الأعْرَجِ حَرَجٌ وَلا عَلَى الْمَرِيضِ حَرَجٌ وَلا عَلَى أَنْفُسِكُمْ أَنْ تَأْكُلُوا مِنْ بُيُوتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ آبَائِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أُمَّهَاتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ إِخْوَانِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخَوَاتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَعْمَامِكُمْ أَوْ بُيُوتِ عَمَّاتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخْوَالِكُمْ أَوْ بُيُوتِ خَالاتِكُمْ أَوْ مَا مَلَكْتُمْ مَفَاتِحَهُ أَوْ صَدِيقِكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَأْكُلُوا جَمِيعًا أَوْ أَشْتَاتًا فَإِذَا دَخَلْتُمْ بُيُوتًا فَسَلِّمُوا عَلَى أَنْفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُبَارَكَةً طَيِّبَةً كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ (٦١) إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَى أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّى يَسْتَأْذِنُوهُ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ أُولَئِكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ فَإِذَا اسْتَأْذَنُوكَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَنْ لِمَنْ شِئْتَ مِنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (٦٢) لا تَجْعَلُوا دُعَاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعَاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضًا قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الَّذِينَ يَتَسَلَّلُونَ مِنْكُمْ لِوَاذًا فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (٦٣) أَلا إِنَّ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ قَدْ يَعْلَمُ مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ وَيَوْمَ يُرْجَعُونَ إِلَيْهِ فَيُنَبِّئُهُمْ بِمَا عَمِلُوا وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (٦٤) 

Ketika Allah s.w.t. menurunkan firmanNya, "Hai orang-orang yang beriman, janganlah kalian saling memakan harta sesama kalian dengan jalan yang batil." (An Nisa 4:29) Maka kaum muslim berkata, "Sesungguhnya Allah telah melarang kita saling memakan harta sesama kita dengan cara yang batil, sedangkan makanan adalah harta yang paling utama. Kerana itu, tidak halal bagi seseorang di antara kita makan di rumah orang lain." Maka orang ramai menahan dirinya dari hal tersebut.

Allah s.w.t. menurunkan firmanNya memberitahukan nikmatNya kepada hamba-hambaNya dan bahawa Dia tidak menjadikan kesulitan dalam agamaNya, bahkan memudahkannya semudah-mudahnya.

"61. Tidak atas orang buta larangan, dan tidak atas orang pincang larangan, dan tidak atas orang sakit larangan," 

Tidak ada halangan bagi orang buta, tidak juga bagi orang tempang, tidak juga bagi orang sakit. Bagi mereka ini tidak ada dosa meninggalkan kewajiban yang terkait dengan kondisi fizikalnya, seperti jihad, dan sebagainya.

Menurut pendapat yang lain, pada mulanya mereka merasa keberatan bila makan bersama orang yang buta. Karena orang buta tidak dapat melihat makanan dan lauk-pauk yang ada dalam hidangan, dan barangkali orang lain (yang tidak buta) mendahuluinya dalam menyantap hidangan yang dihidangkan.

Tidak juga bersama orang yang pincang, sebab orang yang pincang tidak dapat duduk dengan baik sehingga teman-teman sekedudukannya menjauh darinya. Tidak juga orang yang sedang sakit, sebab orang yang sedang sakit tidak dapat menyantap hidangan dengan sempurna sebagaimana yang lainnya.

Maka dari itu mereka tidak mahu makan bersama orang-orang tersebut, agar mereka tidak berbuat aniaya terhadap orang-orang itu. Kemudian Allah s.w.t. menurunkan ayat ini sebagai kemurahan dariNya dalam masalah ini.

"dan tidak atas diri kalian untuk kalian makan dari rumah-rumah kalian," 

Dan tidak juga bagi dirimu sendiri, makan bersama-sama mereka di rumah kalian sendiri, termasuk juga makan di rumah anak-anak kalian, walaupun tidak disebutkan dalam nas ayat ini (tetapi pengertiannya tersirat di dalamnya).

Sebahagian ulama yang menjadikan ayat ini sebagai dalil yang menunjukkan bahawa harta milik anak sama dengan harta milik ayahnya. Rasulullah s.a.w. bersabda, "Engkau dan hartamu adalah milik ayahmu."

"atau rumah-rumah bapa-bapa kalian, atau rumah-rumah ibu-ibu kalian, atau rumah-rumah saudara lelaki kalian, atau rumah-rumah saudara perempuan kalian, atau rumah-rumah saudara lelaki bapa kalian, atau rumah-rumah saudara perempuan bapa kalian, atau rumah-rumah saudara lelaki ibu kalian, atau rumah-rumah saudara perempuan ibu kalian,"

Aisyah r.a. mengatakan bahawa dahulu kaum muslim berangkat berjihad bersama Rasulullah s.a.w. Maka mereka menyerahkan kunci-kunci rumah mereka kepada orang-orang kepercayaannya masing-masing. Dan mereka mengatakan, "Kami halalkan bagi kalian memakan apa yang kalian perlukan." Sedangkan orang-orang kepercayaan mereka mengatakan, "Sesungguhnya tidak halal bagi kami memakan makanan mereka, kerana sesungguhnya mereka memberikan izinnya kepada kami tidak berdasarkan keikhlasan hati, dan sesungguhnya kami ini adalah orang-orang yang dipercaya untuk memegang amanat." Maka Allah menurunkan firmanNya,

"atau apa yang kalian miliki kunci-kuncinya,"

Atau di rumah yang kalian miliki kuncinya, iaitu rumah yang diserahkan kepada kalian mengurusnya. Ada yang mengatakan bahawa maksudnya adalah pelayan seseorang. Diperbolehkan baginya memakan sebahagian dari makanan yang disimpan oleh tuannya dengan cara yang makruf.

Sebahagian ulama mewajibkan memberi nafkah kepada kaum kerabat, sebahagian dari mereka kepada sebahagian yang lain.

"atau teman-teman kalian." 

Atau di rumah kawan-kawan kalian, iaitu rumah teman-teman kalian dan rumah sahabat-sahabat kalian, maka tiada dosa bagi kalian bila makan dari apa yang ada padanya, walaupun mereka tidak ada, jika kalian mengetahui bahawa hal tersebut tidak memberatkan pemilik rumah dan para pemilik rumah merelakannya.

Yang demikian, kerana uruf berlaku, bahawa mereka itu biasanya menjemput makan. Qatadah berkata, “Apabila kamu masuk ke rumah kawanmu, maka tidak mengapa kamu memakan (makanannya) tanpa izinnya.”

Dahulu mereka merasa enggan dan berdosa bila makan sendirian, melainkan bila ditemani oleh orang lain. Sebahagian orang dari Bani Kinanah sejak masa Jahiliah menganggap sebagai suatu perbuatan yang hina bila seseorang dari mereka makan sendirian, sehingga seseorang dari mereka terpaksa masih terus menggiring unta gembalaannya dalam keadaan lapar hingga bersua dengan seseorang yang mahu makan dan minum bersamanya.

Kemudian Allah menurunkan firmanNya (sesudah masa Islam) memberikan kemurahan bagi mereka dalam hal tersebut,

"Tidak atas kalian dosa untuk kalian makan bersama-sama atau sendirian."

Tidak ada halangan bagi kalian makan secara berjamaah atau makan sendirian, walaupun makan dengan berjamaah lebih berkah dan lebih utama.

"Maka apabila kalian masuk rumah-rumah, maka berilah salam atas diri kalian sendiri" 

Maka apabila kalian memasuki suatu rumah dari rumah-rumah ini, baik rumah kalian maupun rumah orang lain, baik di dalamnya ada orang maupun tidak, hendaklah kalian memberi salam kepada penghuninya, yang bererti kalian memberi salam kepada diri kalian sendiri.

Jika tidak ada orang di dalamnya dan kamu berhak masuk ke dalamnya, maka ucapannya adalah, “As Salaamu ‘alainaa wa ‘alaa ‘ibaadillahis saalihiin (Semoga salam terlimpahkan kepada kita dan juga kepada hamba-hamba Allah yang soleh)."

"penghormatan dari sisi Allah diberi berkah yang baik."

Dengan salam yang penuh berkah kerana kandungannya berupa selamat dari kekurangan, mendapatkan rahmat, berkah dan tambahan. Dan baik dari sisi Allah, yang akan diberikan pahala terhadapnya, kerana ia termasuk ucapan yang baik (al kalimuth thayyib) yang dicintai Allah. Sebenar-benarnya salam yang dari sisi Allah, yang diberi berkat lagi baik.

"Demikianlah Allah menjelaskan kepada kalian ayat-ayat agar kalian berakal."

Demikianlah Allah menjelaskan ayat-ayat yang terang lagi jelas atau rambu-rambu agamaNya bagi kalian agar kalian merenungkan, memikirkan dan memahaminya. Mengetahui hukum-hukum syar’i dan hikmah-hikmahnya dapat menambah akal menjadi cerdas.

Dalam ayat ini terdapat dalil terhadap kaidah yang umum, iaitu, “Uruf dan adat mentakhshis lafaz, seperti lafaz ditakhshis oleh lafaz.”

Yang demikian adalah kerana pada asalnya, seseorang dilarang mengambil makanan orang lain, namun Allah membolehkan memakan makanan mereka yang disebutkan itu kerana uruf dan kebiasaan. Oleh kerana itu, setiap masalah yang tergantung oleh izin dari pemilik sesuatu, maka apabila diketahui izinnya melalui ucapan atau uruf, maka boleh maju mengambilnya.

"62. Sungguh hanyalah orang-orang mukmin yang beriman kepada Allah dan RasulNya, dan apabila mereka bersamanya atas suatu urusan berkumpul" 

Sesungguhnya yang sebenar-benar orang mukmin hanyalah orang-orang yang beriman kepada Allah dan RasulNya, dan apabila mereka berada bersama-sama Rasulullah dalam suatu urusan yang memerlukan pertemuan seperti khutbah Jumaat, solat ‘Ied (hari raya), solat jama’ah atau berkumpul musyawarah dan sebagainya.

"tidak mereka pergi sehingga mereka minta izin kepadanya."

Mereka tidak meninggalkan Rasulullah sebelum meminta izin kepadanya. Termasuk juga pengganti Beliau, kerana kedatangan uzur secara tiba-tiba.

Rasulullah s.a.w. apabila naik ke mimbar pada hari Jumaat dan salah seorang ada yang ingin keluar dari masjid kerana ada suatu keperluan atau uzur, maka dia tidak keluar sehingga dia berdiri lurus menghadap kepada Rasulullah s.a.w. agar Beliau melihatnya, sehingga Beliau mengetahui bahawa dia berdiri untuk meminta izin, maka Beliau mengizinkan siapa saja di antara mereka yang Beliau kehendaki.

Izin imam pada hari Jumaat adalah berisyarat dengan tangannya. Begitu juga setiap perkara yang kaum muslim berkumpul bersama imam, maka mereka tidak menyelisihinya dan tidak pulang kecuali dengan izin.

Jika dia telah meminta izin, maka imam berhak mengizinkan dan berhak tidak mengizinkan. Hal ini jika tidak ada sebab yang menghalanginya untuk tetap di tempat, namun jika ada sebab yang menghalanginya untuk tetap di tempat, seperti ketika berada di masjid, lalu ada wanita yang haidh atau lelaki yang junub, atau tiba-tiba sakit, maka tidak perlu meminta izin.

"Sesungguhnya orang-orang yang minta izin kepadamu, mereka itu orang-orang yang beriman kepada Allah dan RasulNya. Maka apabila mereka minta izin kepadamu kerana sebahagian keperluan mereka, maka izinkanlah kepada siapa yang kamu kehendaki di antara mereka dan mohonkan ampun kepada Allah bagi mereka."

Sesungguhnya orang-orang yang meminta izin kepadamu, mereka itulah orang-orang yang beriman kepada Allah dan rasulNya.

Maka apabila mereka meminta izin kepadamu kerana suatu keperluan, berilah izin kepada siapa yang engkau kehendaki di antara mereka, dan mohonkanlah ampunan untuk mereka kepada Allah kerana mungkin permintaan izin mereka dalam hal yang kurang begitu serius.

"Sesungguhnya Allah Maha Pengampun Maha Penyayang."

"63. Janganlah kalian jadikan panggilan rasul di antara kalian seperti panggilan sebahagian kalian sebahagian yang lain."

Janganlah kalian jadikan panggilan Rasul di antara kalian seperti panggilan sesama kalian. Iaitu janganlah memanggil Rasulullah s.a.w. dengan mengatakan, “Wahai Muhammad, wahai Abul Qasim, atau wahai anak Abdullah.”

Tetapi katakanlah, “Wahai Nabiyullah,” atau “Wahai Rasulullah,” dengan ucapan yang lembut dan tawadhu’ dan dengan merendahkan suara. Allah s.w.t. memerintahkan agar NabiNya s.a.w. disegani, dimuliakan, dibesarkan dan dianggap sebagai pemimpin.

Boleh juga maksud ayat ini adalah, tidak menjadikan panggilan (seruan) Rasulullah s.a.w. seperti seruan antara sesama kita yang boleh dipenuhi dan boleh tidak. Oleh kerana itu, apabila Beliau memanggil kita, maka kita wajib mendatangi bahkan walaupun kita sedang solat sunat.

Menurut pendapat yang lain, janganlah kalian menyangka bahawa doa Nabi kepada orang lain sama dengan doa orang lain kepada sesamanya, kerana sesungguhnya doa Nabi itu dikabulkan.

Kerana itu, hati-hatilah kalian, jangan sampai Nabi s.a.w. mendoakan untuk kemudaratan kalian yang akhirnya kalian pasti akan binasa.

"Sungguh Allah Maha Mengetahui orang-orang yang pergi beransur-ansur di antara kalian berlindung."

Sesungguhnya Allah telah mengetahui orang-orang yang beransur-ansur pergi di antara kalian dengan berlindung kepada kawannya, misalnya dengan keluar dari masjid diam-diam disangkanya tidak ada yang tahu.

Padahal Allah mengetahui mereka dan akan memberikan balasan yang setimpal. Mereka yang berbuat demikian itu adalah orang-orang munafik. Oleh kerana itulah, pada lanjutan ayatnya Dia mengancam mereka.

"Maka hendaklah takut orang-orang yang menyalahi dari perintahnya bahawa akan menimpa mereka cobaan" 

Iaitu orang-orang yang menyalahi perintah RasulNya dengan pergi diam-diam (tanpa menampakkan dirinya) dan meminta izin kerana ada urusan, atau bahkan tidak ada urusan sama sekali, tetapi hanya mengikuti hawa nafsunya saja.

Ada yang menafsirkan orang-orang yang menentang jalannya, kaidahnya, jalurnya, sunnah, dan syariatnya. Maka semua ucapan dan amal perbuatannya ditimbang dengan semua ucapan dan amal perbuatan Nabi s.a.w. Mana yang sesuai, dapat diterima; dan mana yang bertentangan, ditolak dan dikembalikan kepada pelakunya, siapa pun dia adanya.

Iaitu hendaklah orang-orang yang menyalahi syariat Rasulullah s.a.w. berhati-hati dan takut zahir dan batinnya. Hendaklah mereka takut akan ditimpa cobaan di hatinya, seperti kekufuran, kemunafikan atau kebid’ahan.

"atau menimpa mereka azab yang pedih."

Atau ditimpa azab yang pedih, iaitu azab di dunia, seperti dihukum mati, atau dihukum had, atau dipenjara dan sebagainya.

"64. Ketahuilah, sesungguhnya milik Allah apa yang di langit dan bumi."

Ketahuilah, sesungguhnya kepunyaan Allahlah apa yang di langit dan di bumi, iaitu milikNya, ciptaanNya dan hambaNya. Dia mengatur mereka dengan hukum qadariNya dan hukum syar’iNya.

"Sungguh Dia mengetahui apa yang kalian di atasnya."

Sesungguhnya Dia mengetahui keadaan yang kalian berada di dalamnya sekarang, adakah sebagai mukmin atau sebagai munafik. Dia adalah Yang Mengetahui yang ghaib dan yang nyata.

Dia mengetahui dan menyaksikan apa yang diperbuat oleh hamba-hambaNya, kebaikan dan keburukan mereka, secara sembunyi-sembunyi maupun secara terang-terangan, tiada sesuatu pun yang tersembunyi dariNya walaupun sebesar zarrah.

"Dan hari mereka dikembalikan kepadaNya" 

Dia juga mengetahui hari ketika mereka dikembalikan kepadaNya, iaitu di hari semua makhluk dikembalikan kepada Allah, iaitu hari kiamat.

"lalu Dia menerangkan kepada mereka dengan apa yang mereka kerjakan."

Allah memberitahukan kepada mereka semua perbuatan mereka ketika di dunia, baik yang besar maupun yang kecil, baik yang berat maupun yang ringan, dan anggota badan mereka akan menjadi saksi terhadapnya.

Setelah disebutkan secara khusus pengetahuanNya terhadap amal mereka, maka disebutkan secara umum, bahawa pengetahuanNya meliputi segala sesuatu.

"Dan Allah dengan segala sesuatu Maha Mengetahui."

Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.

Selesai tafsir surah An Nur dengan pertolongan Allah dan taufiqNya, wal hamdulillahi rabbil ‘aalamin.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...