Khamis, 23 Januari 2020

22:25-29 Tafsir Surah Al Hajj, ayat 25-29.

إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَيَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ الَّذِي جَعَلْنَاهُ لِلنَّاسِ سَوَاءً الْعَاكِفُ فِيهِ وَالْبَادِ وَمَنْ يُرِدْ فِيهِ بِإِلْحَادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ (٢٥) وَإِذْ بَوَّأْنَا لإبْرَاهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ أَنْ لا تُشْرِكْ بِي شَيْئًا وَطَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْقَائِمِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ (٢٦) وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالا وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ (٢٧) لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَعْلُومَاتٍ عَلَى مَا رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الأنْعَامِ فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِيرَ (٢٨) ثُمَّ لْيَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَلْيُوفُوا نُذُورَهُمْ وَلْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيقِ (٢٩) 

Allah s.w.t. menyebutkan keburukan keadaan orang-orang musyrik dan memprotes perbuatan mereka,

"25. Sesungguhnya orang-orang yang kafir, dan mereka menghalangi dari jalan Allah dan Masjidil Haram" 

Orang-orang kafir kepada Allah dan RasulNya, menghalangi manusia (orang-orang mukmin) dari jalan Allah, dari beriman dan dari Masjidil Haram untuk menunaikan manasik mereka di dalamnya. Mereka mendakwa bahawa mereka adalah para penguasa Masjidil Haram. Padahal orang-orang mukminlah yang paling berhak terhadap Masjidil Haram.

"yang Kami menjadikannya bagi manusia sama saja, yang menetap di dalamnya dan datang berkunjung," 

Padahal Masjidil Haram itu telah Kami jadikan sebagai tempat ibadah dan terbuka untuk semua manusia, baik yang bermukim di sana maupun di padang pasir, iaitu yang datang dari luar.

Sesungguhnya Masjidilharam bukanlah milik mereka dan bukan milik nenek moyang mereka, bahkan dalam hal ini manusia sama, tanpa ada beda, baik yang mukim maupun yang datang jauh dari luar.

"dan barangsiapa yang menghendaki di dalamnya melakukan kejahatan dengan zalim," 

Iaitu siapa saja yang bermaksud atau berniat melakukan kejahatan secara zalim di dalamnya, iaitu suatu perbuatan maksiat yang besar. Dia melakukannya dengan sengaja dan sedar bahawa perbuatannya itu adalah perbuatan zalim.

"Kami rasakan padanya dari azab yang pedih."

Nescaya akan Kami rasakan kepadanya sebahagian siksa yang pedih. Kezaliman dan tindak kejahatan semata mengharuskan pelakunya mendapatkan azab yang pedih, terlebih lagi jika yang dilakukan adalah kezaliman yang paling besar, berupa kufur dan kesyirikan, menghalangi manusia dari Masjidilharam, dan menghalangi orang yang hendak ziarah kepadanya.

Dalam ayat ini terdapat dalil wajibnya memuliakan tanah haram, menghormatinya, dan memberikan peringatan kepada orang yang hendak berbuat maksiat dan melakukannya.

Allah s.w.t. berfirman menyebutkan kemuliaan Baitullah al Haram dan kemuliaan pembangunnya, iaitu kekasih Ar Rahman, Ibrahim a.s.

"26. Dan ketika Kami memberi tempat kepada Ibrahim tempat Baitullah supaya," 

Ingatlah ketika Kami menempatkan Ibrahim di suatu tempat di Baitullah, iaitu memberinya petunjuk ke tempat itu dan menyerahkannya kepada dia serta mengizinkannya untuk membangun rumah di tempat tersebut dengan berfirman,

"Jangan kamu menyekutukan denganKu sesuatu dan sucikanlah rumahKu."

Janganlah kamu memperserikatkan Aku dengan sesuatu pun, iaitu bangunlah Baitullah dengan menyebut namaKu semata, dan sucikanlah rumahKu baik dari syirik maupun maksiat, dari najis maupun kotoran.

Allah hubungkan rumah tersebut kepada DiriNya kerana keutamaannya, kelebihannya dan agar kecintaan manusia kepadanya sangat dalam di hati.

"bagi orang-orang yang tawaf, dan orang-orang yang beribadah dan orang-orang yang rukuk, dan orang-orang yang sujud."

Bagi orang-orang yang tawaf, bagi orang-orang yang beribadah seperti zikir, membaca Al Qur'an, mendalami agama dan mengajarkannya dan berbagai bentuk ibadah lainnya, dan bagi orang yang ruku' dan sujud, iaitu yang mengerjakan solat.

Maksudnya adalah sucikanlah rumah itu untuk orang-orang yang utama tersebut, di mana perhatian mereka adalah taat dan mengabdi Tuhan mereka, mendekatkan diri kepadaNya di sisi rumahNya.

Mereka ini berhak dimuliakan, dan termasuk memuliakan mereka adalah membersihkan Baitullah untuk mereka, juga membersihkannya dari suara keras yang mengganggu ibadah mereka.

"27. Dan serulah kepada manusia untuk mengerjakan haji," 

Serulah manusia untuk mengerjakan haji ke Baitullah ini yang Kami perintahkan kamu untuk membangunnya, iaitu beritahukanlah mereka, seru mereka, sampaikan kepada orang yang dekat maupun jauh kewajiban haji dan keutamaannya.

Menurut suatu pendapat, Ibrahim a.s. berkata, "Wahai Tuhanku, bagaimanakah saya menyampaikan seruan itu kepada manusia, sedangkan suara saya tidak dapat mencapai mereka?" Allah s.w.t. berfirman, "Berserulah kamu, dan Akulah yang menyampaikannya." Maka Ibrahim berdiri di maqamnya.

Menurut pendapat lain di atas sebuah batu. Menurut pendapat yang lainnya di atas Bukit Safa. Dan menurut pendapat yang lain lagi, bahawa Ibrahim menaiki bukit Abu Qubais, lalu berseru, "Hai manusia, sesungguhnya Tuhan kalian telah membuat sebuah rumah (Baitullah), maka berhajilah (berziarahlah) kalian kepadanya."

"mereka akan mendatangimu berjalan kaki," 

Nescaya mereka akan datang kepadamu dengan berjalan kaki, kerana kuatnya tekad mereka, kerasnya kemahuan mereka dan rasa rindu yang begitu mendalam.

"dan atas tiap-tiap unta kurus" 

Atau mereka mengendarai setiap unta yang kurus. Unta yang kurus menggambarkan jauh dan sukarnya yang ditempuh oleh jamaah haji, namun demikian mereka tetap menempuh perjalanan itu.

"mereka datang dari tiap-tiap penjuru yang jauh."

Fajjin bermaksud jalan atau penjuru. Mereka datang dari segenap penjuru yang jauh. Maka Ibrahim a.s. melakukan hal itu, begitu juga anak keturunannya, iaitu Nabi Muhammad s.a.w. Ternyata apa yang dijanjikan Allah itu terlaksana, manusia mendatangi Baitullah dengan berjalan kaki atau berkendaraan dari bahagian timur bumi maupun baratnya.

Tiada seorang pun yang memeluk agama Islam, melainkan hatinya rindu ingin melihat Ka'bah dan melakukan tawaf di sekelilingnya, kaum muslim dari segala penjuru dunia bertujuan untuk menziarahinya.

Selanjutnya Allah s.w.t. menyebutkan beberapa faedah mengunjungi Baitullah al Haram sambil memberikan dorongan terhadapnya.

"28. Agar mereka menyaksikan berbagai manfaat bagi mereka" 

Agar mereka menyaksikan berbagai manfaat untuk mereka, baik manfaat agama maupun dunia. Manfaat agama adalah dapat melakukan ibadah yang utama dan ibadah yang tidak dapat dilakukan kecuali di sana, dan mendapat ridha dari Allah s.w.t. Sedangkan manfaat dunia adalah dapat berusaha dan mendapat keuntungan duniawi dari haiwan korban dan perniagaan.

"dan mereka menyebut nama Allah dalam beberapa hari yang telah ditentukan." 

Agar mereka menyebut nama Allah pada beberapa hari yang telah ditentukan, iaitu hari raya haji dan hari tasyriq, iaitu tanggal 10, 11, 12 dan 13 Zulhijjah, di mana mereka menyebut nama Allah ketika menyembelih korban dan banyak mengumandangkan takbir pada hari-hari itu sebagai zikir mutlak.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Tiada suatu hari pun yang lebih besar di sisi Allah, dan yang lebih disukai untuk dilakukan amal di dalamnya selain hari-hari yang sepuluh ini. Maka perbanyaklah oleh kalian di hari-hari ini membaca tahlil, takbir dan tahmid."

"atas apa yang Dia rezekikan pada mereka binatang ternak."

Atas rezeki yang Dia berikan kepada mereka berupa binatang ternak, iaitu termasuk jenis unta, lembu, kambing dan biri-biri.

"Maka makanlah darinya dan beri makanlah orang yang sengsara orang yang fakir."

Maka makanlah sebahagian darinya oleh kalian wahai orang-orang yang berkorban, walaupun boleh juga menyedekahkan semuanya. Sebahagian lagi berikanlah untuk dimakan orang-orang yang sengsara dan fakir.

Orang yang sengsara lagi fakir ialah orang yang terdesak oleh keperluan dan tampak pada dirinya tanda sengsara; keadaannya miskin, tetapi tidak mahu meminta-minta demi menjaga kehormatan dirinya. Ada yang mengatakan orang yang menderita penyakit menahun. Ada yang mengatakan orang yang cacat penglihatan.

"29. Kemudian hendaklah mereka menghilangkan kotoran mereka" 

Hendaklah mereka menghilangkan kotoran yang ada di badan mereka. Menghilangkan kotoran di sini bermaksud melepaskan ihram dengan bercukur, memotong rambut, memakai pakaian biasa, memotong kuku, dan sebagainya.

"dan agar mereka sempurnakan nazar mereka" 

Hendaklah mereka menyempurnakan nazar-nazar mereka, yang mereka wajibkan diri mereka untuk mengerjakannya, seperti haji, umrah dan haiwan ternak yang mereka hadiahkan ke tanah haram.

"dan hendaklah mereka bertawaf sekeliling rumah yang tua."

Hendaklah mereka melakukan tawaf sekeliling Baitullah, iaitu tawaf wajib di Hari Raya Korban. Ia merupakan masjid yang paling utama secara mutlak. Lafaz ‘atiiq dapat juga diertikan mu’taq (yang merdeka), iaitu yang tidak dijajah oleh orang-orang kejam.

Di ayat ini diperintahkan melakukan tawaf setelah diperintahkan menjalankan manasik secara umum kerana keutamaan tawaf, dan kerana itu adalah tujuannya, sedangkan sebelumnya hanyalah sarana kepadanya.

Mungkin saja (walahu a’lam) disebutkan tawaf kerana faedah yang lain, iaitu bahawa tawaf disyariatkan di setiap waktu, baik mengikuti manasik atau tidak.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...