Rabu, 22 Januari 2020

20:70-76 Tafsir Surah Thaha, ayat 70-76.

فَأُلْقِيَ السَّحَرَةُ سُجَّدًا قَالُوا آمَنَّا بِرَبِّ هَارُونَ وَمُوسَى (٧٠) قَالَ آمَنْتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ إِنَّهُ لَكَبِيرُكُمُ الَّذِي عَلَّمَكُمُ السِّحْرَ فَلأقَطِّعَنَّ أَيْدِيَكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ مِنْ خِلافٍ وَلأصَلِّبَنَّكُمْ فِي جُذُوعِ النَّخْلِ وَلَتَعْلَمُنَّ أَيُّنَا أَشَدُّ عَذَابًا وَأَبْقَى (٧١) قَالُوا لَنْ نُؤْثِرَكَ عَلَى مَا جَاءَنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالَّذِي فَطَرَنَا فَاقْضِ مَا أَنْتَ قَاضٍ إِنَّمَا تَقْضِي هَذِهِ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا (٧٢) إِنَّا آمَنَّا بِرَبِّنَا لِيَغْفِرَ لَنَا خَطَايَانَا وَمَا أَكْرَهْتَنَا عَلَيْهِ مِنَ السِّحْرِ وَاللَّهُ خَيْرٌ وَأَبْقَى (٧٣) إِنَّهُ مَنْ يَأْتِ رَبَّهُ مُجْرِمًا فَإِنَّ لَهُ جَهَنَّمَ لا يَمُوتُ فِيهَا وَلا يَحْيَا (٧٤) وَمَنْ يَأْتِهِ مُؤْمِنًا قَدْ عَمِلَ الصَّالِحَاتِ فَأُولَئِكَ لَهُمُ الدَّرَجَاتُ الْعُلَى (٧٥)جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الأنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَذَلِكَ جَزَاءُ مَنْ تَزَكَّى (٧٦) 

Allah s.w.t. berfirman,

"70. Maka terlempar para pesihir bersujud, mereka berkata, "Kami beriman kepada Tuhan Harun dan Musa.""

Para pesihir itu menyungkur dengan bersujud kepada Allah, sambil berkata, "Kami telah percaya kepada Tuhan Harun dan Musa.” Setelah para pesihir menyungkur bersujud, maka ditampakkanlah syurga kepada mereka sehingga mereka dapat menyaksikan kedudukan mereka di syurga dengan mata mereka sendiri.

Mereka berjumlah lapan puluh ribu, tujuh puluh ribu, tiga puluh ribu lebih beberapa ribu, sembilan belas ribu, lima belas ribu atau dua belas ribu orang. Ada yang mengatakan bahawa mereka hanya berjumlah tujuh puluh orang.

Fir'aun melihat mukjizat besar yang menakjubkannya dan melihat orang-orang yang tadinya membantunya kini berbalik menjadi orang-orang yang beriman kepada Tuhan Musa. Hal itu terjadi di hadapan mata orang ramai, bahkan seluruh rakyat negeri Mesir, Fir'aun mengalami kekalahan yang fatal.

Tetapi peristiwa itu tidaklah memudarkan kesombongan dan keingkarannya, bahkan dia menggunakan kekuasaan dan kedudukan serta pengaruhnya terhadap para pesihir, lalu dia mengancam dan memperingatkan mereka,

"71. Dia berkata, "Kalian beriman kepadanya sebelum bahawa aku izinkan bagi kalian?""

Fir'aun berkata, "Adakah sekarang kalian telah mempercayai Musa sebelum aku memberi izin kepada kalian? Aku tidak memerintahkan kepada kalian untuk itu yang bererti kalian membangkang terhadapku. Fir'aun mengucapkan kata-kata yang dia sendiri, para pesihir, dan semua orang mengetahui bahawa ia dusta kerana dikalahkan.

"Sungguh dia benar-benar pembesar kalian yang mengajarkan kalian sihir."

Sesungguhnya Musa itu pemimpin kalian yang mengajarkan sihir kepada kalian. Iaitu kalian telah belajar ilmu sihir dari Musa dan kalian telah sepakat dengannya untuk melawanku, juga rakyatku agar kalian menampakkan kemenangan kalian terhadapku. Kemudian Fir'aun mulai mengancam mereka,

"Maka sungguh aku akan memotong tangan-tangan kalian dan kaki-kaki kalian secara silang dan akan aku salib kalian di batang pohon kurma" 

Akan kupotong tangan dan kaki kalian secara bersilang, iaitu tangan kanan dan kaki kiri atau sebaliknya. Aku akan salib kalian pada pangkal pohon kurma. Iaitu sungguh aku benar-benar akan mencincang kalian, membunuh kalian dan memamerkan tubuh kalian. Fir'aunlah orang yang mula-mula melakukan hukuman seperti itu.

"dan sungguh kalian akan tahu siapa di antara kami lebih keras azab dan lebih kekal."

Sungguh kalian akan tahu siapa di antara aku dan Tuhan kalian yang lebih pedih dan lebih kekal siksanya. Fir’aun merubah hakikat yang sebenarnya dan menakut-nakuti orang-orang yang tidak berakal. Oleh kerana itu, ketika para pesihir mengetahui yang hak, dan Allah mengurniakan kepada mereka akal, yang dengannya mereka dapat mengetahui hakikat yang sebenarnya.

Setelah Fir'aun menyerang para pesihir dengan ancamannya itu, maka mereka dengan suka rela bersedia mengorbankan dirinya demi membela Allah s.w.t. Mereka menjawab ancaman Fir’aun,

"72. Mereka berkata, "Tidak akan kami dipengaruhi atas apa yang datang pada kami dari keterangan-keterangan dan yang menciptakan kami.""

Kami tidak akan memilihmu, mengutamakanmu atau memilih tunduk kepadamu, walaupun dengan mendapat upah dan didekatkan denganmu, kerana telah datang kepada kami petunjuk, keyakinan dan bukti-bukti nyata (mukjizat) dari Tuhan yang telah menciptakan kami dari tiada. Maka Dialah yang berhak disembah dan ditaati, bukan kamu (Fir'aun).

"Maka putuskanlah apa yang kamu putuskan."

Putuskanlah apa yang hendak kamu putuskan. Lakukanlah apa yang kamu kehendaki dan apa yang dapat dicapai oleh tangan (kekuasaan)mu.

"Sungguh hanyalah kamu memutuskan ini kehidupan dunia." 

Sesungguhnya kamu hanya berkuasa dan dapat memutuskan pada kehidupan di dunia yang sementara dan pasti lenyap ini saja.

Dalam ucapan para pesihir tersebut terdapat dalil, bahawa sepatutnya bagi orang yang berakal menimbang antara kenikmatan dunia dengan kenikmatan akhirat, dan antara azab dunia dengan azab akhirat.

"73. Sungguh kami beriman kepada Tuhan kami agar Dia mengampuni kami kesalahan-kesalahan kami dan apa yang kamu paksakan pada kami atasnya dari sihir."

Kami benar-benar telah beriman kepada Tuhan kami, agar Dia mengampuni semua dosa kami, khususnya dosa menjalankan sihir yang kamu paksakan kepada kami agar melakukannya untuk menentang tanda kekuasaan Allah dan mukjizat nabiNya (Musa a.s.)

"Dan Allah lebih baik dan lebih kekal." 

Allah lebih baik pahalaNya dan lebih kekal azabNya. Ada yang menafsirkan, Allah lebih baik bagi kami daripada kamu, kerana pahalaNya lebih kekal daripada apa yang kamu janjikan kepada kami. Ada yang menafsirkan, Allah lebih baik pahalaNya bagi kami daripada kamu jika perintahNya ditaati, dan lebih kekal azabNya daripada kamu jika perintahNya dilanggar.

Para pesihir itu menasihati Fir'aun dengan memperingatkannya akan balasan Allah dan azabNya yang kekal lagi abadi, dan mereka memikat Fir'aun dengan janji pahalaNya yang juga kekal dan abadi.

"74. Sesungguhnya orang yang datang kepada Tuhannya berdosa, maka sungguh baginya neraka Jahannam." 

Sesungguhnya barang siapa yang datang kepada Tuhannya dalam keadaan berlumuran dengan dosa, iaitu dalam keadaan kafir dan tetap di atasnya sampai mati, maka sungguh baginya adalah neraka Jahanam yang keras siksanya, yang besar belenggunya, yang dalam dasarnya dan yang panas apinya.

"Dia tidak mati di dalamnya dia tidak hidup."

Dia tidak mati di dalamnya sehingga dapat beristirahat, iaitu dia sentiasa merasakan azab. Dia juga tidak hidup, iaitu tidak dapat hidup untuk bersenang-senang. Hidupnya dipenuhi azab, baik yang menimpa hati, ruh maupun badan. Saat dia meminta pertolongan, dia tidak diberi, dan saat berdoa, dia tidak dikabulkan.

Bahkan Allah akan berfirman kepadanya, “Tinggallah dengan hina di dalamnya, dan janganlah kamu berbicara denganKu.” Lebih dari itu, ketika mereka kehausan, maka mereka akan diberi air seperti besi yang mendidih yang menghanguskan wajah.

"75. Dan barang siapa yang datang padaNya beriman, sungguh dia beramal kebajikan, maka mereka itu bagi mereka darjat yang tinggi." 

Tetapi iaitu barang siapa menghadap kepada Tuhannya kelak di hari kiamat dalam keadaan iman hatinya dan apa yang ada di dalam hatinya dibenarkan oleh perbuatan dan ucapannya, dan telah beramal soleh yang wajib maupun yang sunat, maka mereka itulah orang yang mendapat darjat yang tinggi (mulia).

Tempat-tempat yang mulia bermaksud syurga yang mempunyai tangga yang tinggi-tinggi dan kamar-kamar yang tenang serta rumah-rumah yang baik. Mereka berada di tempat-tempat yang tinggi, ruangan-ruangan yang indah, kenikmatan yang kekal, dan dalam kebahagiaan.

"76. Syurga 'Adn mengalir dari bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Dan itulah balasan orang yang menyucikan diri." 

Iaitu syurga-syurga 'Adn sebagai tempat tinggalnya, yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka tinggal di dalam syurga untuk selama-lamanya. Itulah balasan bagi orang yang menyucikan diri dari kekafiran dan kemaksiatan, baik yang tidak melakukannya maupun yang pernah melakukannya lalu bertaubat.

Iaitu yang membersihkan dirinya dari kotoran, najis dan kemusyrikan serta menyembah Allah semata, tiada sekutu bagiNya, dan mengikuti para rasul melalui apa yang disampaikan oleh mereka berupa kebaikan dan kewajiban.

Tidak hanya itu, dia pun membina dirinya dengan iman dan amal soleh. Yang demikian, kerana tazkiyah (penyucian) memiliki dua makna: pertama, pembersihan dan penghilangan kotoran. Kedua, bertambahnya kebaikan.

Fir'aun la'natullah telah bertekad untuk menghukum para pesihirnya dan dia menjatuhkan hukumannya kepada mereka, padahal kenyataannya hal itu merupakan rahmat dari Allah untuk mereka. Pada pagi harinya mereka sebagai tukang sihir, kemudian di petang harinya mereka menjadi para syuhada.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...