Isnin, 6 Januari 2020

35:15-18 Tafsir Surah Fathir, ayat 15-18.

يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ (١٥) إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَيَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِيدٍ (١٦) وَمَا ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ بِعَزِيزٍ (١٧) وَلا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى وَإِنْ تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلَى حِمْلِهَا لا يُحْمَلْ مِنْهُ شَيْءٌ وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَى إِنَّمَا تُنْذِرُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَيْبِ وَأَقَامُوا الصَّلاةَ وَمَنْ تَزَكَّى فَإِنَّمَا يَتَزَكَّى لِنَفْسِهِ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ (١٨)

Allah s.w.t. berfirman memberitakan tentang kemahakayaanNya dari selain Dia, semua makhluk berhajat kepadaNya dan hina di hadapanNya. Mereka perlu kepada Allah dalam semua keadaan.

Mereka perlu diciptakan, diberikan kemampuan untuk melakukan sesuatu, diberiNya rezeki dan kenikmatan, dihindarkan dari bencana, diurusNya, diaturNya, beribadah kepadaNya, diajarkanNya sesuatu yang belum mereka ketahui dan perlu segalanya kepada Allah, baik mereka sedari atau tidak.

Akan tetapi, orang yang diberi taufik di antara mereka sentiasa menyedari keperluannya baik yang terkait dengan urusan dunia maupun agama dan merendahkan diri kepadaNya serta memintaNya agar tidak menyerahkan urusan kepada dirinya walau sekejap pun, serta membantunya dalam semua urusan.

Maka orang inilah yang lebih berhak mendapatkan pertolongan sempurna dari Allah Tuhannya, di mana Dia lebih sayang kepadanya daripada sayangnya seorang ibu kepada anaknya.

"15. Wahai manusia! Kalian orang-orang yang perlu kepada Allah. Dan Allah, Dia Maha Kaya Maha Terpuji." 

Semuanya berhajat atau perlu kepada Allah dalam semua gerakan dan diamnya, sedangkan Allah Maha Kaya secara sempurna dari berbagai sisi. Dia tidak memerlukan seperti halnya makhlukNya memerlukan dan tidak memerlukan apa-apa dari alam semesta. Hanya Dia sematalah yang benar-benar Mahakaya, tiada sekutu bagiNya dalam sifatNya ini.

Yang demikian kerana kesempurnaan sifatNya, di mana semua sifatNya adalah sifat sempurna dan agung. Di antara Mahakayanya Dia adalah, Dia memberikan kekayaan kepada makhlukNya di dunia dan akhirat.

Dia Maha Terpuji pada zatNya, namaNya kerana semuanya indah, dan sifatNya kerana semua sifatNya Tinggi. Dia Maha Terpuji dalam semua apa yang diperbuat dan dikatakanNya, juga dalam semua apa yang ditakdirkan dan yang disyariatkanNya. Perbuatan-perbuatanNya berjalan di antara memberi kurnia dan ihsan, berbuat adil, hikmah (bijaksana), dan rahmat (sayang).

Dia Maha Terpuji pada perintah dan laranganNya yang semuanya mengandung keadilan, kebijaksanaan dan rahmat. Dia Maha Terpuji kerana apa yang ada padaNya dan kerana pemberian dariNya. Dia Maha Terpuji di tengah MahakayaNya.

"16. Jika Dia menghendaki, Dia melenyapkan kalian dan Dia mendatangkan dengan ciptaan yang baru." 

Jika Dia menghendaki, nescaya Dia memusnahkan atau membinasakan kalian, dan mendatangkan makhluk yang baru untuk menggantikan kalian.

Boleh juga maksudnya, jika Dia menghendaki, Dia dapat membinasakan kalian wahai manusia dan mengganti kalian dengan manusia yang baru yang taat kepada Allah. Sehingga ayat ini merupakan ancaman kepada manusia.

Boleh juga maksudnya adalah menetapkan adanya kebangkitan, dan bahawa kehendak Allah berlaku dalam segala sesuatu, Dia juga mampu menghidupkan kembali manusia setelah mati, akan tetapi waktunya telah ditetapkan Allah s.w.t., tidak maju dan tidak mundur.

"17. Dan tidak demikian itu atas Allah sulit." 

Yang demikian itu sekali-kali tidak sulit dan tidak sukar bagi Allah.

"18. Dan tidak akan memikul dosa orang yang berdosa dosa yang lain."

Orang-orang yang berdosa tidak akan memikul dosa orang lain, iaitu kelak di hari kiamat semasa dilakukan perhitungan amal perbuatan. Masing-masing orang memikul dosanya sendiri-sendiri.

"Dan jika memanggil orang yang berat untuk memikul dosanya," 

Jika seseorang dibebani berat dosanya memanggil orang lain untuk memikul bebannya itu. Iaitu jika seorang yang banyak dosanya memanggil orang lain untuk sama-sama memikul dosa-dosanya yang berat agar menjadi ringan, atau untuk memikul sebahagian dari dosa-dosanya,

"tidak dipikul darinya sesuatu, walaupun dia yang mempunyai hubungan dekat." 

Tiadalah akan dipikulkan untuknya sedikit pun walaupun yang dipanggilnya itu kaum kerabatnya. Iaitu walaupun yang dimintai pertolongannya itu adalah kerabatnya sendiri, dan walaupun dia adalah ayah atau anaknya.

Keadaan di akhirat tidaklah seperti di dunia, di mana beban yang dipikul seseorang dapat dibantu dipikul oleh yang lain. Masing-masing orang di hari itu sibuk dengan urusan dan keadaannya sendiri.

"Sesungguhnya hanyalah kamu beri peringatan orang-orang yang takut Tuhan mereka tidak melihat."

Sesungguhnya yang dapat kamu beri peringatan hanyalah orang-orang yang takut kepada azab Tuhannya walaupun mereka tidak melihatNya. Ada yang menafsirkan bil ghaib dalam ayat ini ialah orang-orang yang takut kepada Allah di waktu rahsia atau terang-terangan.

Rasa takut dari seorang hamba membuatnya beramal agar tidak disiksa kerana menyia-nyiakan yang diperintahkan serta menghindarkan diri dari mengerjakan sesuatu yang mendatangkan azab.

"dan mereka mendirikan solat." 

Dan mereka yang mendirikan solat. Mereka inilah yang mahu menerima peringatan dan mendapat manfaat darinya. Maksud mendirikan solat adalah melaksanakannya dengan batasan-batasannya, syarat-syarat dan rukun-rukunnya serta melaksanakan kewajibannya dan melakukan kekhusyuan di dalamnya. Solat yang dilakukannya itu dapat mengajaknya kepada kebaikan dan mencegahnya dari perbuatan keji dan munkar.

Sesungguhnya yang mahu menerima apa yang disampaikan olehmu hanyalah orang-orang yang mempunyai akal dan pandangan hati lagi takut kepada Tuhannya dan mengerjakan apa yang diperintahkanNya kepada mereka.

"Dan barang siapa yang menyucikan, maka sungguh hanyalah dia menyucikan untuk dirinya sendiri." 

Barang siapa yang menyucikan dirinya dari berbagai aib, seperti riya’, sombong, dusta, menipu, membuat makar, melakukan kemunafikan dan akhlak tercela lainnya, serta menghiasi dirinya dengan akhlak mulia seperti ikhlas, tawadhu’, jujur, bersikap lembut, dan memberikan ketulusan kepada manusia (tidak menipu), selamatnya dada dari dengki dan dendam, serta akhlak buruk lainnya, maka sesungguhnya dia menyucikan diri untuk kebaikan dirinya sendiri.

"Dan kepada Allah tempat kembali."

Kepada Allahlah tempat kembalimu. Iaitu hanya kepadaNyalah semua makhluk dikembalikan. Dia akan menghisab amal yang dikerjakan makhlukNya dan akan memberikan balasan. Dia Mahacepat perhitunganNya. Dia sama sekali tidak akan meninggalkan amal yang besar maupun yang kecil.

Setiap orang akan mendapat balasan amal perbuatannya masing-masing. Jika amal perbuatannya baik, maka balasannya baik; dan jika amal perbuatannya buruk, maka balasannya juga buruk.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...