Isnin, 24 Februari 2020

20:83-94 Tafsir Surah Thaha, ayat 83-94.

وَمَا أَعْجَلَكَ عَنْ قَوْمِكَ يَا مُوسَى (٨٣) قَالَ هُمْ أُولاءِ عَلَى أَثَرِي وَعَجِلْتُ إِلَيْكَ رَبِّ لِتَرْضَى (٨٤) قَالَ فَإِنَّا قَدْ فَتَنَّا قَوْمَكَ مِنْ بَعْدِكَ وَأَضَلَّهُمُ السَّامِرِيُّ (٨٥) فَرَجَعَ مُوسَى إِلَى قَوْمِهِ غَضْبَانَ أَسِفًا قَالَ يَا قَوْمِ أَلَمْ يَعِدْكُمْ رَبُّكُمْ وَعْدًا حَسَنًا أَفَطَالَ عَلَيْكُمُ الْعَهْدُ أَمْ أَرَدْتُمْ أَنْ يَحِلَّ عَلَيْكُمْ غَضَبٌ مِنْ رَبِّكُمْ فَأَخْلَفْتُمْ مَوْعِدِي (٨٦) قَالُوا مَا أَخْلَفْنَا مَوْعِدَكَ بِمَلْكِنَا وَلَكِنَّا حُمِّلْنَا أَوْزَارًا مِنْ زِينَةِ الْقَوْمِ فَقَذَفْنَاهَا فَكَذَلِكَ أَلْقَى السَّامِرِيُّ (٨٧) فَأَخْرَجَ لَهُمْ عِجْلا جَسَدًا لَهُ خُوَارٌ فَقَالُوا هَذَا إِلَهُكُمْ وَإِلَهُ مُوسَى فَنَسِيَ (٨٨) أَفَلا يَرَوْنَ أَلا يَرْجِعُ إِلَيْهِمْ قَوْلا وَلا يَمْلِكُ لَهُمْ ضَرًّا وَلا نَفْعًا (٨٩) وَلَقَدْ قَالَ لَهُمْ هَارُونُ مِنْ قَبْلُ يَا قَوْمِ إِنَّمَا فُتِنْتُمْ بِهِ وَإِنَّ رَبَّكُمُ الرَّحْمَنُ فَاتَّبِعُونِي وَأَطِيعُوا أَمْرِي (٩٠) قَالُوا لَنْ نَبْرَحَ عَلَيْهِ عَاكِفِينَ حَتَّى يَرْجِعَ إِلَيْنَا مُوسَى (٩١) قَالَ يَا هَارُونُ مَا مَنَعَكَ إِذْ رَأَيْتَهُمْ ضَلُّوا (٩٢) أَلا تَتَّبِعَنِ أَفَعَصَيْتَ أَمْرِي (٩٣) قَالَ يَا ابْنَ أُمَّ لا تَأْخُذْ بِلِحْيَتِي وَلا بِرَأْسِي إِنِّي خَشِيتُ أَنْ تَقُولَ فَرَّقْتَ بَيْنَ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَلَمْ تَرْقُبْ قَوْلِي (٩٤) 

Allah s.w.t. telah menjanjikan kepada Musa a.s. memberikan Taurat setelah berlalu waktu tiga puluh malam, dan Dia menyempurnakan jumlah malam itu dengan sepuluh malam lagi, maka sempurnalah waktu yang telah ditentukan Tuhannya empat puluh malam. Selama itu Musa a.s. melakukan puasa siang dan malam harinya.

Musa a.s. mengangkat saudaranya Harun a.s. sebagai ganti darinya untuk mengatur kaum Bani Israil. Kemudian Musa a.s. pun bersegera mendatangi tempat perjanjian di Bukit Tur kerana rindu kepada Tuhannya dan mengharapkan janjiNya.

"83. Dan mengapa membuat kamu lebih cepat dari kaummu, wahai Musa?" 

Mengapa kamu datang untuk menerima Taurat lebih cepat daripada kaummu, wahai Musa? Mengapa kamu tidak sabar dahulu, sehingga datang bersama dengan mereka? Musa a.s. menjawab,

"84. Berkata, "Mereka itulah atas jejakku dan aku bersegera kepadamu, Tuhanku, agar Engkau ridha.""

Mereka itu sedang menyusuli aku, iaitu mereka telah datang dan sedang beristirahat di dekat Bukit Tur. Aku bersegera kepadaMu, ya Tuhanku, supaya Engkau bertambah ridha kepadaku. Iaitu yang membuatku pergi mendahului mereka adalah kerana ingin dekat denganMu, mengharapkan ridhaMu dan kerana rindu kepadaMu.

"85. Berfirman, "Maka sungguh Kami, sungguh Kami telah menguji kaummu setelah kamu""

Allah s.w.t. berfirman, "Maka sesungguhnya Kami telah menguji kaummu sesudah kamu tinggalkan mereka." Ternyata mereka tidak sabar ketika diuji, mereka malah kufur dengan menyembah anak lembu.

"dan telah sesatkan mereka Samiri."

Mereka telah disesatkan oleh Samiri. Mereka menyembah anak lembu yang direka oleh Samiri buat mereka. Samiri adalah seorang penduduk Bajarma, di mana mereka biasa menyembah lembu. Ada yang mengatakan bahawa dia berasal dari kampung Samira.

Kecintaan menyembah lembu ada dalam diri Samiri. Ketika itu dia menampakkan masuk Islam bersama bani Israil. Nama Samiri adalah Musa bin Zhufr. Di dalam kitab-kitab dongeng Israiliyat disebutkan bahawa nama sebenarnya Samiri adalah Harun.

Dalam masa itu Allah s.w.t. telah menuliskan luh-luh yang di dalamnya tertera kitab Taurat untuk Musa a.s.

Allah s.w.t. berfirman, "Berpeganglah kepadanya dengan teguh dan suruhlah kaummu berpegang kepada (perintah-perintahnya) yang sebaik-baiknya, nanti Aku akan memperlihatkan kepadamu negeri orang-orang yang fasik.”

Iaitu akibat yang akan dialami oleh orang-orang yang menyimpang dari jalan ketaatan kepadaKu dan menentang perintahKu.

"86. Maka kembali Musa kepada kaumnya marah dukacita."

Kemudian Musa a.s. kembali kepada kaumnya dengan marah dan bersedih hati, padahal saat itu Musa a.s. sedang menjalankan apa yang menjadi kebaikan bagi mereka yang kerananya Beliau menerima kitab Taurat. Di dalam kitab Taurat terdapat syariat buat mereka, terkandung juga kemuliaan mereka.

Tetapi mereka adalah suatu kaum yang menyembah selain Allah, hal tersebut tidaklah dilakukan oleh orang yang berakal sihat. Sudah jelaslah kebatilan perbuatan mereka dan hal itu menunjukkan akan kedangkalan serta kekurangan akal dan hati mereka.

"Berkata, "Wahai kaumku! Bukankah menjanjikan kalian Tuhan kalian janji yang baik.""

Musa a.s. berkata, "Wahai kaumku! Bukankah Tuhan kalian telah menjanjikan kepada kalian suatu janji yang baik?" Iaitu Dia akan memberikan kitab Taurat.

Ada yang menafsirkan, bukankah Dia telah menjanjikan kepada kalian melalui lisanku kebaikan dunia dan akhirat serta akibat yang terpuji, seperti yang telah kalian rasakan sendiri, iaitu Dia telah memberikan pertolonganNya kepada kalian dalam menghadapi musuh kalian sehingga kalian mendapat kemenangan atasnya, juga nikmat-nikmat lainnya yang telah Dia berikan kepada kalian?

"Apakah terlalu lama atas kalian janji" 

Apakah terasa lama masa yang berlalu itu bagi kalian? Apakah terlalu lama masa perjanjian itu bagi kalian? Iaitu masa berpisahku dengan kalian atau masa tunggu kalian terhadap apa yang dijanjikan oleh Allah untuk kalian dan kalian melupakan nikmat-nikmat yang telah diberikanNya, padahal masa itu masih hangat dan belum lama.

Atau maksudnya, apakah masa kenabian dan kerasulan telah lama berlalu atas kalian, sehingga kalian tidak memiliki ilmu tentang kenabian dan sisa peninggalannya, dan jejak-jejaknya telah hilang sehingga kalian menyembah selain Allah kerana merebaknya kebodohan dan tidak memiliki ilmu tentang peninggalan rasul? Bukankah tidak demikian? Bahkan kenabian ada di tengah-tengah kalian, ilmu ada, sehingga uzur tidak diterima.

"atau kalian menghendaki bahawa menimpa atas kalian kemurkaan dari Tuhan kalian, maka kalian menyalahi perjanjianku?" 

Ataukah kalian menghendaki dengan menyembah anak lembu itu agar kemurkaan Tuhan kalian turun menimpa kalian, yang hal itu bererti kalian ingkar janji kepadaku?

Ada yang menafsirkan, mengapa kalian melanggar perjanjian kalian dengan aku? Iaitu janji untuk datang setelahku, atau ketika aku memerintahkan kalian beristiqamah dan mengangkat Harun untuk menggantikanku untuk kalian, tetapi kalian tidak menghormatinya dan mendengarkan kata-katanya.

"87. Mereka berkata, "Kami tidak menyalahi perjanjianmu dengan kemahuan kami, akan tetapi kami disuruh membawa beban-beban dari perhiasan kaum,""

Kaum Bani Israil menjawab apa yang diperingatkan oleh Musa a.s. kepada mereka, "Kami sekali-kali tidak melanggar perjanjianmu dengan dengan keinginan dan pilihan kami sendiri, tetapi kami disuruh membawa beban-beban dari perhiasan kaum Fir'aun itu."

Bani Israil mengemukakan alasannya yang munafik itu yang lahiriahnya menggambarkan tentang kesucian mereka terhadap perhiasan orang Mesir (Qibti) yang ada di tangan mereka dari hasil pinjaman saat mereka keluar meninggalkan negeri Mesir, sedangkan perhiasan itu masih ada di tangan mereka. Mereka mengatakan,

"maka kami melemparkannya," 

Kemudian kami melemparkannya ke dalam api dengan perintah Samiri. Ada yang mengatakan bahawa Harun a.s. adalah orang yang memerintahkan kepada mereka untuk melemparkan semua perhiasan itu di lubang galian yang telah dinyalakan api di dalamnya.

Sesungguhnya Harun a.s. bermaksud agar semua perhiasan itu dikumpulkan di dalam lubang galian itu menjadi satu dan dilebur menjadi satu sambil menunggu kedatangan Musa a.s., maka Musalah kelak yang akan memutuskannya menurut apa yang dikehendakinya.

"maka demikian pula melemparkan Samiri."

Kemudian Samiri melemparkan ke dalam galian itu segenggam tanah yang telah diambilnya dari bekas telapak kuda Malaikat Jibril. Samiri meminta agar Harun a.s. berdoa Allah semoga Dia memperkenankan suatu permintaannya.

Harun a.s. berdoa kepada Allah agar diperkenankan bagi Samiri, sedangkan Beliau sendiri tidak mengetahui apa yang dimaksudkan oleh Samiri.

Doa Harun a.s. diterima oleh Allah, lalu Samiri berkata saat itu juga, "Aku memohon kepada Allah agar apa yang saya lemparkan itu menjadi anak lembu."

Jadilah anak lembu yang dimintanya itu sekaligus ada suaranya. Hal ini terjadi sebagai istidraj, penangguhan azab, ujian, dan cobaan dari Allah kepadanya.

"88. Maka dia mengeluarkan bagi mereka anak lembu bertubuh baginya bersuara" 

Kemudian dari lubang api itu Samiri mengeluarkan dan membentuk patung anak lembu emas yang bertubuh dan bersuara.

Para mufassir berpendapat bahawa patung itu tetap patung tidak bernyawa, dan suara yang seperti lembu itu hanyalah disebabkan oleh angin yang masuk ke duburnya, lalu keluar dari mulutnya, dengan teknik yang dikenal oleh Samiri waktu itu. Disebutkan bahawa patung anak lembu itu bernama Bahmut.

Sebahagian mufassir ada yang menafsirkan bahawa patung yang dibuat dari emas itu kemudian menjadi tubuh yang bernyawa dan mempunyai suara lembu sebagai cobaan bagi bani Israil.

"lalu mereka berkata, "Ini tuhan kalian dan tuhan Musa, maka dia melupakan.""

Inilah tuhan kalian dan tuhan Musa, tetapi Musa telah lupa. Lalu mereka tetap menyembahnya dan menyukainya dengan kesukaan yang sangat. Mereka belum pernah mencintai sesuatu seperti kecintaan mereka terhadap penyembahan anak lembu itu.

Mereka terfitnah oleh patung anak lembu itu sehingga menyembahnya. Hal ini kerana kebodohan mereka dan lemahnya akal mereka, ketika mereka menyaksikan sesuatu yang aneh, di mana benda yang awalnya diam menjadi bersuara. Ketika Harun a.s. melarang, mereka tidak mahu berhenti.

"89. Maka apakah tidak mereka perhatikan bahawa tidak mengembalikan kepada mereka perkataan dan tidak memiliki bagi mereka kemudaratan dan tidak pula manfaat?" 

Tidakkah mereka memperhatikan bahawa patung anak lembu itu tidak dapat memberi jawaban kepada mereka, dan tidak dapat memberi kemudaratan dan kemanfaatan kepada mereka? Mengapa ia sampai dituhankan?

Padahal para penyembahnya lebih baik keadaannya daripada yang disembah (patung itu). Para penyembahnya mampu berbicara, sedangkan patung tersebut tidak dapat berbicara. Para penyembahnya mampu berbuat ini dan itu, sedangkan patung tersebut tidak mampu berbuat apa-apa.

"90. Dan sungguh dia berkata kepada mereka Harun sebelumnya, "Wahai kaumku, sungguh hanyalah kalian diberi cobaan dengannya. Dan sungguh Tuhan kalian Yang Maha Pemurah,""

Harun a.s. telah melarang mereka dari menyembah patung anak lembu itu. Beliau juga memberitahukan kepada mereka bahawa hal itu adalah cobaan bagi mereka, dan Tuhan mereka yang sebenar ialah Allah, Tuhan Yang Maha Pemurah Yang menciptakan segala sesuatu, dan Dia menetapkan ukuran-ukurannya dengan serapi-rapinya, dan Dia mempunyai 'Arasy yang agung lagi Maha Berbuat terhadap semua yang dikehendakiNya.

"maka ikutilah aku dan taatilah perintahku." 

Maka ikutilah aku dan taatilah semua yang kuperintahkan kepada kalian, dan tinggalkanlah semua yang aku larang kalian melakukannya.

Dengan demikian alasan mereka tidak diterima, kerana Harun a.s. telah melarang mereka dan memberitahukan, bahawa hal itu merupakan fitnah (cobaan). Namun, mereka tidak menghiraukan kata-kata Harun a.s. dan tetap menyembahnya.

"91. Mereka berkata, "Tidak akan kami selalu atasnya orang yang tekun sehingga kembali kepada kami Musa.""

Iaitu kami tidak akan meninggalkannya dan tetap menyembahnya (patung anak lembu) sampai Musa kembali kepada kami dan kami mendengar pendapat Musa tentangnya. Mereka menentang Harun a.s. dalam hal tersebut, dan mereka memusuhinya, bahkan hampir saja mereka membunuhnya.

"92. Berkata, "Wahai Harun! Apa yang menahanmu ketika kamu melihat mereka tersesat?""

Musa a.s. berkata, "Wahai Harun! Apa yang menghalangi kamu ketika kamu melihat mereka telah sesat." Iaitu ceritakanlah kejadian ini kepadaku dari mulanya.

"93. Bahawa tidak kamu mengikuti, apakah kamu menderhakai perintahku?"

Apakah kamu telah sengaja melanggar apa yang telah aku pesankan kepadamu sebelumnya, sehingga kamu tidak mengikuti aku? Iaitu perintah Musa a.s. kepadanya, “Gantikanlah aku dalam memimpin kaumku, perbaikilah, dan janganlah kamu mengikuti jalan orang-orang yang membuat kerosakan."

"94. Berkata, "Wahai anak ibuku,""

Harun a.s. menjawab, "Wahai putera ibuku." Harun a.s. meminta belas kasihan kepada Musa a.s. dengan menyebut nama ibunya, padahal Musa a.s. adalah saudara sekandungnya, kerana dengan menyebut panggilan seperti ini kesannya lebih lembut dan lebih kasih sayang.

"jangan kamu ambil janggutku dan jangan kepalaku."

Janganlah kamu pegang janggut dan kepalaku. Musa a.s. memegang janggut Harun a.s. dengan tangan kirinya, dan memegang rambut kepalanya dengan tangan kanannya kerana marah.

Kalimat ini merupakan alasan yang dikemukakan Harun a.s. kepada Musa a.s. untuk menceritakan tentang keterlambatannya sehingga Beliau tidak dapat menyusul Musa a.s. Maka Harun a.s. menceritakan kepadanya tentang perkara besar yang terjadi di kalangan kaumnya.

"Sungguh aku, aku takut bahawa kamu berkata,"

Sesungguhnya aku khuatir untuk mengikutimu. Kamu telah memerintahkan kepadaku agar aku menggantikanmu memimpin bani Israil. Jika aku menyusulmu, tentu aku meninggalkan perintahmu untuk tetap bersama bani Israil. Lalu bila kuceritakan kepadamu peristiwa ini, maka kamu berkata kepadaku,

"Kamu buat perpecahan antara Bani Israil dan tidak kamu mendengar perkataanku."

Kamu telah memecah belah antara bani Israil dan kamu tidak memelihara amanatku kerana meninggalkan mereka, sehingga mereka tidak memiliki pemimpin, di mana hal itu dapat memecah belah mereka.

Maka Musa a.s. menyesal terhadap tindakannya kepada saudaranya, padahal saudaranya tidak patut dicela, Beliau pun berdoa, “Ya Tuhanku, ampunilah aku dan saudaraku dan masukkanlah kami ke dalam rahmat Engkau, dan Engkau adalah Maha Penyayang di antara para penyayang.” Setelah itu Musa a.s. mendatangi Samiri.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...