Selasa, 25 Februari 2020

22:38-41 Tafsir Surah Al Hajj, ayat 38-41.

إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ     (٣٨) أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ (٣٩) الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلا أَنْ يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَلَوْلا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ (٤٠) الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الأرْضِ أَقَامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الأمُورِ (٤١) 

Allah s.w.t. berfirman,

"38. Sesungguhnya Allah Dia membela atas orang-orang yang beriman."

Sesungguhnya Allah sentiasa membela orang-orang yang telah beriman, bertawakal dan bertaubat kepadaNya, dari kejahatan orang-orang kafir, orang-orang jahat, was-was syaitan, tipu muslihat orang-orang yang derhaka, dan dari kejahatan dan keburukan diri mereka sendiri.

Allah juga memelihara mereka, menjaga dan menolong mereka. Dia akan menanggung apa yang menimpa mereka sehingga musibah itu terasa ringan baginya. Setiap orang mukmin mendapatkan pembelaan dari Allah sesuai tingkat keimanannya.

"Sesungguhnya Allah tidak menyukai tiap-tiap orang yang berkhianat orang yang ingkar." 

Sesungguhnya Allah tidak menyukai setiap orang yang berkhianat dalam amanah yang diembankan kepadanya, khianat terhadap perjanjian dan sumpahnya, dan tidak memenuhi apa yang dijanjikannya, misalnya tidak memenuhi hak Allah dan hak hamba-hambaNya.

Allah juga tidak menyukai orang-orang yang mengingkari atau kufur terhadap nikmat yang telah diberikan oleh Allah kepadanya, iaitu tidak mahu mengakuinya, seperti halnya orang-orang musyrik.
Mafhum ayat ini adalah bahawa Allah menyukai kepada setiap orang yang melaksanakan amanahnya dan bersyukur kepada Tuhannya.

Ayat ini merupakan ayat pertama yang turun berkenaan dengan jihad. Sebelumnya, iaitu di awal-awal Islam, kaum muslimin dilarang berperang melawan orang-orang kafir dan diperintahkan bersabar kerana hikmah ilahiyyah (kebijaksanaan dari Allah).

Ketika mereka berhijrah ke Madinah dan masih disakiti, sedangkan mereka sudah memiliki kekuatan, maka Allah mengizinkan mereka berperang.

"39. Diizinkan bagi orang-orang yang diperangi, kerana mereka dianiaya." 

Telah diizinkan berperang bagi orang-orang yang diperangi, iaitu orang-orang mukmin, kerana sesungguhnya mereka dizalimi. Mereka dilarang menjalankan ibadah dan disakiti ketika menjalankannya, bahkan sampai diusir dari kampung halamannya.

"Dan sesungguhnya Allah atas menolong mereka sungguh Mahakuasa." 

Sesungguhnya Allah benar-benar Mahakuasa menolong mereka itu. Dia mampu menolong hamba-hambaNya yang mukmin tanpa melibatkan mereka dalam peperangan, tetapi Dia berkehendak agar hamba-hambaNya mencurahkan jerih payah mereka dalam bertaat kepadaNya. Oleh kerana itu, mintalah pertolongan kepadaNya.

"40. Orang-orang yang mereka diusir dari kampung halaman mereka tanpa kebenaran" 

Iaitu orang-orang yang telah diusir dari kampung halaman mereka tanpa alasan yang benar. Mereka terpaksa keluar dari kampung halamannya kerana disakiti dan diberikan cobaan (fitnah). Mereka diusir dari Mekah ke Madinah tanpa alasan yang benar, iaitu Nabi Muhammad s.a.w. dan para sahabatnya.

"kecuali bahawa mereka berkata, "Tuhan kami Allah.""

Hanya kerana mereka berkata, "Tuhan kami hanyalah Allah.” Ucapan ini adalah hak. Mereka sama sekali tidak pernah berbuat jahat dan tidak mempunyai dosa apa pun terhadap kaumnya, melainkan hanya kerana mereka mengesakan Allah dan menyembahNya serta tidak mempersekutukanNya.

Adapun bagi kaum musyrik, mengesakan Allah merupakan suatu pelanggaran berat. Oleh kerana itu, mengusirnya adalah mengusir tanpa hak.

Ayat ini menunjukkan hikmah disyariatkan jihad, dan bahawa maksud daripadanya adalah menegakkan agama Allah, menolak gangguan dan kezaliman kaum kafir terhadap kaum mukmin yang memulai terlebih dulu menzalimi, agar dapat beribadah kepada Allah serta menegakkan syariat Islam yang nampak.

"Dan sekiranya tidak penolakan Allah manusia sebahagian mereka dengan sebahagian yang lain," 

Seandainya Allah tidak menolak keganasan sebahagian manusia dengan sebahagian yang lain, dengan orang-orang yang berjihad di jalan Allah, Dia menghindarkan bahaya orang-orang kafir.

Iaitu seandainya Allah tidak menolak suatu kaum dengan kaum yang lain dan mencegah kejahatan sebahagian manusia agar jangan menimpa sebahagian yang lainnya, melalui sarana dan penyebab yang telah diciptakanNya dan yang telah digariskan oleh takdirNya, tentulah bumi ini akan rosak dan si kuat akan memakan yang lemah.

"tentu dirobohkan biara-biara" 

Tentulah telah dirobohkan biara-biara Nasrani. Sawami' adalah tempat-tempat ibadat yang kecil yang dipakai oleh para rahib.

Ada yang mengatakan bahawa sawami' adalah tempat peribadatan orang-orang sabi-in. Ada yang mengatakan tempat peribadatan orang-orang Majusi. Ada yang mengatakan rumah-rumah yang terletak di pinggir-pinggir jalan.

"dan gereja-gereja Nasrani," 

Tentulah telah dirobohkan gereja-gereja. Tempat peribadatan ini jauh lebih besar daripada yang pertama dan memuat lebih banyak orang di dalamnya; milik orang-orang Nasrani juga, sama dengan yang pertama.

Ada yang mengatakan bahawa biya'un adalah tempat-tempat peribadatan orang-orang Yahudi (yang sekarang disebut sinagog).

"dan tempat-tempat ibadah Yahudi," 

Tentulah telah dirobohkan rumah-rumah ibadat orang Yahudi. Ada yang mengatakan bahawa salawat adalah gereja-gereja orang Yahudi. Ada yang mengatakan gereja orang-orang Nasrani. Ada yang mengatakan tempat peribadatan orang sabi-in.

Ada yang mengatakan bahawa salawat adalah masjid Ahli Kitab dan juga masjidnya kaum muslim. Hanya saja istilah masjid khusus bagi kaum muslim.

"dan masjid-masjid," 

Tentulah telah dirobohkan masjid-masjid.

"disebut di dalamnya nama Allah banyak."

Seperti dengan melakukan solat, membaca kitab Allah, dan berzikir. Bahkan ibadah akan menjadi terhenti kerana robohnya tempat ibadah tersebut dan orang-orang kafir menguasai kaum muslim.

Hal ini menunjukkan bahawa negeri-negeri yang tercapai di sana ketenteraman beribadah kepada Allah, masjid-masjidnya makmur, ditegakkan syi’ar-syi’ar Islam di sana merupakan sebab perjuangan para mujahid fii sabilillah.

Menurut suatu pendapat, "yang di dalamnya banyak disebutkan nama Allah," merujuk kepada masajid, kerana lafaz masajid merupakan lafaz yang paling dekat dengannya. Ada yang mengatakan bahawa semua tempat peribadatan di dalamnya banyak disebutkan nama Allah.

"Dan Allah sungguh akan menolong orang yang menolong agamaNya. Sesungguhnya Allah sungguh Mahakuat Mahaperkasa."

Sesungguhnya Allah pasti menolong orang yang menolong agamaNya. Allah Mahakuat lagi Mahaperkasa. Dengan kekuatanNya Dia menciptakan segala sesuatu dan menentukan batasan ciptaanNya. Dengan keperkasaanNya tiada seorang pun yang dapat mengalahkanNya, bahkan segala sesuatu hina di hadapanNya dan berhajat kepadaNya.

Orang yang ditolong oleh Yang Mahaperkasa lagi Mahakuat, bererti dia pasti mendapat kemenangan, sedangkan musuh-musuhnya akan kalah. Maka bergembiralah kalian wahai kaum muslim, kerana walaupun jumlah atau perlengkapan kamu sedikit, sedangkan jumlah dan perlengkapan musuh banyak, maka sandaran kamu adalah Yang Mahakuat lagi Mahaperkasa.

Oleh kerana itu, kerjakanlah semua sebab yang diperintahkan, kemudian mintalah pertolongan kepadaNya, nescaya Dia akan menolong kalian.

Penuhilah hak iman dan amal soleh, kerana sesungguhnya Dia telah menjanjikan kepada orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh, bahawa Dia sungguh-sungguh akan menjadikan mereka berkuasa di muka bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang sebelum mereka berkuasa.

Di ayat seterusnya Allah s.w.t. menyebutkan tanda orang yang menolong agamaNya, dan dari sini dapat diketahui siapa yang menolong agamaNya itu, dan barang siapa yang mengaku menolong agama Allah, namun pada kenyataannya, dia tidak memiliki sifat yang akan disebutkan, maka sesungguhnya pengakuannya dusta.

"41. Orang-orang yang jika Kami meneguhkan mereka di bumi, mereka mendirikan solat," 

Iaitu orang-orang yang jika Kami beri kedudukan di bumi dengan dimenangkan terhadap musuh mereka atau berkuasa atas mereka, nescaya mereka mendirikan solat pada waktunya dan dengan berjamaah.

"dan menunaikan zakat, dan mereka menyuruh kepada kebaikan,"

Mereka menunaikan zakat, menyuruh berbuat yang ma'ruf, iaitu semua ketaatan, baik yang terkait dengan hak Allah maupun yang terkait dengan hak manusia.

"dan melarang dari kemungkaran."

Mereka mencegah dari perbuatan yang mungkar. Jika perkara yang ma’ruf dan yang munkar kurang diketahui kerana keadaan yang telah berubah, maka mereka mendorong rakyatnya belajar dan bagi yang berilmu untuk mengajarkan kepada yang tidak mengetahui.

Begitu juga mereka sediakan segala sesuatu yang dapat menyempurnakan amar ma’ruf dan nahi munkar, seperti diadakan dewan hisbah (kepolisian yang ditugaskan melakukan amar ma’ruf dan nahi munkar).

"Dan kepada Allah akibat segala urusan." 

Semua urusan kembali kepada Allah. Iaitu di sisi Allahlah terdapat pahala dari perbuatan mereka. Dia telah memberitahukan bahawa akibat yang baik akan diperoleh oleh orang-orang yang bertakwa.

Oleh kerana itu, barang siapa yang diberikan kekuasaan oleh Allah, lalu dia menjalankan perintah Allah, maka dia akan mendapat akibat yang baik.

Sebaliknya, barang siapa yang diberikan kekuasaan oleh Allah, tetapi dia mengedepankan hawa nafsunya, maka walaupun dia mendapat kekuasaan dalam waktu tertentu, tetapi akibatnya tidak baik dan kepemimpinannya tercela.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...