Isnin, 10 Februari 2020

22:30-37 Tafsir Surah Al Hajj, ayat 30-37.

ذَلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَأُحِلَّتْ لَكُمُ الأنْعَامُ إِلا مَا يُتْلَى عَلَيْكُمْ فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الأوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ (٣٠) حُنَفَاءَ لِلَّهِ غَيْرَ مُشْرِكِينَ بِهِ وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَكَأَنَّمَا خَرَّ مِنَ السَّمَاءِ فَتَخْطَفُهُ الطَّيْرُ أَوْ تَهْوِي بِهِ الرِّيحُ فِي مَكَانٍ سَحِيقٍ (٣١) ذَلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ (٣٢) لَكُمْ فِيهَا مَنَافِعُ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى ثُمَّ مَحِلُّهَا إِلَى الْبَيْتِ الْعَتِيقِ (٣٣) وَلِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنْسَكًا لِيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَى مَا رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الأنْعَامِ فَإِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا وَبَشِّرِ الْمُخْبِتِينَ (٣٤) الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَالصَّابِرِينَ عَلَى مَا أَصَابَهُمْ وَالْمُقِيمِي الصَّلاةِ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ (٣٥) وَالْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَكُمْ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ لَكُمْ فِيهَا خَيْرٌ فَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهَا صَوَافَّ فَإِذَا وَجَبَتْ جُنُوبُهَا فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّ كَذَلِكَ سَخَّرْنَاهَا لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (٣٦) لَنْ يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلا دِمَاؤُهَا وَلَكِنْ يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنْكُمْ كَذَلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ (٣٧) 

Allah s.w.t. berfirman,

"30. Demikianlah" 

Demikianlah perintah Allah. Itulah apa yang Kami perintahkan (kepada kamu sekalian) berupa amal-amal ketaatan dalam menunaikan manasik dan pahala yang berlimpah yang telah dijanjikanNya bagi para pelakunya.

Hukum-hukum yang telah disebutkan sebelumnya serta pengagungan terhadap apa yang terhormat (hurumat) di sisi Allah adalah kerana memuliakan hurumat termasuk perkara yang dicintai Allah, dapat mendekatkan diri kepada Allah, di mana orang yang memuliakan dan mengagungkannya akan Allah berikan pahala yang besar, bahkan sebagai kebaikan baginya untuk agamanya, dunianya dan akhiratnya.

"dan barang siapa menghormati apa yang terhormat di sisi Allah," 

Apa yang terhormat di sisi Allah (hurumat) adalah semua yang terhormat di sisi Allah dan diperintahkan untuk dimuliakan, seperti bulan Haram (bulan Zulkaidah, Zulhijjah, Muharram dan Rajab), tanah Haram (Mekah), ihram, ibadah-ibadah yang diperintahkan Allah untuk dikerjakan.

Memuliakan hurumat tersebut adalah dengan membesarkannya di hati, mencintainya, menyempurnakan ibadah di sana, tidak meremehkan dan tidak malas, serta tidak merasa berat.

Barang siapa mengagungkan apa yang terhormat di sisi Allah, iaitu barang siapa yang menjauhi perbuatan-perbuatan derhaka dan apa-apa yang diharamkan oleh Allah yang bila dilanggar pelakunya bererti melakukan suatu dosa besar,

"maka ia lebih baik baginya di sisi Tuhannya."

Maka baginya kebaikan yang banyak dan pahala yang berlimpah berkat memelihara dirinya dari hal-hal tersebut. Sebagaimana mengerjakan amal ketaatan, pelakunya dapat pahala yang banyak dan balasan yang berlimpah; demikian pula halnya meninggalkan hal-hal yang diharamkan dan menjauhi apa-apa yang dilarang oleh Allah s.w.t.

Selanjutnya Allah s.w.t. menyebutkan nikmat dan ihsanNya berupa penghalalanNya untuk hamba-hambaNya binatang ternak, yang terdiri dari unta, lembu dan kambing.

"Dan dihalalkan bagi kalian binatang ternak, kecuali apa yang dibacakan atas kalian," 

Telah dihalalkan bagi kalian semua binatang ternak, kecuali yang diterangkan kepada kalian keharamannya seperti haramnya bangkai, darah, daging babi, dan sembelihan yang disembelih bukan kerana Allah, haiwan ternak yang mati tercekik, dan lain sebagainya yang diharamkan.

Allah sekali-kali tidak pernah menyariatkan adanya bahirah, saibah, wasilah, dan ham. Kerana rahmatNya kepada hamba-hambaNya, Dia mengharamkan hal tersebut untuk menyucikan jiwa mereka, membersihkan mereka dari syirik dan ucapan dusta.

"maka jauhilah kekotoran dari berhala-berhala" 

Jauhilah penyembahan berhala-berhala yang najis itu, yang kalian jadikan sebagai tuhan-tuhan di samping Allah s.w.t.

"dan jauhilah perkataan dusta."

Jauhilah perkataan-perkataan dusta, termasuk juga persaksian dusta dan semua ucapan yang haram.

"31. Ikhlas kepada Allah dengan tidak menyekutukan denganNya."

Beribadahlah dengan ikhlas kepada Allah, iaitu dengan mengikhlaskan niat dalam beragama kerana Allah, tanpa mempersekutukanNya dengan sesuatu, iaitu menghadapkan diri dan beribadah hanya kepadaNya, menyimpang dari kebatilan menuju ke jalan yang hak dan berpaling dari selainNya.

Kemudian Allah s.w.t. berfirman membuatkan tamsil (perumpamaan) perihal orang musyrik dalam hal kesesatannya, kebinasaannya dan kejauhannya dari jalan hidayah,

"Dan siapa yang menyekutukan dengan Allah, maka seakan-akan dia terjatuh dari langit lalu menyambarnya burung, atau menerbangkan dengannya angin dalam tempat jauh." 

Barang siapa mempersekutukan Allah, maka seakan-akan dia jatuh dari langit atau ketinggian, lalu disambar oleh burung semasa masih di udara, atau diterbangkan angin ke tempat yang jauh lagi membinasakan setiap orang yang terjatuh padanya.

Iman ibarat langit yang terjaga dan tinggi di atas. Orang yang meninggalkan keimanan, maka sama saja jatuh dari langit siap menerima musibah dan malapetaka, di mana jika sudah jatuh, maka dia boleh disambar oleh burung lalu dibuat anggota badannya tercerai berai.

Demikianlah orang musyrik, apabila meninggalkan keimanan, maka syaitan akan menyantapnya dari segala penjuru, merobek-robeknya, dan menjauhkan dia dari agama dan dunianya.

"32. Demikianlah. Dan barang siapa yang memuliakan syi'ar-syi'ar Allah," 

Demikianlah perintah Allah. Mengagungkan syi’ar-syi’ar Allah adalah memuliakannya, melaksanakannya, menyempurnakannya sesuai kemampuan, termasuk juga dalam hal haiwan hadyu (yang dihadiahkan ke tanah haram), mengangungkannya adalah dengan mencari haiwan yang baik dan gemuk lagi sempurna dari berbagai sisi.

Syi'ar-syi'ar Allah adalah tanda-tanda agama Allah yang nampak, termasuk di antaranya segala amalan yang dilakukan dalam rangka ibadat haji, tempat-tempat mengerjakannya, haiwan yang dihadiahkan ke Baitullah, dan sebagainya. Barang siapa mengagungkan syi'ar-syi'ar (perintah-perintah) Allah,

"maka sungguh dari ketakwaan hati." 

Sesungguhnya hal itu timbul dari ketakwaan hati, yang antara lain ialah mengagungkan haiwan hadyu dan haiwan korban, iaitu dengan cara menggemukkannya dan mengurusnya dengan pengurusan yang baik. Mengagungkan syi’ar-syi’ar Allah merupakan bukti ketakwaan di hati.

"33. Bagi kalian padanya beberapa manfaat hingga waktu yang telah ditentukan" 

Bagi kalian pada binatang-binatang hadyu, iaitu binatang (unta, lembu, kambing, biri-biri) yang dibawa ke ka'bah untuk mendekatkan diri kepada Allah, disembelih di tanah Haram dan dagingnya dihadiahkan kepada fakir miskin dalam rangka ibadat haji itu ada beberapa manfaat sampai kepada waktu yang ditentukan.

Kalian boleh ambil manfaatnya, seperti dikendarai, diambil susunya dan sebagainya, sampai hari nahar untuk disembelih apabila sampai ke tempatnya, iaitu semua tanah Haram, seperti Mina dan lainnya. Setelah kalian menyembelihnya, maka kalian boleh makan, menghadiahkan dan memberikan kepada orang yang sengsara lagi fakir.

"kemudian tempatnya sampai Baitul 'Atiq." 

Kemudian tempat tujuan terakhir, tempat wajib dan akhir masa menyembelih haiwan hadyu itu ialah setelah sampai ke Baitul 'Atiq, rumah yang tua, Ka'bah atau Baitullah.

"34. Dan bagi tiap-tiap umat Kami jadikan cara peribadatan" 

Bagi setiap umat, iaitu yang beriman sebelum kalian, telah Kami syariatkan penyembelihan (korban) dengan menyebut nama Allah. Ada juga yang menafsirkan “mansak” (lihat ayat tersebut) dengan hari raya. Oleh kerana itu, hendaklah mereka bersegera kepada kebaikan dan berlumba-lumba kepadanya, agar Dia melihat siapa di antara kamu yang paling baik amalnya.

"supaya mereka mengingat nama Allah atas apa yang Dia rezekikan pada mereka dari binatang ternak."

Allah mensyariatkan penyembelihan pada setiap umat adalah agar mereka menyebut namaNya ketika menyembelih binatang ternak yang direzekikan Allah kepada mereka dan bersyukur kepadaNya.

"Maka Tuhan kalian Tuhan yang Esa, maka kepadaNya berserah dirilah kalian."

Maka Tuhan kalian ialah Tuhan Yang Maha Esa, sembahan kalian adalah satu, walaupun syariat pada setiap umat berbeda-beda,  yang sebahagian darinya menghapuskan sebahagian yang lainnya, namun semuanya sepakat terhadap asas yang satu ini, iaitu keberhakan Allah untuk diibadahi dan tidak berbuat syirik.

Kerana itu berserah dirilah kalian kepadaNya, iaitu tunduk dan patuhlah kepadaNya (Islam), ikhlaslah dan berserah dirilah kalian kepada hukumNya dan taat kepadaNya, kerana Islam merupakan jalan untuk sampai ke negeri keselamatan (syurga).

"Dan berilah khabar gembira orang-orang yang tunduk."

Sampaikanlah khabar gembira dengan kebaikan di dunia dan akhirat kepada orang-orang yang tunduk patuh kepada Allah, iaitu tunduk kepada Tuhannya, mengikuti perintahNya dan bertawadhu’ kepada hamba-hambaNya. Orang-orang yang tunduk dan patuh kepadaNya itu adalah,

"35. Orang-orang yang apabila disebut nama Allah, bergetar hati mereka" 

Iaitu orang-orang yang apabila disebut nama Allah, gemetarlah hati mereka, kerana takut dan ta’zhim (mengagungkan) kepadaNya, sehingga kerananya mereka meninggalkan perbuatan-perbuatan haram.

"dan orang-orang yang sabar atas apa yang menimpa mereka," 

Orang-orang yang sabar terhadap musibah dan berbagai penderitaan yang menimpa mereka. Mereka tidak berkeluh kesah, bahkan bersabar sambil mengharapkan keridhaan Allah dan mengharapkan pahalanya.

"dan orang-orang mendirikan solat" 

Orang-orang yang melaksanakan solat-solat fardu pada waktunya. Mereka kerjakan gerakan dan ucapan yang wajib maupun yang sunatnya.

"dan dari apa yang Kami beri rezeki pada mereka, mereka menginfakkan."

Orang yang menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami kurniakan kepada mereka mencakup semua infak yang wajib, seperti zakat, kaffarat, menafkahi isteri dan hamba jika ada, menafkahi kerabat terdekat. Begitu juga infak yang sunat, seperti bersedekah dengan semua macamnya.

Mereka membelanjakan rezeki yang baik yang diberikan oleh Allah kepada mereka kepada keluarga mereka, kaum kerabatnya, dan orang-orang fakir serta orang-orang miskin mereka. Mereka suka berbuat baik kepada semua orang; selain itu mereka juga memelihara batasan-batasan Allah. Hal ini bertentangan dengan sifat-sifat kaum munafik.

Disebutkan “sebahagian (min)” agar diketahui mudahnya perintah Allah, dan bahawa yang diminta tidak banyak-banyak.

Oleh kerana itu, wahai orang yang mendapatkan rezeki, infakkanlah sebahagian dari rezeki itu, nescaya kalian akan diberi nafkah dan diberikan tambahan kurniaNya.

"36. Dan unta itu Kami jadikan untuk kalian dari syi'ar-syi'ar Allah bagi kalian padanya kebaikan," 

Unta-unta itu Kami jadikan untuk kalian bahagian dari syi'ar agama Allah, orang yang mengorbankan haiwan tersebut atau selainnya banyak mendapat kebaikan padanya, iaitu berbagai manfaat di dunia dan mendapatkan pahala di akhirat.

Manfaat di dunia misalnya, dapat memakannya, menyedekahkannya, memanfaatkannya dan sebagainya. .

"maka sebutlah kalian nama Allah atasnya berbaris."

Sebutlah nama Allah ketika kalian akan menyembelihnya dalam keadaan berdiri di atas empat kakinya dan telah terikat. Bahagian depan kakinya, iaitu yang kiri diikat, lalu dinahr (ditikam) atau disembelih.

"Maka apabila telah roboh perutnya," 

Kemudian apabila haiwan korban itu telah rebah ke tanah setelah dinahr (ditikam) atau disembelih, mati dan tidak bergerak-gerak lagi,

"maka makanlah darinya dan berilah makan cukup dengan apa yang ada padanya dan yang meminta."

Maka makanlah sebahagiannya dan berilah makan orang yang rela atau merasa cukup dengan apa yang ada padanya (tidak meminta-minta) dan orang yang meminta.

"Demikianlah Kami tundukkannya untuk kalian supaya kalian kalian bersyukur. "

Untuk tujuan itulah Kami telah menundukkan unta-unta itu kepada kalian, sehingga kalian dapat menunggangnya, memerah air susunya dan menyembelihnya. Demikian itu kerana rahmat dan ihsan Kami kepada kalian. Oleh kerana itu, bersyukurlah terhadap nikmatKu kepada kalian.

Orang-orang Jahiliyah di masa silam bila melakukan korban buat berhala-berhala mereka, maka mereka meletakkan pada berhala-berhala itu daging korban mereka, dan memercikkan darah haiwan korban mereka kepada berhala-berhala itu.

Dalam riwayat lain, orang-orang Jahiliah di masa silam memercikkan darah haiwan korban mereka ke Baitullah, juga daging haiwan korban mereka. Maka para sahabat Rasulullah s.a.w. berkata, "Kami lebih berhak untuk melakukan hal tersebut."

Kemudian Allah s.w.t. menurunkan firmanNya,

"37. Tidak akan sampai kepada Allah dagingnya dan tidak darahnya," 

Allah s.w.t. telah mensyariatkan bagi kalian menyembelih haiwan-haiwan ternak itu sebagai korban agar kalian menyebut namaNya saat menyembelihnya. Kerana sesungguhnya Dialah Yang Maha Pencipta lagi Maha Pemberi Rezeki.

Daging (haiwan korban) dan darahnya itu sekali-kali tidak dapat mencapai keridhaan Allah. Maksud daripadanya bukanlah hanya menyembelih semata, dan lagi daging dan darahnya sedikit pun tidak akan sampai kepada Allah, kerana Dia Mahakaya lagi Maha Terpuji.

"akan tetapi akan sampai kepadaNya ketakwaan dari kalian."

Akan tetapi ketakwaan dari kalianlah yang dapat mencapainya, iaitu amal soleh yang ikhlas keranaNya dan di atas iman. Allah menerima ketakwaan kalian dan memberikan balasan kebaikan kepada pelakunya.

Dalam ayat ini terdapat dorongan untuk berbuat ikhlas, baik dalam ibadah korban maupun dalam ibadah lainnya, bukan untuk berbangga, riya atau kerana kebiasaan. Semua ibadah yang tidak disertai keikhlasan seperti jasad tanpa ruh.

"Demikianlah Dia menundukkannya untuk kalian, agar kalian mengagungkan Allah atas apa yang Dia menunjuki kalian."

Kerana itulah maka Allah menundukkan unta-unta itu bagi kalian, agar kalian membesarkan Allah kerana Dia telah menunjuki kalian kepada syariatNya, syi’ar-syi’ar agamaNya, manasik hajinya, hal-hal yang terdapat kebaikan bagi kalian, dan segala sesuatu yang disukai dan diridhaiNya. Dia juga melarang kalian dari perbuatan-perbuatan yang dibenciNya dan tidak disukaiNya.

"Dan berilah khabar gembira orang-orang yang berbuat kebaikan."

Sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang berbuat baik dalam amalnya lagi menegakkan batasan-batasan Allah dan mengikuti apa yang disyariatkan bagi mereka serta membenarkan segala sesuatu yang disampaikan oleh rasul kepada mereka dari sisi Tuhannya.

Mereka beribadah seakan-akan melihatNya atau merasakan pengawasan dariNya. Mereka berbuat baik kepada hamba-hamba Allah dengan berbagai cara, seperti memberikan manfaat harta, ilmu, kedudukan, saran, amar ma’ruf dan nahi munkar, ucapan yang baik, dan sebagainya.

Orang-orang yang berbuat ihsan akan mendapatkan khabar gembira dari Allah dengan mendapat kebahagiaan di dunia dan akhirat, dan Allah akan berbuat ihsan kepada mereka sebagaimana mereka berbuat ihsan dalam ibadahNya dan kepada hamba-hambaNya. Balasan terhadap kebaikan adalah kebaikan juga.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...