Ahad, 9 Februari 2020

20:77-82 Tafsir Surah Thaha, ayat 77-79.

وَلَقَدْ أَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى أَنْ أَسْرِ بِعِبَادِي فَاضْرِبْ لَهُمْ طَرِيقًا فِي الْبَحْرِ يَبَسًا لا تَخَافُ دَرَكًا وَلا تَخْشَى (٧٧) فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ بِجُنُودِهِ فَغَشِيَهُمْ مِنَ الْيَمِّ مَا غَشِيَهُمْ (٧٨) وَأَضَلَّ فِرْعَوْنُ قَوْمَهُ وَمَا هَدَى (٧٩) يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ قَدْ أَنْجَيْنَاكُمْ مِنْ عَدُوِّكُمْ وَوَاعَدْنَاكُمْ جَانِبَ الطُّورِ الأيْمَنَ وَنَزَّلْنَا عَلَيْكُمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَى (٨٠) كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَلا تَطْغَوْا فِيهِ فَيَحِلَّ عَلَيْكُمْ غَضَبِي وَمَنْ يَحْلِلْ عَلَيْهِ غَضَبِي فَقَدْ هَوَى (٨١) وَإِنِّي لَغَفَّارٌ لِمَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَى (٨٢) 

Fir'aun menolak memberikan izin kepada Musa a.s. untuk membawa kaum Bani Israil bersamanya. Allah s.w.t. memerintahkan Musa a.s.,

"77. Dan sungguh telah Kami wahyukan kepada Musa bahawa, "Jalan malamlah kamu dengan hamba-hambaKu""

Sesungguhnya telah Kami wahyukan kepada Musa, "Pergilah kamu bersama Bani Israil pada malam hari." Demikian itu untuk menyelamatkan mereka dari penindasan Fir'aun.

"maka buatlah bagi mereka jalan di laut kering,"

Maka buatlah untuk mereka jalan yang kering di laut itu, iaitu dengan memukul laut itu dengan tongkat.

"jangan kamu takut tersusul dan jangan kamu khuatir." 

Kamu tidak perlu takut akan tersusul oleh Fir'aun dan tenteranya, dan kamu tidak perlu khuatir akan tenggelam dalam laut itu.

"78. Maka mengejar mereka Fir’aun dengan bala tenteranya, lalu menutup mereka dari laut apa yang menutup mereka." 

Kemudian Fir'aun dengan bala tenteranya mengejar mereka, tetapi mereka digulung ombak laut yang menenggelamkan mereka. Al yamm bermaksud laut. Lafaz ma ghasyiyahum diucapkan terhadap apa yang sudah terkenal dan diketahui.

"79. Dan telah menyesatkan Fir’aun kaumnya dan tidak memberi petunjuk." 

Fir'aun telah menyesatkan kaumnya kerana mengajak mereka menyembahnya, menghiasi kekufuran di hadapan kaumnya, memperburuk apa yang dibawa Nabi Musa a.s. dan mempengaruhi mereka. Dia juga tidak memberi petunjuk.

Sebagaimana Fir'aun berada di depan tenteranya, lalu membawa mereka ke dalam laut,  sehingga mereka sesat; dia tidak memberi mereka petunjuk ke jalan yang benar, maka begitu juga kelak keadaannya di hari kiamat, Fir'aun berada di depan mereka dan membimbing mereka ke dalam neraka. Sesungguhnya neraka itu adalah seburuk-buruk tempat yang didatangi.

Allah s.w.t. menyebutkan tentang nikmat-nikmatNya dan kurniaNya yang telah Dia limpahkan kepada Bani Israil,

"80. Wahai Bani Israil!" 

Bani Israil yang dipanggil ini adalah orang-orang Yahudi pada zaman Nabi Muhammad s.a.w., dan mereka diseru dengan menyebutkan nikmat-nikmat Allah yang diberikanNya kepada nenek-moyang mereka pada zaman Musa a.s. agar mereka sedia menerima firman Allah Ta’ala yang ditujukan kepada mereka.

"Sungguh telah Kami selamatkan kalian dari musuh kalian" 

Sesungguhnya Kami telah menyelamatkan kalian dari musuh kalian, iaitu Fir’aun dengan menenggelamkannya.

Allah menenangkan hati mereka dengan memperlihatkan mayat Fir'aun kepada mereka, juga mayat tenteranya yang tenggelam dalam waktu yang sama di pagi hari itu, sehingga tiada seorang pun dari mereka yang selamat.

"dan Kami janjikan pada kalian di samping Gunung Tur sebelah kanan" 

Kami telah mengadakan perjanjian dengan kalian untuk bermunajat di sebelah kanan gunung Sinai itu.

Yang bermunajat dengan Allah ialah Musa a.s. tetapi di sini disebut kalian kerana manfaat munajat itu kembali kepada Musa a.s. dan Bani Israil semuanya.

Perjanjian yang dijanjikan itu adalah untuk bermunajat dan menerima kitab Taurat yang di sana terdapat hukum-hukum yang agung dan berita-berita yang besar, sehingga sempurnalah nikmat agama yang mereka peroleh setelah nikmat dunia.

"dan Kami turunkan kepada kalian Manna dan Salwa." 

Kami telah menurunkan kepada kalian di saat kalian tersesat di padang sahara, iaitu Manna dan Salwa serta rezeki yang lapang tanpa susah payah.

Manna ialah sejenis makanan yang berasa manis, diturunkan dari langit kepada kaum Bani Israil. Salwa ialah sejenis burung yang berjatuhan kepada mereka, lalu mereka mengambilnya sesuai dengan keperluan mereka sampai besok paginya, sebagai belas kasihan dan rahmat serta kebaikan Allah kepada mereka.

"81. Makanlah dari yang baik-baik apa yang Kami rezekikan pada kalian, dan janganlah kalian melampaui batas di dalamnya," 

Makanlah sebahagian dari rezeki yang baik-baik yang telah Kami turunkan kepada kalian, dan janganlah melampaui batas padanya, iaitu dengan kufur kepada nikmat-nikmat Allah tersebut, misalnya menggunakan rezeki tersebut untuk bermaksiat kepadaNya.

Janganlah kalian bersikap rakus terhadapnya dengan cara mengambilnya lebih dari apa yang kalian perlukan, sebab hal ini bererti kalian melanggar perintahKu.

"maka menimpa atas kalian kemurkaanKu."

Yang menyebabkan kemurkaanKu menimpa kalian, iaitu Aku menjadi murka kepada kalian kerananya.

"Dan barang siapa yang menimpa atasnya kemurkaanKu, maka sungguh binasalah dia." 

Barang siapa ditimpa kemurkaanKu, maka sungguh, binasalah atau celakalah dia. Boleh juga diertikan dengan, “Jatuh ke neraka.” Walaupun demikian, iaitu seseorang sampai mengerjakan berbagai kemaksiatan, tetapi pintu taubat tetap terbuka selama ajal belum tiba.

"82. Dan sungguh Aku Maha Pengampun bagi siapa yang bertaubat," 

Sesungguhnya Aku Maha Pengampun bagi orang yang bertaubat, iaitu kembali taat kepada Allah sesudah kafir, syirik, bid’ah, kefasikan, melakukan maksiat atau munafik. Setiap orang yang bertaubat kepadaKu, Aku menerima taubatnya dari semua dosa yang dilakukannya.

"dan dia beriman,"

Hatinya beriman, iaitu mentauhidkan Allah, atau beriman kepada rukun iman yang enam.

"dan beramal soleh," 

Dia mengerjakan kebajikan, iaitu membenarkan imannya dengan amal perbuatan soleh yang dilakukan oleh semua anggota tubuhnya.

Allah menerima taubat sebahagian kaum Bani Israil yang menyembah anak lembu kerana mereka benar-benar bertaubat kepadaNya.

"kemudian dia mendapat petunjuk."

Kemudian dia tetap dalam petunjuk atau di jalan yang benar sampai akhir hayat. Ada yang menafsirkan, kemudian tidak ragu lagi dalam keimanannya. Ada yang menafsirkan, tetap berada pada tuntunan sunnah dan jamaah. Ada yang menafsirkan, tetap pada agama Islam hingga mati. Ada yang menafsirkan, meyakini bahawa perbuatannya itu ada balasan pahalanya.

Orang yang seperti ini, iaitu bertaubat, beriman, beramal soleh dan istiqamah di atas petunjuk akan Allah ampuni dosa-dosanya, kerana dia telah mengerjakan sebab terbesar untuk diampuni dosa dan diberi rahmat.

Bahkan sebab-sebab diampuni dosa terletak pada semua ini; taubat menghapuskan kesalahan yang telah lalu, Islam dan Iman menghilangkan perbuatan buruk yang telah berlalu, amal soleh yang merupakan kebaikan dapat menghilangkan keburukan, dan menempuh jalan hidayah dengan segala macamnya (seperti belajar, mentadabburi ayat dan hadis sehingga faham maksudnya, mengajak manusia kepada Allah, membantah kekafiran, kebid’ahan, dan kesesatan, berjihad, berhijrah dan sebagainya yang termasuk bahagian hidayah) semuanya menghapuskan dosa-dosa.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...