Selasa, 11 Februari 2020

27:29-35 Tafsir Surah An Naml, ayat 29-35.

قَالَتْ يَا أَيُّهَا الْمَلأ إِنِّي أُلْقِيَ إِلَيَّ كِتَابٌ كَرِيمٌ (٢٩) إِنَّهُ مِنْ سُلَيْمَانَ وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ (٣٠) أَلا تَعْلُوا عَلَيَّ وَأْتُونِي مُسْلِمِينَ (٣١) قَالَتْ يَا أَيُّهَا الْمَلأ أَفْتُونِي فِي أَمْرِي مَا كُنْتُ قَاطِعَةً أَمْرًا حَتَّى تَشْهَدُونِ (٣٢) قَالُوا نَحْنُ أُولُو قُوَّةٍ وَأُولُو بَأْسٍ شَدِيدٍ وَالأمْرُ إِلَيْكِ فَانْظُرِي مَاذَا تَأْمُرِينَ (٣٣) قَالَتْ إِنَّ الْمُلُوكَ إِذَا دَخَلُوا قَرْيَةً أَفْسَدُوهَا وَجَعَلُوا أَعِزَّةَ أَهْلِهَا أَذِلَّةً وَكَذَلِكَ يَفْعَلُونَ (٣٤) وَإِنِّي مُرْسِلَةٌ إِلَيْهِمْ بِهَدِيَّةٍ فَنَاظِرَةٌ بِمَ يَرْجِعُ الْمُرْسَلُونَ (٣٥) 

Lalu burung Hud-hud membawa pergi surat itu dan menjatuhkannya kepada Ratu Balqis. Maka dia mengumpulkan semua menteri dan pembesar kerajaannya.

"29. Dia berkata, "Wahai para pembesar! Sesungguhnya aku dijatuhkan kepadaku surat yang mulia.""

Balqis berkata, "Wahai para pembesar! Sesungguhnya telah disampaikan kepadaku sepucuk surat yang mulia." Iaitu yang sangat agung, dari salah seorang raja besar di dunia. Ada juga yang menafsirkan dengan, “Yang diberi cap.”

Balqis menyebut surat itu mulia kerana dia telah melihat keajaiban perkara surat itu, sebab burunglah yang membawa surat itu kepadanya, lalu burung tersebut surut mundur darinya sebagai adab terhadap raja.

Hal seperti itu tidak akan mampu dilakukan oleh sembarang raja. Kemudian Balqis membacakan surat itu kepada mereka.

"30. Sesungguhnya surat itu dari Sulaiman dan sesungguhnya, "Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih Maha Penyayang.""

"31. Janganlah kalian sombong atasku dan datanglah kepadaku orang-orang yang berserah diri." 

Sesungguhnya surat itu dari Sulaiman dan sesungguhnya isinya, "Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Bahawa janganlah kamu sekalian berlaku sombong terhadapku dan datanglah kepadaku sebagai orang-orang yang berserah diri.”

Maka mereka mengetahui bahawa surat tersebut berasal dari Nabi Allah Sulaiman a.s. Dan bahawa mereka belum pernah menerima surat seperti itu, memakai gaya bahasa yang berpacamasastra tinggi, ringkas, dan padat, tetapi fasih; kerana pengertiannya telah dapat ditangkap hanya dengan sedikit kalimat, tetapi indah.

Di dalamnya terkandung larangan bagi mereka membangkang dan bersikap sombong terhadapnya, tetap di atas keadaannya (iaitu menyembah matahari), serta memerintahkan mereka taat dan tunduk kepadanya, serta mengajak mereka kepada Islam.

Para ulama mengatakan bahawa tiada seorang pun yang menulis, "Bismillahir Rahmanir Rahim" sebelum Sulaiman a.s. dalam suratnya. Dalam ayat ini terdapat anjuran memulai tulisan dengan basmalah. Oleh kerana kematangan dan kecerdasan akalnya, maka ratu Balqis segera mengumpulkan para pembesar kerajaannya.

Dahulu Rasulullah s.a.w. dalam suratnya selalu mengawalinya dengan kalimat "Dengan menyebut namaMu, ya Allah", sebelum ayat ini diturunkan. Setelah ayat ini diturunkan, Beliau mengawalinya dengan kalimat "Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang."

Setelah Balqis membacakan surat Sulaiman a.s. kepada para pembesar kerajaannya, maka dia meminta pendapat dari mereka tentang apa yang harus dia lakukan.

"32. Dia berkata, "Wahai para pembesar! Berilah fatwa kepadaku dalam urusanku.""

Balqis berkata, "Wahai para pembesar!
Berilah aku pertimbangan dalam perkaraku ini." Iaitu apakah kita harus tunduk dan taat kepadanya atau apa yang kita lakukan?

"Tidaklah aku orang yang memutuskan perkara sehingga kalian menyaksikan aku.""

Aku tidak pernah memutuskan suatu perkara, iaitu tidak memutuskan sendiri atau sewenang-wenang sebelum kalian hadir dalam majlisku, iaitu sebelum kalian mengemukakan pendapat kalian kepadaku.

"33. Mereka berkata, "Kita memiliki kekuatan dan memiliki keberanian yang sangat""

Mereka menjawab, "Kita memiliki kekuatan dan keberanian yang luar biasa untuk berperang." Nampaknya mereka lebih cenderung untuk berperang yang sesungguhnya jika dilanjutkan, tentu mereka akan binasa.

Mereka menyebutkan kepada ratunya tentang bilangan pasukan mereka dan peralatan senjatanya serta kekuatan mereka, kemudian menyerahkan keputusan mereka kepadanya setelah menjelaskan hal tersebut sambil mengatakan,

"dan keputusan kepada kamu, maka perhatikanlah apa yang kamu perintahkan.""

Tetapi keputusan berada di tanganmu, maka pertimbangkanlah apa yang akan engkau perintahkan. Tidak ada hambatan bagi kami dan tidak ada keberatan bila engkau berniat akan memeranginya. Sesudah itu segala sesuatunya kami serahkan kepada pendapatmu, kami akan mengerjakan dan menaatinya.

Mereka menyerahkan keputusan mereka kepada ratu mereka setelah mereka mengemukakan pendapatnya, ratu mereka lebih luas wawasannya daripada mereka dan lebih mengetahui perihal Sulaiman a.s. daripada mereka.

Bahawa Sulaiman a.s. adalah seorang raja yang mempunyai bala tentera yang sangat banyak. Selain itu makhluk jin, manusia, dan semua burung tunduk kepadanya. Dia sendiri telah menyaksikan sendiri melalui surat yang dihantarkan oleh burung hud-hud perkara yang sangat menakjubkan dan sangat aneh.

Kerana itu dia berkata kepada mereka, "Sesungguhnya aku merasa khuatir akan mengalami kekalahan bila memeranginya, lalu dia balik membalas serangan kita dengan bala tenteranya untuk membinasakan kita dan menghancurkan negeri kita."

"34. Berkata, "Sesungguhnya raja-raja apabila mereka masuk negeri, mereka merosaknya""

Balqis berkata memberikan kepuasan terhadap usulan mereka dan menerangkan akibat dari berperang, "Sesungguhnya raja-raja apabila menaklukkan suatu negeri, mereka tentu membinasakannya."

Apabila raja-raja memasuki suatu negeri dengan paksa, nescaya mereka akan merosaknya, iaitu melakukan pembunuhan, penawanan, perampasan harta dan perobohan terhadap rumah-rumah mereka.

"dan mereka menjadikan yang mulia penduduknya menjadi rendah."

Iaitu menjadikan hina penduduknya yang mulia seperti para tokohnya dan orang-orang yang terhormat di antara mereka. Kemudian Allah s.w.t. berfirman,

"Dan demikianlah mereka kerjakan." 

Demikian yang akan mereka perbuat. Seakan-akan Balqis berkata kepada mereka, bahawa pandangannya ini tidak begitu tepat, dan dia tidak akan memilih pandangan itu sampai mengetahui keadaan Sulaiman a.s. dengan mengutus orang yang akan memberitahukan kepada mereka keadaannya agar keputusannya tepat.

Balqis mengambil keputusan cenderung kepada perdamaian, gencatan senjata dan diplomasi. Dia berkata,

"35. Dan sungguh aku kirimkan kepada mereka dengan hadiah, maka menunggu dengan apa kembali para utusan." 

Sesungguhnya aku akan mengirim utusan kepada mereka dengan membawa hadiah, dan aku akan menunggu apa yang dibawa kembali oleh utusan-utusan itu. Iaitu aku akan mengirimkan hadiah yang layak untuk raja seperti dia. Dan aku akan menunggu jawabannya sesudah itu.

Barangkali dia menerima hadiahku itu dan membiarkan kita, atau dia akan menetapkan ufti atas kita yang kita serahkan kepadanya setiap tahunnya, sebagai pegangan buat kita terhadapnya dan dia membiarkan kita serta tidak memerangi kita.

Alangkah cerdiknya Balqis di masa dia telah masuk Islam dan juga sewaktu masih musyriknya. Dia mengetahui bahawa hadiah itu dapat melunakkan hati orang.

Balqis mengatakan kepada kaumnya, "Jika Sulaiman mahu menerima hadiah kita, bererti dia adalah seorang raja, kalian boleh memeranginya. Dan jika dia menolaknya, bererti dia seorang nabi, maka ikutilah dia oleh kalian."

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...