Selasa, 11 Februari 2020

29:36-44 Tafsir Surah Al Ankabut, ayat 36-44.

وَإِلَى مَدْيَنَ أَخَاهُمْ شُعَيْبًا فَقَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَارْجُوا الْيَوْمَ الآخِرَ وَلا تَعْثَوْا فِي الأرْضِ مُفْسِدِينَ (٣٦) فَكَذَّبُوهُ فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دَارِهِمْ جَاثِمِينَ (٣٧) وَعَادًا وَثَمُودَ وَقَدْ تَبَيَّنَ لَكُمْ مِنْ مَسَاكِنِهِمْ وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِيلِ وَكَانُوا مُسْتَبْصِرِينَ (٣٨) وَقَارُونَ وَفِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَلَقَدْ جَاءَهُمْ مُوسَى بِالْبَيِّنَاتِ فَاسْتَكْبَرُوا فِي الأرْضِ وَمَا كَانُوا سَابِقِينَ (٣٩) فَكُلا أَخَذْنَا بِذَنْبِهِ فَمِنْهُمْ مَنْ أَرْسَلْنَا عَلَيْهِ حَاصِبًا وَمِنْهُمْ مَنْ أَخَذَتْهُ الصَّيْحَةُ وَمِنْهُمْ مَنْ خَسَفْنَا بِهِ الأرْضَ وَمِنْهُمْ مَنْ أَغْرَقْنَا وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيَظْلِمَهُمْ وَلَكِنْ كَانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ (٤٠) مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِيَاءَ كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتًا وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ (٤١) إِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ مِنْ شَيْءٍ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (٤٢) وَتِلْكَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا يَعْقِلُهَا إِلا الْعَالِمُونَ (٤٣) خَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ بِالْحَقِّ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لِلْمُؤْمِنِينَ (٤٤)

Allah s.w.t. berfirman menceritakan perihal hamba dan rasulNya Syu'aib a.s.

"36. Dan kepada Madyan saudara mereka Syu’aib," 

Kami telah mengutus kepada penduduk Madyan, saudara mereka iaitu Syu’aib.

"maka dia berkata, "Wahai kaumku! Sembahlah Allah, dan harapkan hari akhir""

Syu’aib a.s. memerintahkan kepada kaumnya untuk menyembah Allah semata, tiada sekutu bagiNya, beriman kepada kebangkitan dan berharap pahala hari akhir. Boleh juga diertikan, takutlah kepada hari Kiamat, iaitu takut terhadap peristiwa di hari itu, takut akan azab dan pembalasan Allah kelak di hari itu dan beramal untuk menghadapinya.

"dan janganlah kalian melakukan kejahatan di bumi berbuat kerosakan."

Janganlah kalian berkeliaran di muka bumi berbuat keonaran dan kerosakan, iaitu berbuat sewenang-wenang terhadap penghuninya. Demikian itu kerana mereka biasa mengurangi takaran dan timbangan serta gemar menyamun. Selain dari itu mereka kafir kepada Allah dan rasulNya.

"37. Maka mereka mendustakannya, lalu menimpa mereka gempa,"

Mereka mendustakan Syu'aib a.s., lalu mereka ditimpa gempa yang dahsyat. Allah s.w.t. membinasakan mereka dengan gempa yang dahsyat yang menghancurleburkan negeri mereka berada, juga diiringi dengan pekikan yang mengguntur yang dapat mencabut jantung mereka.

Hal itu terjadi pada hari yang diliputi oleh awan yang gelap; sehingga arwah mereka meregang dan binasalah mereka semuanya, sesungguhnya peristiwa itu merupakan azab yang besar.

"maka mereka menjadi dalam rumah-rumah mereka mayat-mayat yang bergelimpangan." 

Jadilah mereka mayat-mayat yang bergelimpangan di tempat-tempat tinggal mereka. Jasimin bermaksud menjadi mayat. Menurut pendapat yang lain, sebahagian dari mereka ditimpakan kepada sebahagian yang lain, iaitu bertumpang tindih.

Allah s.w.t. berfirman menceritakan tentang umat-umat yang mendustakan rasul-rasul, bahawa Dia telah membinasakan mereka dengan berbagai macam azab sebagai pembalasanNya terhadap mereka.

"38. Dan 'Ad dan Samud dan sungguh telah nyata bagi kalian dari tempat tinggal mereka."

Ingatlah kaum 'Ad dan Samud, sungguh telah nyata bagi kalian kehancuran mereka dari sisa-sisa tempat tinggal mereka di Hijr dan Yaman.

'Ad adalah kaum Hud a.s. Mereka tinggal di daerah Ahqaf (bukit-bukit pasir) yang letaknya dekat dengan Hadramaut di negeri Yaman. Samud adalah kaum Saleh a.s., mereka tinggal di kota Al Hijr yang letaknya dekat dengan Wadil Qura. Orang-orang Arab mengenal benar tempat-tempat tinggal mereka kerana mereka biasa melaluinya dalam perjalanan niaga mereka.

"Dan menjadikan memandang baik bagi mereka syaitan perbuatan mereka," 

Syaitan telah menjadikan terasa indah bagi mereka perbuatan-perbuatan buruk mereka berupa kekafiran dan kemaksiatan, sehingga mereka menyangka bahawa perbuatan mereka itu lebih baik daripada apa yang dibawa para rasul.

"maka ia menghalangi mereka dari jalan, dan mereka orang-orang yang berpandangan tajam." 

Syaitan menghalangi mereka dari jalan Allah, padahal mereka adalah orang-orang yang berpandangan tajam.

"39. Dan Qarun, dan Fir'aun, dan Haman. Dan sungguh datang kepada mereka Musa dengan keterangan yang nyata."

Sesungguhnya Musa a.s. telah datang kepada Qarun, Fir'aun dan Haman dengan membawa bukti-bukti yang nyata.

Qarun pemilik harta yang berlimpah dan kunci-kunci perbendaharaan yang berat-berat, kerana terlalu banyaknya harta. Juga Fir'aun Raja Mesir di masa Musa a.s. bersama patihnya, iaitu Haman, keduanya adalah bangsa Mesir yang kafir kepada Allah dan rasulNya.

"Akan tetapi mereka berlaku sombong di bumi dan tidaklah mereka orang-orang yang luput." 

Akan tetapi mereka berlaku sombong di muka bumi. Mereka tidak mahu mengikuti kebenaran yang dibawa Musa a.s. dan mereka merendahkan hamba-hamba Allah. Mereka orang-orang yang tidak luput dari kehancuran itu atau dari azab Allah.

"40. Maka masing-masing Kami siksa kerana dosa-dosanya," 

Maka masing-masing mereka itu Kami azab kerana dosa-dosanya, iaitu sesuai ukuran dosanya dan diberi hukuman yang sesuai.

"maka di antara mereka orang yang Kami kirimkan atasnya hujan batu kerikil" 

Di antara mereka ada yang Kami timpakan kepadanya hujan batu kerikil, seperti kaum Lut. Ada pula yang mengatakan seperti kaum ‘Ad, iaitu ketika mereka berkata, “Siapakah yang lebih kuat daripada kami?”

Maka datang kepada mereka angin taufan yang sangat dingin yang membawa kerikil-kerikil lalu ditimpakan kepada mereka, mengangkat mereka dari bumi sampai tinggi ke atas, lalu dijungkirbalikkan ke bawah, sehingga kepalanya pecah dan mereka dalam keadaan berbadan tanpa kepala seperti batang-batang kurma yang telah kosong (lapuk).

"dan di antara mereka orang yang menimpanya suara keras mengguntur," 

Di antara mereka ada yang ditimpa suara keras yang mengguntur, seperti kaum Saleh (Samud). Hujah Allah telah ditegakkan terhadap mereka dan bukti kebenaran telah ditampakkan kepada mereka melalui unta betina yang muncul dari sebuah batu besar, sesuai dengan apa yang dimintakan oleh mereka kepada Saleh a.s.

Tetapi walaupun demikian mereka tetap tidak beriman, bahkan mereka tetap tenggelam di dalam kekafiran dan perbuatan mereka yang melampaui batas. Mereka juga mengancam akan mengusir Saleh a.s. dan para pengikutnya dari negerinya dan akan dirajam dengan batu.

Maka datanglah pekikan keras yang mengguntur menimpa mereka sehingga mereka tiada bersuara lagi dan binasalah mereka semuanya.

"dan di antara mereka orang yang Kami benamkan dengannya bumi," 

Di antara mereka ada yang Kami benamkan ke dalam bumi, seperti Qarun yang melampaui batas, bersikap sewenang-wenang, zalim, serta derhaka kepada Allah s.w.t. Dia berjalan di muka bumi dengan langkah-langkah yang sombong dan angkuh serta bertindak sewenang-wenang.

Dia juga menduga bahawa dirinya lebih utama daripada orang lain serta berjalan dengan penuh kebanggaan dan keangkuhan. Maka Allah membenamkan dirinya bersama rumahnya. Dia terus terbenam ke dalam bumi sampai hari kiamat.

"dan di antara mereka orang yang Kami tenggelamkan" 

Di antara mereka ada yang Kami tenggelamkan, seperti kaum Nuh dan Fir’aun bersama bala tenteranya. Fir'aun dan patihnya yang bernama Haman bersama bala tentera keduanya semuanya ditenggelamkan dalam waktu yang singkat, tiada seorang pun dari mereka yang selamat.

"dan tidaklah Allah untuk menganiaya mereka," 

Allah sama sekali tidak hendak menzalimi mereka dalam perbuatanNya terhadap mereka. Dia tidak akan mengazab mereka, kecuali kerana mereka berdosa.

"akan tetapi mereka, diri mereka menganiaya."

Akan tetapi, merekalah yang menzalimi diri mereka sendiri. Sesungguhnya Kami melakukan hal itu terhadap mereka hanyalah sebagai balasan yang setimpal dari apa yang dilakukan oleh diri mereka sendiri.

Mereka tidak mengerjakan tugas mereka, di mana mereka diciptakan untuk beribadah, bahkan menyibukkan diri mereka untuk selain itu, mereka sibukkan diri mereka untuk memuaskan hawa nafsu dan berbuat maksiat, sehingga mereka merugikan diri mereka serugi-ruginya.

Setelah Allah s.w.t. menerangkan kelemahan sesembahan orang-orang musyrik, Dia menjelaskan kepada yang lebih tinggi lagi, iaitu bahawa berhala dan patung itu tidak ada apa-apanya, bahkan mereka hanya sekadar nama dan keyakinan yang mereka ada-adakan, padahal jika diteliti, maka akan diketahui dengan jelas kebatilannya.

"41. Perumpamaan orang-orang yang mereka mengambil dari selain Allah pelindung seperti perumpamaan labah-labah ia membuat rumah." 

Perumpamaan orang-orang yang mengambil pelindung-pelindung selain Allah adalah seperti labah-labah yang membuat rumah. Pelindung-pelindung selain Allah itu bermaksud sesembahan yang mereka harapkan manfaatnya.

"Dan sesungguhnya paling lemah rumah-rumah sungguh rumah labah-labah," 

Sesungguhnya rumah yang paling lemah ialah rumah labah-labah. Rumah tersebut tidak menghalangi panas, dingin dan bahaya yang menimpa. Labah-labah tergolong haiwan yang lemah, dan rumahnya adalah rumah yang paling lemah.

Oleh kerana itu, tidak ada yang mengambilnya sebagai rumah pelindung kecuali akan menambah kelemahan untuknya.

Begitu juga berhala dan patung yang mereka jadikan sebagai pelindung, mereka tidak dapat memberikan manfaat kepada para penyembahnya; mereka lemah dari berbagai sisi, dan jika menjadikan mereka sebagai penguat, maka hanya menambah kelemahan belaka.

"jika mereka mengetahui." 

Jika mereka memiliki pengetahuan tentang keadaan mereka dan keadaaan yang mereka jadikan sebagai pelindung, tentu mereka tidak akan menjadikannya sebagai pelindung dan akan berlepas diri dari mereka, dan tentu mereka akan menjadikan Allah Yang Mahakuasa lagi Maha Penyayang sebagai pelindung mereka, di mana barang siapa yang menyerahkan urusan kepadaNya, maka Dia akan mencukupkannya dan akan menguatkannya.

"42. Sesungguhnya Allah mengetahui apa yang mereka seru dari selain Dia, dari sesuatu."

Allah s.w.t. mengetahui yang ghaib dan yang tampak. Dia mengetahui apa saja yang mereka sembah selain Dia, dan bahawa mereka tidak memiliki sifat ketuhanan sama sekali.

"Dan Dia Mahaperkasa Mahabijaksana." 

Dia Mahaperkasa, dengan keperkasaanNya Dia mengalahkan semua makhluk. Dia Mahabijaksana, Dia menempatkan sesuatu pada tempatnya.

"43. Dan itu perumpamaan-perumpamaan Kami membuatnya bagi manusia"

Perumpamaan-perumpamaan itu Kami buatkan untuk manusia, iaitu kerana mereka, untuk manfaat mereka dan untuk mengajarkan mereka.

Perumpamaan termasuk di antara cara untuk memperjelaskan ilmu, mendekatkan perkara yang masih di akal dengan perkara yang dapat dirasakan, sehingga makna yang diinginkan menjadi jelas, sehingga ia merupakan maslahat untuk semua manusia.

"dan tidak dapat memahaminya kecuali orang-orang yang berilmu." 

Hanya orang-orang yang mendalam ilmunya lagi berwawasan luas yang dapat memahaminya dan merenungkannya, di mana ilmu tersebut masuk sampai ke hati mereka. Ayat ini merupakan pujian kepada perumpamaan yang Allah buat dan dorongan untuk mentadabburi dan memikirkannya, juga pujian bagi orang yang dapat memahaminya.

Dari sini diketahui, bahawa orang yang tidak memahaminya bererti tidak berilmu. Sebabnya adalah kerana perumpamaan yang Allah buat dalam Al Qur’an adalah untuk perkara-perkara besar (seperti usuluddin), tuntutan yang tinggi, serta masalah yang agung.

Ahli ilmu mengetahui, bahawa perumpamaan itu lebih penting daripada selainnya kerana Allah memperhatikannya, mendorong hamba-hambaNya untuk memikirkannya. Jika ada orang yang tidak memahaminya padahal sangat penting sekali, maka yang demikian menunjukkan bahawa dia bukan ahli ilmu.

Allah s.w.t. berfirman menceritakan tentang kekuasaanNya yang Mahabesar,

"44. Allah menciptakan langit dan bumi dengan hak."

Allah sendiri yang menciptakan langit dengan keadaannya yang tinggi, luas, indah dan apa yang ada di sana seperti matahari, bulan, bintang, malaikat dan lain-lain. Dia sendiri juga yang menciptakan bumi dan apa yang ada di sana seperti gunung-gunung, lautan, daratan, padang sahara, pepohonan dan lain-lain.

Dia menjadikan semua itu bukanlah untuk main-main atau perbuatan yang sia-sia, melainkan dengan penuh hikmah, agar perintah dan syari’atNya tegak, agar nikmatNya kepada hamba-hambaNya semakin sempurna, dan agar mereka mengetahui kebijaksanaanNya, keperkasaanNya dan pengaturanNya. Hal itu menunjukkan keesaanNya, keberhakanNya untuk disembah, dan dicintai oleh semua makhlukNya.

"Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat ayat-ayat bagi orang-orang mukmin." 

Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi orang-orang yang beriman, iaitu bukti yang jelas yang menunjukkan bahawa Allahlah semata Yang Menciptakan dan Yang Mengatur serta Yang menjadi Tuhan.

Boleh juga maksudnya, terdapat tanda-tanda yang menerangkan tuntutan keimanan jika seorang mukmin mahu memikirkannya. Disebutkan “orang-orang yang beriman” secara khusus kerana hanya mereka yang dapat mengambil manfaat daripadanya, berbeda dengan orang-orang kafir.

Akhir Juz 20.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...