Rabu, 12 Februari 2020

33:1-6 Tafsir Surah Al Ahzab, ayat 1-6.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ اتَّقِ اللَّهَ وَلا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَالْمُنَافِقِينَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا (١) وَاتَّبِعْ مَا يُوحَى إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا (٢) وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ وَكَفَى بِاللَّهِ وَكِيلا (٣) مَا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ وَمَا جَعَلَ أَزْوَاجَكُمُ اللائِي تُظَاهِرُونَ مِنْهُنَّ أُمَّهَاتِكُمْ وَمَا جَعَلَ أَدْعِيَاءَكُمْ أَبْنَاءَكُمْ ذَلِكُمْ قَوْلُكُمْ بِأَفْوَاهِكُمْ وَاللَّهُ يَقُولُ الْحَقَّ وَهُوَ يَهْدِي السَّبِيلَ (٤) ادْعُوهُمْ لآبَائِهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ فَإِنْ لَمْ تَعْلَمُوا آبَاءَهُمْ فَإِخْوَانُكُمْ فِي الدِّينِ وَمَوَالِيكُمْ وَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ فِيمَا أَخْطَأْتُمْ بِهِ وَلَكِنْ مَا تَعَمَّدَتْ قُلُوبُكُمْ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا (٥) النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ وَأُولُو الأرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَى بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ إِلا أَنْ تَفْعَلُوا إِلَى أَوْلِيَائِكُمْ مَعْرُوفًا كَانَ ذَلِكَ فِي الْكِتَابِ مَسْطُورًا (٦)

Allah s.w.t. berfirman,

"1. Wahai Nabi!" 

Maksudnya, wahai orang yang dikurniakan kenabian oleh Allah, dikhususkan dengan wahyunya, dan dilebihkan di antara sekian makhlukNya!

"Bertakwalah kepada Allah" 

Syukurilah nikmat Tuhanmu yang dilimpahkan kepadamu dengan tetap bertakwa kepada Allah, maka kerjakanlah perintahNya dan jauhilah laranganNya. Sampaikanlah risalah dan wahyuNya serta berikanlah sikap tulus (nasihat) kepada makhlukNya.

"dan janganlah menaati orang-orang yang kafir dan orang-orang munafik."

Janganlah kamu menuruti keinginan atau hawa nafsu orang-orang kafir dan orang-orang munafik dalam hal yang menyelisihi syariatmu. Janganlah kamu mendengar ucapan mereka dan jangan meminta pendapat dari mereka. Mereka akan menyesatkanmu dari jalan yang lurus. Allahlah yang lebih berhak untuk diikuti perintah-perintahNya dan ditaati.

"Sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui Maha Bijaksana." 

Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui apa yang akan terjadi sebelum terjadinya dan semua akibat segala urusan. Dia Mahabijaksana dalam semua ucapan dan perbuatanNya.

"2. Dan ikutilah apa yang diwahyukan kepadamu dari Tuhanmu." 

Tetapi ikutilah Al Qur'an dan sunnah yang diwahyukan Tuhanmu kepadamu kerana ia adalah petunjuk dan rahmat. Haraplah pahala Tuhanmu dengannya, kerana Dia mengetahui apa yang kamu kerjakan. Dia akan membalas amal yang kamu lakukan sesuai yang Dia ketahui darimu, baik atau buruk.

"Sesungguhnya Allah adalah dengan apa yang kalian kerjakan Mahateliti." 

Sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. Maka tiada sesuatu pun yang tersembunyi bagiNya.

"3. Dan bertawakallah kepada Allah."

Jika dalam hatimu ada perasaan, bahawa jika kamu tidak menaati keinginan mereka yang menyesatkan, maka akan timbul bahaya atau terjadi kekurangan dalam menunjuki manusia, maka berlepaslah dari kemampuan dirimu dan gunakanlah sesuatu yang dapat menghadapinya.

Iaitu tawakkal kepada Allah dalam semua urusan dan keadaanmu, dengan bersandar kepada Tuhanmu agar Dia menyelamatkan kamu dari keburukan mereka dalam menegakkan agama yang engkau diperintahkan menegakkannya, dan percayalah kepadaNya dalam mencapai hal itu.

"Dan cukuplah kepada Allah Pemelihara." 

Cukuplah Allah sebagai Pemelihara bagimu dan bagi umatmu. Cukuplah Allah sebagai Pemelihara bagi orang yang bertawakal dan bertaubat kepadaNya.

Dia akan mengurus masalahmu dengan cara yang lebih bermaslahat bagimu. Oleh kerana itu, urusan yang susah akan menjadi mudah, yang berat menjadi ringan, keperluan dapat terpenuhi, bahaya terhindar dan keburukan terangkat jika bertawakkal kepadaNya.

Pada suatu hari Rasulullah s.a.w. berdiri mengerjakan solat, lalu kelihatan Beliau memikirkan sesuatu, maka orang-orang munafik yang tadinya solat bersamanya mengatakan, "Tidakkah kalian lihat, dia mempunyai dua hati; satu hati bersama kalian dan hati yang lainnya bersama mereka." Maka Allah s.w.t. menurunkan firmanNya,

"4. Allah tidak menjadikan bagi seorang lelaki dari dua hati dalam rongganya."

Allah sekali-kali tidak menjadikan bagi seseorang dua buah hati dalam rongganya. Ayat ini sebagai bantahan terhadap salah seorang di antara orang-orang kafir yang menyatakan, bahawa dirinya memiliki dua buah hati yang masing-masingnya berfungsi, sehingga menurutnya, akalnya lebih utama daripada akal Nabi Muhammad s.a.w. Padahal, Allah tidak menjadikan bagi seseorang dua hati dalam tubuhnya.

Ada yang mengatakan bahawa ayat ini diturunkan berkenaan dengan Zaid ibnu Harisah. Dibuatkan baginya suatu perumpamaan, bahawa bukanlah anak orang lain itu adalah anakmu.

"Dan tidak Dia menjadikan isteri-isteri kalian yang kalian zihar dari mereka ibu-ibu kalian."

Zihar ialah perkataan seorang suami kepada isterinya, “Punggungmu haram bagiku seperti punggung ibuku atau seperti ibuku,” atau perkataan lain yang sama maksudnya.

Sudah menjadi adat kebiasaan orang Arab Jahiliyah bahawa apabila suami berkata demikian kepada isterinya, maka isterinya itu haramnya baginya untuk selama-lamanya. Tetapi setelah Islam datang, maka yang haram untuk selama-lamanya itu dihapuskan, dan isteri-isteri itu kembali halal bagi suaminya dengan membayar kaffarat (denda).

Dia tidak menjadikan isteri-isteri kalian yang kalian zihar itu sebagai ibu kalian yang melahirkan kalian. Ibu kalian adalah orang yang paling besar kehormatan dan keharamannya bagi kalian, sedangkan isteri kalian adalah orang yang paling halal bagi kalian. Kalian tidak boleh menyamakan orang yang berbeda.

"Dan tidak menjadikan anak angkat kalian anak-anak kalian."

Inilah yang dimaksud dengan penafian. Sesungguhnya ayat ini diturunkan berkenaan dengan Zaid ibnu Haris'ah r.a. maula Nabi s.a.w. Dahulu Nabi mengangkatnya sebagai anak sebelum beliau menjadi nabi, dan dahulu dia dikenal dengan sebutan 'Zaid anak Muhammad'. Maka Allah berkehendak akan menghapuskan penisbatan ini melalui firmanNya, "Dan tidak menjadikan anak angkat kalian anak-anak kalian." (Al Ahzab 33:4)

Dia tidak menjadikan anak angkat kalian sebagai anak kandung kalian sendiri kerana anak kandung kalian adalah anak yang kalian lahirkan atau dari kalian, sedangkan anak angkat bukan dari kalian.

"Demikian itu perkataan kalian dengan mulut kalian."

Menurut Jalaaluddin Al Mahalli, ketika Nabi s.a.w. menikahi Zainab binti Jahsy yang sebelumnya sebagai isteri Zaid bin Haritsah (yang sebelumnya dijadikan anak angkat Rasulullah s.a.w.), maka orang-orang Yahudi dan kaum munafik berkata, “Muhammad menikahi isteri (bekas) anaknya.” Maka Allah mendustakan mereka dengan firmanNya ini, “Yang demikian itu hanyalah perkataan di mulutmu saja.”

Adapun menurut Ibnu Katsir, maksud ayat, “Yang demikian itu hanyalah perkataan di mulutmu saja,” adalah pengangkatan seseorang sebagai anak angkat adalah sebatas ucapan saja, yang tidak menghendaki sebagai anak hakiki, kerana dia dicipta melalui tulang sulbi orang lain. Tidaklah mungkin bagi anak berkenaan mempunyai dua orang ayah, sebagaimana tidak mungkin bagi seorang manusia mempunyai dua hati.

"Dan Allah Dia mengatakan yang benar" 

Allah mengatakan yang sebenarnya, iaitu yang adil, yakin dan benar. Oleh kerana itulah, Dia memerintahkan kalian untuk mengikuti perkataan dan syariatNya.

PerkataanNya adalah hak dan syariatNya adalah hak, sedangkan perkataan dan perbuatan yang batil tidaklah dinisbatkan kepadaNya dari berbagai sisi, dan tidak termasuk petunjukNya, kerana Dia tidaklah menunjukkan kecuali kepada jalan yang lurus dan benar.

"dan Dia memberi petunjuk jalan."

Dia menunjukkan jalan yang lurus atau jalan yang benar.

Abdullah ibnu Umar mengatakan bahawa sesungguhnya kami terbiasa memanggil Zaid ibnu Harisah maula Rasulullah s.a.w. dengan sebutan Zaid anak Muhammad, sehingga turunlah firman Allah s.w.t. yang mengatakan, "Panggillah mereka dengan bapa-bapa mereka, ia lebih adil di sisi Allah." (Al Ahzab 33:5)

Sahlah binti Suhail bin ‘Amr (Isteri Abu Huzaifah ibnu ‘Utbah) datang kepada Rasulullah s.a.w. dan berkata, “Sesungguhnya Salim biasa masuk menemui kami sedangkan kami biasa memakai pakaian harian (yang di rumah), dan kami menganggapnya sebagai anak. Abu Huzaifah mengangkatnya sebagai anak sebagaimana Rasulullah s.a.w. mengangkat Zaid sebagai anak, maka Allah menurunkan ayat, “Panggillah mereka dengan bapa-bapa mereka, ia lebih adil di sisi Allah.” (Al Ahzab 33:5)

Mungkin ayat ini berkenaan dengan keduanya, wallahu a’lam.

"5. Panggillah mereka dengan bapa-bapa mereka, ia lebih adil di sisi Allah."

Ini adalah perintah yang memansukh apa yang biasa berlaku di masa permulaan Islam yang membolehkan memanggil anak angkat sebagai anak sendiri.

Kembalikanlah nisbat anak-anak angkat kepada bapanya masing-masing yang sesungguhnya. Panggillah anak-anak angkat itu dengan memakai nama bapa-bapa mereka yang melahirkan mereka.

Itulah yang lebih adil, lurus dan mendapatkan petunjuk di sisi Allah. Ketentuan ini merupakan suatu keadilan dan tindakan yang baik. Oleh kerana itulah, Zaid dipanggil dengan Zaid ibnu Harisah, kerana bapanya adalah Harisah.

"Maka jika tidak kalian mengetahui bapa-bapa mereka, maka saudara kalian dalam agama dan maula-maula kalian."

Jika kalian tidak mengetahui bapa-bapa mereka, maka panggilah mereka sebagai saudara-saudaramu seagama dan maula-maula kalian. Maula ialah seorang hamba sahaya yang sudah dimerdekakan atau seorang yang pernah dijadikan anak angkat, seperti Salim anak angkat Huzaifah, dipanggil Salim maula Huzaifah.

"Dan tidak atas kalian berdosa dalam hal kalian khilaf dengannya" 

Tidak ada dosa atas kalian terhadap apa yang kalian membuat kesalahan padanya. Termasuk ke dalamnya ketika lisannya terlepas sehingga memanggil anak angkat itu dengan menasabkan kepada yang bukan bapanya, atau hanya mengetahui sebatas zahirnya bahawa itu adalah bapanya, padahal bukan, kerana ketidaktahuannya, maka dalam hal ini tidak berdosa.

"akan tetapi apa yang sengaja hati kalian."

Akan tetapi yang dinilai dosa itu ialah melakukan perbuatan yang batil dengan sengaja setelah mengetahui larangannya.

"Dan Allah Maha Pengampun Maha Penyayang."

Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Dia tidak menghukum kalian kerana perbuatan kalian di masa lalu dan memaafkan kesalahan kalian yang tidak disengaja dan merahmati kalian kerana menerangkan kepada kalian hukum-hukumNya yang memperbaiki agama dan dunia kalian, maka segala puji bagiNya atas hal itu.

Allah s.w.t. memberitahukan kepada kaum mukmin tentang keadaan Rasul dan kedudukannya agar mereka menyikapi Beliau dengan sikap yang patut.

"6. Nabi lebih utama dengan orang-orang mukmin dari diri mereka sendiri" 

Nabi itu hendaknya lebih utama bagi orang-orang mukmin daripada diri mereka sendiri. Iaitu, orang-orang mukmin itu sepatutnya mencintai Nabi mereka lebih dari mencintai diri mereka sendiri dalam segala urusan. Oleh kerana itu, ajakan Beliau harus lebih dituruti daripada ajakan diri mereka yang menginginkan kepada selain itu.

Yang demikian adalah kerana Rasulullah s.a.w. telah mengorbankan fikiran dan tenaganya untuk kebaikan mereka, Beliau adalah orang yang paling sayang kepada mereka, paling banyak kebaikannya bagi mereka.

Dengan demikian, apabila keinginan dirinya atau keinginan orang lain berbenturan dengan keinginan Beliau, maka keinginan Beliau harus didahulukan, demikian pula tidak membantah ucapan Beliau dengan ucapan seseorang siapa pun dia, dan mereka harus rela mengorbankan diri mereka dan harta mereka untuk Beliau, mendahulukan kecintaan kepada Beliau di atas kecintaan kepada siapa pun, tidak berkata sampai Beliau berkata dan tidak maju berada di depan Beliau.

"dan isteri-isterinya ibu-ibu mereka."

Isteri-isterinya adalah ibu-ibu mereka, iaitu dalam hal kemahraman dan kehormatan. Mereka berhak dimuliakan, dihormati, dan diagungkan. Tetapi tidak boleh berkhalwat dengan mereka (iaitu tetap tidak boleh berkhalwat dengan isteri Beliau).

"Dan yang mempunyai hubungan darah sebahagian mereka lebih utama dengan sebahagian yang lain dalam kitab Allah dari orang-orang yang beriman dan orang-orang muhajirin" 

Orang-orang yang mempunyai hubungan darah, iaitu kaum kerabat seseorang yang jauh atau dekat, lebih utama atau lebih berhak saling mewarisi menurut hukum Allah daripada kaum Muhajirin dan kaum Ansar, iaitu daripada kewarisan yang didasarkan keimanan dan hijrah yang pernah terjadi di awal Islam.

Dahulu kaum Muhajirin dapat mewarisi kaum Ansar (bukan kaum kerabat dan saudara-saudara orang yang berkenaan) kerana adanya persaudaraan angkat yang diadakan oleh Nabi s.a.w. di antara kedua golongan tersebut.

Ayat ini memansukh (merevisi) hukum yang sebelumnya berlaku dalam hal waris-mewaris, yang dapat dilakukan dengan halaf (sumpah pertahanan bersama) dan saudara angkat yang diadakan di antara sesama mereka.

Jika tidak dihapus tentu akan menimbulkan kerosakan, keburukan dan hilat (tipu daya) untuk menghalangi kerabat dari mendapat warisan. Ayat ini merupakan hujjah tentang kewalian kerabat dalam semua kewalian, seperti nikah, harta, dan lain-lain.

"kecuali bahawa kalian berbuat kepada saudara-saudara kalian kebaikan." 

Kecuali kalau kamu hendak berbuat baik kepada saudara-saudara seagama kalian. Berbuat baik di sini bermaksud berwasiat yang tidak lebih dari sepertiga harta, atau berbuat baik dengan harta kepada mereka dari hartamu.

Hak mewaris antara saudara angkat telah dihapus, dan yang ada hanyalah saling tolong-menolong, saling berbuat kebajikan, silaturahim, saling berbuat baik, dan saling wasiat-mewasiatkan kebaikan.

"Ada itu dalam kitab yang tertulis."

Adalah yang demikian itu, iaitu dihapuskan kewarisan kerana iman dan hijrah dengan kewarisan yang didasarkan kerana hubungan kekerabatan telah tertulis telah tertulis di dalam Kitab Allah yang pertama iaitu Al Lauhul Mahfuzh. Ia telah ditakdirkan oleh Allah s.w.t. sehingga harus diberlakukan. Ia tidak dapat diganti dan tidak dapat diubah.

Walaupun di suatu masa Allah s.w.t. pernah mensyariatkan hukum yang berbeda dengan hukum yang terakhirnya ini. Kerana di dalam hukum yang pertama itu terkandung hikmah yang tak terperikan, dan Dia mengetahui bahawa hukum tersebut kelak akan dimansukh dan akan dikembalikan kepada ketetapanNya yang telah digariskanNya sejak zaman azali.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...