Khamis, 27 Februari 2020

38:21-26 Tafsir Surah Sad, ayat 21-26.

وَهَلْ أَتَاكَ نَبَأُ الْخَصْمِ إِذْ تَسَوَّرُوا الْمِحْرَابَ (٢١) إِذْ دَخَلُوا عَلَى دَاوُدَ فَفَزِعَ مِنْهُمْ قَالُوا لا تَخَفْ خَصْمَانِ بَغَى بَعْضُنَا عَلَى بَعْضٍ فَاحْكُمْ بَيْنَنَا بِالْحَقِّ وَلا تُشْطِطْ وَاهْدِنَا إِلَى سَوَاءِ الصِّرَاطِ (٢٢) إِنَّ هَذَا أَخِي لَهُ تِسْعٌ وَتِسْعُونَ نَعْجَةً وَلِيَ نَعْجَةٌ وَاحِدَةٌ فَقَالَ أَكْفِلْنِيهَا وَعَزَّنِي فِي الْخِطَابِ (٢٣) قَالَ لَقَدْ ظَلَمَكَ بِسُؤَالِ نَعْجَتِكَ إِلَى نِعَاجِهِ وَإِنَّ كَثِيرًا مِنَ الْخُلَطَاءِ لَيَبْغِي بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ إِلا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَقَلِيلٌ مَا هُمْ وَظَنَّ دَاوُدُ أَنَّمَا فَتَنَّاهُ فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ وَخَرَّ رَاكِعًا وَأَنَابَ (٢٤) فَغَفَرْنَا لَهُ ذَلِكَ وَإِنَّ لَهُ عِنْدَنَا لَزُلْفَى وَحُسْنَ مَآبٍ (٢٥) يَا دَاوُدُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الأرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلا تَتَّبِعِ الْهَوَى فَيُضِلَّكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا نَسُوا يَوْمَ الْحِسَابِ (٢٦)

Allah s.w.t. menyebutkan berita dua orang yang bertengkar tentang suatu masalah di hadapan Nabi Daud a.s. yang Allah s.w.t. jadikan sebagai ujian bagi Beliau dan sebagai nasihat terhadap ketergelincirannya, maka Allah s.w.t. menerima taubatnya dan mengampuninya.

"21. Dan apakah telah datang kepadamu berita orang yang berselisih ketika mereka melompati pagar mihrab?" 

Telah sampaikah kepadamu berita orang-orang yang berselisih atau berperkara ketika mereka memanjat pagar atau dinding mihrab?

Mihrab Daud di sini bermaksud masjidnya, atau tempat ibadahnya, atau tempat utama di rumahnya yang Beliau pakai untuk ibadah. Ketika itu Beliau sedang berada di mihrabnya yang merupakan tempat yang paling dimuliakan di dalam rumahnya.

Sebelum itu Beliau memerintahkan kepada para pengawalnya agar tidak mengizinkan seorang pun masuk menemuinya pada hari itu. Tanpa sepengetahuannya tiba-tiba ada dua orang yang masuk tanpa meminta izin dan tidak melalui pintu, bahkan dengan memanjat dinding.

"22. Ketika mereka masuk kepada Daud, maka dia terkejut dari mereka," 

Ketika mereka masuk menemui Daud a.s., lalu Beliau terkejut dan takut kerana kedatangan mereka.

"mereka berkata, "Janganlah kamu takut." Dua orang bermusuhan berbuat zalim sebahagian kami atas sebahagian yang lain, maka berilah keputusan di antara kami dengan benar dan janganlah melampaui batas. Dan tunjukilah kami kepada yang lurus jalan."

Mereka berkata, "Janganlah kamu merasa takut; kami berdua adalah dua orang yang berperkara atau sedang berselisih, yang salah seorang dari kami berbuat zalim kepada yang lain; maka berilah keputusan antara kami dengan adil dan janganlah kamu menyimpang dari kebenaran dan tunjukkanlah kami ke jalan yang lurus.

Mereka berdua menerangkan maksud kedatangannya, dan bahawa maksudnya adalah baik, iaitu untuk mencari yang hak, dan keduanya akan menceritakan masalahnya. Keduanya menginginkan agar kes keduanya tidak diketahui oleh orang lain kecuali hanya Daud a.s. Setelah diberitahukan demikian, Daud a.s. menjadi tenang dan tidak memarahi keduanya.

"23. Sesungguhnya ini saudaraku, baginya sembilan puluh sembilan kambing betina dan bagiku kambing betina satu."

Sesungguhnya saudaraku ini, iaitu saudara seagama, senasab atau seperkawanan, mempunyai sembilan puluh sembilan ekor kambing betina. Ini adalah kebaikan yang banyak yang seharusnya disikapi dengan qanaa'ah (diterima seadanya). Dan aku mempunyai seekor saja.

"Maka dia berkata, "Serahkan ia kepadaku! Dan dia mengalahkan aku dalam perdebatan.""

Dia berkata, "Serahkanlah kambingmu itu kepadaku! Dan dia mengalahkan aku dalam perdebatan." Iaitu aku tidak dapat menandinginya dalam bertengkar.

Dari susunan perkataan mereka berdua dapat diketahui bahawa seperti itulah kenyataannya, oleh kerana itu tidak perlu yang satu lagi berbicara sehingga tidak boleh dikatakan, “Mengapa Daud a.s. langsung memutuskan sebelum mendengar perkataan orang yang satunya lagi?”

"24. Dia berkata, "Sungguh, dia berbuat zalim kepadamu dengan meminta kambing kamu kepada kambingnya. Dan sungguh kebanyakan dari orang-orang yang bersekutu sungguh menzalimi sebahagian mereka atas sebahagian yang lain kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang soleh; dan sedikit sekali mereka."

Daud a.s. berkata, "Sesungguhnya dia telah berbuat zalim kepadamu dengan meminta kambingmu itu untuk ditambahkan kepada kambingnya. Dan sesungguhnya kebanyakan dari orang-orang yang berserikat itu sebahagian mereka berbuat zalim kepada sebahagian yang lain, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan, iaitu iman dan amal soleh yang mereka lakukan menghalangi mereka berbuat zalim. Amat sedikitlah mereka yang begitu."

"Dan mengira Daud bahawa Kami mengujinya, maka dia minta ampun Tuhannya dan dia menyungkur tunduk dan dia kembali."

Daud a.s. ketika memberikan keputusan di antara keduanya mengetahui bahawa Allah s.w.t. mengujinya dan mengatur masalah itu untuknya agar Beliau sedar, maka Beliau memohon ampun kepada Tuhannya lalu menyungkur sujud dan bertaubat.

"25. Maka Kami ampuni baginya itu."

Lalu Kami ampuni baginya kesalahannya itu, iaitu semua amal perbuatan yang telah dilakukannya. Tidak disebutkan kesalahan Daud a.s. kerana tidak perlu disebutkan. Oleh kerana itu, berusaha mencarinya merupakan sikap berlebihan dan membebani diri.

Yang penting adalah faedah dari kisah itu, iaitu kelembutan Allah kepadanya, begitu juga taubat Daud a.s. dan kembalinya kepada Allah, dan bahawa kedudukan Beliau tinggi di sisi Allah, dan setelah taubat keadaan Beliau menjadi lebih baik.

"Dan sungguh baginya di sisi Kami sungguh dekat dan sebaik-baik tempat kembali."

Sesungguhnya Daud a.s. kelak di hari kiamat mendapat kedudukan yang benar-benar dekat di sisi Allah s.w.t. dan tempat kembali yang baik, iaitu darjat yang tinggi di syurga berkat taubatnya dan keadilannya yang sempurna dalam kerajaannya.

Disebutkan di dalam kitab sahih, "Orang-orang yang adil berada di atas mimbar-mimbar dari cahaya (kelak di hari kiamat) berada di sebelah kanan Tuhan Yang Maha Pemurah, dan yang ada di hadapanNya itulah sebelah kanan tempat orang-orang yang berlaku adil terhadap keluarganya dan terhadap kepengurusan yang diserahkan (dipercayakan) kepada mereka."

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Sesungguhnya manusia yang paling disukai oleh Allah di hari kiamat nanti dan yang paling dekat kedudukannya dengan Dia adalah pemimpin yang adil. Dan sesungguhnya manusia yang paling dimurkai Allah kelak di hari kiamat dan paling keras azabnya adalah pemimpin yang zalim."

Allah s.w.t. berfirman,

"26. Wahai Daud! Sungguh Kami menjadikan kamu khalifah di bumi," 

Allah s.w.t. jadikan Beliau penguasa di bumi, iaitu Beliau ditugaskan oleh Allah memberlakukan syariatNya dan mengatur siasat untuk memimpin umat.

"maka berilah keputusan di antara manusia dengan benar" 

Maka berilah keputusan perkara di antara manusia dengan adil. Hal ini tidak mungkin terlaksana kecuali dengan mengetahui yang wajib (mengetahui syariat), mengetahui kenyataan dan memiliki kemampuan untuk mewujudkan yang hak (benar).

"dan janganlah kamu ikuti hawa nafsu, maka akan menyesatkanmu dari jalan Allah."

Janganlah kamu mengikuti hawa nafsu, seperti memihak salah satunya kerana hubungan kerabat, teman atau rasa suka, atau benci kepada yang lain, kerana ia akan menyesatkan kamu dari jalan Allah.

"Sesungguhnya orang-orang yang tersesat dari jalan Allah bagi mereka azab yang keras, dengan apa yang mereka melupakan hari perhitungan."

Sungguh, orang-orang yang sesat dari jalan Allah, khususnya dengan sengaja, akan mendapat azab yang berat, kerana mereka melupakan hari perhitungan. Kalau mereka mengingat hari perhitungan dan rasa takut terhadapnya masuk ke dalam hati mereka, tentu mereka tidak akan menyimpang dari kebenaran mengikuti hawa nafsu.

Ini merupakan perintah dari Allah s.w.t. kepada para penguasa agar mereka memutuskan perkara di antara manusia dengan kebenaran yang diturunkan dari sisiNya, dan janganlah mereka menyimpang darinya, yang berakibat mereka akan sesat dari jalan Allah.

Allah s.w.t. telah mengancam orang-orang yang sesat dari jalanNya dan yang melupakan hari perhitungan„iaitu dengan ancaman yang tegas dan azab yang keras.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...