Ahad, 29 Mac 2020

20:99-104 Tafsir Surah Thaha, ayat 99-104.

كَذَلِكَ نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْبَاءِ مَا قَدْ سَبَقَ وَقَدْ آتَيْنَاكَ مِنْ لَدُنَّا ذِكْرًا   (٩٩) مَنْ أَعْرَضَ عَنْهُ فَإِنَّهُ يَحْمِلُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وِزْرًا (١٠٠) خَالِدِينَ فِيهِ وَسَاءَ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حِمْلا (١٠١) يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ وَنَحْشُرُ الْمُجْرِمِينَ يَوْمَئِذٍ زُرْقًا (١٠٢) يَتَخَافَتُونَ بَيْنَهُمْ إِنْ لَبِثْتُمْ إِلا عَشْرًا (١٠٣) نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَا يَقُولُونَ إِذْ يَقُولُ أَمْثَلُهُمْ طَرِيقَةً إِنْ لَبِثْتُمْ إِلا يَوْمًا (١٠٤) 

Allah s.w.t. berfirman kepada NabiNya s.a.w.,

"99. Demikianlah Kami kisahkan atasmu dari cerita-cerita apa yang sungguh telah lalu," 

Telah Kami ceritakan kepadamu kisah Musa dan semua apa yang terjadi pada dirinya dalam menghadapi Fir'aun dan bala tenteranya, iaitu dengan kisah yang jelas dan sesuai dengan kejadiannya. Kami juga telah menceritakan kepadamu kisah-kisah masa lalu lainnya sesuai dengan kejadiannya tanpa ada penambahan atau pengurangan.

Allah s.w.t. memberikan nikmat kepada NabiNya Muhammad s.a.w. dengan mengisahkan berita orang-orang terdahulu, seperti kisah yang sebelumnya disebutkan. Beliau s.a.w. sama sekali tidak belajar dari orang-orang yang mengetahui kisah itu dan tidak belajar kepada Ahli Kitab, oleh kerananya hal ini menunjukkan bahawa Beliau adalah utusan Allah dan apa yang Beliau bawa adalah hak (benar).

"dan sungguh Kami telah berikan padamu dari sisi Kami peringatan." 

Sungguh, telah Kami berikan kepadamu dari sisi Kami suatu peringatan. Iaitu Al Qur'an yang tidak datang kepadanya kebatilan, baik dari depan maupun dari belakangnya, yang diturunkan dari Tuhan Yang Maha-bijaksana lagi Maha Terpuji.

Tiada seorang nabi pun sejak mereka diutus hingga diakhiri dengan Nabi Muhammad s.a.w. diberi sebuah Kitab yang semisal dengan Al Qur'an, tiada suatu kitab pun yang lebih sempurna dan lebih mencakup isinya daripada Al Qur'an.

Di dalamnya termuat kisah-kisah terdahulu, kisah masa Al Qur'an, dan kisah masa mendatang, di dalamnya terkandung juga hukum yang memutuskan di antara manusia.

Al Qur’an disebut zikr (peringatan atau pengingat), kerana Al Qur’an mengingatkan berita-berita yang terdahulu, mengingatkan nama-nama dan sifat Allah yang sempurna, mengingatkan hukum-hukum berupa perintah dan larangan, mengingatkan hukum-hukum jaza’i (pembalasan), dan sebagainya.

Oleh kerana itu, Al Qur’an wajib diterima, diikuti, dimuliakan, diambil cahayanya yang menunjuki ke jalan yang lurus, didatangi dengan dipelajari, diamalkan dan diajarkan.

"100. Barang siapa yang berpaling darinya, maka sungguh dia membawa pada hari kiamat beban." 

Barang siapa berpaling dari Al Qur'an, iaitu dengan tidak beriman, mendustakannya dan berpaling, tidak mahu mengikuti perintah dan larangannya, tidak mahu mempelajari kandungannya yang wajib dan mencari petunjuk dari selain Al Qur'an, maka dia sama saja kufur kepada nikmat itu.

Maka dia layak menerima hukuman, dia akan memikul beban yang berat (dosa) pada hari kiamat. Sesungguhnya Allah akan menyesalkannya dan menuntunnya ke jalan yang menjerumuskannya ke dalam neraka Jahim. Dosa akan berubah menjadi azab bagi pelakunya, dan azab itu disesuaikan besar-kecilnya tergantung dosa yang dikerjakan.

Maksud ayat ini bersifat umum mencakup semua orang yang sampai kepadanya Al Qur'an, baik dari kalangan orang Arab maupun selain Arab, dan baik dari kalangan ahli kitab maupun lainnya. Setiap orang yang sampai kepadanya Al Qur'an, maka Al Qur'an memberikan peringatan kepadanya dan menyerunya.

Maka barang siapa yang mengikutinya akan mendapat petunjuk. Dan barang siapa yang menentangnya serta berpaling darinya, sesatlah dia dan celakalah dia di dunia ini, dan tempat yang diancamkan baginya kelak di hari kiamat adalah neraka.

"101. Mereka kekal di dalamnya."

Mereka kekal di dalam keadaan itu. Tidak ada jalan selamat bagi mereka dari siksa neraka, dan mereka tidak akan dikeluarkan darinya.

"Dan sangat buruk bagi mereka hari kiamat beban." 

Dan sungguh buruk beban dosa itu bagi mereka pada hari kiamat. Seburuk-buruk beban adalah beban yang mereka pikul, dan seburuk-buruk azab adalah azab yang diterima mereka pada hari kiamat.

"102. Pada hari ditiup dalam sangkakala" 

Iaitu pada hari kiamat sangkakala ditiup yang kedua kali, iaitu tiupan untuk membangkitkan manusia dari kuburnya atau menghidupkannya kembali.

Rasulullah s.a.w. ditanya tentang as sur atau sangkakala ini. Maka Beliau menjawab, "Seperti sebuah tanduk yang dapat ditiup."

Di dalam sebuah hadis mengenai sangkakala ini disebutkan bahawa sur adalah tanduk (terompet yang berbentuk tanduk) yang sangat besar. Garis tengahnya sama dengan luasnya langit dan bumi, Malaikat Israfillah yang ditugaskan untuk meniupnya.

Di dalam hadis lainnya disebutkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda, "Bagaimana aku dapat bersenang-senang, sedangkan malaikat yang ditugaskan meniup sangkakala telah meletakkan sangkakala pada mulutnya dan mengernyitkan dahinya sedia melakukan tiupan sambil menunggu perintah. Para sahabat yang hadir mengatakan, "Wahai Rasulullah, apakah yang harus kami ucapkan?" Rasulullah s.a.w. menjawab, "Katakanlah oleh kalian, "Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung, hanya kepada Allahlah kami bertawakal (berserah diri).""

"dan Kami akan kumpulan orang-orang yang berdosa pada hari itu biru muram." 

Pada hari itu Kami kumpulkan orang-orang yang berdosa dengan wajah biru muram. Mata mereka biru, sedangkan muka mereka hitam. Menurut suatu pendapat, maksudnya ialah mata mereka biru kerana kerasnya kengerian yang dialami oleh mereka di hari itu. Adapun orang-orang yang bertakwa dikumpulkan kepada Ar Rahman seperti kafilah yang terhormat.

"103. Mereka berbisik-bisik di antara mereka, "Tidaklah kalian berdiam melainkan sepuluh.""

Mereka saling berbisik di antara sesamanya, "Kalian tinggal di dunia tidak lebih dari sepuluh hari." Iaitu masa tinggal kalian di dunia hanya sebentar, iaitu sepuluh hari atau yang semisal dengannya. Lalu Allah s.w.t. berfirman,

"104. Kami lebih mengetahui dengan apa yang mereka katakan, ketika dia berkata semisal mereka jalan," 

Kami lebih mengetahui apa yang akan mereka katakan tentang hal tersebut saat mereka berbisik-bisik di antara sesama mereka, iaitu tidak seperti yang mereka katakan. Ketika orang yang paling lurus jalannya, iaitu orang yang agak lurus fikirannya atau amalannya, atau yang paling sihat akalnya di antara orang-orang yang berdosa itu mengatakan,

"Tidaklah kalian berdiam melainkan sehari." 

Kalian tinggal di dunia tidak lebih dari sehari saja, kerana pendeknya masa hidup di dunia menurut mereka di hari kiamat itu. Kehidupan di dunia ini, walaupun waktunya terus berulang dan silih berganti malam dan siang harinya, keadaannya seakan-akan sama dengan satu hari.

Kerana itulah orang-orang kafir pada hari kiamat nanti merasa kehidupan mereka di dunia sangat pendek. Tujuan mereka mengatakan demikian ialah untuk menolak tegaknya hujah terhadap diri mereka, iaitu dengan mengemukakan alasan bahawa masa hidup mereka di dunia amatlah pendek.

Maksud daripadanya adalah penyesalan yang dalam, mereka menyia-nyiakan waktu yang singkat itu dan melaluinya dalam keadaan lupa dan lalai, berpaling dari hal yang bermanfaat bagi mereka, mendatangi hal yang membahayakan mereka. Sekarang tiba pembalasan dan telah terwujud ancaman, sehingga tidak ada lagi selain penyesalan, ucapan kecelakaan dan kebinasaan.

Sesungguhnya masa tinggal kalian di dunia hanyalah sebentar. Kalau kalian sesungguhnya mengetahui, tentulah kalian akan memilih kehidupan yang kekal daripada kehidupan yang fana. Tetapi kalian telah diberi kebebasan untuk memilih, tetapi kalian salah memilih kerana kalian lebih mengutamakan kehidupan yang fana dan melalaikan kehidupan yang kekal dan abadi.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...