Ahad, 29 Mac 2020

22:49-57 Tafsir Surah Al Hajj, ayat 49-57.

قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا أَنَا لَكُمْ نَذِيرٌ مُبِينٌ (٤٩) فَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ (٥٠) وَالَّذِينَ سَعَوْا فِي آيَاتِنَا مُعَاجِزِينَ أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ (٥١) وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَلا نَبِيٍّ إِلا إِذَا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّيْطَانُ فِي أُمْنِيَّتِهِ فَيَنْسَخُ اللَّهُ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ ثُمَّ يُحْكِمُ اللَّهُ آيَاتِهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ (٥٢) لِيَجْعَلَ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ فِتْنَةً لِلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْقَاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ وَإِنَّ الظَّالِمِينَ لَفِي شِقَاقٍ بَعِيدٍ (٥٣) وَلِيَعْلَمَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَيُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ وَإِنَّ اللَّهَ لَهَادِ الَّذِينَ آمَنُوا إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ (٥٤) وَلا يَزَالُ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي مِرْيَةٍ مِنْهُ حَتَّى تَأْتِيَهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً أَوْ يَأْتِيَهُمْ عَذَابُ يَوْمٍ عَقِيمٍ (٥٥) الْمُلْكُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ (٥٦) وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا فَأُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ (٥٧) 

Allah s.w.t berfirman memerintahkan kepada NabiNya s.a.w. saat orang-orang kafir meminta kepadanya agar disegerakan datangnya azab yang telah dijanjikannya,

"49. Katakanlah, "Wahai manusia, sungguh hanyalah aku kepada kalian pemberi peringatan yang nyata.""

Wahai manusia! Sesungguhnya aku diutus kepada kalian sebagai pemberi peringatan di hadapan azab yang keras, dan tiada hak bagiku untuk memperhitungkan kalian barang sedikit pun; segala urusan kalian dikembalikan kepada Allah.

"50. Maka orang-orang yang beriman dan beramal soleh, bagi mereka ampunan dan rezeki yang mulia." 

Maka orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan, iaitu hatinya beriman dan amal perbuatannya membenarkan imannya, mereka mendapat ampunan, iaitu ampunan terhadap keburukan-keburukannya yang terdahulu dan membalas semua amal baiknya sampai sekecil-kecilnya, dan mendapat rezeki yang mulia, iaitu syurga.

"51. Dan orang-orang yang berusaha pada ayat-ayat Kami melemahkan, mereka itu penghuni neraka Jahim." 

Orang-orang yang berusaha dengan maksud menentang ayat-ayat Kami, iaitu Al Qur’an, dengan melemahkan kemahuan untuk beriman, iaitu menghalang-halangi manusia dari mengikuti Nabi s.a.w., mereka itu adalah penghuni-penghuni neraka Jahim. Iaitu neraka yang panas, menyakitkan lagi sangat keras azab dan siksaannya. Semoga Allah melindungi kita dari nereka.

Sebahagian besar ulama tafsir sehubungan dengan ayat-ayat ini mengetengahkan kisah gharaniq (bintang-bintang) dan kisah yang menyebutkan bahawa kebanyakan dari kaum muslim yang berhijrah ke negeri Abesenia kembali ke Mekah kerana mereka menduga orang-orang musyrik Quraisy telah masuk Islam.

Sa'id ibnu Jubair mengatakan bahawa Rasulullah s.a.w. ketika di Mekah membaca surah An Najm, dan ketika bacaan beliau sampai kepada firmanNya, "Maka apakah patut kalian (hai orang-orang musyrik) menganggap Lata dan 'Uzza dan Manah yang ketiga, yang paling terkemudian (sebagai anak perempuan Allah)?" (An-Najm: 19-20) Maka syaitan memasukkan godaannya pada lisan Nabi s.a.w. sehingga Beliau mengatakan, "Bintang-bintang yang ada di langit yang tinggi itu, sesungguhnya syafaat (pertolongan mereka dalam mendatangkan hujan) benar-benar dapat diharapkan." Akhirnya orang-orang musyrik berkata, "Dia sebelum ini tidak pernah menyebut nama tuhan-tuhan kami dengan sebutan yang baik." Lalu Nabi s.a.w. bersujud kepada Allah, maka mereka pun (orang-orang musyrik) ikut bersujud. Kemudian Allah s.w.t. menurunkan firmanNya, "Dan Kami tidak mengutus sebelum kamu seorang rasul pun dan tidak (pula) seorang nabi, melainkan apabila ia mempunyai sesuatu keinginan, syaitan pun memasukkan godaan-godaan terhadap keinginan itu, lalu Allah menghilangkannya apa yang dimasukkan oleh syaitan itu, dan Allah menguatkan ayat-ayatNya. Dan Allah Maha Mengetahui lagi Mahabijaksana. (Al Hajj: 52)

Al Bagawi di dalam kitab tafsirnya telah menyebutkannya di dalam kumpulan dari perkataan Ibnu Abbas dan Muhammad ibnu Ka'b Al Qurazi serta lain-lainnya dengan lafaz yang semisal. Kemudian dalam pembahasan ini dia mengajukan suatu pertanyaan yang mengatakan, "Mengapa hal seperti ini terjadi, padahal Rasulullah s.a.w. telah dijamin oleh Allah terpelihara dari segala kesalahan?" Selanjutnya Al-Bagawi mengemukakan beberapa jawaban yang dia petik dari pendapat orang-orang lain. Di antaranya dan yang paling terbaik ialah bahawa syaitan membisikkan kalimat tersebut ke dalam pendengaran kaum musyrik, sehingga mereka menduga bahawa kalimat-kalimat tersebut bersumber dari Rasulullah s.a.w. Padahal kenyataannya tidaklah demikian, melainkan dari ulah syaitan dan perbuatannya bukan dari Rasulullah s.a.w. Hanya Allah-lah Yang Maha Mengetahui.

Melalui ayat ini Allah s.w.t. menghibur hati RasulNya s.a.w.

"52. Dan tidak Kami mengutus dari sebelumnya dari rasul dan tidak seorang nabi, melainkan apabila dia berkeinginan melemparkan syaitan pada keinginannya." 

Janganlah hatimu gundah kerananya. Tidak Kami mengutus sebelum kamu (Muhammad) seorang rasul, iaitu nabi yang diperintahkan untuk menyampaikan, dan tidak pula seorang nabi, iaitu nabi yang tidak diperintahkan menyampaikan, melainkan apabila dia mempunyai suatu keinginan, syaitan pun memasukkan godaan-godaan ke dalam keinginannya itu.

Ibnu Abbas berkata, “Apabila Beliau hendak menyampaikan perkataan, maka syaitan memasukkan godaan dalam perkataannya, lalu Allah menghilangkan godaan tersebut.” Suatu keinginan di sini adalah apabila hendak membaca Kitabullah.

"Maka Allah menghapus apa yang dimasukkan syaitan," 

Allah menghilangkan godaan-godaan yang dimasukkan oleh syaitan itu. Menurut Ibnu Katsir, pengertian hakiki dari lafaz an naskh ialah menghilangkan dan menghapuskan. Ibnu Abbas mengatakan bahawa Allah menghapuskan apa yang dimasukkan oleh syaitan itu.

Ad Dahhak mengatakan bahawa Jibril menghilangkan apa yang dimasukkan oleh syaitan itu dengan izin Allah, dan Allah menguatkan ayat-ayat-Nya. Syaikh As Sa’diy berkata, "Dia menyingkirkan (godaan syaitan itu), menghilangkannya, membatalkannya dan menerangkan bahawa hal itu bukan termasuk ayat-ayatNya.”

"kemudian Allah menguatkan ayat-ayatNya." 

Allah menguatkan ayat-ayatNya, iaitu merapihkannya dan memeliharanya, sehingga bersih dari godaan yang hendak dimasukkan syaitan.

"Dan Allah Maha Mengetahui Maha Bijaksana."

Allah Maha Mengetahui segala urusan, kejadian dan apa yang akan terjadi. Tidak ada sesuatu pun yang samar atau tersembunyi bagiNya.

Dia Mahabijaksana dalam menentukan keputusanNya, menciptakan makhlukNya, dan perintahNya kepada makhlukNya. Dia meletakkan sesuatu pada tempat-tempatnya. Di balik semua itu terkandung hikmah yang sempurna dan hujah yang jelas.

Di antara sempurnya hikmah adalah diberikan kesempatan kepada syaitan untuk menyampaikan godaannya sebagai cobaan bagi orang-orang yang di dalam hatinya ada penyakit dan yang kasar hatinya.

"53. Kerana Dia hendak menjadikan apa yang dimasukkan syaitan cobaan" 

Allah hendak menjadikan godaan yang ditimbulkan syaitan itu sebagai cobaan. Dengannya semakin nampak keburukan yang tersembunyi dalam diri mereka. Adapun bagi orang-orang yang diberi ilmu, maka sebagai rahmat.

"bagi orang-orang yang dalam hati mereka penyakit" 

Maksudnya adalah penyakit keraguan, kemusyrikan, kekufuran, dan kemunafikan, seperti sikap orang-orang musyrik yang gembira saat mendengar hal tersebut (penyebutan tuhan-tuhan mereka dalam Al Qur'an).

Mereka menyangka bahawa apa yang mereka dengar itu benar dari sisi Allah, padahal kenyataannya adalah dari syaitan yang menyelewengkannya pada pendengaran mereka. Ada yang mengatakan bahawa mereka adalah orang-orang munafik.

"dan orang yang keras hati-hati mereka." 

Dan orang yang keras atau kasar hatinya. Mereka adalah orang-orang musyrik kerana mereka enggan dan menolak kebenaran, di mana hal tersebut mereka jadikan hujjah terhadap kebatilan mereka dan mereka gunakan untuk mendebat dan menentang Allah dan RasulNya. Ada yang mengatakan bahawa mereka adalah orang-orang Yahudi.

"Dan sesungguhnya orang-orang zalim benar-benar dalam pertentangan yang jauh." 

Sesungguhnya orang-orang yang zalim, iaitu orang yang hatinya ada penyakit dan orang-orang yang kasar hatinya itu benar-benar dalam permusuhan yang sangat terhadap Nabi s.a.w. dan kaum mukmin. Iaitu dalam kesesatan dan pertentangan serta keingkaran. "Ba’id" bermaksud jauh dari perkara yang hak dan nilai-nilai kebenaran.

"54. Dan supaya mengetahui orang-orang yang diberi ilmu" 

Iaitu orang-orang yang telah diberi ilmu yang bermanfaat yang dengan ilmunya itu mereka dapat mengetahui mana yang hak dan mana yang batil, mana petunjuk dan mana kesesatan, juga orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasulnya, kebenaran yang tetap yang dikukuhkan Allah dan kebatilan yang baru datang yang dihapus Allah dengan syahid (bukti) terhadap masing-masingnya, dan agar mereka mengetahui bahawa Allah Mahabijaksana, Dia menetapkan sebahagian cobaan agar nampak apa yang tersembunyi dalam hatinya berupa kebaikan dan keburukan.

"bahawasanya ia hak dari Tuhanmu," 

Mereka meyakini bahawa Al Qur'an yang Kami wahyukan kepadamu itu adalah benar dari sisi Tuhanmu. Dialah yang menurunkannya dengan sepengetahuanNya, Dia juga yang memelihara dan menjaganya agar tidak bercampur dengan yang lain, bahkan Al Qur'an itu adalah Kitab yang mulia.

"lalu mereka beriman dengannya," 

Lalu mereka beriman kepadanya. Iaitu mereka membenarkan dan mengikutinya. Dengan sebab itu dan iman mereka bertambah ketika syubhat tersingkirkan.

"maka tunduk padaNya hati-hati mereka." 

Hati mereka tunduk kepadaNya, patuh dan menerima kebijaksanaanNya, dan hal ini termasuk hidayahNya kepada mereka.

"dan sesungguhnya Allah sungguh memberi petunjuk orang yang yang beriman kepada jalan yang lurus."

Sesungguhnya Allah adalah Pemberi Petunjuk bagi orang-orang yang beriman di dunia dan di akhirat kerana iman yang ada dalam diri mereka kepada jalan yang lurus. Iaitu pengetahuan terhadap yang hak dan mengamalkannya.

Di dunia mereka mendapat petunjuk ke jalan yang hak dan mengikutinya, serta memberi mereka kemampuan menjauhi kebatilan dan menentangnya. Allah meneguhkan iman orang-orang yang beriman dengan ucapan yang teguh itu (Laa ilaaha illallah) dalam kehidupan di dunia, dan hal ini termasuk peneguhanNya.

Sedangkan di akhirat Allah memberi mereka petunjuk menempuhsirdtal mustaalm yang menghantarkan mereka menaiki tangga-tangga syurga dan menjauhkan mereka dari azab yang pedih dan jatuh ke dasar neraka.

"55. Dan tidak pernah berhenti orang-orang yang kafir dalam keraguan tentangnya," 

Orang-orang kafir itu senantiasa atau masih tetap berada dalam keragu-raguan terhadap Al Qur'an ini. Ada yang mengatakan bahawa maksudnya ialah terhadap godaan yang dimasukkan oleh syaitan ke dalam telinga mereka.

"hingga datang kepada mereka waktu dengan tiba-tiba," 

Hinggalah datang kepada mereka saat kematiannya dengan tiba-tiba. Baghtatan bermaksud mendadak. Ada yang mengatakan, azab Allah yang menimpa suatu kaum (yang kafir) secara mengejutkan.

Tidak sekali-kali Allah mengazab suatu kaum, melainkan saat mereka sedang mabuk dalam kemewahannya dan dalam keadaan teperdaya dengan kesenangannya. Kerana itu, janganlah kalian sampai teperdaya dengan nikmat yang diberikan oleh Allah kepada kalian. Sesungguhnya tiada yang teperdaya oleh nikmat Allah kecuali hanyalah orang-orang yang fasik.

"atau datang kepada mereka azab hari yang tidak ada hari setelahnya." 

Atau datang kepada mereka azab hari kiamat, di mana tidak ada malamnya. Ada yang mengatakan perang Badar. Dinamakan perang badar dengan yaumun ‘aqiim (hari yang tidak ada hari setelahnya) kerana mereka tidak melihat malam harinya, di mana mereka sudah mati terbunuh sebelum petang hari.

Ada juga yang berpendapat, kerana pada hari itu tidak ada kebaikan sama sekali bagi orang-orang kafir. Ada yang berpendapat, kerana tidak ada hari yang lebih dahsyat daripada hari itu, kerana malaikat ikut berperang. Namun yang rajih, bahawa yaumun ‘aqiim adalah hari kiamat walaupun perang Badar termasuk ke dalam hari yang diancamkan, tetapi itu bukan maksudnya.

Mereka pun menyesal dan berputus asa dari semua kebaikan, dan mereka ingin sekali kalau seandainya mereka beriman kepada Rasulullah s.a.w. dan mengambil jalannya. Dalam ayat ini terdapat peringatan bagi mereka agar mereka berhenti dari keraguan dan kedustaan mereka.

"56. Kerajaan pada hari itu milik Allah. Dia memberi keputusan di antara mereka," 

Kekuasaan pada hari kiamat itu ada pada Allah. Dia memberi keputusan di antara orang-orang mukmin dan orang-orang kafir dengan keputusan yang adil.

"maka orang-orang yang beriman dan beramal soleh" 

Iaitu orang-orang yang beriman kepada Allah dan rasul-rasulNya serta beriman kepada apa yang mereka bawa, dan mengerjakan kebajikan, iaitu mereka benarkan iman mereka dengan amal saleh. Hati mereka beriman dan mereka membenarkan Allah dan RasulNya, serta mengamalkan apa yang telah mereka ketahui dan hati mereka selaras dengan ucapan dan amal perbuatannya.

"dalam syurga kenikmatan." 

Mereka berada di dalam syurga yang penuh kenikmatan kerana kurnia Allah. Bagi mereka kenikmatan yang abadi yang tidak pernah beralih. Mereka mendapat kenikmatan hati, roh dan badan yang sulit disebutkan sifatnya dan tidak dapat dicapai akal.

"57. Dan orang-orang yang kafir dan mendustakan ayat-ayat Kami," 

Iaitu orang-orang yang kafir kepada Allah, para rasulNya dan mendustakan ayat-ayatNya yang menunjukkan kepada kebenaran, namun mereka berpaling darinya atau menentangnya. Iaitu hatinya kafir terhadap perkara yang hak, mengingkarinya dan mendustakannya. Mereka menentang rasul-rasul dan merasa besar diri, tidak mahu mengikuti mereka.

"maka mereka itu bagi mereka azab yang menghinakan." 

Maka mereka akan merasakan azab yang menghinakan kerana kerasnya, pedihnya dan sampai ke hati sebagaimana mereka menghina para rasul dan ayat-ayatNya, sehingga Allah menghinakan mereka dengan azab. Hal itu sebagai pembalasan dari sikap takabur dan keengganan mereka terhadap perkara yang hak.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...