Rabu, 4 Mac 2020

2:216-218 Tafsir Surah Al Baqarah, ayat 216-218.

كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ (٢١٦) يَسْأَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌ وَصَدٌّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَكُفْرٌ بِهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَإِخْرَاجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ عِنْدَ اللَّهِ وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ وَلا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا وَمَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَيَمُتْ وَهُوَ كَافِرٌ فَأُولَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَأُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (٢١٧) إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولَئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَةَ اللَّهِ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (٢١٨) 

Ayat ini menerangkan kewajiban berperang setelah sebelumnya kaum mukmin diperintahkan untuk menahan diri kerana lemahnya mereka dan tidak sanggupnya mereka menerima beban itu.

Ketika Nabi s.a.w. berhijrah ke Madinah, kaum muslimin bertambah banyak dan kuat, maka Allah s.w.t. memerintahkan untuk berperang.

"216. Diwajibkan atas kalian berperang," 

Diwajibkan atas kalian berperang. Allah mewajibkan jihad kepada kaum muslim demi mempertahankan agama Islam dari kejahatan musuh-musuhnya. Jihad itu wajib atas setiap orang, baik dia ahli dalam berperang ataupun tidak.

Bagi orang yang tidak biasa berperang, apabila diminta bantuannya untuk keperluan jihad, maka dia harus membantu. Dan apabila dimintai pertolongannya, maka dia harus menolong. Apabila diminta untuk berangkat berjihad, maka dia harus berangkat; tetapi jika tidak diperlukan, dia boleh tinggal (tidak berjihad).

Di dalam sebuah hadis sahih telah disebutkan, "Barang siapa yang meninggal dunia, sedangkan dia belum pernah berperang (berjihad) dan tiada pula keinginan dalam hatinya untuk berperang, maka dia mati dalam keadaan mati Jahiliah."

Rasulullah s.a.w. bersabda dalam hari kemenangan atas kota Mekah, "Tidak ada hijrah sesudah kemenangan, tetapi hanya jihad dan niat; dan apabila kalian diperintahkan untuk berangkat berperang, maka berangkatlah."

"padahal ia kebencian bagi kalian."

Padahal berperang itu adalah sesuatu yang dibenci oleh jiwa kerana keras dan berat bagi kalian, dan memang kenyataan perang itu demikian, adakalanya terbunuh atau terluka selain dari masyaqat perjalanan dan menghadapi musuh.

"Dan boleh jadi bahawa kalian membenci sesuatu, dan ia baik bagi kalian."

Tetapi boleh jadi kalian membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagi kalian. Dikatakan demikian kerana berperang itu biasanya diiringi dengan datangnya pertolongan dan kemenangan atas musuh-musuh, menguasai negeri mereka, harta benda mereka (ghanimah), isteri-isteri, dan anak-anak mereka, atau mendapat syahid dan pahala yang besar.

"Dan boleh jadi bahawa kalian menyukai sesuatu, padahal ia buruk bagi kalian."

Boleh jadi juga kalian menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagi kalian. Hal ini bersifat umum mencakup semua perkara. Adakalanya seseorang mencintai sesuatu, sedangkan padanya tidak ada suatu kebaikan atau maslahat pun baginya.

Antara lain ialah diam tidak mahu berperang, yang akibatnya musuh akan menguasai negeri dan pemerintahan sehingga mereka akan mendapatkan kehinaan, kemiskinan, terhalangnya pahala dan mendapatkan siksa.

"Dan Allah mengetahui, dan kalian tidak mengetahui."

Allah mengetahui, sedangkan kalian tidak mengetahui. Allah lebih mengetahui tentang akibat dari semua perkara daripada kalian, dan lebih melihat tentang hal-hal yang di dalamnya terkandung kemaslahatan dunia dan akhirat bagi kalian. Maka perkenankanlah seruanNya dan taatilah perintahNya, mudah-mudahan kalian mendapat petunjuk.

Ayat ini adalah umum, berlaku untuk semua perbuatan baik walaupun dibenci oleh jiwa kerana terasa berat bahawa di dalamnya terdapat kebaikan bagi kita dan bahawa perbuatan buruk walaupun dicintai oleh jiwa kerana nampaknya ada santai dan kenikmatan, maka hal itu adalah buruk bagi kita.

Adapun dalam masalah dunia, maka tidak selalu demikian, akan tetapi biasanya seorang hamba yang mukmin ketika mencintai suatu perkara, lalu Allah s.w.t. mengadakan sebab-sebab yang memalingkan dia daripadanya, maka hal itu lebih baik baginya.

Oleh kerana itu, sikap yang tepat adalah bersyukur kepada Allah s.w.t. dan menganggap bahawa kebaikan ada pada sesuatu yang terjadi, kerana sudah maklum bahawa Allah s.w.t. lebih sayang kepada seorang hamba daripada sayangnya seorang hamba kepada dirinya, Dia lebih mampu memberikan maslahat kepada hambaNya dan lebih mengetahui maslahat yang terbaik untuknya.

Rasulullah s.a.w. pada awal pengiriman sariyyah (pasukan rahsia) pernah mengutus sariyyah yang dipimpin oleh Abdullah ibnu Jahsy, lalu sariyyah itu memerangi kaum musyrik dan membunuh Amr ibnul Hadrami pada hari terakhir bulan Jumadil Akhir, sedangkan awal bulan Rajab masih samar bagi mereka, lalu kaum kafir mencelanya kerana telah menghalalkan kehormatan bulan haram, maka turunlah ayat,

"217. Mereka bertanya padamu tentang bulan haram berperang di dalamnya."

Mereka bertanya kepadamu tentang berperang pada bulan Haram.

Jumhur ulama berpendapat bahawa haramnya mengadakan peperangan di bulan-bulan haram sudah mansukh (dihapus) hukumnya kerana ada perintah memerangi kaum musyrikin di mana saja kita dapatkan.

Namun sebahagian mufassirin berpendapat tidak dihapus, kerana yang mutlak harus dibawa kepada yang muqayyad.

Ayat ini adalah muqayyad; yang membatasi keumuman perintah berperang secara mutlak, di samping itu di antara keistimewaan yang paling besar bulan haram adalah haramnya berperang pada bulan itu, iaitu memulai berperang.

Adapun perang sebagai pembelaan, maka dibolehkan baik di bulan haram maupun di tanah haram.

"Katakanlah, "Berperang di dalamnya besar. Dan menghalangi dari jalan Allah, dan ingkar kepadaNya, dan Masjidil Haram, dan mengusir penduduknya darinya lebih besar di sisi Allah.""

Berperang pada bulan itu adalah dosa besar, iaitu tidak halal. Tetapi perbuatan kalian (kaum musyrik) menghalangi manusia dari jalan Allah seperti mengancam dan menindas orang yang masuk Islam, kafir kepada Allah, menghalangi orang masuk Masjidilharam dan mengusir penduduknya dari sekitarnya, lebih besar dosanya di sisi Allah.

Menurut suatu pendapat, berperang dalam bulan itu adalah dosa besar, dan bererti menghalangi manusia dari jalan Allah, kufur kepada Allah serta menghalangi manusia dari Masjidilharam. Tetapi mengusir penduduknya dari Masjidilharam (Mekah) lebih besar lagi dosanya di sisi Allah.

Pendapat ini mungkin berdasarkan pertimbangan, bahawa mengusir Nabi s.a.w. dan sahabat-sahabatnya dari Masjidilharam sama dengan menumpas agama Islam.

"Dan fitnah lebih besar dari pembunuhan."

Sedangkan berbuat fitnah lebih kejam atau lebih besar dosanya daripada membunuh. Fitnah di sini bermaksud penganiayaan dan segala perbuatan yang dimaksudkan untuk menindas Islam dan muslimin. Ada juga yang mengertikan fitnah di sini dengan syirik.

"Dan mereka tidak akan berhenti memerangi kalian hingga mereka mengembalikan kalian dari agama kalian, jika mereka mampu."

Mereka tidak akan berhenti memerangi kalian sampai mereka dapat mengembalikan kalian dari agama kalian kepada kekafiran, seandainya mereka sanggup. Niat memurtadkan umat Islam ada pada diri orang-orang kafir, khususnya ahlul kitab dari kalangan Yahudi dan Nasrani.

Mereka mengadakan pertemuan, menyebarkan missionaries, mengirimkan doktor, membangun sekolah dan memberikan bahan asas serta mengadakan kegiatan lainnya agar dapat memurtadkan umat Islam dari agamanya, akan tetapi Allah s.w.t. tidak menghendaki selain menyempurnakan cahayaNya walaupun orang-orang kafir benci.

"Dan siapa yang murtad di antara kalian dari agamanya, lalu mati padahal dia kafir, maka mereka itulah sia-sia amal-amal mereka di dunia dan akhirat."

Barang siapa yang murtad di antara kalian dari agamanya, lalu dia mati dalam kekafiran, maka mereka itulah yang sia-sia amalannya di dunia dan di akhirat. Amalnya sudah tidak dianggap lagi dan tidak mendapatkan pahala.

Dibatasi dengan kata-kata "lalu mati padahal dia kafir" menunjukkan bahawa jika sebelum matinya dia kembali lagi ke Islam, maka amalnya tidak batal dan akan diberi pahala serta tidak wajib mengulangi kewajiban seperti haji. Inilah pendapat yang dipegang oleh Imam Syafi'i.

"Dan mereka itulah para penghuni neraka, mereka di dalamnya kekal."

Mereka itulah penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya.

Ketika sariyyah mengira bahawa jika mereka dihapuskan dari dosa, namun mereka tidak mendapatkan pahala, maka turunlah ayat ini sebagai khabar gembira bagi mereka.

"218. Sesungguhnya orang-orang yang beriman, dan orang-orang yang hijrah, dan berjihad di jalan Allah," 

Sesungguhnya orang-orang yang beriman, orang-orang yang berhijrah, dan berjihad di jalan Allah. Iman, hijrah dan jihad merupakan tanda kebahagiaan, awalnya iman, dilanjutkan dengan hijrah kemudian jihad. Hal ini menunjukkan peningkatan yang besar pada diri seseorang.

Ketiganya merupakan amal soleh yang sangat utama, oleh kerana itu keburukan yang terjadi pada diri orangnya masih boleh dikalahkan oleh ketiga amalan ini.

Adapun iman, maka kita tidak perlu menanyakan lagi tentang keutamaannya, bukankah ia merupakan pemisah antara orang-orang yang bahagia dengan orang-orang yang celaka. Dengan iman, amal baik seorang hamba akan diterima.

Adapun hijrah, seseorang rela meninggalkan apa saja yang dicintainya kerana mengharap ridha Allah, ia rela meninggalkan tanah air, harta, keluarga dan kawan-kawannya kerana hendak mendekatkan diri kepada Allah dan membela agamaNya.

Sedangkan jihad, seseorang mengerahkan segala kemampuannya untuk memerangi musuh, berusaha sekuat tenaga untuk menegakkan agama Allah dan menghancurkan agama syaitan.

Jihad merupakan puncak amalan, balasan untuknya adalah balasan yang paling baik. Ia merupakan sebab utama memperluas wilayah Islam, merendahkan para penyembah patung dan dapat mengamankan kaum muslimin baik diri, harta maupun keluarga mereka dan tanah airnya.

"mereka itulah mengharap rahmat Allah."

Mereka itulah yang mengharapkan rahmat Allah, iaitu kurnia Allah dan pahalaNya.

Dalam ayat ini terdapat dalil bahawa sikap raja' (berharap) tidaklah dilakukan kecuali setelah mengerjakan sebab-sebab mendapatkan keberuntungan.

Adapun rajaa' yang diiringi sikap malas dan tidak mengerjakan sebab, maka hal ini merupakan kelemahan dan ghurur (tipuan).

Hal itu menunjukkan lemahnya semangat yang ada pada diri seseorang dan lemah akalnya. Tidak bedanya dengan orang-orang yang ingin mempunyai anak, tetapi tidak menikah atau menginginkan hasil dari tanahnya, namun tanahnya tidak ditaburi benih dan tidak disirami.

Pada kata-kata" mereka itulah yang mengharapkan rahmat Allah" terdapat isyarat bahawa jika seorang hamba mengerjakan amalan apa pun bentuknya, jangan sampai bersandar dan bergantung kepada amalan itu, bahkan hendaknya ia mengharapkan rahmat Tuhannya, ia mengharap agar amalnya diterima, diampuni dosa-dosanya dan aib-aibnya ditutupi.

"Dan Allah Maha Pengampun Maha Penyayang."

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...