Isnin, 9 Mac 2020

7:73-79 Tafsir Surah Al A’raf, ayat 73-79.

وَإِلَى ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحًا قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ قَدْ جَاءَتْكُمْ بَيِّنَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ هَذِهِ نَاقَةُ اللَّهِ لَكُمْ آيَةً فَذَرُوهَا تَأْكُلْ فِي أَرْضِ اللَّهِ وَلا تَمَسُّوهَا بِسُوءٍ فَيَأْخُذَكُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (٧٣) وَاذْكُرُوا إِذْ جَعَلَكُمْ خُلَفَاءَ مِنْ بَعْدِ عَادٍ وَبَوَّأَكُمْ فِي الأرْضِ تَتَّخِذُونَ مِنْ سُهُولِهَا قُصُورًا وَتَنْحِتُونَ الْجِبَالَ بُيُوتًا فَاذْكُرُوا آلاءَ اللَّهِ وَلا تَعْثَوْا فِي الأرْضِ مُفْسِدِينَ (٧٤) قَالَ الْمَلأ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لِلَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا لِمَنْ آمَنَ مِنْهُمْ أَتَعْلَمُونَ أَنَّ صَالِحًا مُرْسَلٌ مِنْ رَبِّهِ قَالُوا إِنَّا بِمَا أُرْسِلَ بِهِ مُؤْمِنُونَ (٧٥) قَالَ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا إِنَّا بِالَّذِي آمَنْتُمْ بِهِ كَافِرُونَ (٧٦) فَعَقَرُوا النَّاقَةَ وَعَتَوْا عَنْ أَمْرِ رَبِّهِمْ وَقَالُوا يَا صَالِحُ ائْتِنَا بِمَا تَعِدُنَا إِنْ كُنْتَ مِنَ الْمُرْسَلِينَ (٧٧) فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دَارِهِمْ جَاثِمِينَ (٧٨) فَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَقَالَ يَا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسَالَةَ رَبِّي وَنَصَحْتُ لَكُمْ وَلَكِنْ لا تُحِبُّونَ النَّاصِحِينَ (٧٩) 

Allah s.w.t. berfirman,

"73. Dan kepada kaum Samud saudara mereka Saleh." 

Sesungguhnya Kami telah mengutus kepada kabilah Samud saudara mereka, Saleh. Nasab kaum Samud ialah Samud ibnu Asir ibnu Iram ibnu Sam ibnu Nuh. Dia adalah saudara lelaki Jadis ibnu Asir, begitu juga kabilah Tasm.

Mereka semuanya adalah kabilah-kabilah dari kalangan bangsa Arabul Aribah sebelum Nabi Ibrahim a.s. Kaum Samud ada sesudah kaum 'Ad, tempat tinggal mereka terkenal, iaitu terletak di antara Hijaz dan negeri Syam serta Wadil Qura dan daerah sekitarnya.

"Dia berkata, "Wahai kaumku! Sembahlah Allah! Tidak ada bagi kalian Tuhan selain Dia.""

Saleh a.s. berkata, "Wahai kaumku! Sembahlah Allah! Sekali-kali tidak ada Tuhan sembahan bagi kalian selain Dia." Semua utusan Allah menyerukan untuk menyembah Allah semata, tidak ada sekutu bagiNya.

"Sungguh telah datang kepada kalian bukti nyata dari Tuhan kalian.""

Sesungguhnya telah datang kepada kalian bukti yang nyata dari Tuhan kalian yang menunjukkan kebenaranku. Sebelumnya mereka meminta bukti kepada Saleh a.s. untuk mendatangkan mukjizat, maka Allah s.w.t. mendatangkan unta betina itu.

"Ini unta betina Allah bagi kalian sebagai suatu tanda, maka biarkanlah dia makan di bumi Allah, dan janganlah kalian mengganggunya dengan keburukan, maka akan menimpa kalian azab yang pedih."

Ini seekor unta betina dari Allah sebagai tanda untuk kalian. Maka biarkanlah ia makan di bumi Allah, kalian tidak perlu memberinya makan. Janganlah kalian mengganggunya dengan gangguan apa pun, iaitu janganlah ia disakiti, dipukul atau disembelih. Nanti akibatnya kalian akan mendapatkan siksaan yang pedih.

"74. Dan ingatlah kalian ketika Dia menjadikan kalian pengganti-pengganti setelah kaum 'Ad dan Dia tempatkan kalian di bumi."

Ingatlah oleh kalian di waktu Allah menjadikan kalian pengganti-pengganti yang berkuasa sesudah kaum 'Ad yang dibinasakan Allah dan memberikan tempat bagi kalian di bumi.

"Kalian menjadikan dari tanah datarnya istana-istana dan kalian pahat bukit-bukit menjadi rumah."

Kalian dirikan istana-istana di tanah-tanahnya yang datar yang kalian tempati di musim panas dan kalian pahat gunung-gunungnya untuk dijadikan rumah yang kalian tempati di musim dingin.

"Maka ingatlah kalian nikmat-nikmat Allah, dan janganlah kalian melampaui batas di bumi orang-orang yang membuat kerosakan."

Maka ingatlah nikmat-nikmat Allah dan apa yang diberikanNya kepada kalian berupa kurnia, rezeki dan kekuatan. Janganlah kalian membuat kerosakan di bumi dengan merosaknya dan berbuat maksiat.

"75. Berkata pemuka-pemuka orang-orang yang menyombongkan diri dari kaumnya kepada orang-orang yang dianggap lemah, kepada orang yang beriman di antara mereka, "Apakah kalian mengetahui bahawasanya Saleh menjadi rasul dari Tuhannya.""

Pemuka-pemuka yang menyombongkan diri di antara kaumnya berkata kepada orang-orang yang dianggap lemah, iaitu yang telah beriman di antara mereka, "Tahukah kalian bahawa Saleh diutus menjadi rasul oleh Tuhannya?”

"Mereka berkata, "Sungguh kami dengan apa yang diutus dengannya orang-orang yang beriman.""

Mereka menjawab, "Sesungguhnya kami percaya kepada wahyu yang Saleh diutus untuk menyampaikannya." Iaitu mengajak kepada tauhid, apa yang diberitakannya, perintahnya dan larangannya kami benarkan.

"76. Berkata orang-orang yang menyombongkan diri, "Sungguh kami dengan apa yang kalian beriman dengannya ingkar.""

Orang-orang yang menyombongkan diri berkata, "Sesungguhnya kami mengingkari apa yang kamu percayai.”

Unta betina memiliki hari untuk meminum air sumur, dan mereka (kaum Samud) pun sama memiliki hari untuk mengambil air sumur, kemudian lama-kelamaan mereka pun bosan, dan menyembelih unta tersebut. Ada yang mengatakan, bahawa yang menyembelihnya adalah Qudar bin Salif atas perintah mereka.

"77. Maka mereka menyembelih unta betina, dan mereka derhaka dari perintah Tuhan mereka." 

Kemudian mereka sembelih unta betina itu. Perbuatan membunuh unta itu disandarkan kepada keseluruhan kabilah, maka hal ini menunjukkan bahawa mereka semuanya setuju dengan perbuatannya. Mereka berlaku angkuh terhadap perintah Tuhan mereka.

"Dan mereka berkata, "Wahai Saleh, datangkanlah kepada kami dengan apa yang kamu ancamkan pada kami, jika kamu termasuk orang-orang yang diutus.""

Mereka berkata, "Wahai Saleh! Buktikanlah ancaman kamu kepada kami, jika benar kamu salah seorang rasul.” Saleh a.s. berkata, “Bersukarialah kamu semua di rumahmu selama tiga hari. Itu adalah janji yang tidak dapat didustakan.”

"78. Maka menimpa mereka gempa, maka mereka menjadi dalam rumah mereka orang-orang yang bergelimpangan." 

Kerana itu mereka ditimpa gempa dan suara keras dari langit, maka jadilah mereka mayat-mayat yang bergelimpangan di atas lutut mereka di dalam reruntuhan rumah mereka.

"79. Maka berpaling dari mereka dan berkata, "Wahai kaumku, sungguh aku telah sampaikan pada kalian risalah Tuhanku,""

Kemudian Saleh a.s. pergi meninggalkan mereka sambi berkata, "Wahai kaumku! Sungguh, aku telah menyampaikan amanat Tuhanku kepada kalian."

"dan aku telah beri nasihat kepada kalian, akan tetapi kalian tidak menyukai orang-orang yang memberi nasihat."

Aku telah memberi nasihat kepada kalian. Akan tetapi kalian tidak menyukai orang-orang yang memberi nasihat. Kalian tidak mahu mengambil manfaat apa yang telah aku sampaikan kepada kalian, kerana memang kalian tidak menyukai perkara yang hak dan tidak mahu menuruti nasihat.

Ungkapan ini merupakan kecaman dari Nabi Saleh a.s. terhadap kaumnya setelah Allah memusnahkan mereka kerana menentangnya, membangkang terhadap perintah Allah, serta takabur tidak mahu menerima kebenaran, dan berpaling dari petunjuk menuju kepada kebutaan.

Beliau mengatakan demikian kepada mereka setelah mereka dibinasakan sebagai kecaman dan cemuhan, kerana mereka memang mendengarnya.

Menurut sebahagian ahli tafsir, setiap nabi yang umatnya dibinasakan, nabinya pergi dari tempat kaumnya, lalu bermukim di tanah suci Mekah.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...