Rabu, 15 April 2020

2:222-223 Tafsir Surah Al Baqarah, ayat 222-223.

وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ وَلا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ (٢٢٢) نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَقَدِّمُوا لأنْفُسِكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ مُلاقُوهُ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ (٢٢٣) 

Diriwayatkan dari Anas, bahawa orang-orang Yahudi itu apabila ada seorang wanita dari mereka mengalami haid, maka mereka tidak mahu makan bersamanya, tidak mahu pula serumah dengan mereka.

Ketika sahabat Nabi s.a.w. menanyakan masalah ini kepadanya, maka Allah s.w.t. menurunkan firmanNya, "Dan mereka bertanya kepadamu tentang haid. Katakanlah, "Ia kotor," maka jauhilah kalian wanita-wanita dalam haid; dan janganlah kalian mencampuri mereka sehingga mereka suci." (Al-Baqarah: 222), hingga akhir ayat.

Kemudian Rasulullah s.a.w. bersabda, "Lakukanlah segala sesuatu (dengan isteri yang sedang haid) kecuali nikah (bersetubuh). Ketika berita tersebut sampai kepada orang-orang Yahudi, maka mereka mengatakan, "Apakah yang dikehendaki oleh lelaki ini (Nabi s.a.w.), tidak sekali-kali dia membiarkan suatu hal dari urusan kami, melainkan dia pasti berbeda dengan kami mengenainya."

Kemudian datanglah Usaid ibnu Hudair dan Abbad ibnu Bisyr, lalu keduanya berkata, "Wahai Rasulullah, sesungguhnya orang-orang Yahudi mengatakan ini dan ini. Maka bolehkah kami bersetubuh dengan mereka (wanita-wanita yang sedang haid)?"

Mendengar itu roman muka Rasulullah s.a.w. berubah hingga kami menduga bahawa Beliau sangat marah terhadap Usaid dan Abbad. Setelah itu keduanya pulang, dan mereka berpapasan dengan hadiah yang akan diberikan kepada Rasulullah s.a.w. berupa air susu.

Maka Rasulullah s.a.w. memanggil keduanya untuk datang menghadap. Ketika keduanya sampai di hadapan Rasulullah s.a.w., maka Beliau memberinya minum dari air susu itu. Maka keduanya mengerti bahawa Rasulullah s.a.w. tidak marah terhadapnya.

Allah s.w.t. berfirman kepada Nabi Muhammad s.a.w.,

"222. Dan mereka bertanya kepadamu tentang haid. Katakanlah, "Ia kotor," 

Haid itu adalah suatu kotoran.

"maka jauhilah kalian wanita-wanita dalam haid;" 

Oleh sebab itu, hendaklah kalian menjauhkan diri dari wanita di waktu haid. Maksudnya jangan bercampur dengan wanita di waktu haid. Yang dimaksudkan ialah menjauhi farjinya. Adapun selain jima' atau persetubuhan, maka menggauli atau bersenang-senang dengan isteri di waktu haid diperbolehkan.

"dan janganlah kalian mencampuri mereka sehingga mereka suci." 

Janganlah kalian mendekati mereka sebelum mereka suci. Iaitu jangan kalian mendekati mereka untuk bersetubuh selagi mereka masih dalam masa haidnya dan belum mandi. Ada juga yang menafsirkan bahawa apabila darah haid telah berhenti, bererti boleh digauli lagi.

"Maka apabila mereka telah suci, maka datangilah mereka dari mana Allah perintahkan pada kalian." 

Apabila mereka telah suci dan tidak berhaid, maka campurilah mereka itu di tempat yang sesuai dengan ketentuan yang diperintahkan Allah kepada kalian, iaitu di qubul atau farji, bukan di dubur. Barang siapa yang melakukan penyimpangan dalam hubungannya, bererti dia melampaui batas.

"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertaubat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri."

Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertaubat dari perbuatan dosa, walaupun dia melakukan persetubuhannya berkali-kali. Allah menyukai orang yang menyucikan diri baik dari hadas maupun dari najis.

Allah menyukai orang-orang yang membersihkan dirinya dari kotoran dan penyakit, larangan mendatangi isteri yang sedang haid atau mendatangi isteri bukan pada tempat (anggota tubuh)nya yang diperkenankan untuk itu.

Dalam ayat ini terdapat dalil disyari'atkan bersuci secara mutlak, kerana Allah menyukai orang yang suci. Oleh kerana itu, suci merupakan syarat sahnya solat dan tawaf. Termasuk suci juga adalah suci maknawi, dalam erti suci dari akhlak yang buruk, sifat yang buruk dan perbuatan yang hina.

Jabir menceritakan hadis berikut, "Dahulu orang-orang Yahudi berkeyakinan bahawa jika seseorang menyetubuhi isterinya dari arah belakang, maka kelak anaknya bermata juling. Maka turunlah firmanNya,

"223. Isteri-isteri kalian ladang bagi kalian, maka datangilah ladang kalian bagaimana saja yang kalian kehendaki." 

Al hars bermaksud peranakan (kemaluan). Isteri-isteri kalian adalah seperti ladang atau tanah tempat kalian bercucuk tanam, iaitu tempat kalian menaruh benih agar dapat membuahkan anak dengan kehendak Allah.

Maka datangilah ladang kalian itu bagaimana saja yang kalian sukai, iaitu bagaimanapun caranya menurut kehendak kalian, baik dari depan ataupun dari belakang dengan syarat yang didatanginya adalah satu lubang, iaitu tetap di qubul atau farji.

Dalam ayat ini terdapat dalil haramnya menjima'i isteri di dubur, kerana Allah s.w.t. tidak membolehkan mendatangi wanita kecuali di tempat yang boleh membuahkan anak.

"Dan kerjakanlah kalian untuk diri kalian sendiri" 

Kerjakanlah amal yang baik untuk diri kalian, iaitu siapkanlah untuk diri kalian amal soleh, termasuk di dalamnya adalah menjima'i isteri dengan niat ibadah dan mendapatkan pahala dan dengan berharap mendapatkan keturunan yang bermanfaat.

Ada yang mengatakan bahawa maksudnya ialah bila kalian mengucapkan bismillah, iaitu membaca tasmiyah di kala hendak melakukan persetubuhan.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Seandainya seseorang dari kalian di saat hendak mendatangi isterinya mengucapkan, "Dengan menyebut nama Allah, Ya Allah, jauhkanlah dari kami syaitan dan jauhkanlah pula dari syaitan apa (anak) yang Engkau rezekikan kepada kami," maka sesungguhnya jika ditakdirkan bagi keduanya punya anak dalam hubungannya itu, nescaya syaitan tidak dapat menimpakan mudarat terhadap si anak selama-lamanya."

"dan bertakwalah kalian kepada Allah" 

Jauhilah semua hal yang dilarang kalian mengerjakannya, iaitu perkara-perkara yang diharamkan.

"dan ketahuilah kalian bahawasanya kalian akan menemuiNya." 

Maka kelak Allah akan menghisab semua amal perbuatan kalian.

"Dan berilah khabar gembira orang-orang yang beriman."

Sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang taat kepada Allah dalam mengerjakan perintahNya dan meninggalkan semua yang dilarangNya. Tidak disebutkan apa khabar gembiranya untuk menunjukkan keumuman, iaitu kaum mukmin berhak mendapatkan khabar gembira di dunia dan di akhirat.

Dalam ayat ini terdapat anjuran untuk memberikan khabar gembira kepada kaum mukmin, dan bahawa Allah mencintai orang-orang yang mukmin dan mencintai hal yang menggembirakan mereka.

Di ayat ini terdapat anjuran memberikan semangat kepada kaum mukmin dengan balasan yang akan diberikan Allah kepada mereka baik di dunia maupun akhirat.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...