Isnin, 27 April 2020

2:224-225 Tafsir Surah Al Baqarah, ayat 224-225.

وَلا تَجْعَلُوا اللَّهَ عُرْضَةً لأيْمَانِكُمْ أَنْ تَبَرُّوا وَتَتَّقُوا وَتُصْلِحُوا بَيْنَ النَّاسِ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (٢٢٤) لا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَكِنْ يُؤَاخِذُكُمْ بِمَا كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ (٢٢٥) 

Allah s.w.t. berfirman,

"224. Dan janganlah kalian jadikan Allah penghalang bagi sumpah-sumpah kalian untuk berbuat kebajikan, dan bertakwa, dan membuat islah di antara manusia." 

Janganlah kalian jadikan nama Allah dalam sumpah kalian sebagai penghalang untuk berbuat kebajikan, bertakwa, dan mengadakan perbaikan atau perdamaian di antara manusia. Iaitu janganlah kalian bersumpah dengan mempergunakan nama Allah untuk tidak berbuat kebajikan dan silaturrahim.

Contohnya, "Demi Allah, saya tidak akan membantu anak yatim." Berpegang teguh pada sumpah yang demikian, pelakunya mendapat dosa. Oleh kerana sumpah itu telah diucapkan, maka dia harus melanggar atau melepaskan sumpahnya dengan membayar kifarat.

Dari ayat ini, keluar ka'idah fiqh yang masyhur, iaitu "apabila dua maslahat bertembung, maka didahulukan yang terpenting."

"Dan Allah Maha Mendengar Maha Mengetahui." 

Aisyah r.a. berkata, "(Ayat seterusnya ini) turun berkenaan dengan kata-kata, "Tidak. Demi Allah!", "Ya. Demi Allah."

"225. Allah tidak menghukum kalian kerana main-main dalam sumpah-sumpah kalian," 

Allah tidak akan menghukum kalian dan tidak pula mewajibkan suatu sanksi pun atas diri kalian  kerana sumpah kalian yang tidak dimaksud untuk bersumpah, atau sumpah kalian yang tidak kalian sengaja. Sumpah yang tidak disengaja bermaksud kalimat yang biasa dikeluarkan oleh orang yang bersangkutan dengan nada yang tidak berat dan tidak dikukuhkan.

Seperti ucapan yang biasa keluar dari lisan tanpa disengaja dan tanpa diusahakan oleh hati, "Ya, demi Allah", "Tidak, demi Allah" dan sebagainya. Atau pada sumpah terhadap masalah yang lalu kerana dikiranya benar. Sumpah seperti ini tidaklah berdosa dan tidak perlu membayar kaffarat.

"akan tetapi Dia menghukum kalian kerana apa yang diusahakan hati kalian." 

Tetapi Allah menghukum kalian kerana sumpah kalian yang disengaja untuk bersumpah dalam hati kalian, atau kerana niat yang terkandung dalam hati kalian. Iaitu bila seseorang bersumpah atas sesuatu, sedangkan dia mengetahui bahawa dirinya berdusta dalam sumpahnya itu.

Dalam ayat ini terdapat dalil perlu adanya qasd (niat) di hati dalam mengucapkan, sebagaimana niat juga harus ada dalam perbuatan.

"Dan Allah Maha Pengampun Maha Penyantun." 

Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyantun. Halim bererti penyantun. Maksudnya, tidak segera menyiksa orang yang berbuat dosa.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...