Isnin, 13 April 2020

66:8-9 Tafsir Surah At Tahrim, ayat 8-9.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحًا عَسَى رَبُّكُمْ أَنْ يُكَفِّرَ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الأنْهَارُ يَوْمَ لا يُخْزِي اللَّهُ النَّبِيَّ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ يَسْعَى بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (٨) يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ (٩)

Allah s.w.t. berfirman,

"8. Wahai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kalian kepada Allah Taubat Nasuha," 

Wahai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yang semurni-murninya, iaitu taubat yang sebenar-benarnya lagi pasti.

Taubat nasuha atau taubat yang murni ialah bila seseorang menghentikan dirinya dari perbuatan dosa di saat itu juga, kemudian dia menyesali apa yang telah dilakukannya di masa lalu, dan bertekad di masa mendatang dia tidak akan mengerjakan hal itu lagi.

Kemudian jika hak yang dilanggarnya berkaitan dengan hak Adami, maka dia diharuskan mengembalikannya dengan cara yang berlaku. Tujuan taubat nasuha ini adalah mencari keridhaanNya, mendekatkan diri kepadaNya dan tetap terus di atasnya dalam semua keadaannya.

Maka akan terhapuslah semua kesalahan yang terdahulu. Dan taubat yang sebenarnya dapat merapikan diri pelakunya dan menyegarkannya kembali serta menjadi benteng bagi dirinya dari mengerjakan perbuatan-perbuatan yang rendah.

"boleh jadi Tuhan kalian bahawa akan menghapus dari kalian kesalahan-kesalahan kalian dan memasukkan kalian syurga mengalir dari bawahnya sungai-sungai," 

Mudah-mudahan Tuhan kalian akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kalian, dan memasukkan kalian ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai. Lafaz 'asa yang ertinya boleh jadi atau mudah-mudahan, bila dari Allah bererti suatu kepastian.

"hari Allah tidak menghinakan Nabi dan orang-orang yang beriman bersamanya; cahaya mereka bersinar di hadapan mereka dan di sebelah kanan mereka," 

Pada hari ketika Allah tidak mengecewakan Nabi dan orang-orang yang beriman yang bersama dengannya di hari kiamat; sedangkan cahaya mereka memancar di hadapan dan di sebelah kanan mereka. Mereka takut kalau cahaya itu padam seperti yang menimpa orang-orang munafik.

"mereka mengatakan, "Tuhan kami, sempurnakanlah bagi kami cahaya kami""

Sambil mereka memohon kepada Allah, "Ya Tuhan kami, sempurnakanlah bagi kami cahaya kami." Iaitu agar sampai ke syurga.

"dan ampunilah kami; sesungguhnya Engkau atas segala sesuatu Maha Kuasa."

Ampunilah kami; sesungguhnya Engkau Mahakuasa atas segala sesuatu. Lalu Allah mengabulkan doa mereka dan menyampaikan mereka dengan cahaya dan keyakinan mereka ke syurga yang penuh kenikmatan. Ini semua merupakan pengaruh dari taubat nasuha.

Allah s.w.t. memerintahkan RasulNya Muhammad s.a.w. untuk berjihad,

"9. Wahai Nabi! Perangilah orang-orang kafir dan orang-orang munafik dan bersikap keraslah atas mereka." 

Perangilah orang-orang kafir dengan senjata dan perang, dan perangilah orang-orang munafik dengan kata-kata, hujjah dan menegakkan hukum-hukum Allah atas mereka. Bersikap keraslah terhadap mereka di dunia ini.

Jihad di sini mencakup melawan mereka dengan menegakkan hujjah terhadap mereka, mengajak mereka dengan nasihat yang baik, membatalkan kesesatan yang mereka pegang selama ini, dan melawan mereka dengan senjata bagi yang enggan memenuhi seruan Allah dan enggan tunduk kepada hukumNya. Orang yang enggan inilah yang dijihadi dan dikerasi, adapun yang pertama adalah didakwahi dengan cara yang baik.

"Dan tempat tinggal mereka neraka jahannam dan seburuk-buruk tempat kembali."

Tempat mereka adalah neraka Jahannam, dan itu adalah seburuk-buruk tempat kembali di akhirat, di mana orang-orang yang sengsara dan rugi akan kembali ke sana.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...