Sabtu, 9 Mei 2020

18:60-64 Tafsir Surah Al Kahfi, ayat 60-64.

وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِفَتَاهُ لا أَبْرَحُ حَتَّى أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَيْنِ أَوْ أَمْضِيَ حُقُبًا (٦٠) فَلَمَّا بَلَغَا مَجْمَعَ بَيْنِهِمَا نَسِيَا حُوتَهُمَا فَاتَّخَذَ سَبِيلَهُ فِي الْبَحْرِ سَرَبًا (٦١) فَلَمَّا جَاوَزَا قَالَ لِفَتَاهُ آتِنَا غَدَاءَنَا لَقَدْ لَقِينَا مِنْ سَفَرِنَا هَذَا نَصَبًا (٦٢) قَالَ أَرَأَيْتَ إِذْ أَوَيْنَا إِلَى الصَّخْرَةِ فَإِنِّي نَسِيتُ الْحُوتَ وَمَا أَنْسَانِيهُ إِلا الشَّيْطَانُ أَنْ أَذْكُرَهُ وَاتَّخَذَ سَبِيلَهُ فِي الْبَحْرِ عَجَبًا (٦٣) قَالَ ذَلِكَ مَا كُنَّا نَبْغِ فَارْتَدَّا عَلَى آثَارِهِمَا قَصَصًا (٦٤)

Allah s.w.t. menerangkan tentang NabiNya, iaitu Musa a.s., rasa cintanya kepada kebaikan dan mencari ilmu.

Sesungguhnya Musa a.s. berdiri berkhutbah di hadapan kaum Bani Israil, lalu dia bertanya kepada mereka, "Siapakah orang yang paling alim (berilmu)?" (Tiada seorang pun dari mereka yang menjawab), dan Musa berkata, "Akulah orang yang paling alim."

Maka Allah s.w.t. menegurnya kerana Beliau tidak menisbatkan ilmu kepadaNya. Allah s.w.t. menurunkan wahyu kepadanya, "Sesungguhnya Aku mempunyai seorang hamba yang tinggal di tempat bertemunya dua lautan, dia lebih alim daripada kamu."

Musa a.s. bertanya, "Wahai Tuhanku bagaimanakah caranya aku dapat bersua dengannya?" Allah s.w.t. berfirman, "Bawalah bersamamu ikan, lalu masukkan ikan itu ke dalam kembu (wadah atau bekas ikan). Manakala kamu merasa kehilangan ikan itu, maka dia berada di tempat tersebut."

Musa a.s. berangkat dengan ditemani oleh seorang muridnya, iaitu Yusya' ibnu Nun. Musa a.s. memerintahkan Yusya' untuk membawa ikan masin sebagai perbekalan keduanya dan untuk dimakan saat lapar, dan dikatakan kepadanya bahawa manakala kamu kehilangan ikan itu, maka di sanalah hamba itu berada.

"60. Dan ketika berkata Musa kepada pembantunya," 

Ingatlah ketika Musa a.s. berkata kepada muridnya, iaitu Yusya ibnu Nun, di mana dia menemani Musa a.s., melayaninya dan mengambil ilmu darinya,

"Aku tidak berhenti sehingga aku sampai pertemuan dua lautan" 

Aku akan terus berjalan sehingga aku sampai ke pertemuan dua buah lautan. Di tempat itu yang padanya bertemu dua laut dan ada seorang hamba Allah yang dalam ilmunya.

Kedua laut tersebut adalah Laut Persia yang berada di sebelah timurnya, dan Laut Romawi yang berada di sebelah baratnya. Ada yang mengatakan bahawa tempat bertemunya dua lautan ini ialah yang berada di Tanjah, terletak di bahagian paling hujung dari negeri Magrib (Maroko). Hanya Allah yang lebih mengetahui tempat yang sebenarnya.

"atau berlalu masa yang panjang." 

Walaupun aku harus terus berjalan sampai bertahun-tahun. Ada yang mengatakan bahawa al huqub bermaksud satu tahun. Ada yang mengatakan, lapan puluh tahun. Ada yang mengatakan, tujuh puluh musim gugur (tahun).

"61. Maka tatkala keduanya sampai pertemuan antara keduanya, keduanya lupa ikan mereka berdua," 

Maka ketika keduanya sampai ke pertemuan dua buah laut itu, di sebuah batu besar, keduanya merebahkan diri, beristirahat dan tertidur lelap. Mereka lalai akan ikannya.

Di bahagian bawah batu besar itu terdapat suatu mata air yang disebut 'Ainul Hayat' (mata air kehidupan). Tiada sesuatu pun yang terkena airnya melainkan dapat hidup kembali. Maka ikan yang mereka bawa itu terkena percikan air itu, sehingga ikan bergerak hidup kembali.

"lalu ia mengambil jalannya di lautan dengan lompat." 

Yusya' terbangun, sedangkan ikan itu telah melompat dari bekas itu, menceburkan dirinya ke dalam laut, mengambil jalannya ke laut membentuk lubang. Tiadalah bekas air laut yang dilalui ikan itu melainkan menjadi keras, beku, tidak menutup sebagaimana lazimnya benda cair, dan membentuk jalan atau terowongan seperti terowongan dalam tanah.

Ketika Musa a.s. terbangun, muridnya lupa memberitahukan kepadanya tentang ikan yang mereka bawa itu, bahkan keduanya terus melanjutkan perjalanan untuk menggenapkan masa dua hari dua malamnya.

"62. Maka tatkala keduanya melintasi," 

Keduanya telah melepasi tempat itu, melanjutkan perjalanannya dan berjalan cukup jauh dari tempat mereka berdua lalai akan ikannya. Dalam ayat ini disebutkan bahawa kelalaian ini dinisbatkan kepada keduanya, walaupun pelakunya hanyalah Yusya' ibnu Nun (muridnya).

"dia berkata kepada pembantunya, "Datangkan kepada kami makanan kita, sesungguhnya kita menemukan dari perjalanan kita ini keletihan."" 

Pada keesokan harinya Musa a.s. berkata kepada muridnya, "Bawalah kemari makanan kita; sungguh kita telah merasa letih kerana perjalanan kita ini.” Nasaban bermaksud letih. Musa a.s. masih belum merasa letih melainkan setelah melintasi tempat yang diperintahkan oleh Allah agar dia berhenti padanya.

"63. Berkata, "Terangkan kepadaku tatkala kita berlindung ke batu, maka sungguh aku telah lupa ikan dan tidak membuatku melupakannya kecuali syaitan untuk aku mengingatnya dan mengambil jalannya di lautan aneh.""

Muridnya menjawab, "Tahukah engkau ketika kita mencari tempat berlindung di batu tadi, maka aku lupa menceritakan tentang ikan itu, dan tidak adalah yang membuat aku lupa untuk mengingatnya kecuali syaitan, dan ikan itu mengambil jalannya ke laut dengan cara yang aneh sekali.”

Iaitu bekas jalan yang dilalui ikan itu membentuk liang, sehingga membuat Musa a.s. dan muridnya merasa aneh. Allah menahan aliran air terhadap ikan itu, sehingga jalan yang dilaluinya seperti liang.

"64. Berkata, "Itu apa yang kita cari.""

Setelah mendengar cerita dari muridnya itu, Musa a.s. berkata, "Itulah tempat yang kita cari-cari." Kerana itu pertanda adanya orang yang kita cari di sana.

"Maka keduanya kembali, atas bekas keduanya mengikuti jejak."

Lalu keduanya kembali menelusuri jejak mereka sendiri hingga sampailah mereka di batu besar tempat mereka berlindung.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...