Ahad, 29 Mei 2016

4:25 Tafsir Surah An Nisa, ayat 25.

وَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلا أَنْ يَنْكِحَ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ فَمِنْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ مِنْ فَتَيَاتِكُمُ الْمُؤْمِنَاتِ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِإِيمَانِكُمْ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَانْكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنَاتٍ غَيْرَ مُسَافِحَاتٍ وَلا مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ فَإِذَا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفَاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مَا عَلَى الْمُحْصَنَاتِ مِنَ الْعَذَابِ ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ الْعَنَتَ مِنْكُمْ وَأَنْ تَصْبِرُوا خَيْرٌ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (٢٥)

Allah s.w.t. berfirman, 

"25. Dan barang siapa yang tidak mampu di antara kalian nafkah untuk menikahi wanita-wanita merdeka yang beriman," 

Barang siapa di antara kalian tidak mempunyai biaya untuk menikahi perempuan merdeka yang beriman. Biaya di sini adalah mahar, kemampuan dan kemudahan untuk menikahi wanita-wanita yang merdeka, terpelihara kehormatannya lagi mukminah.

"maka dari hamba sahaya perempuan yang kalian miliki dari pemudi-pemudi kalian yang beriman." 

Maka dihalalkan menikahi perempuan yang beriman dari hamba-hamba yang kalian miliki. Iaitu kahwinilah oleh kalian hamba-hamba wanita yang beriman yang dimiliki oleh orang-orang mukmin.

"Dan Allah lebih mengetahui tentang iman-iman kalian." 

Allah mengetahui keimanan kalian. Dia mengetahui semua hakikat segala perkara dan rahsia-rahsianya. Manusia hanyalah mengetahui yang lahiriah saja. Oleh itu, merasa cukuplah dengan zahirnya dan serahkanlah masalah yang tersembunyi kepadaNya. Terkadang keimanan seorang hamba lebih tinggi daripada seorang merdeka.

"Sebahagian kalian dari sebahagian yang lain." 

Sebahagian dari kalian adalah dari sebahagian yang lain. Maksudnya orang merdeka dan hamba yang dikahwininya itu adalah sama-sama keturunan Adam dan hawa serta sama-sama beriman. Kalian dan mereka (hamba) sama-sama seagama, oleh itu jangan merasa sombong dari menikahinya.

"Maka nikahilah mereka dengan izin tuan mereka" 

Kerana itu nikahilah mereka dengan izin tuannya, baik tuannya hanya seorang atau lebih. Tuan yang memiliki hamba itu adalah sebagai walinya; seorang hamba perempuan tidak boleh nikah kecuali dengan izin tuannya. Begitu juga si tuan merupakan wali dari hamba lelakinya; seorang hamba lelaki tidak diperkenankan berkahwin tanpa izin tuannya.

Apabila tuan seorang hamba perempuan adalah seorang wanita, maka si hamba perempuan dikahwinkan oleh orang yang mengahwinkan tuannya dengan seizin si tuan.

"dan berilah mereka mahar mereka dengan cara ma'ruf," 

Berilah mereka maskahwin dengan cara yang patut, dengan kerelaan hati; dan janganlah mengurangi atau menunda maskahwinnya kerana meremehkan mereka disebabkan mereka adalah budak-budak perempuan yang dimiliki.

"wanita-wanita yang menjaga diri, bukan wanita-wanita pezina" 

Kerana mereka adalah wanita-wanita yang menjaga dirinya dan memelihara kehormatannya dari perbuatan zina. Musafihat bermaksud wanita-wanita yang tidak sopan atau perempuan lacur yang terang-terangan yang tidak pernah menolak lelaki yang hendak berbuat keji terhadap dirinya.

"dan bukan wanita yang mengambil lelaki piaraan." 

Muttakhizati akhdan ialah wanita yang mengambil lelaki lain yang dia setujui sebagai temannya dan berzina dengannya secara rahsia. Allah s.w.t. melarang berkahwin dengan wanita seperti itu selagi si wanita masih tetap dalam keadaan demikian.

"Maka apabila mereka telah menjaga diri, maka jika mereka datang dengan perbuatan keji, maka atas mereka setengah dari apa yang wanita-wanita merdeka yang bersuami dari siksa."

Apabila mereka telah berumah tangga, tetapi melakukan perbuatan keji, maka hukuman bagi mereka setengah dari hukuman wanita-wanita merdeka yang bersuami. Jika mereka berzina padahal sudah menikah, maka didera sebanyak 50 kali dan diasingkan selama setengah tahun, dan tidak hukum ada rajam terhadap mereka.

Namun jika mereka belum menikah kemudian berzina, maka mereka diberi hukuman ta'zir sebagai pencegahan sesuai pendapat hakim. Hukuman had bagi hamba lelaki dan perempuan adalah sama.

"Demikian itu bagi orang yang takut zina di antara kalian." 

Itu, adalah bagi orang-orang yang takut terhadap kesulitan menjaga diri. Diperbolehkan mengahwini hamba-hamba wanita dengan empat syarat, iaitu mereka beriman (mukminah), menjaga diri/'iffah zahir maupun batin, tidak mampu membayar mahar wanita merdeka dan khuatir melakukan zina. Dirinya tidak sabar menahan keinginan penyaluran biologisnya. Bila keinginan ini ditahannya, maka akan menyebabkan dirinya kepayahan.

"Dan jika kalian bersabar lebih baik bagi kalian." 

Tetapi jika kalian bersabar, itu lebih baik bagi kalian. Bersabar dengan tidak menikahi mereka dan berjihad melawan hawa nafsunya agar tidak berzina adalah lebih utama dan lebih baik. Menikahi hamba perempuan akan menimbulkan mafsadat bagi anak-anaknya kelak kerana mereka akan menjadi hamba seperti ibunya bagi tuannya. 

Kecuali jika suaminya adalah seorang lelaki asing, maka anak-anak yang akan lahir darinya bukan menjadi hamba lagi. Perbuatan beralih menikahi hamba wanita dengan meninggalkan wanita merdeka merupakan perbuatan yang rendah dan cacat kehormatan.

"Dan Allah Maha Pengampun Maha Penyayang."

Allah Maha Pengampun terhadap hal yang telah berlalu. Had itu dapat menghapuskan dosa, di mana dengan had tersebut Allah menghapuskan dosa hamba-hambaNya. Dia Maha Penyayang.


Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...