Rabu, 18 Mei 2016

5:83-86 Tafsir Surah Al Maidah, ayat 83-86

وَإِذَا سَمِعُوا مَا أُنْزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرَى أَعْيُنَهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ يَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ (٨٣) وَمَا لَنَا لا نُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَمَا جَاءَنَا مِنَ الْحَقِّ وَنَطْمَعُ أَنْ يُدْخِلَنَا رَبُّنَا مَعَ الْقَوْمِ الصَّالِحِينَ (٨٤) فَأَثَابَهُمُ اللَّهُ بِمَا قَالُوا جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الأنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَذَلِكَ جَزَاءُ الْمُحْسِنِينَ (٨٥) وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ (٨٦) 

Ayat ini turun berkenaan dengan Raja Najasyi dan teman-temannya yang menangis ketika Ja'far bin Abi Thalib membacakan surah Maryam kepada mereka di Habsyah.

Atau utusan raja Najasyi datang kepada Nabi s.a.w. dari Habsyah. Rasulullah s.a.w. membacakan kepada mereka surah Yasin, lalu mereka menangis dan masuk Islam seraya berkata, "Sungguh mirip sekali perkataan ini dengan yang diturunkan kepada Isa."

Atau para petani yang tiba bersama Ja'far ibnu Abu Talib dari negeri Habsyah. Rasulullah s.a.w. membacakan Al-Qur'an kepada mereka. Wallahu a'lam.

"83. Dan apabila mereka mendengar apa yang diturunkan kepada Rasul, kamu lihat mata mereka mencucurkan dari air mata kerana apa yang mereka ketahui kebenaran." 

Iaitu melalui apa yang terdapat di dalam kitab mereka tentang berita gembira akan datangnya seorang rasul, iaitu Nabi Muhammad s.a.w.

"Mereka berkata, "Ya Tuhan kami, kami beriman, maka catatlah kami bersama orang-orang yang menjadi saksi."" 

Iaitu bersama Nabi Muhammad s.a.w. dan umatnya. Umat Muhammad s.a.w. adalah orang-orang yang menjadi saksi atas kebenarannya dan yang beriman kepadanya, umat yang adil dan persaksian mereka diterima. Umatnya menjadi saksi atas keesaan Allah, menjadi saksi bahawa Nabi s.a.w. dan para rasul telah menyampaikan risalahnya dan menjadi saksi terhadap umat-umat terdahulu, apakah mereka beriman atau tidak.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Barangkali apabila kalian kembali ke tanah air kalian, maka kalian akan berpindah ke agama kalian lagi. Mereka menjawab, "Kami tidak akan pindah dari agama kami sekarang."

"84. Dan mengapa kami tidak beriman kepada Allah dan apa yang datang kepada kami kebenaran," 

Maksudnya, "Apa yang menghalangi kami untuk beriman, padahal ada yang menghendaki kami beriman (berupa kebenaran yang dibawanya)?" Ada yang mengatakan, bahawa ucapan ini mereka ucapkan ketika orang-orang Yahudi mencela mereka kerana masuk Islam.

"dan kami menginginkan agar memasukkan kami Tuhan kami bersama golongan orang-orang yang soleh?" 

Golongan orang-orang Nasrani inilah di antara Ahli Kitab yang beriman kepada Allah dan kepada Al Qur'an dan Al Kitab, sedangkan mereka berendah hati kepada Allah. Mereka sebelumnya adalah orang-orang yang membenarkannya. Dan Mereka tidak ingin bergaul dengan orang-orang jahil.

"85. Maka memberi mereka pahala Allah sebab apa yang mereka katakan," 

Allah s.w.t. membalas mereka sebagai pahala atas iman mereka, kepercayaan dan pengakuan mereka kepada perkara yang hak dengan,

"syurga-syurga mengalir dari bawahnya sungai-sungai, kekal di dalamnya." 

Mereka tinggal di dalam syurga untuk selamanya, tidak akan pindah dan tidak akan fana.

"Dan itulah balasan orang-orang yang berbuat baik." 

Kerana mereka mengikuti perkara yang hak dan taat kepadanya di mana pun perkara yang hak ada dan bila saja serta dengan siapa pun, mereka tetap berpegang kepada perkara yang hak.

"86. Dan orang-orang yang kafir dan mendustakan dengan ayat-ayat Kami, mereka itu para penghuni neraka Jahim." 

Mereka yang ingkar kepada ayat-ayat Allah dan menentangnya adalah ahli neraka yang akan masuk ke dalamnya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...