Jumaat, 3 Jun 2016

11:8-11 Tafsir Surah Hud, ayat 8-11.

وَلَئِنْ أَخَّرْنَا عَنْهُمُ الْعَذَابَ إِلَى أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ لَيَقُولُنَّ مَا يَحْبِسُهُ أَلا يَوْمَ يَأْتِيهِمْ لَيْسَ مَصْرُوفًا عَنْهُمْ وَحَاقَ بِهِمْ مَا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ (٨) وَلَئِنْ أَذَقْنَا الإنْسَانَ مِنَّا رَحْمَةً ثُمَّ نَزَعْنَاهَا مِنْهُ إِنَّهُ لَيَئُوسٌ كَفُورٌ (٩) وَلَئِنْ أَذَقْنَاهُ نَعْمَاءَ بَعْدَ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ لَيَقُولَنَّ ذَهَبَ السَّيِّئَاتُ عَنِّي إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُورٌ (١٠) إِلا الَّذِينَ صَبَرُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِكَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ (١١)

Allah s.w.t. menceritakan perihal manusia dan sifat-sifat tercela yang ada pada dirinya, kecuali bagi orang yang dikasihi oleh Allah dari kalangan hamba-hambaNya yang beriman.

"8. Dan sungguh, jika Kami tunda dari mereka azab sampai waktu tertentu," 

Jika Allah s.w.t. undurkan azab dan hukuman atau Dia janjikan hal itu terhadap orang-orang musyrik sampai kepada suatu waktu yang ditentukan atau waktu yang telah dibatasi.

Dikatakan demikian kerana tabiat dan watak mereka telah terbiasa dengan dusta dan ragu, maka tiada kebiasaan mereka kecuali hanyalah berdusta dan meragukan; mereka tidak dapat melepaskan tabiatnya.

"nescaya mereka akan berkata, "Apa yang menghalanginya?""

Dengan nada mengolok-olok, mendustakan, menentang dan mencabar ingin segera diturunkan azab itu, kerana kebodohan dan kezaliman mereka.

"Ingatlah hari datang kepada mereka, tidak dipalingkan dari mereka. Dan meliputi dengan mereka apa yang telah mereka dengannya memperolok-olok." 

Ketahuilah, ketika azab itu datang kepada mereka, tidaklah dapat dielakkan oleh mereka. Mereka dikepung yang dahulu mereka memperolok-olokkannya.

Allah s.w.t. memberitahukan tentang tabi’at manusia yang zalim lagi jahil.

"9. Dan sungguh jika Kami berikan manusia dari Kami rahmat," 

Seperti kesihatan dan rezeki yang banyak.

"kemudian Kami mencabutnya darinya, sungguh dia benar-benar menjadi orang yang putus asa sangat ingkar." 

Apabila mereka mendapat musibah sesudah mendapat nikmat, maka dia akan merasa terputus dari kebaikan di masa akan datang, serta kafir dan ingkar terhadap keadaan yang sebelumnya.

Seakan-akan dia tidak pernah mengalami suatu kebaikan pun, dan sesudah itu dia tidak mengharapkan suatu jalan keluar pun.

Dia tidak mengharap pahala Allah terhadap musibah itu, dan tidak terlintas dalam hatinya bahawa Allah s.w.t. akan mengembalikannya atau mengembalikan yang sepertinya atau bahkan yang lebih baik daripadanya.

"10. Dan sungguh jika Kami berikan kepadanya kebahagiaan setelah bencana menimpanya," 

Apabila Allah s.w.t. memberikan mereka rahmat dan nikmat sesudah sengsara dan bencana.

"nescaya dia akan berkata, "Telah hilang bencana-bencana dariku.""

Tidak akan ada kesengsaraan dan bencana lagi yang menimpaku sesudah ini. Mereka menyangka bahawa kenikmatan itu akan tetap berkekalan padanya.

"Sesungguhnya dia benar-benar gembira sangat bangga."

Mereka bergembira dengan nikmat yang ada padanya dan berbangga serta tidak bersyukur terhadapnya. Mereka membanggakan diri di hadapan hamba-hamba Allah dengan bersikap angkuh, sombong dan ujub lagi merendahkan orang lain. Inilah tabiat manusia.

"11. Kecuali orang-orang yang sabar," 

Namun, di antara manusia ada yang diberi taufiq oleh Allah s.w.t. dan dikeluarkanNya dari akhlak tercela ini. Mereka sabar dalam menghadapi musibah, bencana dan kesengsaraan serta tidak berputus asa. Mereka juga bersabar ketika mendapat nikmat dan tidak sombong, bahkan mensyukurinya.

"dan mengerjakan amal soleh," 

Yang wajib maupun yang sunat, di waktu susah maupun senang.

"mereka itulah bagi mereka ampunan" 

Allah s.w.t. menghapuskan sebahagian dari dosa-dosa seseorang kerana bencana, derita, kesusahan, kepayahan, penyakit dan kesedihan yang menimpanya.

"dan pahala yang besar." 

Iaitu syurga. Di dalam kitab Sahihain disebutkan, "Demi Tuhan yang jiwaku berada di dalam genggaman kekuasaanNya, tidak sekali-kali Allah memutuskan bagi orang mukmin suatu keputusan melainkan hal itu baik baginya. Jika dia beroleh kegembiraan, maka dia akan bersyukur, dan bersyukur itu baik baginya. Dan jika ia tertimpa kesedihan, maka ia bersabar, dan bersabar itu baik baginya. Hal itu tidak dimiliki oleh seorang pun selain orang mukmin."

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...