Jumaat, 15 Julai 2016

23:17-22 Tafsir Surah Al Mu’minun, ayat 17-22.

وَلَقَدْ خَلَقْنَا فَوْقَكُمْ سَبْعَ طَرَائِقَ وَمَا كُنَّا عَنِ الْخَلْقِ غَافِلِينَ (١٧) وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ فَأَسْكَنَّاهُ فِي الأرْضِ وَإِنَّا عَلَى ذَهَابٍ بِهِ لَقَادِرُونَ (١٨) فَأَنْشَأْنَا لَكُمْ بِهِ جَنَّاتٍ مِنْ نَخِيلٍ وَأَعْنَابٍ لَكُمْ فِيهَا فَوَاكِهُ كَثِيرَةٌ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ (١٩) وَشَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَيْنَاءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ وَصِبْغٍ لِلآكِلِينَ (٢٠) وَإِنَّ لَكُمْ فِي الأنْعَامِ لَعِبْرَةً نُسْقِيكُمْ مِمَّا فِي بُطُونِهَا وَلَكُمْ فِيهَا مَنَافِعُ كَثِيرَةٌ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ (٢١) وَعَلَيْهَا وَعَلَى الْفُلْكِ تُحْمَلُونَ (٢٢)

Allah s.w.t. berfirman, 

"17. Dan sungguh, Kami ciptakan di atas kalian tujuh jalan,"

Iaitu tujuh lapis langit bertingkat-tingkat sebagai atap bagi bumi. Masing-masing lapisan di atas yang lain, dihiasi dengan bintang, matahari dan bulan serta tersimpan di dalamnya berbagai maslahat bagi makhluk.

"dan tidak sekali-kali Kami dari ciptaan Kami lalai." 

Dia tidak lengah, tidak membiarkan dan sentiasa bersama makhlukNya di mana saja. Dia tahan langit agar tidak menimpa bumi. Dia berikan rezeki kepada semua makhlukNya. Dia mengetahui semua sifat, semua bilangan, semua yang berlaku, semua yang dikerjakan dan semua yang diperlukan oleh semua makhlukNya.

"18. Dan Kami turunkan dari langit air dengan kadar," 

Dia menurunkan hujan sebagai rezeki bagimu dan haiwan ternakmu seukuran yang cukup bagimu, sesuai dengan keperluan baik untuk pengairan, untuk minum maupun untuk manfaat lainnya, tidak terlalu banyak sehingga merosakkan tanah dan bangunan, dan tidak terlalu sedikit sehingga tidak mencukupi buat tanam-tanaman dan pohon-pohon yang berbuah.

"lalu Kami menempatkannya di bumi,"

Dia jadikan bumi dapat menerima, menyerap dan menyimpan air supaya manusia dapat menggalinya, semua bebijian dan bibit-bibit yang ada padanya mendapat makanan.

"dan sungguh Kami atas menghilangkan dengannya sungguh Maha Kuasa." 

Dia berkuasa menghilangkan nikmat-nikmatNya dengan menimpakan musibah, sebagai peringatan kepada hamba-hambaNya agar mereka bersyukur. Dia benar-benar berkuasa menghilangkannya dengan tidak menurunkan hujan sehingga berlaku kemarau, atau Dia ubah rasanya menjadi masin sehingga tidak dapat diminum dan tidak dapat dijadikan pengairan, Dia turunkan hujan yang terlalu banyak sehingga berlakunya banjir atau Dia jadikan air itu masuk ke dalam perut bumi hingga tidak terjangkau oleh manusia.

"19. Maka Kami tumbuhkan untuk kalian dengannya kebun-kebun dari kurma dan anggur;" 

Maksudnya, Dia jadikan melalui air hujan itu kebun-kebun dan taman-taman yang subur dan permandangannya indah.

"bagi kalian di dalamnya buah-buahan yang banyak dan darinya kalian makan." 

Di kebun-kebun itu didapati berbagai jenis buah-buahan yang banyak. Kalian dapat memandang keindahannya dan sebahagiannya kalian makan.

"20. Dan pohon keluar dari Tursina, ia tumbuh dengan minyak," 

Yang dimaksudkan adalah pohon zaitun, sedangkan tur ertinya bukit. Disebutkan pohon zaitun secara khusus kerana tempatnya hanya khusus di negeri Syam dan kerana manfaat-manfaat yang dihasilkannya seperti minyak zaitun.

Sebahagian ulama mengatakan bahawa bukit dinamakan tur apabila terdapat pohon-pohonan; tetapi jika tidak ada pohon-pohonan, maka disebut bukit atau gunung, bukan tur.

Tursina atau Tur Sinin adalah nama bukit yang padanya Musa diajak bicara langsung oleh Allah s.w.t. Begitu juga semua bukit yang ada di sekitarnya yang padanya terdapat pohon zaitun.

"dan bumbu bagi orang-orang yang makan." 

Dan bahan pembangkit selera bagi orang-orang yang makan, iaitu sebagai tambahan dan penyedap makanan.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Makanlah minyak zaitun dan jadikanlah sebagai minyak, kerana sesungguhnya buah zaitun itu berasal dari pohon yang diberkati."

"21. Dan sungguh, bagi kalian dalam binatang ternak, sungguh ada pelajaran." 

Dia menciptakan haiwan ternak iaitu unta, lembu dan kambing dengan kekuasaanNya sendiri. Dia tundukkan haiwan-haiwan itu, lalu manusia menguasainya.

"Kami memberi minum kalian dari apa yang dalam perutnya," 

Iaitu susunya yang diasingkan dari najis dan darah.

"dan bagi kalian di dalamnya manfaat yang banyak," 

Padanya juga terdapat banyak manfaat untuk kalian, iaitu bulunya, kulitnya dan lain-lain dibuat pakaian dan lain-lain kegunaan.

"dan darinya kalian makan." 

Sebahagian darinya kalian makan, iaitu dagingnya.

"22. Dan di atasnya," 

Di atas belakang haiwan ternak, iaitu menunggang dan membawa muatan di atas belakang unta menuju negeri yang jauh.

"dan di atas perahu kalian diangkut." 

Di atas kapal-kapal kamu diangkut. Manusia dan barang-barang dapat dipindahkan ke tempat yang lebih jauh.

Yang mengurniakan nikmat-nikmat yang banyak ini dan memberikan ihsanNya berhak untuk disyukuri, dipuji dan diibadahi dengan sungguh-sungguh serta tidak menggunakan nikmat-nikmat tersebut untuk maksiat.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...