Sabtu, 23 Julai 2016

58:7-10 Tafsir Surah Al Mujadilah, ayat 7-10.

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأرْضِ مَا يَكُونُ مِنْ نَجْوَى ثَلاثَةٍ إِلا هُوَ رَابِعُهُمْ وَلا خَمْسَةٍ إِلا هُوَ سَادِسُهُمْ وَلا أَدْنَى مِنْ ذَلِكَ وَلا أَكْثَرَ إِلا هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ مَا كَانُوا ثُمَّ يُنَبِّئُهُمْ بِمَا عَمِلُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (٧) أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ نُهُوا عَنِ النَّجْوَى ثُمَّ يَعُودُونَ لِمَا نُهُوا عَنْهُ وَيَتَنَاجَوْنَ بِالإثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَمَعْصِيَةِ الرَّسُولِ وَإِذَا جَاءُوكَ حَيَّوْكَ بِمَا لَمْ يُحَيِّكَ بِهِ اللَّهُ وَيَقُولُونَ فِي أَنْفُسِهِمْ لَوْلا يُعَذِّبُنَا اللَّهُ بِمَا نَقُولُ حَسْبُهُمْ جَهَنَّمُ يَصْلَوْنَهَا فَبِئْسَ الْمَصِيرُ (٨) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَنَاجَيْتُمْ فَلا تَتَنَاجَوْا بِالإثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَمَعْصِيَةِ الرَّسُولِ وَتَنَاجَوْا بِالْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ (٩) إِنَّمَا النَّجْوَى مِنَ الشَّيْطَانِ لِيَحْزُنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَلَيْسَ بِضَارِّهِمْ شَيْئًا إِلا بِإِذْنِ اللَّهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ (١٠)

Allah s.w.t. berfirman, 

"7. Tidakkah kamu perhatikan bahawasanya Allah mengetahui apa yang di langit dan apa yang di bumi? Tidak ada dari pembicaraan rahsia tiga orang kecuali Dia keempat mereka. Dan tidak lima orang, kecuali Dia keenam mereka. Dan tidak lebih kurang dari itu dan tidak lebih banyak, kecuali Dia bersama mereka di mana saja mereka berada." 

Ma’iyyah (kebersamaan) Allah s.w.t. di sini adalah ma’iyyah ilmu (pengetahuan)Nya, pendengaranNya dan penglihatanNya meliputi dan menembusi apa yang mereka bisikkan dan sembunyikan di sesama mereka kerana Dia mengetahui segala yang ghaib.

Pembicaraan rahsia di sini adalah pembicaraan rahsia antara dua orang atau lebih, isi pembicaraannya adakalanya baik dan adakalanya buruk.

"Kemudian Dia beri tahu pada mereka tentang apa yang mereka kerjakan pada hari kiamat. Sesungguhnya Allah dengan segala sesuatu Maha Mengetahui."

Para malaikat telah ditugaskan olehNya mencatat semua yang mereka rahsiakan, walaupun Allah mengetahuinya dan mendengarnya. Maka tiada sesuatu pun dari urusan mereka yang tersembunyi dariNya.

"8. Tidakkah kamu lihat kepada orang-orang yang dilarang dari pembicaraan rahsia, kemudian mereka kembali kepada apa yang mereka dilarang darinya" 

Nabi s.a.w. dan orang-orang Yahudi telah mengadakan perjanjian perdamaian. Mereka apabila nampak seseorang dari sahabat Nabi s.a.w. melintas di hadapan mereka, maka mereka duduk dan saling berbisik-bisik di antara mereka. Orang mukmin itu menyangka bahawa mereka berbisik untuk merancangkan suatu makar untuk membunuhnya, atau suatu hal yang tidak disukai oleh orang mukmin itu.

Apabila orang mukmin itu nampak perbuatan mereka itu, maka dia merasa takut kepada mereka, akhirnya dia tidak jadi melintasi mereka. Nabi s.a.w. melarang mereka, tetapi mereka berdegil dan tetap melakukannya.

"dan mereka berbicara rahsia untuk berbuat dosa, dan permusuhan, dan menderhakai Rasul." 

Mereka meremehkan perintah Allah. Mereka bertekad dan saling membicarakan dan memerintahkan untuk mengerjakannya.

"Dan apabila mereka datang padamu, memberi penghormatan padamu dengan apa yang tidak menghormatimu dengannya Allah." 

Dahulu orang-orang Yahudi dan munafik sering memberi salam kepada Rasulullah s.a.w., dengan ucapan, "Samun 'alaika", "Saam ‘alaika", "As Saam ‘alaika" atau "Ass'amu 'alaika". Maksudnya, semoga kematian atau kebinasaan menimpa ke atas dirimu.

Mereka beradab buruk ketika mengucapkan salam kepada Nabi s.a.w. dan orang-orang mukmin. Seakan-akan kata-kata itu adalah salam. Padahal sesungguhnya kata-kata itu sebenarnya merupakan cacian.

Beliau s.a.w. menjawab, “Wa ‘alaikum" atau "'Alaika". (Demikian juga kepada kamu atau semoga kamulah yang tertimpa apa yang kamu katakan itu).

Namun Beliau s.a.w. melarang umatnya berbicara keji, membalas ucapan mereka dengan menambah-nambah cacian. Sesungguhnya diperkenankanlah bagi kita terhadap mereka, dan tidak diperkenankanlah bagi mereka terhadap kita.

"Dan mereka berkata dalam diri mereka, "Mengapa tidak Allah menyiksa kita dengan apa yang kita katakan?""

Mereka hairan, meremehkan perkara tersebut dan berdalih dengan tidak diazabnya mereka bahawa ucapan mereka tidak berbahaya. Allah Maha Mengetahui segala yang disembunyikan (rahsiakan). Seandainya orang ini (Nabi s.a.w.) adalah seorang nabi, pastilah dalam waktu dekat Allah akan mengazab mereka. Maka Allah s.w.t. berfirman,

"Cukup bagi mereka neraka Jahannam mereka memasukinya. Maka seburuk-buruk tempat kembali."

Allah s.w.t. hanya memberi tangguh, namun tidak membiarkan begitu saja. Neraka Jahanam itu sudah cukup menghimpun segala kesengsaraan dan azab untuk mereka di hari kemudian.

"9. Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kalian bicara rahsia, maka janganlah kalian bicara rahsia dengan berbuat dosa, dan permusuhan, dan menderhakai rasul." 

Itulah perbuatan orang-orang yang tidak mengerti iaitu kaum kuffar Ahli Kitab, dan orang-orang yang mengikuti jejak mereka dalam kesesatannya iaitu orang-orang munafik.

"Tetapi berbicara rahsialah dengan kebaikan dan takwa. Dan bertakwalah kepada Allah yang kepadaNya kalian dikumpulkan."

Perbicaraan orang mukmin hanyalah hal-hal yang mendekati Allah, menjauhi kemurkaanNya. Berbicara untuk melakukan kebaikan, ketaatan dan ketakwaan. Penuhi hak Allah dan hak hambaNya. Tinggalkan segala yang haram dan dosa. Dia telah mencatat semua amal perbuatan dan ucapan. Dia akan memberitahu dan membalasnya.

Di hari kiamat kelak, Allah mendekati seorang mukmin, lalu meletakkan naunganNya kepadanya dan menutupinya dari penglihatan manusia. Dia memeriksa semua dosanya dan berfirman kepadanya, "Tahukah kamu dosa ini? Tahukah kamu dosa ini? Tahukah kamu dosa ini?” Manakala semua dosanya telah disebutkan dan diakuinya serta dia merasa dalam dirinya bahawa pastilah dirinya akan binasa.

Allah berfirman, "Sesungguhnya Aku telah menutupi dosa-dosamu ketika di dunia, dan Aku mengampuninya bagimu di hari ini.” Kemudian diberikan kepadanya kitab catatan amal-amal kebaikannya. Adapun orang-orang kafir dan munafik, para saksi mengatakan, "Mereka adalah orang-orang yang mendustakan Tuhannya. Ingatlah, laknat Allah menimpa orang-orang yang zalim.”

"10. Sungguh hanyalah pembicaraan rahsia dari syaitan," 

Perbicaraan rahsia atau berbisik-bisik yang isinya makar, tipu daya dan keinginan buruk adalah berasal dari perbuatan syaitan. Bisikan syaitan tipu dayanya lemah, dihembuskan kepada mereka dan membuat mereka menganggap baik perbuatan itu.

"supaya berduka cita orang-orang yang beriman," 

Tujuannya adalah untuk membuat orang mukmin merasa tidak selesa, gelisah atau berada dalam bahaya.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Apabila kamu bertiga, maka janganlah dua orang darimu melakukan pembicaraan rahsia (berbisik-bisik) tanpa melibatkan teman yang satunya lagi, kecuali dengan izinnya, kerana sesungguhnya hal itu akan membuatnya berduka cita (sakit hati)."

"dan tidaklah memberi mudharat kepada mereka sedikit pun, kecuali dengan izin Allah." 

Betapa pun mereka telah berbisik-bisik dan membuat makar, bahayanya hanya menimpa pelakunya dan tidak membayahakan kaum mukmin sedikit pun kecuali apa yang telah ditentukan Allah s.w.t.

"Dan kepada Allah maka hendaklah bertawakkal orang-orang yang beriman." 

Barang siapa yang merasa sedang menghadapi sesuatu dari itu, hendaklah ia meminta perlindungan kepada Allah dan bertawakallah kepadaNya. Iaitu bersandar kepadaNya dan percaya terhadap janjiNya. Maka Allah s.w.t. akan menolongnya, mencukupkannya dan menguruskan urusan agama dan dunianya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...