Sabtu, 6 Ogos 2016

11:15-16 Tafsir Surah Hud, ayat 15-16.

مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِيهَا وَهُمْ فِيهَا لا يُبْخَسُونَ (١٥) أُولَئِكَ الَّذِينَ لَيْسَ لَهُمْ فِي الآخِرَةِ إِلا النَّارُ وَحَبِطَ مَا صَنَعُوا فِيهَا وَبَاطِلٌ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (١٦)

Allah s.w.t. berfirman,

"15. Barang siapa yang dia menghendaki kehidupan dunia" 

Orang-orang yang syirik, menyekutukan Allah dalam bentuk perkataan, pegangan, perbuatan dan iktiqad. Mereka menjadikan suatu yang lain iaitu makhluk bernyawa atau tidak sebagai sekutu bagi Allah. Mereka beribadah, beramal dan apa saja perbuatan bukan kerana Allah.

Orang-orang yang riya’, menunjuk-nunjuk amalnya, maka pahala mereka diberikan di dunia ini dan mereka tidak dianiaya sedikit pun.

Orang-orang yang beribadah dengan maksud memperoleh dunia dan perhiasannya, seperti mereka yang mahu menjadi muazin dengan syarat diberi imbalan, mahu menjadi imam masjid dengan syarat diberi imbalan, mahu berdakwah jika dibayar sekian dan sebagainya.

Orang-orang yang beramal soleh seperti berpuasa, solat dhuha, solat tahajud dan sebagainya dengan niat hanya semata-mata untuk mencari keduniaan atau mendapatkan fadhilat di dunia saja.

"dan perhiasannya," 

Seperti wanita, anak-anak, harta yang banyak, emas, perak, kenderaan, haiwan ternak, sawah ladang dan sebagainya.

Barang siapa yang niatnya, harapannya, dambaannya, buruannya, usahanya dan amalnya tertuju kepada dunia dan perhiasannya saja, dan tidak berharap sama sekali kepada kehidupan akhirat, maka Allah membalas kebaikannya di dunia ini saja.

Dan bila ia datang ke akhirat, maka ia tidak lagi memiliki pahala amal kebaikan yang akan diberikan kepadanya. Ia tidak memperoleh bahagian sedikit pun di akhirat.

Adapun orang mukmin, harapannya tidak tertuju kepada dunia saja. Apa saja yang dilakukannya adalah kerana Allah. Maka kebaikannya dibalas di dunia ini, dan kelak di akhirat dia mendapat pahala dari amalnya itu. Iman mereka akan menghalanginya dari sikap yang hanya berharap kepada dunia saja.

"Kami penuhi kepada mereka amal-amal mereka di dalamnya" 

Allah s.w.t. akan memberikan dan memenuhi bahagian kesenangan yang dicarinya di dunia ini sebagai pembalasannya seperti yang tertulis dalam Lauh Mahfuzh.

"dan mereka di dalamnya tidak dirugikan." 

Apa yang telah ditetapkan untuk mereka tidaklah dikurangi, akan tetapi sampai di sinilah akhir kesenangan mereka, iaitu ketika sampai ajalnya.

"16. Mereka itu orang-orang yang tidak ada bagi mereka di akhirat kecuali neraka, dan lenyap apa yang mereka usahakan di dalamnya" 

Sia-sialah di sana apa yang telah mereka usahakan, seperti usaha mereka membuat makar terhadap kebenaran dan orang-orangnya. Begitu juga amal baik mereka yang tidak berdasarkan iman atau ikhlas kerana Allah yang merupakan syarat diterimanya.

"dan batil apa yang telah mereka kerjakan." 

Apa yang mereka usahakan dan kerjakan untuk mencari keduniaan itu terhapus atau digugurkan, tidak ada pahalanya dan tidak ada baginya suatu bahagian pun di akhirat. Mereka termasuk orang-orang yang rugi.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...