Sabtu, 6 Ogos 2016

12:67-69 Tafsir Surah Yusuf, ayat 67-69.

وَقَالَ يَا بَنِيَّ لا تَدْخُلُوا مِنْ بَابٍ وَاحِدٍ وَادْخُلُوا مِنْ أَبْوَابٍ مُتَفَرِّقَةٍ وَمَا أُغْنِي عَنْكُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْءٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلا لِلَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَعَلَيْهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ (٦٧) وَلَمَّا دَخَلُوا مِنْ حَيْثُ أَمَرَهُمْ أَبُوهُمْ مَا كَانَ يُغْنِي عَنْهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْءٍ إِلا حَاجَةً فِي نَفْسِ يَعْقُوبَ قَضَاهَا وَإِنَّهُ لَذُو عِلْمٍ لِمَا عَلَّمْنَاهُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ (٦٨) وَلَمَّا دَخَلُوا عَلَى يُوسُفَ آوَى إِلَيْهِ أَخَاهُ قَالَ إِنِّي أَنَا أَخُوكَ فَلا تَبْتَئِسْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (٦٩)

Allah s.w.t. menceritakan tentang Nabi Ya'qub a.s., bahawa dia memerintahkan kepada anak-anaknya ketika melepas keberangkatan mereka bersama Bunyamin menuju negeri Mesir.

"67. Dan dia berkata, "Wahai anak-anakku! Janganlah kalian masuk dari pintu yang satu, dan masuklah kalian dari pintu-pintu yang berlainan.""

Hal itu untuk menghindari penyakit 'ain (pandangan mata jahat) dari orang ramai. Demikian itu kerana mereka adalah orang-orang yang berpenampilan bagus dan mempunyai rupa yang tampan-tampan serta kelihatan berwibawa. Sesungguhnya 'ain itu adalah benar, ia dapat menurunkan pengendara kuda dari kudanya.

Ya'qub a.s. merasa yakin bahawa Yusuf a.s. pasti akan menjumpai salah seorang dari saudara-saudaranya di antara pintu-pintu gerbang itu.

"Dan tidak aku bermanfaat dari kalian dari Allah sedikitpun." 

Ya'qub a.s. hanya kasihan terhadap anak-anaknya. Walaupun mereka telah berhati-hati, apabila Allah menghendaki sesuatu, takdir, keputusan dan kehendak yang ditetapkanNya bagi mereka tidak akan dapat dicegah dan ditolak.

"Tidaklah keputusan kecuali bagi Allah." 

Apa yang diputuskanNya itulah yang terjadi.

"KepadaNya aku bertawakkal, dan kepadaNya maka bertawakkal orang-orang yang bertawakkal."

Dengan bertawakkal kepada Allah apa yang diinginkan akan terwujud dan apa yang dibimbangkan akan hilang.

"68. Dan tatkala mereka masuk dari arah memerintahkan mereka bapa mereka, tidaklah dia bermanfaat dari mereka dari Allah sedikit pun, kecuali keinginan pada diri Ya'qub yang dia tetapkannya." 

Iaitu keinginan untuk menolak penyakit ‘ain kerana rasa sayang kepada anak-anaknya.

"Dan sesungguhnya dia sungguh punya pengetahuan, kerana apa yang Kami telah mengajarnya. Akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui."

Ya'qub a.s. adalah orang yang mempunyai dan mengamalkan ilmunya, iaitu pengetahuan akibat dari suatu perkara serta perkara-perkara halus.

"69. Dan tatkala mereka masuk atas Yusuf, dia membawa kepadanya saudaranya," 

Saudara-saudara Yusuf a.s. tiba ke hadapannya bersama Bunyamin, lalu Yusuf a.s. membawa mereka masuk ke dalam ruangan kehormatannya, iaitu tempat tetamu terhormatnya. Yusuf a.s. melimpahkan kepada mereka semua penghormatannya, sikap lemah lembut, dan kebajikannya.

Kemudian Yusuf a.s. memisahkan Bunyamin dari mereka, dan Yusuf a.s. membuka rahsia dirinya kepada Bunyamin serta menceritakan kepadanya tentang semua yang telah dialaminya.

"dia berkata, "Sungguh aku, aku saudaramu, maka janganlah kamu berduka cita dengan apa yang mereka kerjakan.""

Iaitu sikap hasad dan perbuatan mereka terhadapnya di masa lalu. Yusuf a.s. menyuruh Bunyamin agar merahsiakan hal itu dari mereka. Kemudian Yusuf a.s. berpakat dengan Bunyamin bahawa ia akan membuat helah dengan meletakkan sesuatu dalam karungnya agar Bunyamin tinggal dengannya dalam keadaan dihormati dan dimuliakan.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...