Ahad, 7 Ogos 2016

15:26-38 Tafsir Surah Al Hijr, ayat 26-38.

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الإنْسَانَ مِنْ صَلْصَالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ (٢٦) وَالْجَانَّ خَلَقْنَاهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نَارِ السَّمُومِ (٢٧) وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِنْ صَلْصَالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ (٢٨) فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ (٢٩) فَسَجَدَ الْمَلائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ (٣٠) إِلا إِبْلِيسَ أَبَى أَنْ يَكُونَ مَعَ السَّاجِدِينَ (٣١)قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا لَكَ أَلا تَكُونَ مَعَ السَّاجِدِينَ (٣٢) قَالَ لَمْ أَكُنْ لأسْجُدَ لِبَشَرٍ خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصَالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ (٣٣) قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّكَ رَجِيمٌ (٣٤) وَإِنَّ عَلَيْكَ اللَّعْنَةَ إِلَى يَوْمِ الدِّينِ (٣٥) قَالَ رَبِّ فَأَنْظِرْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ (٣٦) قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ (٣٧) إِلَى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ (٣٨)

Allah s.w.t. menyebutkan nikmat dan ihsanNya kepada Nabi Adam a.s., dan apa yang dilakukan Iblis, musuhnya terhadapnya.

"26. Dan sungguh, Kami ciptakan manusia dari tanah liat yang kering dari lumpur hitam yang terbentuk." 

Salsal bermaksud tanah liat kering seperti tembikar, berubah warnanya dan berbau busuk kerana sudah lama. Masnun ertinya tanah yang basah, licin lagi berkilat. Masnun juga bermaksud yang dituangkan.

"27. Dan jin, Kami telah menciptakannya sebelumnya dari api yang sangat panas." 

Sebelum menciptakan manusia, Allah s.w.t. telah menciptakan al jan iaitu jin dari nyala api terbaik dari api matahari. Samum bermaksud nyala api, tidak berasap, angin panas yang dapat membunuh (mematikan), angin panas di malam dan siang hari, panasnya menyerap ke liang bulu roma. Angin panas yang dirasakan di dalam rumah adalah satu bahagian dari tujuh puluh bahagian angin panas yang jin diciptakan darinya.

"28. Dan tatkala berfirman Tuhanmu kepada malaikat, "Sungguh, Aku yang menciptakan manusia dari tanah liat yang kering dari lumpur hitam yang berbentuk.""

Allah s.w.t. menyebutkan kemuliaan dan keharuman serta kesucian unsur kejadian Adam kepada para malaikatNya sebelum Adam diciptakan dan dimuliakanNya.

"29. Maka tatkala Aku menyempurnakannya, dan Aku tiupkan ke dalamnya dari ruhKu," 

Apabila Allah s.w.t. telah menyempurnakan kejadiannya, dan Dia telah meniupkan roh ciptaanNya. Diidhafatkan atau dihubungkan kata roh dengan Allah adalah untuk menunjukkan kemuliaan Adam, sebagaimana kata “baitullah” (rumah Allah) dan sebagainya.

"maka tunduklah kalian kepadanya dalam keadaan bersujud." 

Allah s.w.t. memerintahkan para malaikatNya untuk bersujud kepada Adam a.s. Bersujud di sini bermaksud membongkok memberi penghormatan, bukan bersujud menyembah seperti dalam solat.

"30. Maka bersujud para malaikat semuanya seluruhnya." 

Mereka semua sujud sebagai pengagungan terhadap perintah Allah dan penghormatan kepada Adam a.s. kerana ia mengetahui yang tidak mereka ketahui. Begitulah kelebihan orang yang berilmu berbanding orang yang tidak berilmu.

"31. Kecuali iblis. Ia enggan untuk menjadi bersama yang bersujud." 

Iblis adalah nenek moyang jin yang tinggal di kalangan malaikat. Inilah permulaan permusuhannya kepada Adam dan keturunannya.

"32. Allah berfirman, "Hai iblis! Apa sebab bagimu untuk tidak menjadi bersama-sama orang-orang yang bersujud?""

Allah berfirman, “Wahai iblis! Apa sebabnya kamu tidak bersama mereka yang sujud itu?"

"33. Dia berkata, "Tidak akan aku bersujud kepada manusia Engkau menciptakannya dari tanah liat yang kering dari lumpur hitam yang berbentuk.""

Iblis bersikap kafir, ingkar, sombong terhadap perintah Allah dan menampakkan permusuhan kepada Adam dan keturunannya. Ia merasa ujub dengan asal penciptaannya, ia membanggakan dirinya dengan kebatilan, menganggap dirinya lebih baik daripada Adam kerana ia diciptakan dari api, sedangkan Adam a.s. diciptakan dari tanah.

"34. Allah berfirman, "Maka keluarlah kamu darinya, maka sungguh kamu terkutuk.""

Oleh kerana kekafiran dan kesombongan iblis, Allah s.w.t. mengusirnya dari syurga, langit atau kedudukan tinggi yang ditempatinya.

"35. Dan sesungguhnya atas kamu laknat sampai hari pembalasan." 

Setelah Allah melaknat iblis, jadilah ia makhluk yang terkutuk. Kutukan bermaksud celaan, aib dan dijauhkan dari semua kebaikan dan rahmat Allah Ta’ala. Ia akan sentiasa di atas kekafiran, diikuti oleh laknat Allah yang terus-menerus menimpa dirinya sehingga hari kiamat.

Maka berubahlah rupa iblis yang sebelumnya sama dengan para malaikat; rupanya menjadi hitam seperti noda. Maka setiap noda yang ada di dunia sampai hari kiamat berasal darinya.

"36. Iblis berkata, "Ya Tuhanku, maka berilah aku penangguhan hingga hari mereka dibangkitkan.""

Iblis meminta agar dia tidak segera diazab, bahkan agar diberikan kebebasan hidup sampai hari manusia dibangkitkan. Hal ini merupakan dorongan kedengkian hatinya terhadap Adam dan kerurunannya.

"37. Allah berfirman, "Maka sungguh kamu termasuk orang-orang yang diberi tangguh.""

Allah s.w.t. memperkenankan permintaannya bukan bererti sebagai pemuliaan untuk dirinya, tetapi sebagai istidraj dan membiarkan dia terjerumus lebih sesat lagi disebabkan keingkaran, kesombongan dan keujubannya. Sedang azab dari Allah s.w.t. menantikannya.

Penangguhan itu juga sebagai ujian dan cobaan dari Allah untuknya dan untuk hamba-hambaNya agar diketahui dengan jelas orang yang benar; yang taat kepada Allah dengan yang tidak demikian.

"38. Sampai hari waktu yang ditentukan." 

Iaitu waktu tiupan pertama tanda permulaan hari kiamat.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...