Isnin, 29 Ogos 2016

12:70-76 Tafsir Surah Yusuf, ayat 70-76.

فَلَمَّا جَهَّزَهُمْ بِجَهَازِهِمْ جَعَلَ السِّقَايَةَ فِي رَحْلِ أَخِيهِ ثُمَّ أَذَّنَ مُؤَذِّنٌ أَيَّتُهَا الْعِيرُ إِنَّكُمْ لَسَارِقُونَ (٧٠) قَالُوا وَأَقْبَلُوا عَلَيْهِمْ مَاذَا تَفْقِدُونَ (٧١) قَالُوا نَفْقِدُ صُوَاعَ الْمَلِكِ وَلِمَنْ جَاءَ بِهِ حِمْلُ بَعِيرٍ وَأَنَا بِهِ زَعِيمٌ (٧٢) قَالُوا تَاللَّهِ لَقَدْ عَلِمْتُمْ مَا جِئْنَا لِنُفْسِدَ فِي الأرْضِ وَمَا كُنَّا سَارِقِينَ (٧٣) قَالُوا فَمَا جَزَاؤُهُ إِنْ كُنْتُمْ كَاذِبِينَ (٧٤) قَالُوا جَزَاؤُهُ مَنْ وُجِدَ فِي رَحْلِهِ فَهُوَ جَزَاؤُهُ كَذَلِكَ نَجْزِي الظَّالِمِينَ (٧٥) فَبَدَأَ بِأَوْعِيَتِهِمْ قَبْلَ وِعَاءِ أَخِيهِ ثُمَّ اسْتَخْرَجَهَا مِنْ وِعَاءِ أَخِيهِ كَذَلِكَ كِدْنَا لِيُوسُفَ مَا كَانَ لِيَأْخُذَ أَخَاهُ فِي دِينِ الْمَلِكِ إِلا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مَنْ نَشَاءُ وَفَوْقَ كُلِّ ذِي عِلْمٍ عَلِيمٌ (٧٦)

Allah s.w.t. berfirman,

"70. Maka tatkala dia menyiapkan untuk mereka dengan bekal mereka, dia memasukkan piala dalam karung saudaranya."

Setelah disiapkan bahan makanan mereka, lalu dimuatkan ke atas unta-unta mereka, Yusuf a.s. memerintahkan kepada salah seorang dari pelayannya untuk meletakkan piala raja di dalam karung milik Bunyamin tanpa pengetahuan seorang pun.

Piala adalah bekas minuman yang mahal di saat itu. Ia dibuat dari perak atau emas. Bentuknya seperti mangkuk. Ia juga diguna untuk menakar makanan.
Kafilah mula meninggalkan majlis Yusuf a.s.

"Kemudian berseru orang yang menyeru, "Wahai kafilah! Sesungguhnya kalian pasti para pencuri.""

Tiba-tiba mereka dituduh mencuri.

"71. Mereka berkata, dan mereka menghadap kepada mereka, "Apa yang kalian kehilangan?""

Mereka menghadap dengan tujuan untuk menolak tuduhan, kerana pencuri biasanya melarikan diri.

"72. Mereka berkata, "Kami kehilangan piala raja,""

Iaitu sa' atau alat takar.

"dan bagi siapa yang datang dengannya seberat unta, dan aku dengannya orang yang menjamin."

Bahan makanan seberat beban seekor unta akan dihadiahkan kepada sesiapa yang dapat mengembalikan piala yang hilang itu. Saudara-saudara Yusuf a.s. menafikan tuduhan itu.

"73. Mereka berkata, "Demi Allah, sungguh, kalian telah mengetahui tidak kami datang untuk membuat kerosakan di bumi dan bukanlah kami orang-orang yang mencuri.""

Kalian telah mengenali kami sejak kita berjumpa. Kalian telah mengetahui dan menyaksikan dari kelakuan kami yang baik. Watak dan tabiat kami bukanlah watak pencuri. Para penyeru itu bertanya kepada saudara-saudara Yusuf a.s.,

"74. Mereka berkata, "Maka apa balasannya jika kalian orang-orang yang berdusta?""

Apakah balasan yang sesuai bagi pencuri jika kami menjumpai piala itu ada pada kalian? Menurut undang-undang raja, barang siapa yang didapati mencuri, maka dia akan dipukul dan disuruh mengganti barang yang dicuri dua kali ganda.

"75. Mereka berkata, "Balasannya, siapa yang ditemukan dalam karungnya, maka dia balasannya.""

Pada siapa yang ditemukan barang yang dicuri itu, maka dia sendirilah yang menjadi tebusannya.

"Demikianlah Kami beri balasan orang-orang yang zalim." 

Menurut syari’at Nabi Ya’kub a.s., barang siapa mencuri maka hukumannya dijadikan hamba selama setahun. Hal inilah yang diinginkan oleh Yusuf a.s. Kemudian mereka meminta Yusuf a.s. memeriksa karung-karung mereka.

"76. Maka dia mulai dengan karung-karung mereka sebelum karung saudaranya," 

Untuk menyembunyikan tujuannya agar tidak terlintas di benak mereka bahawa Beliau mengatur rancangan, Yusuf a.s. mula memeriksa karung-karung mereka sebelum karung milik Bunyamin.

"kemudian mengeluarkannya dari karung saudaranya." 

Yusuf a.s. menetapkan hukum atas mereka berdasarkan pengakuan dan ketetapan mereka sendiri, serta sekaligus mengharuskan bagi mereka menuruti ketentuan hukum yang diyakini oleh mereka.

"Demikianlah Kami mengatur untuk Yusuf." 

Tipu muslihat begini disukai dan diridhai Allah s.w.t., kerana mengandung hikmah dan maslahat yang diperlukan untuk mencapai maksud Yusuf a.s.

"Tidak patut untuk mengambil saudaranya dalam peraturan raja, kecuali bahawa Allah menghendaki." 

Hukuman yang dijatuhkan terhadap saudaranya bukanlah berdasarkan undang-undang raja. Allah s.w.t. telah menetapkan bagi Yusuf a.s. agar memberikan keputusan terhadap saudara-saudaranya dengan keputusan yang mereka ketahui dari syariat mereka.

Yusuf a.s. tidak dapat menerapkan syari’at bapanya kecuali dengan kehendak Allah dengan mengilhamkannya untuk bertanya kepada saudara-saudaranya.

"Kami tinggikan darjat-darjat orang yang Kami kehendaki;"

Allah s.w.t. meninggikan beberapa darjat orang-orang yang beriman dan berilmu dengan ilmu yang bermanfaat dan mengetahui cara agar tujuan tercapai.

"dan di atas tiap-tiap yang memiliki ilmu, yang lebih berilmu."

Di atas setiap orang yang 'alim (berpengetahuan) itu ada lagi yang lebih 'alim daripadanya. Dan Allah Maha Mengetahui di atas semua orang yang berpengetahuan. Hanya dari Allah pengetahuan itu, lalu dipelajari oleh para ulama, dan hanya kepadaNyalah ilmu pengetahuan itu kembali.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...