Selasa, 9 Ogos 2016

18:85-88 Tafsir Surah Al Kahfi, ayat 85-88.

فَأَتْبَعَ سَبَبًا (٨٥) حَتَّى إِذَا بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَغْرُبُ فِي عَيْنٍ حَمِئَةٍ وَوَجَدَ عِنْدَهَا قَوْمًا قُلْنَا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّا أَنْ تُعَذِّبَ وَإِمَّا أَنْ تَتَّخِذَ فِيهِمْ حُسْنًا (٨٦) قَالَ أَمَّا مَنْ ظَلَمَ فَسَوْفَ نُعَذِّبُهُ ثُمَّ يُرَدُّ إِلَى رَبِّهِ فَيُعَذِّبُهُ عَذَابًا نُكْرًا (٨٧) وَأَمَّا مَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُ جَزَاءً الْحُسْنَى وَسَنَقُولُ لَهُ مِنْ أَمْرِنَا يُسْرًا (٨٨)

Allah s.w.t. berfirman,

"85. Lalu dia mengikuti sebab." 

Sababan bermaksud tempat-tempat dan jalan yang menghubungkan di antara belahan timur dan barat, kedua belahan bumi yang berlawanan letaknya, tanda-tanda dan bekas-bekas peninggalan yang telah ada sebelum zaman itu. Sababan juga bermaksud ilmu.

Maka Zulkarnain menempuh tempat-tempat di bumi dan semua tanda-tanda yang ada padanya.

"86. Sehingga apabila dia telah sampai ke tempat terbenam matahari, dia mendapatkannya matahari terbenam dalam mata air lumpur hitam," 

Sampailah ia ke belahan bumi di ufuk barat semasa matahari sedang terbenam. Ia nampak seolah-olah matahari itu terbenam di dalam laut yang berlumpur hitam lagi panas.

"dan dia dapatkan di sisinya kaum." 

Dia mendapati di sana segolongan besar umat yang tidak beragama dari kalangan Bani Adam.

"Kami berfirman, "Wahai Zulkarnain! Adapun untuk kamu menyiksa dan adapun untuk kamu menjadikan pada mereka berbuat baik."" 

Allah s.w.t. telah menjadikan Zulqarnain menang atas mereka, berkuasa atas mereka, dan mereka tunduk patuh di bawah kekuasaannya. Jika Zulqarnain menghendaki, ia boleh membunuh, menahan, menawan, memukul dan sebagainya. Dan jika dia menghendaki mereka dibebaskan, dijadikan tebusan atau menyeru mereka supaya beriman. Ia juga boleh melakukan menurut apa yang dikehendakinya.

Prinsip keadilan dan imannya yang mendalam dapat diketahui melalui sikapnya yang adil dan bijaksana terhadap mereka. Ia mengetahui siyasat (politik) yang syar’i berkat taufiq dari Allah kepadanya.

"87. Dia berkata, "Adapun orang yang zalim, maka kelak kami akan siksa dia,""

Zulqarnain lebih mengutamakan keridhaan Allah melebihi keridhaan manusia. Barangsiapa yang tetap dalam kekafiran dan kemusyrikannya terhadap Tuhannya, mereka akan dijatuhkan hukuman mati. Dipanaskan kepingan tembaga, lalu mereka diletakkan di dalam lempengan itu hingga lebur. Ada yang dikurung di dalam rumah mereka dan semua pintunya dikunci.

"kemudian dia dikembalikan kepada Tuhannya, lalu Dia mengazabnya azab yang keras."

Iaitu siksaan yang keras, menyakitkan lagi sangat berat pada hari kiamat.

"88. Dan adapun orang yang beriman dan orang yang beramal soleh, maka baginya balasan yang baik," 

Orang-orang yang mahu mengikuti apa yang diserukan kepadanya, iaitu mahu menyembah Allah semata dan tidak menyekutukanNya, maka baginya pahala yang terbaik kelak di hari akhirat di sisi Allah s.w.t. iaitu syurga.

"dan akan kami katakan kepadanya dari perintah kami mudah." 

Akan kami sampaikan kepadanya perintah kami yang mudah, iaitu berbuat baik kepadanya, berkata yang lembut dan bermu’amalah dengan kemudahan kepadanya serta memerintah dengan perintah yang mudah.

Ma'rufan ertinya perintah yang baik. Iskandar Zulkarnain termasuk raja yang saleh, adil dan ‘alim (berilmu), di mana ia menyesuaikan sikapnya dengan keridhaan Allah dalam bermu’amalah dengan manusia.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...