Jumaat, 26 Ogos 2016

7:109-122 Tafsir Surah Al A'raf, ayat 109-122.

قَالَ الْمَلأ مِنْ قَوْمِ فِرْعَوْنَ إِنَّ هَذَا لَسَاحِرٌ عَلِيمٌ (١٠٩) يُرِيدُ أَنْ يُخْرِجَكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ فَمَاذَا تَأْمُرُونَ (١١٠) قَالُوا أَرْجِهْ وَأَخَاهُ وَأَرْسِلْ فِي الْمَدَائِنِ حَاشِرِينَ (١١١) يَأْتُوكَ بِكُلِّ سَاحِرٍ عَلِيمٍ (١١٢) وَجَاءَ السَّحَرَةُ فِرْعَوْنَ قَالُوا إِنَّ لَنَا لأجْرًا إِنْ كُنَّا نَحْنُ الْغَالِبِينَ (١١٣) قَالَ نَعَمْ وَإِنَّكُمْ لَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ (١١٤) قَالُوا يَا مُوسَى إِمَّا أَنْ تُلْقِيَ وَإِمَّا أَنْ نَكُونَ نَحْنُ الْمُلْقِينَ (١١٥) قَالَ أَلْقُوا فَلَمَّا أَلْقَوْا سَحَرُوا أَعْيُنَ النَّاسِ وَاسْتَرْهَبُوهُمْ وَجَاءُوا بِسِحْرٍ عَظِيمٍ (١١٦) وَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى أَنْ أَلْقِ عَصَاكَ فَإِذَا هِيَ تَلْقَفُ مَا يَأْفِكُونَ (١١٧) فَوَقَعَ الْحَقُّ وَبَطَلَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (١١٨) فَغُلِبُوا هُنَالِكَ وَانْقَلَبُوا صَاغِرِينَ (١١٩) وَأُلْقِيَ السَّحَرَةُ سَاجِدِينَ (١٢٠) قَالُوا آمَنَّا بِرَبِّ الْعَالَمِينَ (١٢١) رَبِّ مُوسَى وَهَارُونَ (١٢٢)

Setelah Nabi Musa a.s. menunjukkan mukjizat-mukjizatnya, Fir'aun bebas dari rasa takutnya dan kembali duduk di atas singgasananya. Fir'aun berkata, "Sesungguhnya ini benar-benar pesihir yang pandai."

"109. Berkata pemuka-pemuka kaum Fir'aun, "Sesungguhnya ini sungguh ahli sihir yang pandai.""

Mereka pun mengucapkan hal yang sama seperti apa yang dikatakan oleh raja mereka. Kemudian mereka bermusyawarah untuk menentukan sikap mereka terhadap Musa a.s.

Mereka sepakat untuk melancarkan tipu muslihat terhadap Musa a.s. untuk memadamkan cahaya Musa dan kalimahnya, sehingga kedustaan dan buat-buatan mereka mendapat kemenangan.

"110. Dia bermaksud untuk mengeluarkan kalian dari negeri kalian." 

Mereka bimbang kalau orang ramai tertarik dengan apa yang dikemukakan oleh Musa a.s. melalui mukjizatnya yang sesuai dengan keyakinan mereka. Maka hal itu menjadi penyebab bagi kemenangan Musa a.s. ke atas Fir'aun dan golongannya, sehingga Musa a.s. kelak akan mengusir Fir'aun dan golongannya dari tanah airnya.

"Maka apa yang akan kalian perintahkan?" 

Fir'aun meminta cadangan dari pembesar-pembesarnya.

"111. Mereka berkata, "Tahanlah dia dan saudaranya dan kirimlah ke kota-kota orang-orang yang mengumpulkan.""

Arjih ertinya beri tangguhlah dia atau tahanlah dia. Maksudnya, beri tangguh atau biarkan Musa a.s. dan Harun a.s. sementara mereka mengirim beberapa orang ke ke seluruh penjuru kota yang berada di bawah kekuasaan Fir'aun untuk mengumpulkan ahli-ahli sihir yang mahir.

"112. Mereka akan mendatangimu dengan seluruh ahli sihir yang pandai." 

Di masa itu kebanyakan orang pandai bermain sihir, dan sihir merupakan hal yang popular serta diyakini. Kerana itulah ada sebahagian dari mereka yang menyangka bahawa apa yang dikeluarkan oleh Musa a.s. adalah termasuk permainan sihir mereka.

Maka mereka mengumpulkan lima belas ribu, tiga puluh ribu atau tujuh puluh ribu tukang sihir untuk menentang mukjizat Musa a.s. Setiap orang dari tukang sihir itu membawa tali-tali yang kasar dan tongkat-tongkat yang panjangnya masing-masing.

"113. Dan datanglah ahli-ahli sihir Fir'aun. Mereka berkata, "Sesungguhnya bagi kami upah jika kami adalah kami orang-orang yang menang?""

Para pesihir datang kepada Fir'aun dan bertanyakan samada mereka akan mendapat imbalan jika mereka dapat mengalahkan Musa a.s.

"114. Dia berkata, "Ya, dan sungguh kalian sungguh termasuk orang-orang yang dekat."

Fir'aun menjanjikan kepada mereka bahawa dia akan memberikan semua yang mereka kehendaki, mengangkat martabat mereka, memberikan hadiah yang berlimpah kepada mereka dan akan menjadikan mereka teman duduknya yang terdekat.

Kemudian Musa dan Harun a.s. muncul seraya memegang tongkatnya hingga sampai di hadapan para ahli sihir dan Fir'aun di majlisnya yang dikelilingi oleh para hulubalang, para pembantu terdekatnya dan manusia dalam jumlah besar.

"115. Mereka berkata, "Wahai Musa! Apakah kamu melemparkan dan apakah ada kami yang melemparkan?""

Mereka bertanya kepada Musa a.s. bahawa siapa yang akan melemparkan lebih dahulu, Beliau atau mereka.

"116. Dia berkata, "Lemparkanlah kalian!""

Musa a.s. menyuruh para pesihir itu melemparkan tali dan tongkat mereka lebih dahulu agar orang ramai nampak permainan ahli-ahli sihir itu, lalu mereka merenungkannya. Kemudian barulah ditampilkan perkara yang hak lagi jelas dan nyata, setelah Musa a.s. dituntut untuk mengemukakannya dan mereka menunggu-nunggunya.

Dengan demikian, pengaruh dari apa yang ditampakkan oleh Nabi Musa a.s. berupa mukjizat akan lebih mendalam kesannya di dalam hati mereka, dan memang kenyataannya demikian.

"Maka ketika mereka melemparkan, mereka menyihir mata-mata manusia dan menjadikan takut pada mereka, dan mereka datang dengan sihir yang besar." 

Setiap orang dari para ahli sihir itu melemparkan tali dan tongkat yang ada di tangannya masing-masing. Mula-mula yang diilusikan atau dibayangkan oleh sihir mereka adalah pandangan Musa a.s. dan Fir'aun, kemudian menyusul mata semua orang yang hadir.

Terbayangkan bahawa tali-tali dan tongkat-tongkat itu semuanya menjadi ular yang merayap cepat kerana pengaruh ilmu sihir mereka.

Banyaknya seperti bukit. Lembah mereka berada seakan-akan penuh dengan ular-ular yang sebahagian di antaranya bertumpang tindih dengan sebahagian lainnya. Orang ramai melihatnya seakan-akan kenyataan. Mereka bercerai-berai kerana ketakutan, padahal hakikatnya hanyalah silap mata dan ilusi belaka.

"117. Dan Kami wahyukan kepada Musa agar, "Lemparkan tongkatmu!""

Dalam situasi yang kritis itu Allah s.w.t. mewahyukan Musa a.s. supaya melemparkan tongkat yang ada di tangan kanannya. Maka tongkatnya bertukar menjadi ular yang sebenarnya.

"Maka tiba-tiba ia menelan apa yang mereka bohongkan." 

Maka tiba-tiba ular itu menelan segala kepalsuan mereka. Ular Musa a.s. mengejar tali dan tongkat mereka satu demi satu dan menelan bulat-bulat semua tali-tali serta tongkat-tongkat mereka hingga tidak ada yang tersisa. Kemudian Musa a.s. memegangnya, maka ular tersebut kembali bertukar menjadi tongkat.

"118. Maka terbuktilah yang benar, dan rosaklah apa yang mereka kerjakan." 

Terbuktilah kebenaran. Saat itulah Allah s.w.t. menunjukkan bahawa apa yang dilemparkan oleh Musa a.s. adalah hak (benar), sedangkan yang mereka lemparkan adalah batil. Segala yang mereka kerjakan jadi sia-sia.

"119. Maka mereka dikalahkan di sana dan mereka kembali menjadi kecil." 

Fir’aun dan kaumnya dikalahkan di tempat itu dan jadilah mereka orang-orang yang hina. Sejak itulah para ahli sihir mengetahui bahawa apa yang didatangkan oleh Musa a.s. adalah dari langit, bukan sihir.

"120. Dan menjatuhkan diri ahli-ahli sihir bersujud." 

Para pesihir itu serta merta menjatuhkan diri dengan bersujud. Mereka meyakini kebenaran seruan Musa a.s. dan Beliau bukan pesihir sebagaimana yang mereka sangka sebelumnya. Mereka tidak berani mengangkat kepala mereka sehingga mereka melihat syurga dan neraka serta balasan yang diterima oleh para penghuninya masing-masing.

"121. Mereka berkata, "Kami beriman kepada Tuhan seluruh alam."

"122. Tuhan Musa dan Harun." 

Mereka juga mengatakan, "Sekiranya apa yang dilakukan oleh Musa itu adalah sihir, nescaya dia tidak akan dapat mengalahkan kami."

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...