Rabu, 21 September 2016

17:18-21 Tafsir Surah Al Isra, ayat 18-21.

مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَنْ نُرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلاهَا مَذْمُومًا مَدْحُورًا (١٨) وَمَنْ أَرَادَ الآخِرَةَ وَسَعَى لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ كَانَ سَعْيُهُمْ مَشْكُورًا (١٩)كُلا نُمِدُّ هَؤُلاءِ وَهَؤُلاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا (٢٠)انْظُرْ كَيْفَ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَلَلآخِرَةُ أَكْبَرُ دَرَجَاتٍ وَأَكْبَرُ تَفْضِيلا (٢١)

Allah s.w.t. berfirman menyebutkan perbedaan antara orang yang mengejar dunia dengan orang yang mengejar akhirat.

"18. Barang siapa dia menghendaki segera, Kami segerakan baginya padanya apa yang Kami kehendaki bagi siapa Kami kehendaki," 

Barang siapa menghendaki kehidupan duniawi, maka Allah s.w.t. menyegerakan untuknya perhiasan dunia yang Dia kehendaki sesuai yang dicatatNya di Al Lauhul Mahfuz untuk orang yang Dia kehendaki.

Tidaklah setiap orang yang mencari duniawi dan kesenangan-kesenangannya dapat memperolehnya. Akan tetapi, hal itu hanyalah kesenangan yang sementara dan tidak kekal baginya.

"kemudian Kami jadikan baginya neraka Jahannam; dia memasukinya tercela terusir." 

Ditentukan baginya memasukinya neraka Jahannam di akhirat nanti sehingga dia tenggelam di dalamnya dalam keadaan tercela dan terusir. Hal itu sebagai balasan dari tindakan dan amal perbuatannya yang buruk, kerana dia lebih memilih dunia daripada akhirat yang kekal. Dia dijauhkan dari rahmat Allah serta memperoleh kehinaan dan azab.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Dunia ini adalah rumah bagi orang yang tidak mempunyai rumah, dan harta bagi orang yang tidak berharta, dan hanya kerana dunialah orang yang tidak berakal menghimpunnya."

"19. Dan siapa yang menghendaki akhirat" 

Iaitu menginginkan dan ridha kepada segala kenikmatan dan kegembiraan yang ada di akhirat, dan lebih mengutamakannya daripada dunia.

"dan berusaha baginya usahanya" 

Dia mencari hal itu dengan menempuh jalannya dan selalu mengikuti Rasulullah s.a.w. sesuai kemampuannya.

"dan dia orang mukmin," 

Sedangkan mereka beriman kepada rukun iman yang enam. Hatinya beriman dan membenarkan adanya pahala dan pembalasan di hari akhirat.

"maka mereka itu adalah suatu usaha mereka disyukuri." 

Mereka itulah orang yang usahanya dibalas dengan baik, iaitu diterima dan diberi pahala. Walaupun demikian, mereka tidak kehilangan bahagian di dunia, kerana masing-masingnya mendapat kemurahan dari Allah s.w.t.

Oleh kerana itu, barang siapa yang mencari akhirat, maka dia akan memperoleh dunia juga. Sebaliknya orang yang mencari dunia saja, maka dia tidak memperoleh akhirat.

"20. Masing-masing Kami beri bantuan mereka ini dan mereka itu" 

Namun, kepada tiap-tiap orang dari golongan yang mengharapkan dunia dan golongan yang mengharapkan akhirat, Allah berikan bantuan kepadanya.

"dari pemberian Tuhanmu." 

Iaitu dari kemurahan Tuhanmu. Dialah yang mengatur lagi memutuskan yang tidak pernah aniaya dalam keputusanNya. Maka Dia memberikan kepada setiap orang apa yang berhak diterimanya, iaitu kebahagiaan dan kecelakaan.

"Dan tidak adalah pemberian Tuhanmu terhalang." 

Mahzura bermaksud dikurangi dan dicegah. Tiada seorang pun yang dapat menolak, mencegah, menghalang, menolak dan mengubah keputusan, pemberian dan kehendakNya. Bahkan semua makhluk mendapatkan kurnia dan ihsanNya.

"21. Perhatikanlah bagaimana Kami melebihkan sebahagian mereka atas sebahagian yang lain." 

Di dunia, ada yang berpengetahuan dan yang tidak berpengetahuan, serta ada yang di antara keduanya. Ada yang berakal cerdas dan ada yang kurang, serta ada yang di antara keduanya. Ada yang luas rezekinya dan ada yang sempit rezekinya, serta ada yang di antara keduanya. Ada yang dimudahkan dan ada yang disusahkan, serta ada yang di antara keduanya. Ada yang kaya dan ada yang miskin, serta ada yang di antara keduanya. Ada yang elok rupanya dan ada yang buruk rupanya, serta ada yang di antara keduanya. Ada yang mati dalam usia muda, ada yang lanjut usianya, serta ada yang ada di antara keduanya. Dan sebagainya di antara perkara yang Allah bedakan di antara satu sama lain.

"Dan sungguh kehidupan akhirat lebih besar darjat dan lebih besar kelebihan." 

Kehidupan akhirat lebih tinggi tingkatannya dan lebih besar keutamaannya daripada kehidupan dunia. Kenikmatan dunia dibandingkan akhirat, tidak ada apa-apanya dari berbagai sisi.

Perbedaan keadaan mereka di akhirat jauh lebih besar daripada keadaan di dunia. Ada yang tinggal di dasar neraka Jahannam dalam keadaan terbelenggu oleh rantai-rantainya, ada juga yang tinggal pada kedudukan yang tertinggi bergelimangan dengan kenikmatan dan kegembiraan.

Ahli neraka juga berbeda-beda tingkatan tempatnya, sebagaimana berbeda-bedanya tingkatan kedudukan ahli syurga. Sesungguhnya syurga itu terdiri atas seratus darjat (tingkatan), jarak antara satu tingkatan ke tingkat yang lainnya sama dengan jarak antara bumi dan langit.

Di dalam kitab Sahihain disebutkan, "Sesungguhnya penduduk syurga tingkatan tinggi, benar-benar dapat melihat penduduk syurga 'Illiyyin (yang lebih tinggi darinya) sebagaimana kalian melihat bintang-bintang yang terletak jauh di ufuk langit."

Di dalam kitab Imam Tabrani disebutkan sebuah hadis, "Tiada seorang hamba (Allah) pun yang menginginkan diangkat satu tingkat kedudukannya di dunia ini, lalu ia ditinggikan, melainkan merendahkannya di akhirat nanti ketingkatan bawah yang lebih rendah dari itu."

Oleh itu kehidupan akhirat harus lebih diutamakan dan diberi perhatian lebih. Gunakanlah apa saja yang dikurniakan Allah di dunia sebagai bekalan yang membawa kebahagiaan di akhirat.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...