Rabu, 7 September 2016

39:45-48 Tafsir Surah Az Zumar, ayat 45-48.

وَإِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ وَإِذَا ذُكِرَ الَّذِينَ مِنْ دُونِهِ إِذَا هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ (٤٥) قُلِ اللَّهُمَّ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ عَالِمَ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ أَنْتَ تَحْكُمُ بَيْنَ عِبَادِكَ فِي مَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ (٤٦) وَلَوْ أَنَّ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا مَا فِي الأرْضِ جَمِيعًا وَمِثْلَهُ مَعَهُ لافْتَدَوْا بِهِ مِنْ سُوءِ الْعَذَابِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَبَدَا لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مَا لَمْ يَكُونُوا يَحْتَسِبُونَ (٤٧) وَبَدَا لَهُمْ سَيِّئَاتُ مَا كَسَبُوا وَحَاقَ بِهِمْ مَا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ (٤٨)

Allah s.w.t. berfirman mencela kaum musyrik,

"45. Dan apabila disebut nama Allah diriNya," 

Apabila yang disebut hanya nama Allah, iaitu dikatakan bahawa hanya Allah saja yang berhak disembah dan selainNya tidak berhak disembah. Kemudian mereka diperintahkan untuk beribadah hanya kepadaNya serta meninggalkan sesembahan selainNya.

"kesal hati orang-orang yang mereka tidak beriman kepada akhirat." 

Isyma azzat bermaksud mengerut, tidak suka, kafir dan sombong. Mereka yang tidak percaya bahawa adanya kehidupan akhirat tidak mahu mengikuti dan tidak mahu tunduk kepadanya. Hati mereka tidak mahu menerima kebaikan. Barang siapa yang enggan menerima kebaikan, bererti ingin menerima keburukan.

"Dan apabila disebut sembahan-sembahan yang selain Dia, tiba-tiba mereka, mereka merasa gembira." 

Mereka gembira dan senang hati apabila nama berhala-berhala dan sekutu-sekutu itu disebut. Mereka suka mempersekutukan Allah dan lari dari tauhid. Hal itu kerana syirik sesuai hawa nafsu mereka. Keadaan ini merupakan keadaan yang paling buruk dan paling keji.

Perkataan orang-orang musyrik juga begitu keji, seakan-akan jiwa rindu untuk mengetahui apa tindakan Allah kepada mereka.

Akan tetapi untuk pembalasan mereka sudah ada waktunya iaitu hari Kiamat. Hak itu akan diambil dari mereka dan mereka akan melihat, apakah berhala dan patung yang mereka sembah di dunia dapat menolong mereka atau tidak.

"46. Katakanlah, "Wahai Allah, Pencipta langit dan bumi,""

PenciptaanNya merata. Dia dan KekuasaanNya yang menciptakan dan mewujudkan langit, bumi dan semua makhluk. Dia menjadikannya tanpa contoh terlebih dahulu. Serulah olehmu hanya Allah semata, tiada sekutu bagiNya.

"Yang Maha Mengetahui yang ghaib dan yang nyata," 

IlmuNya merata dan meliputi segala sesuatu. Dia mengetahui semua amal mereka, yang baik dan yang buruk, yang tersembunyi dan yang terang-terangan dalam kehidupan dunia mereka. Sesungguhnya Allah menyaksikan segala sesuatu.

"Engkau memutuskan di antara hamba-hambaMu dalam apa yang mereka di dalamnya mereka perselisihkan."

Di antara perkara yang paling besar yang diperselisihkan adalah perkara orang-orang yang bertauhid dengan perkara orang-orang musyrik. Orang-orang yang bertauhid mengatakan bahawa mereka yang hak (benar) dan bahawa mereka akan memperoleh syurga di akhirat tidak selain mereka, sedangkan orang-orang musyrik yang mengadakan tandingan bagi Allah dan menyamakan makhluk denganNya juga mengatakan bahawa mereka berada di atas yang hak, sedangkan selain mereka berada di atas kebatilan, dan bahawa syurga akan mereka peroleh.

HukumNya merata di antara hamba-hambaNya. Dia akan membangkitkan mereka dari kuburnya. Dia akan memberi keputusan di antara orang-orang yang beriman, Yahudi, Sabi in, Nasrani, Majusi, musyrik dan lain-lainnya pada hari kiamat.

Keputusan Allah terhadap mereka yang berselisih itu adalah bahawa orang-orang yang menyembah selain Allah akan disiksa di neraka dan orang-orang yang menyembah Allah akan dimasukkan ke dalam syurga.

"47. Dan kalau bahawa bagi orang-orang yang mereka zalim apa yang di bumi semuanya dan sebanyak itu besertanya," 

Bagi orang-orang musyrik itu azab yang paling buruk dan hina sebagaimana mereka mengatakan kata-kata yang sangat buruk dan sangat hina.

Seandainya mereka memiliki semua yang ada di bumi iaitu emas, perak, mutiara, haiwan, pohon-pohon dan tanaman serta bangunannya, lalu mereka menggandakannya.

"nescaya mereka menembus dengannya dari yang buruk azab pada hari Kiamat." 

Pasti mereka akan korbankan semua itu untuk menebus dirinya dari azab yang buruk yang telah dipastikan oleh Allah buat mereka pada hari kiamat. Tebusan mereka itu sama sekali tidak dapat diterima dari mereka dan tidak berguna bagi mereka. Hari itu adalah hari yang tidak berguna harta dan anak selain orang yang menghadap Allah membawa hati yang bersih.

"Dan jelas bagi mereka dari Allah apa yang tidak adalah mereka, mereka perkirakan."

Pada hari itu mereka nampak dengan jelas balasan dan azab dari Allah yang akan menimpa mereka, yang selama itu belum pernah terdetik dalam hati mereka dan tidak pula termasuk kedalam perhitungan mereka.

"48. Dan jelas bagi mereka kejahatan-kejahatan apa yang mereka kerjakan"

Pada hari itu mereka nampak dengan jelas akibat buruk dan pembalasan dari perbuatan-perbuatan haram dan dosa-dosa yang telah mereka kerjakan selama hidup di dunia.

"dan meliputi dengan mereka apa yang mereka dengannya mereka memperolok-olok." 

Pada hari itu mereka diliputi oleh pembalasan azab dan siksaan kerana dahulu selama di dunia mereka selalu memperolok-olokkan.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...