Khamis, 29 September 2016

46:17-18 Tafsir Surah Al Ahqaf, ayat 17-18.

وَالَّذِي قَالَ لِوَالِدَيْهِ أُفٍّ لَكُمَا أَتَعِدَانِنِي أَنْ أُخْرَجَ وَقَدْ خَلَتِ الْقُرُونُ مِنْ قَبْلِي وَهُمَا يَسْتَغِيثَانِ اللَّهَ وَيْلَكَ آمِنْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَيَقُولُ مَا هَذَا إِلا أَسَاطِيرُ الأوَّلِينَ (١٧) أُولَئِكَ الَّذِينَ حَقَّ عَلَيْهِمُ الْقَوْلُ فِي أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِمْ مِنَ الْجِنِّ وَالإنْسِ إِنَّهُمْ كَانُوا خَاسِرِينَ (١٨)

Allah s.w.t. berfirman menyebutkan keadaan orang yang celaka, iaitu yang derhaka dan menyakiti ibu bapanya, dan bahawa keadaan tersebut adalah keadaan yang paling buruk.

"17. Dan orang yang berkata kepada kedua orang tuanya,"

Kedua orang tuanya mengajaknya beriman kepada Allah dan hari akhir serta menakut-nakutinya dengan pembalasan. Ini merupakan ihsan yang terbesar yang diberikan orang tua kepada anaknya; mengajak kepada kebahagiaan dan keberuntungan yang kekal. Namun, perbuatan baik ini dibalas dengan balasan yang buruk.

"Ah! Bagi kalian berdua apakah kalian berdua mengancamku bahawa aku akan dibangkitkan," 

Anak itu mengatakan "Ah!" atau "Cis!", menunjukkan perasaan bosan dengan nasihat ibu bapanya bahawa dia akan dibangkitkan dan dikeluarkan dari kubur pada hari kiamat untuk dihisab dan mendapat balasan.

Makna ayat ini bersifat umum mencakup semua orang yang mengatakan demikian atau perkataan-perkataan yang menyakiti ibu bapanya; dan mendustakan perkara yang hak (benar).

"dan sungguh telah berlalu umat-umat sebelumku?"

Maksudnya, telah ramai manusia yang telah mati dan tiada seorang pun dari mereka yang dihidupkan kembali.

"Dan keduanya memohon pertolongan kepada Allah," 

Kedua orang tuanya berusaha keras untuk menunjuki anaknya. Mereka memohon kepada Allah untuk kebaikannya, agar anaknya diberi petunjuk. Namun mereka dibalas dengan kata-kata yang sangat menyakitkan sampai akhirnya kedua orang tuanya mencelanya dengan keras dan menerangkan yang hak (benar) kepadanya. Mereka berkata, 

"Celaka kamu, berimanlah! Sungguh, janji Allah benar." 

Maksudnya, selamatkanlah dirimu dari kecelakaan dengan beriman. Kebangkitan itu pasti akan berlaku. Kedua orang tuanya menegakkan hujjah terhadap kebenarannya semampunya, tetapi anaknya tetap sombong kepada kebenaran dan menjauhinya serta mencelanya.

"Lalu dia berkata, "Tidaklah ini kecuali dongeng orang-orang terdahulu.""

Padahal semua orang tahu, bahawa Nabi Muhammad s.a.w. seorang yang ummiy; tidak mengenal huruf dan tidak belajar kepada seseorang, tetapi mampu membawa Al Qur’an yang tidak dapat ditandingi oleh jin dan manusia, walaupun mereka saling bantu-membantu untuk membuat yang semisalnya. Sudah tentu ia berasal dari Allah s.w.t.

"18. Mereka itu orang-orang yang telah pasti atas mereka ketetapan pada umat-umat sungguh telah berlalu sebelum mereka, dari jin dan manusia." 

Iaitu yang sama-sama kafir dan mendustakan. Mereka pasti akan diazab oleh Allah.

"Sungguh mereka adalah mereka orang-orang yang rugi." 

Mereka adalah orang kafir, penderhaka lagi menyakiti kedua orang tuanya, dan mendustakan adanya hari kebangkitan. Mereka telah kehilangan iman, sehingga di akhirat tidak akan mendapatkan sedikit pun kenikmatan serta tidak akan selamat dari azab neraka. Mereka termasuk ke dalam golongan orang-orang yang merugikan dirinya sendiri dan keluarga mereka kelak di hari kiamat.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...