Jumaat, 21 Oktober 2016

46:19-20 Tafsir Surah Al Ahqaf, ayat 19-20.

وَلِكُلٍّ دَرَجَاتٌ مِمَّا عَمِلُوا وَلِيُوَفِّيَهُمْ أَعْمَالَهُمْ وَهُمْ لا يُظْلَمُونَ (١٩) وَيَوْمَ يُعْرَضُ الَّذِينَ كَفَرُوا عَلَى النَّارِ أَذْهَبْتُمْ طَيِّبَاتِكُمْ فِي حَيَاتِكُمُ الدُّنْيَا وَاسْتَمْتَعْتُمْ بِهَا فَالْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ الْهُونِ بِمَا كُنْتُمْ تَسْتَكْبِرُونَ فِي الأرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَبِمَا كُنْتُمْ تَفْسُقُونَ (٢٠)

Allah s.w.t. berfirman, 

"19. Dan bagi setiap darjat dari apa yang mereka telah kerjakan," 

Bagi setiap manusia, baik orang yang baik (mukmin) maupun orang yang buruk (kafir), darjat menurut apa yang telah mereka kerjakan. Masing-masing dari mereka mendapat azab sesuai dengan amal perbuatannya. Semuanya bergantung kepada tingkatan kebaikan dan keburukannya, dan tempat mereka di akhirat bergantung kepada amal mereka.

Darjat atau tingkatan di neraka mengarah ke bawah, sedangkan darjat di syurga mengarah ke atas. Orang-orang mukmin berada di tempat yang tinggi, iaitu syurga, sedangkan orang-orang kafir berada di tempat yang rendah, iaitu neraka.

"dan agar Dia mencukupi mereka perbuatan mereka, dan mereka tidak dianiaya." 

Mereka tidak dizalimi dan tidak dirugikan barang seberat zarrah pun atau yang lebih kecil dari padanya. Tidak ditambah keburukannya atau tidak dikurangi kebaikannya.

Sesungguhnya Amirul Mu’minin Umar ibnul Khattab r.a. menjauhkan dirinya dari kebanyakan makanan dan minuman yang enak-enak dan tidak mahu menyantapnya. Dan dia mengatakan bahawa sesungguhnya dia merasa takut kalau dirinya seperti orang-orang yang dicela dan dikecam oleh Allah s.w.t. melalui firmanNya,

"20. Dan pada hari dihadapkan orang-orang yang kafir ke neraka," 

Sesungguhnya benar-benar banyak kaum yang kehilangan kebaikan-kebaikan yang mereka miliki semasa di dunia. Mereka dicela, dicemuh, dikecam dan digertak. Dikatakan kepada mereka,

"Kalian telah menghabiskan yang baik dalam kehidupan kalian dunia dan kalian telah bersenang-senang dengannya;"

Orang yang kafir merasa tenteram dengan dunia, tertipu oleh kesenangannya, ridha dengan syahwatnya, rezeki yang baik telah membuat mereka lalai dari menggunakannya untuk akhirat. Mereka hanya menghabiskannya untuk kepuasan diri sendiri dan bersenang-senang seperti haiwan ternakan.

"maka pada hari ini kalian diberi balasan azab yang menghinakan," 

Sebagaimana mereka menyenangkan diri mereka sendiri, maka mereka dibalasi dengan pembalasan yang sejenis dengan amal perbuatan mereka. Allah membalas mereka dengan azab yang menghinakan. Iaitu kehinaan, kerendahan, kesakitan, kepedihan dan penyesalan yang terus-menerus serta tempat tinggal di dasar neraka yang mengerikan.

"kerana apa yang kalian sombongkan di bumi tanpa mengindahkan kebenaran," 

Mereka telah menyombongkan diri di muka bumi terhadap perkara yang hak dan tidak mahu mengikutinya. Mereka berkata yang batil terhadap Allah, beramal yang batil, berdusta terhadap Allah, mencacatkan yang benar, menisbatkan jalan sesat yang mereka pegang kepada Allah dan kepada hukumNya.

"dan kerana kalian berbuat fasik."

Mereka tidak taat kepada Allah dan gemar mengerjakan perbuatan-perbuatan yang derhaka.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...